Ainoks garage [Volvo 740 GLT goes turbo]

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Truls_Nordahl
För mycket laddtryck
Inlägg: 407
Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Ort: Österlen/Skåne

Re: Ainoks garage [Volvo 740 GLT goes turbo]

Inlägg av Truls_Nordahl »

ainok skrev:
Truls_Nordahl skrev:Jag hade rådfrågat om turbo hos GIK turboteknik, dom har en del godis att välja mellan.
GIK såg bra ut, men jag blev arbetslös iförrgår och har inte riktigt pengarna till sådana prylar just nu.
Aha, okej! Ja då får man vända på slantarna. Men finns ju billigare grejer att tillgå om man söker lite på nätet. :)
Bild

Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing
Användarvisningsbild
ainok
För mycket laddtryck
Inlägg: 244
Blev medlem: tor sep 22, 2016 9:28 pm
Ort: Dalarna

Re: Ainoks garage [Volvo 740 GLT goes turbo]

Inlägg av ainok »

Har någon tips på lite hårdare växellådskuddar och motorkuddar utan att drivlinan blir stum?
Känner verkligen hur allting kränger vid gaspådrag och det känns onekligen som att det snor lite prestanda.
Mina kuddar är torrspruckna ändå så det är dags att byta oavsett om det gör något på körkänslan.
Har hittat dessa https://shop.klracing.se/sv/artiklar/mo ... 591-2.html
Eller vore det klokt att uppgradera till hydrauliska kuddar? Nog är väl solid gummi kraftigare?
Truls_Nordahl
För mycket laddtryck
Inlägg: 407
Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Ort: Österlen/Skåne

Re: Ainoks garage [Volvo 740 GLT goes turbo]

Inlägg av Truls_Nordahl »

Jag hade bytt till dom från KL du länkar till. Hydrauliska hade jag inte bytt till!

Annars finns ju Valpkuddar om det ska vara riktigt stumt.
Bild

Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing
MVA-Productions
För mycket laddtryck
Inlägg: 299
Blev medlem: fre jul 19, 2013 9:27 pm
Ort: Ulricehamn

Re: Ainoks garage [Volvo 740 GLT goes turbo]

Inlägg av MVA-Productions »

Har för mig att min kompis använder dom kuddarna, han var tvungen att schimsa upp ca 10mm per kudde för att der skulle bli rätt men han hade hydrauliska kuddar från början. Kan iaf säga att med dom kuddarna blir det stumt! Kompisen hävdar att hela väghållningen i framvagnen förändrades positivt av dessa kuddarna och det är ju inte helt tråkigt heller.
Användarvisningsbild
ainok
För mycket laddtryck
Inlägg: 244
Blev medlem: tor sep 22, 2016 9:28 pm
Ort: Dalarna

Re: Ainoks garage [Volvo 740 GLT goes turbo]

Inlägg av ainok »

MVA-Productions skrev:Har för mig att min kompis använder dom kuddarna, han var tvungen att schimsa upp ca 10mm per kudde för att der skulle bli rätt men han hade hydrauliska kuddar från början. Kan iaf säga att med dom kuddarna blir det stumt! Kompisen hävdar att hela väghållningen i framvagnen förändrades positivt av dessa kuddarna och det är ju inte helt tråkigt heller.
Valpkuddarna eller de från KL?
Truls_Nordahl
För mycket laddtryck
Inlägg: 407
Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Ort: Österlen/Skåne

Re: Ainoks garage [Volvo 740 GLT goes turbo]

Inlägg av Truls_Nordahl »

Finns ombyggnadssatser om man vill köra med valpkuddar.
Bild

Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing
Användarvisningsbild
ainok
För mycket laddtryck
Inlägg: 244
Blev medlem: tor sep 22, 2016 9:28 pm
Ort: Dalarna

Re: Ainoks garage [Volvo 740 GLT goes turbo]

Inlägg av ainok »

Klarar jag regbes med sportluftfilter?
MVA-Productions
För mycket laddtryck
Inlägg: 299
Blev medlem: fre jul 19, 2013 9:27 pm
Ort: Ulricehamn

Re: Ainoks garage [Volvo 740 GLT goes turbo]

Inlägg av MVA-Productions »

Menade kl-kuddarna.. Vill dock minnas att någon sa att det var typ samma kuddar.. Eller iaf samma hårdhet.
Ja du bör kunna reggae med sportluftfilter. Har våran besgubbe alltid godtagit, han godtog till och med 3" avgassystem. Men kan vara för vi har rätt bra kontakt med honom. Men sport luftfilter ska dom väl inte gnälla på skulle jag tro?
Användarvisningsbild
ainok
För mycket laddtryck
Inlägg: 244
Blev medlem: tor sep 22, 2016 9:28 pm
Ort: Dalarna

Re: Ainoks garage [Volvo 740 GLT goes turbo]

Inlägg av ainok »

Nu åker jag runt med 13C turbon och laddar c:a 1.
Går helt okej, kör ifrån diverse passater och v70is, men den där audin är ljusår före.

Nåväl.

Nu när bilen börjat gå lite snabbare än vanligt så har jag märkt att den är otrevlig att köra över 120 typ.
Bilen är fruktansvärt svajjig. Den liksom kränger. Body roll som det heter.

