Ainoks garage [Volvo 740 GLT goes turbo]

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
ainok
För mycket laddtryck
Inlägg: 244
Blev medlem: tor sep 22, 2016 9:28 pm
Ort: Dalarna

Re: Ainoks garage [Volvo 740 GLT goes turbo]

Inlägg av ainok »

La mig under och lossade på slangen från tanken in i pumpen.
Det började genast porla ur slangen. Porlet var dock konstant och påverkades inte alls av att jag slog av eller på tändningen.

Huvdpumpen jobbbade på men det kom absolut inget tryck från tanken.
https://www.youtube.com/watch?v=Zq18BuZKlN0

Jaha. Ström dit är det ju för tankmätaren fungerar, men hur mycket?
Jag mätte endast upp 7 volt när tändningen var på. Ska väl vara 12v?

Vid kontaktstycket noterade jag att det gick 3 kablar från bilen in i kontakten, men från armaturen kom det 4 kablar. Den fjärde satt i en tom terminal. Kabeln som satt i en tom terminal var helsvart. Jord? Tror det var en rosa och två grå-vita både från bilen och armaturen, men från armaturen gick det en svart kabel som tyvärr inte mötte en kompis ifrån bilens härva.
Min instinkt säger att den svarta kabeln är jorden till själva pumpen, rosa är matning till pump och givare för tankmätaren och att de grå-vita bastarderna är signalkablar tankmätare.
Jag är otroligt frestad att jorda den svarta kabeln från armaturen och se om inte pumpen hoppar igång då. Eller kortsluter jag något då? Vad går den ens till.

Hursomhelst ruckade jag lite på bränslerelät (det vita) och då hörde jag ett brummande från skuffen.
Trodde jag fick igång pumpen men icke!
Då var det en jäkla hijacker pump som satt där? Jag har helt vanliga gasdämpare bak så den slet jag ur och nu snurrar massor med frågor i skallen.

Varför hade hijacker pumpen med bränslerelät att göra?
Har den fått strömmen till förpumpen?
Vad ska förpumpen ha för volt?
Vad ska man förvänta sig för tryck i slangen till huvudpumpen.


Klockan är mycket och jag konstaterar bara att förpumpen är stendöd.
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Ainoks garage [Volvo 740 GLT goes turbo]

Inlägg av mauser240 »

Eftersom tanken är full så rinner bränslet ut med självtryck när du kopplar bort slangen från huvudpumpen.

Nu kommer jag inte ihåg hur det ser ut på 740 men på 240 går en jordledning från armaturen direkt till karossen. Pumpen skall ha 12 V.

Du skall hitta två olika resistanser när du meter vid armaturen. En för pumpen och en för givaren. För pumpen skulle jag gissa på ca 10 ohm.

Pumpen är bara en förpump så något nämnbart tryck byggs inte upp före huvudpumpen.
//MartinL
Användarvisningsbild
ainok
För mycket laddtryck
Inlägg: 244
Blev medlem: tor sep 22, 2016 9:28 pm
Ort: Dalarna

Re: Ainoks garage [Volvo 740 GLT goes turbo]

Inlägg av ainok »

mauser240 skrev:Eftersom tanken är full så rinner bränslet ut med självtryck när du kopplar bort slangen från huvudpumpen.

Nu kommer jag inte ihåg hur det ser ut på 740 men på 240 går en jordledning från armaturen direkt till karossen. Pumpen skall ha 12 V.

Du skall hitta två olika resistanser när du meter vid armaturen. En för pumpen och en för givaren. För pumpen skulle jag gissa på ca 10 ohm.

Pumpen är bara en förpump så något nämnbart tryck byggs inte upp före huvudpumpen.
Sedärja! Du har inte fel 8)

Det här är kontakten jag skrev om igår.
Honan är från armaturen, hanen från bilen.
Notera att kabeln längst till höger på honan går ut i luften.
Bild

Jag följde kabeln hela vägen till armaturen men inte gick det någon annan kabel där heller.
Bild

Under påfyllnadsröret hittade jag dock den här lilla bastarden.
Bild


Då bestämde jag mig för att jorda den fjärde kablen, den helsvarta.
Inte hörde jag direkt något, men nog fasen kom det en liten "pust" ur slangen under bilen när man slog av och på tändningen.
På min 940 brummade ju tankpumpen rätt rejält, men då var det ju den enda pumpen så att den kanske var lite kraftigare.

