Aha, okej! Ja då får man vända på slantarna. Men finns ju billigare grejer att tillgå om man söker lite på nätet.ainok skrev:GIK såg bra ut, men jag blev arbetslös iförrgår och har inte riktigt pengarna till sådana prylar just nu.Truls_Nordahl skrev:Jag hade rådfrågat om turbo hos GIK turboteknik, dom har en del godis att välja mellan.
Ainoks garage [Volvo 740 GLT goes turbo]
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 407
- Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
- Ort: Österlen/Skåne
Re: Ainoks garage [Volvo 740 GLT goes turbo]
Re: Ainoks garage [Volvo 740 GLT goes turbo]
Har någon tips på lite hårdare växellådskuddar och motorkuddar utan att drivlinan blir stum?
Känner verkligen hur allting kränger vid gaspådrag och det känns onekligen som att det snor lite prestanda.
Mina kuddar är torrspruckna ändå så det är dags att byta oavsett om det gör något på körkänslan.
Har hittat dessa https://shop.klracing.se/sv/artiklar/mo ... 591-2.html
Eller vore det klokt att uppgradera till hydrauliska kuddar? Nog är väl solid gummi kraftigare?
Känner verkligen hur allting kränger vid gaspådrag och det känns onekligen som att det snor lite prestanda.
Mina kuddar är torrspruckna ändå så det är dags att byta oavsett om det gör något på körkänslan.
Har hittat dessa https://shop.klracing.se/sv/artiklar/mo ... 591-2.html
Eller vore det klokt att uppgradera till hydrauliska kuddar? Nog är väl solid gummi kraftigare?
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 407
- Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
- Ort: Österlen/Skåne
Re: Ainoks garage [Volvo 740 GLT goes turbo]
Jag hade bytt till dom från KL du länkar till. Hydrauliska hade jag inte bytt till!
Annars finns ju Valpkuddar om det ska vara riktigt stumt.
Annars finns ju Valpkuddar om det ska vara riktigt stumt.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 299
- Blev medlem: fre jul 19, 2013 9:27 pm
- Ort: Ulricehamn
Re: Ainoks garage [Volvo 740 GLT goes turbo]
Har för mig att min kompis använder dom kuddarna, han var tvungen att schimsa upp ca 10mm per kudde för att der skulle bli rätt men han hade hydrauliska kuddar från början. Kan iaf säga att med dom kuddarna blir det stumt! Kompisen hävdar att hela väghållningen i framvagnen förändrades positivt av dessa kuddarna och det är ju inte helt tråkigt heller.
Re: Ainoks garage [Volvo 740 GLT goes turbo]
Valpkuddarna eller de från KL?MVA-Productions skrev:Har för mig att min kompis använder dom kuddarna, han var tvungen att schimsa upp ca 10mm per kudde för att der skulle bli rätt men han hade hydrauliska kuddar från början. Kan iaf säga att med dom kuddarna blir det stumt! Kompisen hävdar att hela väghållningen i framvagnen förändrades positivt av dessa kuddarna och det är ju inte helt tråkigt heller.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 407
- Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
- Ort: Österlen/Skåne
Re: Ainoks garage [Volvo 740 GLT goes turbo]
Finns ombyggnadssatser om man vill köra med valpkuddar.
Re: Ainoks garage [Volvo 740 GLT goes turbo]
Klarar jag regbes med sportluftfilter?
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 299
- Blev medlem: fre jul 19, 2013 9:27 pm
- Ort: Ulricehamn
Re: Ainoks garage [Volvo 740 GLT goes turbo]
Menade kl-kuddarna.. Vill dock minnas att någon sa att det var typ samma kuddar.. Eller iaf samma hårdhet.
Ja du bör kunna reggae med sportluftfilter. Har våran besgubbe alltid godtagit, han godtog till och med 3" avgassystem. Men kan vara för vi har rätt bra kontakt med honom. Men sport luftfilter ska dom väl inte gnälla på skulle jag tro?