Har gjort en lista på saker som bör åtgärdas;
Nya krängningshammare
Nya bussningar till krängningshammaren
Nya dämpare runtom
Sänksats (finns det sänksatser som är hårdare och inte bara sänker bilen till 740?)
Ev. stag emellan fjäderbenstornen
Ev.Ytterligare krängningshammare bak

Tips på annat som kan förbättra körkänslan?
Truls_Nordahl
För mycket laddtryck
Inlägg: 407
Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Ort: Österlen/Skåne

Re: Ainoks garage [Volvo 740 GLT goes turbo]

Inlägg av Truls_Nordahl »

Byt till Whiteline 24mm eller IPD 25mm krängare fram samt investera i bra fjädrar och dämpare.

Kan varmt rekommendera Lesjöfors Sport sänkningsfjädrar som även är styvare. Vill du ha riktigt styvt i framvagnen så köp gröna VOC-fjädrar.
Jag kör med Bilstein B8 Sprint-dämpare och är helnöjd. Vill du ha ännu hårdare satt dämpare så köp Bilstein Clubsport.
Bild

Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing
MVA-Productions
För mycket laddtryck
Inlägg: 299
Blev medlem: fre jul 19, 2013 9:27 pm
Ort: Ulricehamn

Re: Ainoks garage [Volvo 740 GLT goes turbo]

Inlägg av MVA-Productions »

Är inte alla sänkfjädrar lite styvare? Tänker att det borde logiskt om dom är det för att minska hjulrörelserna lite när hjulen hamnar närmare skärmkanter osv?
Användarvisningsbild
ainok
För mycket laddtryck
Inlägg: 244
Blev medlem: tor sep 22, 2016 9:28 pm
Ort: Dalarna

Re: Ainoks garage [Volvo 740 GLT goes turbo]

Inlägg av ainok »

MVA-Productions skrev:Är inte alla sänkfjädrar lite styvare? Tänker att det borde logiskt om dom är det för att minska hjulrörelserna lite när hjulen hamnar närmare skärmkanter osv?
Man kunde tro det, men inte alltid. Köper man ett bra märke så är dom styvare såklart. Lesjöfors eller så. Kanske HR.
En sänksats jag hade från lågprismärket TA Technix var mjukare än original.
Truls_Nordahl skrev:Byt till Whiteline 24mm eller IPD 25mm krängare fram samt investera i bra fjädrar och dämpare.

Kan varmt rekommendera Lesjöfors Sport sänkningsfjädrar som även är styvare. Vill du ha riktigt styvt i framvagnen så köp gröna VOC-fjädrar.
Jag kör med Bilstein B8 Sprint-dämpare och är helnöjd. Vill du ha ännu hårdare satt dämpare så köp Bilstein Clubsport.
Lesjöfort sport såg bra ut. Nya dämpare och en sådan sats med grövre krängningshammare och nya gummin i framvagnen blir nog bra.
Ska man kanske sikta på coilovers istället?

En fråga;
När jag började bygga bilen så mailade jag olika besiktningsfirmor och frågade om det var något särskilt jag skulle tänka på när jag byggde bilen, och de flesta skrev att jag behövde
Främre stötdämpare 1984: Volvo nr 1229991, 1985-: Volvo nr 1273915 eller 1329648, bakre stötdämpare Volvo nr 1329507.

Hur blir det om jag byte dämpare till något värre?
Truls_Nordahl
För mycket laddtryck
Inlägg: 407
Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Ort: Österlen/Skåne

Re: Ainoks garage [Volvo 740 GLT goes turbo]

Inlägg av Truls_Nordahl »

Jag hade kört med konventionella fjädrar/dämpare om du nu inte tänkt köpa seriösa (läs dyra) coilovers?

Jag hade hellre satsat på Bilstein eller Koni i stället för originaldämpare!

Du får en helt annan vägkänsla i bilen med sportfjädrar och hårdare satta dämpare än original, det är som natt och dag.
Bild

Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing
Användarvisningsbild
ainok
För mycket laddtryck
Inlägg: 244
Blev medlem: tor sep 22, 2016 9:28 pm
Ort: Dalarna

Re: Ainoks garage [Volvo 740 GLT goes turbo]

Inlägg av ainok »

Lite problem med insprutet.

Har små spikar emellan 3500 och 4000 varv märker hakar den upp sig lite.
Är det inte så att sprutet reglerar bränsle efter lambdan efter 3000 varv? Har för mig att jag har läst något sådant förut.
Kanske är lambdasonden som är dålig?

Motorlampan är tänd och vägrar slockna vad jag än testar och jag har testat allt jag kan.
Originalboxar och originalspridare
testat två olika LMM (samma nummer)
Kollat alla kontakter på motorn och vid fjäderbenstornen och hittade lite frågetecken, se bilder under.
Kollat skarvarna vid lambda och LMM.

Ibland är lampan släckt när man startar bilen på tomgång, men när man gasar upp den lite så tänds den.

Hittade en kontakt undanstoppad bakom fjädertornsstaget förarsidan som jag inte vet vart jag ska sätta.
Bild
Bild

Vad kan det vara?

Edit:
Justja, felkodsdosan funkar inte. Den blinkar bara skitsnabbt när man försöker läsa ut felkoder, och jag vet att den fungerar. Använde den flera gånger när jag precis köpt bilen.
Riktigt vad det betyder vet varken jag eller google, så om någon av er har några spekulationer så är ni välkomna att dela med er :)
Senast redigerad av ainok den sön jul 02, 2017 11:35 am, redigerad totalt 1 gånger.
MVA-Productions
För mycket laddtryck
Inlägg: 299
Blev medlem: fre jul 19, 2013 9:27 pm
Ort: Ulricehamn

Re: Ainoks garage [Volvo 740 GLT goes turbo]

Inlägg av MVA-Productions »

Kör du med saabspridare och sugis boxarna?
Skriv svar