B20 Historisk rallycross.

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
leifandre
För lite laddtryck
Inlägg: 4
Blev medlem: ons jun 21, 2017 9:51 pm

B20 Historisk rallycross.

Inlägg av leifandre »

hei 8) trenger tips /triks til og bygge en 2,2l b20..
mvh leifa
123 GT
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 76
Blev medlem: lör jul 08, 2006 4:25 am

Re: B20 Historisk rallycross.

Inlägg av 123 GT »

Ska du bygga 2,2 l i en B20 alltså borrning 93 mm så går det bra i en sugmotor, men ska du turboladda så håller inte cylinderväggarna med den borrningen.
mekomaskin
För mycket laddtryck
Inlägg: 216
Blev medlem: mån aug 18, 2008 8:49 pm

Re: B20 Historisk rallycross.

Inlägg av mekomaskin »

Dom som var med på den tiden har berättat att cylinderväggarna på 93mm motorer brukade spricka förr eller senare, med totalras som följd.
Ofta började det med en rejäl övervarvning så att fläktremmen hoppade av och innan heatet var över hade kokningen fixat igång resten.
Micke
OttoB
För mycket laddtryck
Inlägg: 154
Blev medlem: fre okt 03, 2014 10:20 am

Re: B20 Historisk rallycross.

Inlägg av OttoB »

Insug MotorPuls och 45 Webrar borrade till 48 mm. Det var Timos recept på början av 80-talet, sen kom nya Weber DCO 50 och 55 som slutade spjäll borring. Parner använde DellOrto knasare.
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Re: B20 Historisk rallycross.

Inlägg av Ersviken »

Har en 93 mm b20 byggd av timo som står i delar.
På den motorn hade de kapat ut och svetsat i b18" texten från ett b18 block :)
Weber 48:or borrade till 50mm, timo 848 kam. 3 kolvar hade bytts innan jag köpte den och när jag kört ett år gav sig den 4:e. ( ringlandet)
Loppen var inte så fina då det var ett tidigt b20 block borrat till 93mm :)
OttoB
För mycket laddtryck
Inlägg: 154
Blev medlem: fre okt 03, 2014 10:20 am

Re: B20 Historisk rallycross.

Inlägg av OttoB »

Kompis har Timos strouker underdel, 88 mm vev, M-stakar och 93 mm KS kolvar. Tom topp som har grop för kolven, för den kommer över deckplan. Det var ganska jobbigt då att få extra volym. Det är också 848 som han har.

Hmm, var det så med Webrar? Trodde att det var något speciellt på 45. Men det var 30 år sen...
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: B20 Historisk rallycross.

Inlägg av Erland Cox »

Jag hade max borrat 92 mm och offsetslipat veven med B230 stakar om det är tillåtet.
Annars hade jag nöjt mig med mindre volym.

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B20 Historisk rallycross.

Inlägg av Jens Gustavsson »

Hej vad säger reglerna i historisk RC grovt sett ? vas säger reglerna om kamaxlar, insug, filter, grenrör, kolvar??

mvh jens
Stefan P
För mycket laddtryck
Inlägg: 493
Blev medlem: mån feb 08, 2010 9:27 pm
Ort: Ockelbo
Kontakt:

Re: B20 Historisk rallycross.

Inlägg av Stefan P »

maxvolymen är 2.2 liter ser det ut så det blir ju borrning till max 93 mm då..här är reglerna som gäller nu iaf:

http://www.svbsf.se/globalassets/soderm ... -03-20.pdf

Stefan
VÅGA VÄGRA OHC!!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B20 Historisk rallycross.

Inlägg av Jens Gustavsson »

RCH 19
Motor
Ursprungliga motorblock,
till bilmärket (Saab,
Volvo, Opel, Ford, VW m
ed flera)
t
ill och med
1974
-
års modell får användas.
Cylindervolymen är fri upp till 2200 cc och uppnås genom
ändring av cylinderdiametern och/eller slaglängden. Fodring är fri. Med foder menas den
metallcylinder, på vars insida
kolv
en rör sig. Denna del ska
vara en separat komponent, som
kan passa in i blocket.
Brytarlöst tändsystem får monteras,
dock inte program
m
erbart
.
I b
ilar
som har motorer med vevhus och cylindrar som
delade komponenter, räknas det som
motorblock när dessa
sammansätts till en enhet
. Toppen får modifieras fritt, utan tillägg av
material. Endast 2
-
ventilsteknik får användas.
RCH 20
Förgasare
Weber, Solex, Dellorto eller likvärdiga från tiden fram till 1974, även nytillverkade, får
användas. Även original inspr
utning. Inga motorcykelförgasare får användas.
RCH 21
Överladdad motor
Överladdning får förekomma med omräkning motorvolym x 1,4 = volym.
RCH 22
Växellåda
Växellåda som serietillverkats av biltillverkare upp t.o.m. 1980 års modell,
inte
märkesbunden
,
får anv
ändas. Lådan ska
ha H
-
mönstrade växellägen. Lådan får omdrevas,
även nytillverkad drevsats får användas (
inte
rakskuret, eller dogbox)
.
Växellådstunnel får
modifieras för
nyare låda om
det
är nödvändigt. Endast punktändringar för att låda och
spakställ
ska
få plats. Originaltunneln får aldrig ersättas
.
RCH
23
Minimivikter
Bilar upp t
ill och med
1000 cc
685 kg
1150 cc
710 kg
1300 cc
735 kg
1600 cc
775 kg
2000 cc
835 kg
2200 cc
900 kg
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B20 Historisk rallycross.

Inlägg av Jens Gustavsson »

en B18 med nedstrokad vev och förgasar turbo skulle jag byggt iallafall! :)

sugmotor jag skulle annars byggt en sonic uppmätt B20 med 92mm sen lite stroke med B230 stakar sen weber och en modärn kam sen lägga minst 2 dagar i dynon för test av grenrör, trattar, bestyckning, tändpunkt mm.

så har du en motor som är 20hk mer än de hade som mest på 80talet och innom reglerna.
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1680
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: B20 Historisk rallycross.

Inlägg av super7 »

Vad man hört lite rykten om så byggs det ju några bilar runt Umeå trakten, blir spännade
att se när dom kommer ut på banorna.


//Nisse
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Skriv svar