Ainoks garage [Volvo 740 GLT goes turbo]

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
ainok
För mycket laddtryck
Inlägg: 244
Blev medlem: tor sep 22, 2016 9:28 pm
Ort: Dalarna

Re: Ainoks garage [Volvo 740 GLT goes turbo]

Inlägg av ainok »

Nu testade jag att tanka fullt och nog fasen försvann mothuggen emellan 3-4000 varv. När man kommer förbi 4000 varv så känns det bara som att man tomvarvar, men det beror nog på min kamaxel (T)

Mauser,
Nej, jag har inte hunnit mäta kablaget. Jag försökte göra det igår men fattade inte vilka stift jag skulle mäta på.
Hur vet jag vilka stift som är 12 och 13? (Jag har på flertal elscheman läst att knocksensorn är på 12 och 13 och inte 11 och 12)

Det här är alltså kontakten till tändboxen
Bild


Steve,
Eftersom motorns gång påverkades av att jag tankade fullt så verkar det ju vara något med soppan.
Jag inväntar ny BTR och sen ska jag laborera med pumpar.
Sten
Forumsberoende
Inlägg: 841
Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Ort: Härjedalen.

Re: Ainoks garage [Volvo 740 GLT goes turbo]

Inlägg av Sten »

Så nu går den som den ska eller?
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
Användarvisningsbild
ainok
För mycket laddtryck
Inlägg: 244
Blev medlem: tor sep 22, 2016 9:28 pm
Ort: Dalarna

Re: Ainoks garage [Volvo 740 GLT goes turbo]

Inlägg av ainok »

Sten skrev:Så nu går den som den ska eller?
Mja. Känns fortfarande slö men jag kan inte avgöra om det beror på kamaxeln eller något annat.
Det är ju fortfarande en helt standard b230fk med bara högre ladd.

Får ju fortfarande felkoder och det är ju bara på full tank den går bra. Är nu nere på 4/5 tank och märker fortsatt inget fel i registret.
Sten
Forumsberoende
Inlägg: 841
Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Ort: Härjedalen.

Re: Ainoks garage [Volvo 740 GLT goes turbo]

Inlägg av Sten »

Ok,tror definitivt att du har fel på förpumpen men kanske är något mer också?! Vet dock inte vad du laddar? Sen händer det inte så mycket över typ 4500rpm med original kam....
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
Användarvisningsbild
ainok
För mycket laddtryck
Inlägg: 244
Blev medlem: tor sep 22, 2016 9:28 pm
Ort: Dalarna

Re: Ainoks garage [Volvo 740 GLT goes turbo]

Inlägg av ainok »

Sten skrev:Ok,tror definitivt att du har fel på förpumpen men kanske är något mer också?! Vet dock inte vad du laddar? Sen händer det inte så mycket över typ 4500rpm med original kam....
Jag kör med prick 1 bar laddtryckl.
En sak jag reagerar på är att jag inte uppnår fullt laddtryck förens 4000 varv.
Har sökt efter läckage i tryckrör och grenrör men det är tätt.

Är det normalt för en 13c?
Sten
Forumsberoende
Inlägg: 841
Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Ort: Härjedalen.

Re: Ainoks garage [Volvo 740 GLT goes turbo]

Inlägg av Sten »

Nä,brukar ladda direkt....

Beror iofs vad du menar,men dom laddar tidigt.

Med 1bar så borde det iallafall kännas hyfsat piggt....
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Ainoks garage [Volvo 740 GLT goes turbo]

Inlägg av Steve »

Är vanligt att membranet spruckit i original avlastningsventil...men borde nog inte påverka så mycket
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Ainoks garage [Volvo 740 GLT goes turbo]

Inlägg av mauser240 »

ainok skrev:Nu testade jag att tanka fullt och nog fasen försvann mothuggen emellan 3-4000 varv. När man kommer förbi 4000 varv så känns det bara som att man tomvarvar, men det beror nog på min kamaxel (T)

Mauser,
Nej, jag har inte hunnit mäta kablaget. Jag försökte göra det igår men fattade inte vilka stift jag skulle mäta på.
Hur vet jag vilka stift som är 12 och 13? (Jag har på flertal elscheman läst att knocksensorn är på 12 och 13 och inte 11 och 12)

Det här är alltså kontakten till tändboxen
Bild


Steve,
Eftersom motorns gång påverkades av att jag tankade fullt så verkar det ju vara något med soppan.
Jag inväntar ny BTR och sen ska jag laborera med pumpar.
På din bild har du stift 1 uppe till vänster och stift 25 nere till höger.
mauser240 skrev:Bränsletrycket behöver inte vara dåligt fast tankpumpen är slut, speciellt inte om man har mycket bränsle i tanken.
Tro mig nu. Tankpumpen står still. Därför får maskinen dåligt med bränsle när du har mindre i tanken.
Senast redigerad av mauser240 den tor jul 06, 2017 7:35 pm, redigerad totalt 1 gånger.
//MartinL
Användarvisningsbild
ainok
För mycket laddtryck
Inlägg: 244
Blev medlem: tor sep 22, 2016 9:28 pm
Ort: Dalarna

Re: Ainoks garage [Volvo 740 GLT goes turbo]

Inlägg av ainok »

Sten skrev:Nä,brukar ladda direkt....

