Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tor jan 18, 2018 2:55 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 143 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 6, 7, 8, 9, 10
Författare Meddelande
InläggPostat: mån okt 09, 2017 4:07 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor sep 22, 2016 9:28 pm
Inlägg: 199
Ort: Dalarna
Nu var det längesedan jag uppdaterade projektet, men bilen är kvar!

Jag har haft mycket på jobbet, flyttat hemifrån och köpt en till bil som jag har grejat lite med, så Volvon har hamnat i skymundan.
Nu har allting lagt sig och det börjar bli dags att greja med den Röde igen.

Som tidigare uppdatering visar så gick toppackningen sönder dagen efter att allt blev klart med den nya motorn. Jag hann åka till jobbet och halvvägs hem igen innan bilen kokade och tryckte ut flera liter vatten. Planade en ny topp under veckan och på fredagen var allt ihop igen.
Sen dess har bilen gått bra. Inte haft några problem med motorn så det är ju skönt :thumbright:

Tyvärr har jag rasat någonting i bakaxeln, och jag skulle behöva lite problem med att diagnostisera vad det kan vara.
Jag skulle göra en burnout och när jag släppte upp kopplingen så hördes bara ett stumt klonk och sen drev inte bilen något mer.
Bakhjulen typ "vibrerar" när man försöker köra. Båda gör det.

När man försöker köra iväg så rasslar det till under bilen. Jag har svårt för att avgöra om det är ifrån växellådan eller bakaxeln.
När man bogserar bilen så känns det som att bakvagnen rycker till.
Kan det vara en drivaxel? Hur vet jag vilken drivaxel det är? Jag har öppen diff. Om man lägger i en växel och försöker köra så börjar kardanen snurra men det händer inte så mycket mer än att bakhjulen liksom "juckar" fram och tillbaka. Vibrerar, som sagt.

_________________
Henrik Östling
Volvo 740 B230FK
viewtopic.php?f=21&t=94679


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån okt 09, 2017 7:41 pm 
Offline
Steve, inte Stiiiv
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Inlägg: 5158
Ort: Lykksällä
Klassiska är att nåt av dom små diffdreven har spruckit sönder. Går laga med svets så man får konstant tvåhjulsdrift

_________________
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån okt 09, 2017 8:48 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor sep 22, 2016 9:28 pm
Inlägg: 199
Ort: Dalarna
Steve skrev:
Klassiska är att nåt av dom små diffdreven har spruckit sönder. Går laga med svets så man får konstant tvåhjulsdrift


Jag får ta bort locket och kika.
Har aldrig mekat/svetsat med diffar så jag vet knappt hur det ser ut där bakom.
Vad är det jag behöver svetsa isåfall? Som en vanlig svetsdiff?
Det kanske blir uppenbart om man får bort locket :)
Tack för tipset

_________________
Henrik Östling
Volvo 740 B230FK
viewtopic.php?f=21&t=94679


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis okt 10, 2017 6:52 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön dec 13, 2009 1:22 pm
Inlägg: 170
Ort: Fornåsa/Motala
Om det är en diffspärr du har där sen innan så förstör inte den med svets om inte diffhuset är kasst. Finns drev/renoveringssatser att köpa till dom.
Min gissning är nog en drivaxel, dom brukar ge sig först när man gör "pedalsläppsbörnar" :hihi: med tanke på din ljudbeskrivning också. Går dreven blir det mera ett skrapande ljud. Men lyft på locket så ser du säkert vad som hänt.

_________________
NU KÖR VI!!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån okt 30, 2017 6:15 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor sep 22, 2016 9:28 pm
Inlägg: 199
Ort: Dalarna
Jag söker ny kaross.
740 eller 940 kombi med taklucka.

Södra Dalarna/Västmanland/Örebro.
Hör av er om ni har något...

_________________
Henrik Östling
Volvo 740 B230FK
viewtopic.php?f=21&t=94679


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre nov 17, 2017 8:57 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor sep 22, 2016 9:28 pm
Inlägg: 199
Ort: Dalarna
Bygget är officiellt åter i kraft.

Luster till andra bilmärken har slocknat och jag har återfått drivkraften till att bruka "Katastrofen"

Ny bakaxel har släpats fram ur ett kärr och bilen är vinschad in garaget för operation.
https://youtu.be/PjSViOc_KYA

_________________
Henrik Östling
Volvo 740 B230FK
viewtopic.php?f=21&t=94679


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre nov 17, 2017 9:01 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor sep 22, 2016 9:28 pm
Inlägg: 199
Ort: Dalarna
Bygget är officiellt åter i kraft.

Luster till andra bilmärken har slocknat och jag har återfått drivkraften till att bruka "Katastrofen"

Ny bakaxel har släpats fram ur ett kärr och bilen är vinschad in garaget för operation.
https://imgur.com/phzD7Gw

_________________
Henrik Östling
Volvo 740 B230FK
viewtopic.php?f=21&t=94679


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre nov 17, 2017 10:47 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor sep 22, 2016 9:28 pm
Inlägg: 199
Ort: Dalarna
https://youtu.be/Lo1li9VbFk4

_________________
Henrik Östling
Volvo 740 B230FK
viewtopic.php?f=21&t=94679


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 143 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 6, 7, 8, 9, 10

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010