Ainoks garage [Volvo 740 GLT goes turbo]

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
ainok
För mycket laddtryck
Inlägg: 244
Blev medlem: tor sep 22, 2016 9:28 pm
Ort: Dalarna

Re: Ainoks garage [Volvo 740 GLT goes turbo]

Inlägg av ainok »

mauser240 skrev:Kul om det börjar reda sig.

1. Jag ställde en fråga om laddtrycket tidigare. Hinner du svara på den?

Jag tror inte din turbo är så slut och membranet är inte problemet.
Jag såg frågan men avstod att svara på den tills jag förstog vad du menade ang. skenladd. Sen glömde jag bort det.

Laddtrycket är uppställt genom stt jag har chimsat ut wastegaten med två brickor, och den har laddat prick 1 bar förut utan att skena iväg.
Förut kom den upp i 1 bar utan problem, och jag vill minnas att det gick rätt fort också.

Nu suckar den runt på en halv bar knappt.

Det känns som att den slutar ladda vid 0,4 och att resten är skenladd.

Kika på membranet kanske?
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Ainoks garage [Volvo 740 GLT goes turbo]

Inlägg av mauser240 »

Om membranet var trasigt så skulle inte WG öppna alls.

I vilket skede har laddtrycket sjunkit?

Det där med att shimsa ut fk-klockan brukar inte fungera, den är för mjuk.

Vad har du för avgassystem?

Du kan pröva blockera WG helt och hållet och se om det hjälper men kör försiktigt.
//MartinL
Användarvisningsbild
ainok
För mycket laddtryck
Inlägg: 244
Blev medlem: tor sep 22, 2016 9:28 pm
Ort: Dalarna

Re: Ainoks garage [Volvo 740 GLT goes turbo]

Inlägg av ainok »

mauser240 skrev:Om membranet var trasigt så skulle inte WG öppna alls.

I vilket skede har laddtrycket sjunkit?

Det där med att shimsa ut fk-klockan brukar inte fungera, den är för mjuk.

Vad har du för avgassystem?

1. Du kan pröva blockera WG helt och hållet och se om det hjälper men kör försiktigt.
Jag minns faktiskt inte. Det var väl antagligen medans jag justerade det fram och tillbaka medans jag mixtrade med boxar och laddtryck för att hitta spikar.

2.Jag har ställt upp laddet på 6st B230FK på det sär viset och det har alltid fungerat.
....förutom nu. Hur skulle du ha justerat laddet då? Pysventil? Ställbar WG?

3. Jag har original B230F/FK (för regbes). Längre fram blir det nog 3" med dubbla ljuddämpare och någon slags Racekatalysator
Användarvisningsbild
ainok
För mycket laddtryck
Inlägg: 244
Blev medlem: tor sep 22, 2016 9:28 pm
Ort: Dalarna

Re: Ainoks garage [Volvo 740 GLT goes turbo]

Inlägg av ainok »

Tacklade det här med temp och tomgång inatt.

Jag har ju liksom en hel B230 liggandes under arbetsbänken som jag vet att allt fungerar på, så jag flyttade över tempsensorn (den närmast torpeden) för att se om tomgången blev bättre.
Hände inte så mycket.

Tog loss tomgångsmotorn och smörjde upp den. Gick skitfint. Satte tillbaka. Ingen skillnad. Efter diverse provturer och starter kom motorn upp i temp och då försvann tomgången helt. Gick inte ens att starta utan att gasa. Fipplade lite fram och tillbaka, testade båda mina tomgångsmotorer, båda rengjorda men inget fungerade.
Sen testade jag att tomvarva lite extra, och då la sig tomgången perfekt på 1000 rpm och rörde sig inte en millimeter på 10 minuter.
https://www.youtube.com/watch?v=COlu3XTB1dY

Jag fortsatte felsöka. Läste i någon tråd på garaget om att man ska koppla ur tomgångsmotorn på LLT (lossa kontakten),så jag prövade det, och vipps, tomgången blev PERFEKT:
https://www.youtube.com/watch?v=pBCJAeMiwyA

Vad är det nu då! :roll: Vad kan jag ha glömt att koppla in eller ställt in?
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Ainoks garage [Volvo 740 GLT goes turbo]

Inlägg av mauser240 »

Att ställa upp laddtrycket så har aldrig fungerat för mig i alla fall. Slaget blir förlitet så laddet skenar. Kan dock gå att ställa upp ett hekto eller 2. Jag har i och för sig oftast haft 3" avgas men jag hade en originalare och det funkade inte på den. Jag lät då klockan vara och hängde på en extern fjäder. Funkade kanon. Jag kör nu med Mambas ställbara klocka och jag är nöjd med den. I framtiden kommer jag att styra den via sprutet (MS2).