Beror iofs vad du menar,men dom laddar tidigt.

Med 1bar så borde det iallafall kännas hyfsat piggt....
Den här motorn:
https://www.youtube.com/watch?v=GPxpxFZo6hE

Att jämföras med min gamla 940 innan jag bytte topp etc. Den hade dock 3'' rör med racekat när jag köpte den.
https://www.youtube.com/watch?v=M2OUcgQ8NUU



Kolla bara skillnaden 80-120 kmh. Där var min gamla FK råstark jämfört med den här som knappt orkar varva ur.
Märker faktiskt ingen större skillnad emot B230F med min nya FK motor. Ändå är det mesta i tänd och bränsleväg bytt. Är väl pumparna som jag inte bytt.
Generalfel :thumbdown:

Törs inte köra mer med bilen förens jag vet vad som är fel. Det känns ju som att den går i limpmode typ :?
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Ainoks garage [Volvo 740 GLT goes turbo]

Inlägg av mauser240 »

ainok skrev:Det känns ju som att den går i limpmode typ :?
Inte så konstigt om det känns så... Ser du julgranen som lyser på instrumentpanelen?

Hur styr du laddtrycket? Det är inte så att WG börjar öppna runt 0,3 och resten är skenladd?

EDIT: Om membranet i dumpen spruckit brukar det kvittra istället för att pysa. Hörs tydligt om man har öppet filter.
//MartinL
Användarvisningsbild
ainok
För mycket laddtryck
Inlägg: 244
Blev medlem: tor sep 22, 2016 9:28 pm
Ort: Dalarna

Re: Ainoks garage [Volvo 740 GLT goes turbo]

Inlägg av ainok »

mauser240 skrev:
ainok skrev:Det känns ju som att den går i limpmode typ :?
Inte så konstigt om det känns så... Ser du julgranen som lyser på instrumentpanelen?

Hur styr du laddtrycket? Det är inte så att WG börjar öppna runt 0,3 och resten är skenladd?

EDIT: Om membranet i dumpen spruckit brukar det kvittra istället för att pysa. Hörs tydligt om man har öppet filter.
Det kvittrar inte och limpmodet jag upplever är väl att tändningen ställs ner av styrsystemet för att det tror att det spikar.
Eller så är soppatrycket skit och, ja, det spikar.

Jag får riva ur armaturen och spana på vad som har skett. Ström dit är det iallafall.
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Ainoks garage [Volvo 740 GLT goes turbo]

Inlägg av mauser240 »

Styrsystemet tror varken bu eller bä om spikningar, styrsystemet tror att din knacksensor är sönder och kör extra-safe tändning och extrafet blandning, bara för säkerhets skull.

Går ju ganska lätt att rycka slangen från armaturen och se om det kommer nåt bränsle.
//MartinL
Användarvisningsbild
ainok
För mycket laddtryck
Inlägg: 244
Blev medlem: tor sep 22, 2016 9:28 pm
Ort: Dalarna

Re: Ainoks garage [Volvo 740 GLT goes turbo]

Inlägg av ainok »

mauser240 skrev:Styrsystemet tror varken bu eller bä om spikningar, styrsystemet tror att din knacksensor är sönder och kör extra-safe tändning och extrafet blandning, bara för säkerhets skull.

Går ju ganska lätt att rycka slangen från armaturen och se om det kommer nåt bränsle.
Vet du på rak arm vilken det är jag ska ta bort?
Bild

Kanske är lätt att se vilken slang det är som går ner till huvudpumpen men jag frågar innan jag går ut för att påskynda felsökningen
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Ainoks garage [Volvo 740 GLT goes turbo]

Inlägg av mauser240 »

Skall låta vara osagt men det syns när du tittar in under bilen.
//MartinL
Användarvisningsbild
ainok
För mycket laddtryck
Inlägg: 244
Blev medlem: tor sep 22, 2016 9:28 pm
Ort: Dalarna

Re: Ainoks garage [Volvo 740 GLT goes turbo]

Inlägg av ainok »

mauser240 skrev:Skall låta vara osagt men det syns när du tittar in under bilen.
Okej.

Hörrni tack för hjälpen :) Det är schysst att ni orkar med gröngölingarna
Skriv svar