Ja du bör kunna reggae med sportluftfilter. Har våran besgubbe alltid godtagit, han godtog till och med 3" avgassystem. Men kan vara för vi har rätt bra kontakt med honom. Men sport luftfilter ska dom väl inte gnälla på skulle jag tro?
Re: Ainoks garage [Volvo 740 GLT goes turbo]
Nu åker jag runt med 13C turbon och laddar c:a 1.
Går helt okej, kör ifrån diverse passater och v70is, men den där audin är ljusår före.
Nåväl.
Nu när bilen börjat gå lite snabbare än vanligt så har jag märkt att den är otrevlig att köra över 120 typ.
Bilen är fruktansvärt svajjig. Den liksom kränger. Body roll som det heter.
Har gjort en lista på saker som bör åtgärdas;
Nya krängningshammare
Nya bussningar till krängningshammaren
Nya dämpare runtom
Sänksats (finns det sänksatser som är hårdare och inte bara sänker bilen till 740?)
Ev. stag emellan fjäderbenstornen
Ev.Ytterligare krängningshammare bak
Tips på annat som kan förbättra körkänslan?
Går helt okej, kör ifrån diverse passater och v70is, men den där audin är ljusår före.
Nåväl.
Nu när bilen börjat gå lite snabbare än vanligt så har jag märkt att den är otrevlig att köra över 120 typ.
Bilen är fruktansvärt svajjig. Den liksom kränger. Body roll som det heter.
Har gjort en lista på saker som bör åtgärdas;
Nya krängningshammare
Nya bussningar till krängningshammaren
Nya dämpare runtom
Sänksats (finns det sänksatser som är hårdare och inte bara sänker bilen till 740?)
Ev. stag emellan fjäderbenstornen
Ev.Ytterligare krängningshammare bak
Tips på annat som kan förbättra körkänslan?
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 407
- Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
- Ort: Österlen/Skåne
Re: Ainoks garage [Volvo 740 GLT goes turbo]
Byt till Whiteline 24mm eller IPD 25mm krängare fram samt investera i bra fjädrar och dämpare.
Kan varmt rekommendera Lesjöfors Sport sänkningsfjädrar som även är styvare. Vill du ha riktigt styvt i framvagnen så köp gröna VOC-fjädrar.
Jag kör med Bilstein B8 Sprint-dämpare och är helnöjd. Vill du ha ännu hårdare satt dämpare så köp Bilstein Clubsport.
Kan varmt rekommendera Lesjöfors Sport sänkningsfjädrar som även är styvare. Vill du ha riktigt styvt i framvagnen så köp gröna VOC-fjädrar.
Jag kör med Bilstein B8 Sprint-dämpare och är helnöjd. Vill du ha ännu hårdare satt dämpare så köp Bilstein Clubsport.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 299
- Blev medlem: fre jul 19, 2013 9:27 pm
- Ort: Ulricehamn
Re: Ainoks garage [Volvo 740 GLT goes turbo]
Är inte alla sänkfjädrar lite styvare? Tänker att det borde logiskt om dom är det för att minska hjulrörelserna lite när hjulen hamnar närmare skärmkanter osv?
Re: Ainoks garage [Volvo 740 GLT goes turbo]
Man kunde tro det, men inte alltid. Köper man ett bra märke så är dom styvare såklart. Lesjöfors eller så. Kanske HR.MVA-Productions skrev:Är inte alla sänkfjädrar lite styvare? Tänker att det borde logiskt om dom är det för att minska hjulrörelserna lite när hjulen hamnar närmare skärmkanter osv?
En sänksats jag hade från lågprismärket TA Technix var mjukare än original.
Lesjöfort sport såg bra ut. Nya dämpare och en sådan sats med grövre krängningshammare och nya gummin i framvagnen blir nog bra.Truls_Nordahl skrev:Byt till Whiteline 24mm eller IPD 25mm krängare fram samt investera i bra fjädrar och dämpare.
Kan varmt rekommendera Lesjöfors Sport sänkningsfjädrar som även är styvare. Vill du ha riktigt styvt i framvagnen så köp gröna VOC-fjädrar.