Asså det kommer ett litet "stånk". Det sprutar inte direkt ur slangen när förpumpen går, utan det "rinner lite mer" liksom.
Den verkar ju iallafall göra något.

Nu ska jag ut och testa igen.

Översikt på slagfältet
Bild
Användarvisningsbild
ainok
För mycket laddtryck
Inlägg: 244
Blev medlem: tor sep 22, 2016 9:28 pm
Ort: Dalarna

Re: Ainoks garage [Volvo 740 GLT goes turbo]

Inlägg av ainok »

Ingen skillnad.

Jag får vänta på den där BTR:en och se vad jag har för soppatryck.

Ska köpa en helt ny knacksensor också.
Eller kanske fokusera på kabelbrott! Jag mäter oändligt motstånd på att kablar oavsett om jag har ett motstånd på 4 ohm eller inte på knacksensorns kontakt.
Det går inte via något relä eller så?
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Ainoks garage [Volvo 740 GLT goes turbo]

Inlägg av mauser240 »

ainok skrev:Ska köpa en helt ny knacksensor också.
Har du mätt upp kablaget nu?
//MartinL
Användarvisningsbild
ainok
För mycket laddtryck
Inlägg: 244
Blev medlem: tor sep 22, 2016 9:28 pm
Ort: Dalarna

Re: Ainoks garage [Volvo 740 GLT goes turbo]

Inlägg av ainok »

mauser240 skrev:
ainok skrev:Ska köpa en helt ny knacksensor också.
Har du mätt upp kablaget nu?
Redigerade precis inlägget ovan.
Jag tror jag har kabelbrott.

Börjar tro att jag kanske har satt någon kontakt fel.. Men kontakten jag har till knacksensorn är det enda som är i närheten. Jag tror inte heller att jag har satt fel kontakt på någon av tempsensorerna för så skulle jag säkerligen få mer felkoder + dålig tomgång etc.
Jag SKULLE kunna ha satt kontakten till kallstartsventilen på knacksensorn och vise versa men det tror jag inte. Kallstartventilens kontakt är ju blå.

Kontakten till gasspjället är inte ens i närheten. Inte heller kontakten till tomgångsmotorn. Räcker inte ens.
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Ainoks garage [Volvo 740 GLT goes turbo]

Inlägg av Steve »

Tvärkollade på ett kopplingsschema och såg ut som att kabeln till knacksensorn kan vara skarvad vid vänster fjäderbenstorn, typ som den du visade bild på. Kanske är där det är fel?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
ainok
För mycket laddtryck
Inlägg: 244
Blev medlem: tor sep 22, 2016 9:28 pm
Ort: Dalarna

Re: Ainoks garage [Volvo 740 GLT goes turbo]

Inlägg av ainok »

Steve skrev:Tvärkollade på ett kopplingsschema och såg ut som att kabeln till knacksensorn kan vara skarvad vid vänster fjäderbenstorn, typ som den du visade bild på. Kanske är där det är fel?
Något skumt är det med den där jäkla kontakten. Men det är ju en hane och man kan inte sätta den någonstans.

Hoppla! Nu sprättade jag upp den , och tro fasen att det är samma (snarare likadana färger) kablar som till knacksensorn. En hel grön och en svart.
Att den är så tjock är för att den är skärmad. "Skärmen" är jorden verkar det som.

Jaha, vart ska den gå då?

Ingen annan med b230f/fk som har en sån kontakt vid fjäderbenstornet?

Jag testade att mäta den också men den går inte heller till tändboxen...
Senast redigerad av ainok den fre jul 07, 2017 4:38 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Ainoks garage [Volvo 740 GLT goes turbo]

Inlägg av Steve »

Den ändan du har hittat går inte ner till givaren då?

