Opel Manta B CC Saab T5

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
CCRobin
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: sön jan 22, 2017 8:21 pm
Ort: Finspång

Opel Manta B CC Saab T5

Inlägg av CCRobin »

Drar lite snabb bakgrundsfakta innan vi hoppar på det roliga.

Bilen köptes 2011 när jag var 16 år, blev lite halvtreservdelsbil till min A-traktor (Som också var en Manta CC, okapad). Blev ståendes ett tag sen när jag väl tog fram den såg en ut såhär.
Bild
Bild

La ner ett par timmar på den och fick den besiktad osv. (Var nog ca. 3-4år efter att jag köpte den) och körde lite med den. Satt då en lite smått trimmad CIH 2,2 i motorutrymmet.
Bild

Året efter det var det dags för mer pulver, planerna började smidas och jag gjorde en riktigt bonning turbokonvertering med en liten 13c turbo, audi a4 intecooler osv. Bromsade ändå 195hp i motorn med originalsprut och ca. 1 bar i laddtryck.

Alternativet att byta till någon traktormotor som b230 har aldrig varit aktuellt även fast många andra tycker att det är den bästa lösningen (?)
Bild

Började få till ett ganska schysst stuk.
Bild

Det året slutade med att jag ville ha mer effekt och ersatte 2,0an med en 2,4a och rasade den första på lyften efter strul med oljetryck. det var en fredag och på söndagen var det bandag med Opel Club Sweden. Så jag och polaren satte igång och lördag kväll satt det en nybyggd 2,4 i och jag körde på banan den söndagen.

Sen skulle vi börna lite en kväll och jag rasade ett vevlager så då tröttnade jag lite.
(Inte bra...)
Bild

Så då fick den stå till hösten och skämmas.
Bild

Sen fick jag igång gnistan igen och det börjades bygga. Denna gång var det en 2,2 Vev med 2,4 kolvar/stakar samt topp. Satte ihop det och besiktade.Sugis för besiktningen

Bild

Under sista svängen med 2'4an monterades även ett Megasquirt och det lever med än idag.


Under den vintern (2016-2017) Kom vi igång med att jaga lite effekt ur det gamla gjutjärnet.
Eget grenrör byggdes och en betydligt större turbo än den lilla 13C monterades.
Bild
Bild

Även en lite häfftigare intercooler hittade dit.
Bild

Ungefär såhär såg det ut när det var tillräckligt klart för att kunna börja köra lite.
Bild
Bild

Fick ställa mig och kapa lite i en gammal frontspoiler jag hade liggandes och resultatet blev ganska bra ändå.
Bild

Var iväg och bromsade den igen. 240hk och 292Nm i motorn på 1,3Bar i laddtryck. Spridarna hängde inte med längre, dags för större. Kompsänkte en även lite väl drastiskt, ville väl var lite säker på att grejerna skulle hålla.
Bild

Och ungefär där är vi idag. Håller på att göra lite förbättringar på den vartefter. Planen är att det ska i en smidd 2,4 för att få upp kompet lite. Större spridare har jag hemma nu men har inte hunnit/orkat byta än.

Slänger in en länk när vi börnade lite på väg hem från förra Linköpingsträffen.
https://www.youtube.com/watch?v=Mn82BqHmyUk

Är det några frågetecken så kommentera gärna :)
Senast redigerad av CCRobin den mån nov 09, 2020 11:06 pm, redigerad totalt 2 gång.
Robin Bäckstrand
CCRobin
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: sön jan 22, 2017 8:21 pm
Ort: Finspång

Re: Opel Manta B CC Turbo

Inlägg av CCRobin »

Ja här har det ju inte hänt särskilt mycket, tar det lite steg för steg när jag har tid/ork/lust :)

Sen vi kom hem från ECM på böda sand/Öland har jag ju ändå hunnit göra några småsaker som jag tänkte dela med mig av.