Har du provtryckt systemet från turbo till motor?

Har du prövat justera gasspjäll och kontakt?
//MartinL
Användarvisningsbild
ainok
För mycket laddtryck
Inlägg: 244
Blev medlem: tor sep 22, 2016 9:28 pm
Ort: Dalarna

Re: Ainoks garage [Volvo 740 GLT goes turbo]

Inlägg av ainok »

mauser240 skrev:Att ställa upp laddtrycket så har aldrig fungerat för mig i alla fall. Slaget blir förlitet så laddet skenar. Kan dock gå att ställa upp ett hekto eller 2. Jag har i och för sig oftast haft 3" avgas men jag hade en originalare och det funkade inte på den. Jag lät då klockan vara och hängde på en extern fjäder. Funkade kanon. Jag kör nu med Mambas ställbara klocka och jag är nöjd med den. I framtiden kommer jag att styra den via sprutet (MS2).

Har du provtryckt systemet från turbo till motor?

Har du prövat justera gasspjäll och kontakt?
Vilken fjäder använde du?
Vill minnas att jag läst att fjädrarna från en torkararm blir rätt bra(?)
Har ingen aning om hur stark den ska vara, men det är rätt skapligt vill jag minnas.

Jag har provtryckt det.

Jag har inte justerat gasspjäll. Ska googla på hur det går till :)
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Ainoks garage [Volvo 740 GLT goes turbo]

Inlägg av mauser240 »

Jag minns inte men den var nog inte som någon torkararm i alla fall.

Jag kan bjuda på justeringen. Ryck kontakten till tomgångsventilen och ställ tomgång strax under referens med varm motor.

EDIT: Iofs så är det snarare spjällägeskontakten som skulle kunna ge dina symptom. Den skall kortsluta när gasen är släppt och öppna så fort man börjar gasa. 3e stiftet i kontakten tror jag inte har nån funktion på turbomotorerna.
//MartinL
Användarvisningsbild
ainok
För mycket laddtryck
Inlägg: 244
Blev medlem: tor sep 22, 2016 9:28 pm
Ort: Dalarna

Re: Ainoks garage [Volvo 740 GLT goes turbo]

Inlägg av ainok »

Justering av spjällägesgivare, B230FT


Du lossar skruvarna på spjällägeskontakten.
Mellan justerskruven (tomgång) och själlspindeln (lr vad den nu heter, den som går emot justerskruven iaf) sätter du ett bladmått på 0.10 mm.

Se till att ha spjälllägesgivaren så långt du kan medurs. Sedan drar du SAKTA givaren moturs till dess att du hör ett litet "klick" där håller du fast givaren å skruvar fast den.

Nu kan du testa om du har utfört det rätt genom att sätta ett 0.45 mm bladmått där emellan å dra spjället å släppa sakta. Nu ska du inte höra "klicket"
Sätter du sedan 0.10 mm bladmåttet däremellan ska du däremot höra "klicket" gör du inte det får du göra om proceduren igen tills det funkar enligt ovan.
Begriper mig inte på det här. Någon som kan langa en bild från Haynes?
Jag "vred" gasspjällsgivaren så att den klickar precis när man nuddar gaspedalen.
Blev inte bättre.

Vad är det dom kan tänkas mena med "där emellan"? Förstår inte riktigt vart bladmåttet skall sitta.
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Ainoks garage [Volvo 740 GLT goes turbo]

Inlägg av mauser240 »

Låter överarbetat men det menas (antagligen) att bladmåttet blir en förlängning på tomgångsskruven.
ainok skrev:Jag "vred" gasspjällsgivaren så att den klickar precis när man nuddar gaspedalen.
Då skall det vara i sin ordning, förutsatt att kontakten är hel och signalen hittar fram.

Du kan ju kolla om tomgångsventilen arbetar. Stå på broms och koppling och släpp sakta upp sistnämnda så skall tomgångsventilen kompensera och tomgången hållas konstant.
//MartinL
Användarvisningsbild
ainok
För mycket laddtryck
Inlägg: 244
Blev medlem: tor sep 22, 2016 9:28 pm
Ort: Dalarna

Re: Ainoks garage [Volvo 740 GLT goes turbo]

Inlägg av ainok »

Bytte tomgångsmotor en tredje gång och nu fungerar det.
Även bytt termostat och nu går den upp i rätt temp.

Jaha.
Allt i sin ordning för första gången.

Tänkte ta en kopp kaffe och riva ur kammen och höja laddet.
Sen kanske man kunde börja fokusera på roligare sake.
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Ainoks garage [Volvo 740 GLT goes turbo]

Inlägg av mauser240 »

Fick du nå kaffe?

