Ainoks garage [Volvo 740 GLT goes turbo]
Re: Ainoks garage [Volvo 740 GLT goes turbo]
Nu testade jag att tanka fullt och nog fasen försvann mothuggen emellan 3-4000 varv. När man kommer förbi 4000 varv så känns det bara som att man tomvarvar, men det beror nog på min kamaxel (T)
Mauser,
Nej, jag har inte hunnit mäta kablaget. Jag försökte göra det igår men fattade inte vilka stift jag skulle mäta på.
Hur vet jag vilka stift som är 12 och 13? (Jag har på flertal elscheman läst att knocksensorn är på 12 och 13 och inte 11 och 12)
Det här är alltså kontakten till tändboxen
Steve,
Eftersom motorns gång påverkades av att jag tankade fullt så verkar det ju vara något med soppan.
Jag inväntar ny BTR och sen ska jag laborera med pumpar.
Mauser,
Nej, jag har inte hunnit mäta kablaget. Jag försökte göra det igår men fattade inte vilka stift jag skulle mäta på.
Hur vet jag vilka stift som är 12 och 13? (Jag har på flertal elscheman läst att knocksensorn är på 12 och 13 och inte 11 och 12)
Det här är alltså kontakten till tändboxen
Steve,
Eftersom motorns gång påverkades av att jag tankade fullt så verkar det ju vara något med soppan.
Jag inväntar ny BTR och sen ska jag laborera med pumpar.
Re: Ainoks garage [Volvo 740 GLT goes turbo]
Så nu går den som den ska eller?
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
Re: Ainoks garage [Volvo 740 GLT goes turbo]
Mja. Känns fortfarande slö men jag kan inte avgöra om det beror på kamaxeln eller något annat.Sten skrev:Så nu går den som den ska eller?
Det är ju fortfarande en helt standard b230fk med bara högre ladd.
Får ju fortfarande felkoder och det är ju bara på full tank den går bra. Är nu nere på 4/5 tank och märker fortsatt inget fel i registret.
Re: Ainoks garage [Volvo 740 GLT goes turbo]
Ok,tror definitivt att du har fel på förpumpen men kanske är något mer också?! Vet dock inte vad du laddar? Sen händer det inte så mycket över typ 4500rpm med original kam....
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
Re: Ainoks garage [Volvo 740 GLT goes turbo]
Jag kör med prick 1 bar laddtryckl.Sten skrev:Ok,tror definitivt att du har fel på förpumpen men kanske är något mer också?! Vet dock inte vad du laddar? Sen händer det inte så mycket över typ 4500rpm med original kam....
En sak jag reagerar på är att jag inte uppnår fullt laddtryck förens 4000 varv.
Har sökt efter läckage i tryckrör och grenrör men det är tätt.
Är det normalt för en 13c?
Re: Ainoks garage [Volvo 740 GLT goes turbo]
Nä,brukar ladda direkt....
Beror iofs vad du menar,men dom laddar tidigt.
Med 1bar så borde det iallafall kännas hyfsat piggt....
Beror iofs vad du menar,men dom laddar tidigt.
Med 1bar så borde det iallafall kännas hyfsat piggt....
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
Re: Ainoks garage [Volvo 740 GLT goes turbo]
Är vanligt att membranet spruckit i original avlastningsventil...men borde nog inte påverka så mycket
Re: Ainoks garage [Volvo 740 GLT goes turbo]
På din bild har du stift 1 uppe till vänster och stift 25 nere till höger.ainok skrev:Nu testade jag att tanka fullt och nog fasen försvann mothuggen emellan 3-4000 varv. När man kommer förbi 4000 varv så känns det bara som att man tomvarvar, men det beror nog på min kamaxel (T)
Mauser,
Nej, jag har inte hunnit mäta kablaget. Jag försökte göra det igår men fattade inte vilka stift jag skulle mäta på.
Hur vet jag vilka stift som är 12 och 13? (Jag har på flertal elscheman läst att knocksensorn är på 12 och 13 och inte 11 och 12)
Det här är alltså kontakten till tändboxen
Steve,
Eftersom motorns gång påverkades av att jag tankade fullt så verkar det ju vara något med soppan.