Tyckte att han fukta runt vevhusventilationen så jag bad polaren tiga dit ett nytt rör, vickade lite på det gamla och det här blev resultatet :D
Bild

Modell överdimensionerad på plats!
Bild
Bild

Även oljereturen fukta lite så den fick sig en omgång med tigen den med.
Bild

Tigade dit en anslutning till en dumpventil som jag tog ifrån mitt Saab-projekt men jag får det inte att funka som jag vill, hur jag än vrider och vänder på den så dumpar den inte.
Bild

När vi höll på med oljereturen så fick vi inte det tätt, packningarna vi hade tillgång till funkade inte så det blev att beställa ny. Köpte även på mig ett nytt luftfilter som jag ska placera på ett annat ställe, visst det ser ju jättefränt ut med att plocka bort ett lyse och ha filtret bakom.(I typ 2 veckor innan det började se larvigt ut) Märktes även på bänken att det luftfilter som satt ströp rätt duktigt.

Bild

Håller på att skrota ner en Rekord så då fick jag tag i rätt växelspaksknopp så äntligen kan jag kasta Biltema knoppen åt H**vete :D

Bild

Sist jag var ute och åkte med den så sköt jag ur avgastempgivaren ur hålet så det tillsammans med dåliga kablar till den ledde till att jag bytte givare.
Bild

Eftersom jag inte har någon stereo kvar i den så kändes det onödigt att ha massa kablar hängandes överallt så dom åkte ur bilen.
Bild

När jag byggde förra motorn så var huvpinnen i vägen för intercoolerslangar men ligger den lite olämpligt till.
Bild

Snodde huvpinnen ifrån min andra manta sålänge,fick böja den lite men tillslut så hamnade den på plats :)Bild

Precis nu när jag har fått tillbaka lite inspiration och vill hålla på så ska jag iväg en vecka.. Kommer hem nästa lördag så förhoppningsvis får jag lite gjort på söndag.

Bytte packningen till oljereturen idag och provade starta och det såg faktiskt tätt ut, ska ut och åka lite så att oljan blir riktigt varm och kolla lite noggrannare.

Annars på agendan så står det ju att bygga om hur luftfiltret sitter, byta spridare, bygga om bränslesystemet lite i motorutrymmet.
Robin Bäckstrand
CCRobin
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: sön jan 22, 2017 8:21 pm
Ort: Finspång

Re: Opel Manta B CC Turbo

Inlägg av CCRobin »

Riktigt tråkigt väder tillsammans med ett bromsskivebyte bak på en Saab gjorde så att dagen inte blev så produktiv.

Något jag stört mig på ett tag nu är att gallret på frontspoilern har släppt i ena hörnet samt att jag lyckades blåsa bort lite färg med högtrycken när jag tvättade den en gång. Så det blev nummer ett på att göra listan idag.
Bild

Köra med lite sprayburk på frontspoilern, inte direkt skitsnygg finish men det duger nog...
Bild

Sen var det det här med luftfiltret som jag ville göra om lite på så jag tog tag i det.
Bild

Lite storleksskillnad :)
Bild

Tog upp ett hål i lagom storlek.
Bild

Målade på och satte en kantlist runt.
Bild

Kapade till en bit 3" rör och målade svart.
Bild

Och såhär blev det istället.
Bild

Nu ska jag bara sätta något som skyddar underifrån också.
Bild


Nu ser den bättre ut framifrån tycker jag :D
Bild

Märkte att jag fortfarande har problem med oljereturen, undrar hur det kunde vara tätt förut men nu helt plötsligt vägra :(

Jaja, i veckan ska jag försöka ta mig tid till bränslesystemet i motorn.
Robin Bäckstrand
CCRobin
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: sön jan 22, 2017 8:21 pm
Ort: Finspång

Re: Opel Manta B CC Turbo

Inlägg av CCRobin »

Börjar med en bättre bild på hur filtret sitter.

Bild

Sen har jag hunnit göra om lite i motorutrymmet, tog bort den ställbara btr'en då jag tänkte köra med standard istället. Så nu går bränsleledningarna upp fint bredvid varandra istället för att ena tar en omväg :)
Bild


Bild

Plockade även bort fuelrailen och bytte till 880cc spridare (Modifierade saab 431'er)
Bild

Standard till höger och dom jag skickade till Nordic Tuning i Dalarna till vänster.
Bild

Var lite orolig över att han skulle dränka sig i soppa på tomgång men det gick rätt bra faktiskt. Var ute och mappade idag och fick till det ganska bra så det går att åka med den :)

Nu måste jag bara få tätt på oljereturen....
Robin Bäckstrand
CCRobin
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: sön jan 22, 2017 8:21 pm
Ort: Finspång

Re: Opel Manta B CC Turbo

Inlägg av CCRobin »

Efter att jag gjorde om luftfiltret och monterade dit lyset igen så verkade det bli ganska dåligt med luft in till motorutrymmet så jag märkte att det blev väldigt varmt där inne.