Som du kanske märkt så kan det ibland löna sig med lite felsökning och mätningar, blir lixåm inte lika många delar att byta :)
//MartinL
Användarvisningsbild
ainok
För mycket laddtryck
Inlägg: 244
Blev medlem: tor sep 22, 2016 9:28 pm
Ort: Dalarna

Re: Ainoks garage [Volvo 740 GLT goes turbo]

Inlägg av ainok »

mauser240 skrev:Fick du nå kaffe?

Som du kanske märkt så kan det ibland löna sig med lite felsökning och mätningar, blir lixåm inte lika många delar att byta :)
Ja och nej. Tomgångsmotorerna förstår jag verkligen inte. Provade de båda jag har öve i en annan bil och där fungerar de perfekt, men i min motor funkar de inte alls.
Samma nummer på alla tre. Rätt spänning i kontakten. Mysko.

Det där med knacksensorn hade jag kunnat mätt 8)

Småpulat lite med bilen.

Byggde en ställbar wastegate.
Ville först svetsa dit en mutter och gängad justering men klockan verkar vara gjord i aluminium(?) Svetsa gick då inte.
Den funkar som så att man justera fästet på stången fram och tillbaka för önskat laddtryck. Jag fick fila ett spår på stången för att det skulle passa.

Fjädern hakas i ena ändan (vid klockan) och andra änden skruvas fast i öglan.
Bild

Nya skyltar:
Bild

Pennfack:
Bild

Kom över två likadana högtalare som jag redan har, men dom fick inte plats i dörrsidorna bak, så dom hamnade i hatthyllan.
Bild

Testade lite 0-100 och fick jag en ny motorlampa.
Bild

Bilen går fruktansvärt mycket bättre nu
Har fått nys om en 531-topp för kaffepengar så jag kanske monterar en sådan. Några häftigare operationer blir det nog inte på ett bra tag.
Börjar nya jobbet om några veckor, måste spara pengar till nya delar. Lägenhet på G.

Blir nog inga fler uppdateringar tills jag har något intressant att rapportera.
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Ainoks garage [Volvo 740 GLT goes turbo]

Inlägg av mauser240 »

Märkligt med tomgångsventilerna..?

Snygg WG-klocka där! Kanske turbon funkar som den ska i alla fall nudå?
//MartinL
Användarvisningsbild
ainok
För mycket laddtryck
Inlägg: 244
Blev medlem: tor sep 22, 2016 9:28 pm
Ort: Dalarna

Re: Ainoks garage [Volvo 740 GLT goes turbo]

Inlägg av ainok »

Turbon fungerar som den ska.
Vill fortfarande byta ut den.
Vet inte om det är så värt att lägg slantar på den här motorn när den ändå ska ur efter reg.
Användarvisningsbild
ainok
För mycket laddtryck
Inlägg: 244
Blev medlem: tor sep 22, 2016 9:28 pm
Ort: Dalarna

Re: Ainoks garage [Volvo 740 GLT goes turbo]

Inlägg av ainok »

Sitter här och kikar runt på nätet efter nya delar till chassit då bilen är rent otrevlig att köra nu. Dämparna är dåliga runtom.

Har frågat det här tidigare i tråden men fick inget svar;
När jag började bygga bilen så mailade jag olika besiktningsfirmor och frågade om det var något särskilt jag skulle tänka på när jag byggde bilen, och de flesta skrev att jag behövde
Främre stötdämpare 1984: Volvo nr 1229991, 1985-: Volvo nr 1273915 eller 1329648, bakre stötdämpare Volvo nr 1329507.

Hur blir det om jag byte dämpare till något värre?
Ja, hur blir det? Ponera att jag köper coilovers/ sänksats med eftermarknadsdämpare?

Fick även ett bud på fälgarna som inte gick att säga nej till, så dom rök.
Hade gärna haft kvar dom, men 225/40 är för stort för 740 (tycker jag). Det går inte att sänka ordentligt. Med sänksats hade jag inte kunnat haft kvar dom.
Bilen ser såhär fin ut nu;
Bild

Har även fortsatta problem med soppan. Nu har jag nästan kört slut på tanken, och bilen har börjat spika och blöddra igen. Den verkar bara gå bra på full tank ner tills det är kanske 1/5 kvar.
Den går även fett och drar kopiösa mängder soppa. 35mil på full tank. Riktigt varför vet jag inte. Visst, spridarna är större än chippen är gjorda för, men det handlar om 30cc... Inte kan väl det påverka så mycket. Tankade fullt idag och körde c:a 5 mil på 90 väg och den sörplade i sig 1,3.

Börjar bli vädligt sugen på en bredbandare och den där BTR:en som aldrig tycks komma fram.
Skriv svar