Jag inväntar ny BTR och sen ska jag laborera med pumpar.
Tro mig nu. Tankpumpen står still. Därför får maskinen dåligt med bränsle när du har mindre i tanken.mauser240 skrev:Bränsletrycket behöver inte vara dåligt fast tankpumpen är slut, speciellt inte om man har mycket bränsle i tanken.
Senast redigerad av mauser240 den tor jul 06, 2017 7:35 pm, redigerad totalt 1 gånger.
//MartinL
Re: Ainoks garage [Volvo 740 GLT goes turbo]
Den här motorn:Sten skrev:Nä,brukar ladda direkt....
Beror iofs vad du menar,men dom laddar tidigt.
Med 1bar så borde det iallafall kännas hyfsat piggt....
https://www.youtube.com/watch?v=GPxpxFZo6hE
Att jämföras med min gamla 940 innan jag bytte topp etc. Den hade dock 3'' rör med racekat när jag köpte den.
https://www.youtube.com/watch?v=M2OUcgQ8NUU
Kolla bara skillnaden 80-120 kmh. Där var min gamla FK råstark jämfört med den här som knappt orkar varva ur.
Märker faktiskt ingen större skillnad emot B230F med min nya FK motor. Ändå är det mesta i tänd och bränsleväg bytt. Är väl pumparna som jag inte bytt.
Generalfel
Törs inte köra mer med bilen förens jag vet vad som är fel. Det känns ju som att den går i limpmode typ
Re: Ainoks garage [Volvo 740 GLT goes turbo]
Inte så konstigt om det känns så... Ser du julgranen som lyser på instrumentpanelen?ainok skrev:Det känns ju som att den går i limpmode typ
Hur styr du laddtrycket? Det är inte så att WG börjar öppna runt 0,3 och resten är skenladd?
EDIT: Om membranet i dumpen spruckit brukar det kvittra istället för att pysa. Hörs tydligt om man har öppet filter.
//MartinL
Re: Ainoks garage [Volvo 740 GLT goes turbo]
Det kvittrar inte och limpmodet jag upplever är väl att tändningen ställs ner av styrsystemet för att det tror att det spikar.mauser240 skrev:Inte så konstigt om det känns så... Ser du julgranen som lyser på instrumentpanelen?ainok skrev:Det känns ju som att den går i limpmode typ
Hur styr du laddtrycket? Det är inte så att WG börjar öppna runt 0,3 och resten är skenladd?
EDIT: Om membranet i dumpen spruckit brukar det kvittra istället för att pysa. Hörs tydligt om man har öppet filter.
Eller så är soppatrycket skit och, ja, det spikar.
Jag får riva ur armaturen och spana på vad som har skett. Ström dit är det iallafall.
Re: Ainoks garage [Volvo 740 GLT goes turbo]
Styrsystemet tror varken bu eller bä om spikningar, styrsystemet tror att din knacksensor är sönder och kör extra-safe tändning och extrafet blandning, bara för säkerhets skull.
Går ju ganska lätt att rycka slangen från armaturen och se om det kommer nåt bränsle.
Går ju ganska lätt att rycka slangen från armaturen och se om det kommer nåt bränsle.
//MartinL
Re: Ainoks garage [Volvo 740 GLT goes turbo]
Vet du på rak arm vilken det är jag ska ta bort?mauser240 skrev:Styrsystemet tror varken bu eller bä om spikningar, styrsystemet tror att din knacksensor är sönder och kör extra-safe tändning och extrafet blandning, bara för säkerhets skull.
Går ju ganska lätt att rycka slangen från armaturen och se om det kommer nåt bränsle.
Kanske är lätt att se vilken slang det är som går ner till huvudpumpen men jag frågar innan jag går ut för att påskynda felsökningen
Re: Ainoks garage [Volvo 740 GLT goes turbo]
Skall låta vara osagt men det syns när du tittar in under bilen.
//MartinL
Re: Ainoks garage [Volvo 740 GLT goes turbo]
Okej.mauser240 skrev:Skall låta vara osagt men det syns när du tittar in under bilen.
Hörrni tack för hjälpen Det är schysst att ni orkar med gröngölingarna