Försökte komma på en lösning så jag slet fram en gammal huv jag hade liggandes (Förövrigt den som satt på när den brann för mig med förra motorbygget) och satte kapen i.

Eftersom att jag inte direkt har en aning om vad jag pysslar med så försökte jag kapa så jag fick både luft in och luft ut, försökte även få det symmetriskt men jag ville mest ha så värmen från turbon fick fri väg ut.

Bild


Bild

Svetsade till lite väggar för att få lite stadga i det, dock så kan jag erkänna att det ser ut som skit och att det var väldigt svårt att svetsa i plåt som har varit utsatt för eld och sedan stått i ca. 2 år :)

Bild


Bild


Bild

Och såhär ser det ut på bilen, lackad med riktigt dålig industrifärg och en redig torrsprutning mitt på huven men jag ser det här lite mer som en prototyp för att se om det funkar. Blir det bra så tänkte jag göra om det på en frisk huv senare.
Bild


Bild

Sen har jag även löst problemet med läckande oljereturen, visade sig vara flänsen som var lite slagen. planslipade den då den inte gick att få upp ordentligt i min fräs och nu är det tätt :)
Bild

Sen så monterades en till oljekylare, visst att jag bara hade kunnat köpa en större men nu hade jag ju den här liggandes samt att det bara krävdes en ny slang att få till det och den fick bra plats mellan intercoolern och den nuvarande oljekylaren så nu är problemet med varm olja borta för tillfället i alla fall :)
Bild

Efter oljekylaren monterades så var vi ute och lekte av oss lite, barnsligt roligt att bränna däck och göra ringar :D Däremot så håller vattenpumpen på att ge upp så nu är beställd. Köpte även en kinadump som ligger på posten och ska hämtas ut så får vi testa och se om den funkar. Just nu sitter det en m24 bult i slanganslutningen istället och då har jag betydligt stabilare laddtryck än med saab-dumpen :)
Robin Bäckstrand
CCRobin
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: sön jan 22, 2017 8:21 pm
Ort: Finspång

Re: Opel Manta B CC Turbo

Inlägg av CCRobin »

Har kört lite med den, att kapa upp huven gjorde underverk för temperaturen i motorutrymmet kan jag säga.

Annars har det inte hänt så mycket förutom att den 205mm stora lamellen och den slitna tryckplattan inte riktigt orkar med längre. Förvisso är jag inte direkt förvånad..

Oljetrycket ligger riktigt stabilt och blev bättre av dubbla oljekylare.

Har också gått ifrån Borbet A fälgarna, dom här gjorde sig rätt bra med tycker jag. Dock sitter det riktiga cykeldäck på dom (165/45-16) men dom ska bytas ut till nästa år.
Bild
Bild
Bild

Inför vintern är planerna redan färdiga, sen hur mycket som blir utfört är väl en annan femma.

- Fixa oljereturen, nu har röret börjat läcka istället när jag väl fick ordning på packningen...
- Byta koppling till betydligt grövre.
- Byta till R25 växellåda ifrån Omega i förebyggande syfte.
- Byta till förstärkt oljepump.
- Byta vattenpump.
- Fixa downpipen.
- Byta skyltbelysning.
- Fixa en grövre dump.

Garanterat mer saker, kanske inte känns som mycket men jag har ju ett antal projekt som står och väntar på min tid samtidigt som det här. :roll:
Robin Bäckstrand
CCRobin
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: sön jan 22, 2017 8:21 pm
Ort: Finspång

Re: Opel Manta B CC Turbo

Inlägg av CCRobin »

Behöver ju knappast säga att det står ganska still här, tyvärr så har mycket annat kommit i vägen och det har blivit ståendes.

Men för att göra något så har jag köpt hem en kopplingssats till 3,0 V6 från Omega som borde hålla för dom här effekterna tycker jag, nu ska jag bara få det att lira ihop.