H på sidan 15
http://www.volvowiringdiagrams.com/volv ... agrams.pdf
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
ainok
För mycket laddtryck
Inlägg: 244
Blev medlem: tor sep 22, 2016 9:28 pm
Ort: Dalarna

Re: Ainoks garage [Volvo 740 GLT goes turbo]

Inlägg av ainok »

Steve skrev:Den ändan du har hittat går inte ner till givaren då?

H på sidan 15
http://www.volvowiringdiagrams.com/volv ... agrams.pdf
hade den tanken jag med, men den passar ju inte. Kabeln vid fjäderbenstornet är ju en hane, och det är givaren med.

"connector left suspension tower"

Jag ska gå ut och mäta om den gröna kabeln vid fjäderbenstornet är någon slags förlängning till givaren.
Senast redigerad av ainok den fre jul 07, 2017 4:40 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Ainoks garage [Volvo 740 GLT goes turbo]

Inlägg av Steve »

Alltså att det lösa kontaktstycket är en förlängning på knackgivaren, att den är inkopplad i andra ändan på givaren
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
ainok
För mycket laddtryck
Inlägg: 244
Blev medlem: tor sep 22, 2016 9:28 pm
Ort: Dalarna

Re: Ainoks garage [Volvo 740 GLT goes turbo]

Inlägg av ainok »

Steve skrev:Alltså att det lösa kontaktstycket är en förlängning på knackgivaren, att den är inkopplad i andra ändan på givaren
Exakt den tanken hade jag nu. Redigerade inlägget ovan medans du skrev det där.
Jag ska kika på det direkt.
Användarvisningsbild
ainok
För mycket laddtryck
Inlägg: 244
Blev medlem: tor sep 22, 2016 9:28 pm
Ort: Dalarna

Re: Ainoks garage [Volvo 740 GLT goes turbo]

Inlägg av ainok »

Det var en förlängning! Men vart ska den gå? Jo! Av någon anledning låg kontakten från tänfboxen typ dubbelvikt inuti en sån där "kabelplast". Inte direkt en strumpa utan typ en plastsang som kablarna går till.


Pluggade i den och ja.. nu har jag druckit tre fyra öl så jag hinner tyvärr inte provköra något idag, men motorlampan tänds inte längre när man tomvarvar iallafall. Längtar tills imorrn :)

Vilken löjlig jäkla tabbe.. tagit upp en flera dagar i garaget.
Nåväl. Det mesta som jag bytte skulle ju bytas iallafall, förutom knacksensorn. Och det var ju bra att jag fick igång tankpumpen :)
Användarvisningsbild
ainok
För mycket laddtryck
Inlägg: 244
Blev medlem: tor sep 22, 2016 9:28 pm
Ort: Dalarna

Re: Ainoks garage [Volvo 740 GLT goes turbo]

Inlägg av ainok »

Motorlampan lyser med sin frånvaro och bilen är piggare men andra problem har dykt upp.

1. Den går verkligen inte över 0,4-0,5 bar.
Inte ens nära varvstopp. Hittar inga läckage. Intercoolern ser ok ut Jag tror turbon är slut. Ska kolla impellrarna när jag får tid. Membranet i wastegaten kanske?

2. Den går inte upp i temp som den ska längre. Tomgång på typ 500 varv. Måste vara någon givare eller termostat. Förmodligen har jag råkat lossa någon kontakt medans jag grymtat runt där nere under insuget. Det är jag nog inte så orolig för faktiskt.

Turbon desto mer. Att sätta dit en ny 13c känns puckat. 19 eller 16 får det bli.
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Ainoks garage [Volvo 740 GLT goes turbo]

Inlägg av mauser240 »

Kul om det börjar reda sig.

1. Jag ställde en fråga om laddtrycket tidigare. Hinner du svara på den?

Jag tror inte din turbo är så slut och membranet är inte problemet.
//MartinL
Skriv svar