Jag kör med Bilstein B8 Sprint-dämpare och är helnöjd. Vill du ha ännu hårdare satt dämpare så köp Bilstein Clubsport.
Ska man kanske sikta på coilovers istället?
En fråga;
När jag började bygga bilen så mailade jag olika besiktningsfirmor och frågade om det var något särskilt jag skulle tänka på när jag byggde bilen, och de flesta skrev att jag behövde
Främre stötdämpare 1984: Volvo nr 1229991, 1985-: Volvo nr 1273915 eller 1329648, bakre stötdämpare Volvo nr 1329507.
Hur blir det om jag byte dämpare till något värre?
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 407
- Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
- Ort: Österlen/Skåne
Re: Ainoks garage [Volvo 740 GLT goes turbo]
Jag hade kört med konventionella fjädrar/dämpare om du nu inte tänkt köpa seriösa (läs dyra) coilovers?
Jag hade hellre satsat på Bilstein eller Koni i stället för originaldämpare!
Du får en helt annan vägkänsla i bilen med sportfjädrar och hårdare satta dämpare än original, det är som natt och dag.
Jag hade hellre satsat på Bilstein eller Koni i stället för originaldämpare!
Du får en helt annan vägkänsla i bilen med sportfjädrar och hårdare satta dämpare än original, det är som natt och dag.
Re: Ainoks garage [Volvo 740 GLT goes turbo]
Lite problem med insprutet.
Har små spikar emellan 3500 och 4000 varv märker hakar den upp sig lite.
Är det inte så att sprutet reglerar bränsle efter lambdan efter 3000 varv? Har för mig att jag har läst något sådant förut.
Kanske är lambdasonden som är dålig?
Motorlampan är tänd och vägrar slockna vad jag än testar och jag har testat allt jag kan.
Originalboxar och originalspridare
testat två olika LMM (samma nummer)
Kollat alla kontakter på motorn och vid fjäderbenstornen och hittade lite frågetecken, se bilder under.
Kollat skarvarna vid lambda och LMM.
Ibland är lampan släckt när man startar bilen på tomgång, men när man gasar upp den lite så tänds den.
Hittade en kontakt undanstoppad bakom fjädertornsstaget förarsidan som jag inte vet vart jag ska sätta.
Vad kan det vara?
Edit:
Justja, felkodsdosan funkar inte. Den blinkar bara skitsnabbt när man försöker läsa ut felkoder, och jag vet att den fungerar. Använde den flera gånger när jag precis köpt bilen.
Riktigt vad det betyder vet varken jag eller google, så om någon av er har några spekulationer så är ni välkomna att dela med er
Har små spikar emellan 3500 och 4000 varv märker hakar den upp sig lite.
Är det inte så att sprutet reglerar bränsle efter lambdan efter 3000 varv? Har för mig att jag har läst något sådant förut.
Kanske är lambdasonden som är dålig?
Motorlampan är tänd och vägrar slockna vad jag än testar och jag har testat allt jag kan.
Originalboxar och originalspridare
testat två olika LMM (samma nummer)
Kollat alla kontakter på motorn och vid fjäderbenstornen och hittade lite frågetecken, se bilder under.
Kollat skarvarna vid lambda och LMM.
Ibland är lampan släckt när man startar bilen på tomgång, men när man gasar upp den lite så tänds den.
Hittade en kontakt undanstoppad bakom fjädertornsstaget förarsidan som jag inte vet vart jag ska sätta.
Vad kan det vara?
Edit:
Justja, felkodsdosan funkar inte. Den blinkar bara skitsnabbt när man försöker läsa ut felkoder, och jag vet att den fungerar. Använde den flera gånger när jag precis köpt bilen.
Riktigt vad det betyder vet varken jag eller google, så om någon av er har några spekulationer så är ni välkomna att dela med er
Senast redigerad av ainok den sön jul 02, 2017 11:35 am, redigerad totalt 1 gånger.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 299
- Blev medlem: fre jul 19, 2013 9:27 pm
- Ort: Ulricehamn
Re: Ainoks garage [Volvo 740 GLT goes turbo]
Kör du med saabspridare och sugis boxarna?