Samtidigt som koppling och svänghjul byts ut så ska även en annan låda i. Nu blir det en R25 låda istället för Getragen, hoppas den kommer fungera bra :)

Började korta spakstället på lådan lite idag, snart dags för byte.
Bild
Bild
Bild


Sen så har jag även börjat fundera på att sätta i en gatbur ifrån Finess i den och få den reggad med det. Någon som har lite tips och idéer runt den idén?
Robin Bäckstrand
CCRobin
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: sön jan 22, 2017 8:21 pm
Ort: Finspång

Re: Opel Manta B CC Turbo

Inlägg av CCRobin »

Idag hände det lite i garaget efter jobbet faktiskt, körde in den på lyften och började lite smått att pilla på den :)

Bild

Något jag stört mig på i år är att jag misslyckades med att bygga min downpipe bra. I v-bands flänsen så hade jag tagit fel sida och svetsat dit på downpipen (nybörjarmisstag, sitter en kant som ska in i flänsen för att täta) så det läckte ju rätt mycket avgaser där. När jag för ett tag sedan höll på och kolla på läckaget så insåg jag att kanten på v-bandsflänsen inte fick plats i avgashuset, måste vara någon miss vid produktion så idag åkte det upp i svarven så jag kan förhoppningsvis kan få det tätt :)



Bild

Bild

Nu passar det lite bättre :)
Bild

Sen så tog jag ner lådan för att börja med kopplingsbytet och bytet till R25.


Bild

Insåg att jag måste korta spakstället på R25'an lite mer :) Tycker också att R25'an ser lite väl stor ut så hoppas den får plats utan att behöva göra allt för stora ingrepp på karossen.

Kopplingen var lite sliten, men förhoppningsvis så ska det bli bättre nu. Gamla slitna vs. Nya från Omega V6 :)

Bild

Sen så avslutar jag med en bild på hur söligt det har blivit runt oljereturen, får tydligen ingen ordning på det :/
Bild
Robin Bäckstrand
CCRobin
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: sön jan 22, 2017 8:21 pm
Ort: Finspång

Re: Opel Manta B CC Turbo

Inlägg av CCRobin »

Efter en del funderingar så bestämde jag mig för att fortsätta med Getrag 240 lådan. Måste ju se hur länge det håller ;)

Bytte svänghjul och fick dit kopplingen ifrån Omega V6.
Bild
Bytte även ut skruven till 10.9 kvalité på tryckplattan.
Bild
Fick skruva ut bulten till kopplingsarmen en del för att det skulle fungera, satte muttern på insidan istället för utsidan då det inte blev så mycket gänger kvar :)
Bild

Spaken fick jag i näven i somras så jag satte en mutter för att centrera den och den svetsade jag dit den istället. Nu borde det ju inte släppa i alla fall ;)
Bild

Allt på plats igen.
Bild


Plockade ner struten och "förstärkte" korgen, den släppte ju för mig i somras så det här borde nog bli bättre.
Bild

Bild

Bild
Monterat med 12.9 Kvalité, något som rekommenderas :) Och nej, kabeln ska inte hänga där!
Bild

Fick tag på en annan dump med. Förvisso fortfarande för liten men borde nog hålla laddtrycket lite bättre än den billiga Ebay dumpen :)
Bild

Skyltbelysningen gav ju upp också. Körde med små "bult-led" från ebay, dom höll ju i nästan 3 år!
Bild

Bild

Köpte ett par LED skyltbelysning till VW Passat bl.a. och lödde dit kablar på.
Bild
Inte skitsnyggt kanske men lyser på bra ändå. Tror jag gav 50kr från Ebay.
Bild

Bild


Har även kapat bort v-bandsflänsen på downpipen och punktade dit den nya som är rätt. Min kompis tog det och skulle helsvetsa med Tig-svets.

Beställt packning till avgashuset också så nu borde nog bli tätt där i alla fall. Sen kostade jag på det och beställde en ny fläns med rör till oljereturen så det också blir tätt förhoppningsvis :)
Robin Bäckstrand
Användarvisningsbild
Robban76
För mycket laddtryck
Inlägg: 265
Blev medlem: lör apr 10, 2010 10:32 am
Ort: Järfälla Stockholm

Re: Opel Manta B CC Turbo

Inlägg av Robban76 »

Det börjar bli en bil även av denna :) har alltid gillat Manta.
Hade en i min ungdom.

Du har inte en matchande koffångare till bakdelen?
Typ en sådan här
Bild

Mustang 68 HT 477BB C6
Henkken
För mycket laddtryck
Inlägg: 167
Blev medlem: ons jan 04, 2012 4:51 pm
Ort: Åland

Re: Opel Manta B CC Turbo

Inlägg av Henkken »

Hur mycket effekt tror vi att din motor kan hålla för? I den här takten har du smidd motor till nästa jul!

Skickat från min AGS-L09 via Tapatalk
"Bäst att göra av med pengarna innan dom är slut!"
Peugeot partner -97 bruksbil
Volvo 245 -87 ett evigt jävla meck
Volvo 245 -83 reservdelsbilen som blev borttappad
Volvo 244 -76 gömd i skogen
volvo 745 -87 såld men har fortfarande tändproblem
Volvo 850 t5 -94 lånebil
Suzuki drz 400 -00 tändproblem
Suzuki gsxr 600 -99 förgasarproblem
Henke Grönholm
CCRobin
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: sön jan 22, 2017 8:21 pm
Ort: Finspång

Re: Opel Manta B CC Turbo

Inlägg av CCRobin »

Robban76 skrev:Det börjar bli en bil även av denna :) har alltid gillat Manta.
Hade en i min ungdom.

Du har inte en matchande koffångare till bakdelen?
Typ en sådan här
Bild
Jo dom är ju rätt roliga :) en sådan stöt till bak är rätt omöjlig att hitta till en CC då dom är lite längre i baken, den jag har nu är inte rätt heller men eftersom vi aldrig fick gte eller gsi modellerna utav CC i Sverige så är det väldigt krångligt att hitta rätt delar :)
Henkken skrev:Hur mycket effekt tror vi att din motor kan hålla för? I den här takten har du smidd motor till nästa jul! Bild

Skickat från min AGS-L09 via Tapatalk
Håller nog för 300 utan problem, dessvärre fegade jag alldeles för mycket när jag kompsänkte så jag har svårt att nå högre än 250 utan att byta toppackning eller byta vev. Tanken finns ju på en smidd 2,4 men att hitta kolvar som inte kostade en förmögenhet var ju svårt. Finns ju nästan bara högkomp och sätta ett par nya sådana i svarven känns ju inte riktigt rätt :roll:

Jag ska fokusera på att få allting runtomkring att klara högre effekt samt bli kvitt med alla småproblem innan jag bygger ny motor är tanken :)
Robin Bäckstrand
CCRobin
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: sön jan 22, 2017 8:21 pm
Ort: Finspång

Re: Opel Manta B CC Turbo

Inlägg av CCRobin »

Fyllt på lite olja i bakaxeln och efter det så började jag med vattenpumpen som skulle bytts i somras.

Fick riva kylaren och lite tryckrör för att komma åt den men gick rätt smidigt när allt var borta.
Bild

Nya med förstärkta lager på plats.
Bild


Fick hem lite packningar till avgashuset, billigare att köpa ett 5-pack än 1st här i Sverige :rolleyes:
Bild

Skruva fast packningen på avgashuset för att skära ut delen för wastegaten.
Bild

Grovhögg lite med en kniv och hammare sen körde jag roterande fil för att jämna till det lite. Får se om det funkar, annars har jag ju 4st till. :D
Bild
Bild

Packning på plats och jag kände mig nöjd för dagen. Har gjort en rätt lång lista på vad som ska göras under vintern, den växer bara för varje dag jag är där ;)

Nu inväntas mer grejer som är beställt :)
Robin Bäckstrand
Användarvisningsbild
Emil Sundquist
För mycket laddtryck
Inlägg: 356
Blev medlem: ons jul 29, 2015 8:37 pm
Ort: Kisa

Re: Opel Manta B CC Turbo

Inlägg av Emil Sundquist »

Nu kanske man vågar åka med dej en längre sväng på ö.n i vår ;) utan oljesprut och bakvagns skrammel ;)
CCRobin
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: sön jan 22, 2017 8:21 pm
Ort: Finspång

Re: Opel Manta B CC Turbo

Inlägg av CCRobin »

Emil Sundquist skrev:Nu kanske man vågar åka med dej en längre sväng på ö.n i vår ;) utan oljesprut och bakvagns skrammel ;)
Nu tycker jag nog du är lite finkänslig ;) men förhoppningsvis så klarar jag mig utan större haverier i år :hihi:
Robin Bäckstrand
Skriv svar