Opel Manta B CC Saab T5
Re: Opel Manta B CC Turbo
Tappade gnistan visade sig vara kabel från tändspole till fördelare som var dålig.
Fick igång den men gick likadant som innan jag bytte pumpen. (dvs. 1000rpm på tomgång.)
Felsökte lite i blindo kändes det som, bytte tps, testade med annan box med min gamla map i men sen köpte nya tändstift och då hoppa den igång faktiskt och gick även jämnt vid typ 2000 varv. Rykte något fruktansvärt och hade ingen tomgång eller någon direkt gasrespons.
Fick lite hjälp i garaget och det slutade med att vi lyfte på ventilkåpan och enligt nollmärket på svänghjulet så stod den rätt fel. Ställde om kammen och då gick den plötsligt bättre, fixa lite accel grejer i sprutet så började den kännas rätt bra.
Ut och åkte ca. 6km och parkerar den och allting glör igen precis som förut. Då var klockan lite väl mycket för en söndagskväll så vi åkte hem.
Men det var något skumt för svänghjulet som kommer från en 2,2 från början brukar inte ha kula på sig för nollning för där sitter märkningen i framkant på remskivan.
Börjar klia ordentligt i huvudet och visst fasiken uppkom alla dessa problem efter att fördelaren släppte på Öland och jag stroba den på svänghjulet. (bytte ju svänghjul och koppling i vintras) Efter det så började den gå varmare i motorn och motorutrymmet och jag började dra isär avgashus/downpipefläns.
Så idag tog jag och bytte till en remskiva från en 2,2 och visst fasen skillde det sig ett par grader från märkningen där till svänghjulet. Frågan är ju bara hur kulan kom till på svänghjulet för jag har aldrig ägt en 2,2 med den tidigare så frågan är ju om någon tidigare har satt dit den på typ 10 grader eller så
Nu tyckte jag att den gick bättre! Dock inte strobad än utan bara ögonmått med rotorn men skillnad gjorde det Dock måste ju kammen justeras in rätt igen men det får man ta. Även lite slangar som behövs bytas innan jag kan köra ordentligt samt städa upp efter all felsökning
Lite småtrångt men det gick rätt bra att byta remskiva ändå
Även en del problem med vakuumet på låglast hade vi men vi får hoppas det har löst sig nu!
Fick igång den men gick likadant som innan jag bytte pumpen. (dvs. 1000rpm på tomgång.)
Felsökte lite i blindo kändes det som, bytte tps, testade med annan box med min gamla map i men sen köpte nya tändstift och då hoppa den igång faktiskt och gick även jämnt vid typ 2000 varv. Rykte något fruktansvärt och hade ingen tomgång eller någon direkt gasrespons.
Fick lite hjälp i garaget och det slutade med att vi lyfte på ventilkåpan och enligt nollmärket på svänghjulet så stod den rätt fel. Ställde om kammen och då gick den plötsligt bättre, fixa lite accel grejer i sprutet så började den kännas rätt bra.
Ut och åkte ca. 6km och parkerar den och allting glör igen precis som förut. Då var klockan lite väl mycket för en söndagskväll så vi åkte hem.
Men det var något skumt för svänghjulet som kommer från en 2,2 från början brukar inte ha kula på sig för nollning för där sitter märkningen i framkant på remskivan.
Börjar klia ordentligt i huvudet och visst fasiken uppkom alla dessa problem efter att fördelaren släppte på Öland och jag stroba den på svänghjulet. (bytte ju svänghjul och koppling i vintras) Efter det så började den gå varmare i motorn och motorutrymmet och jag började dra isär avgashus/downpipefläns.
Så idag tog jag och bytte till en remskiva från en 2,2 och visst fasen skillde det sig ett par grader från märkningen där till svänghjulet. Frågan är ju bara hur kulan kom till på svänghjulet för jag har aldrig ägt en 2,2 med den tidigare så frågan är ju om någon tidigare har satt dit den på typ 10 grader eller så
Nu tyckte jag att den gick bättre! Dock inte strobad än utan bara ögonmått med rotorn men skillnad gjorde det Dock måste ju kammen justeras in rätt igen men det får man ta. Även lite slangar som behövs bytas innan jag kan köra ordentligt samt städa upp efter all felsökning
Lite småtrångt men det gick rätt bra att byta remskiva ändå
Även en del problem med vakuumet på låglast hade vi men vi får hoppas det har löst sig nu!
Robin Bäckstrand
Re: Opel Manta B CC Turbo
Provkörning idag ca. 1 mil. Märker betydlig skillnad på gången i motorn, mycket lugnare nu. Dessutom inga glödande avgasdetaljer när jag kom tillbaka så det var skönt
Nu återstår städning efter felsökning samt ställa om kammen igen och en mappning.
Nu återstår städning efter felsökning samt ställa om kammen igen och en mappning.
Robin Bäckstrand
Re: Opel Manta B CC Turbo
Har städat upp det mesta efter felsökning och varit ute och mappat om den så nu går det skapligt faktiskt.
Har även bytt olja i lådan.
Var även iväg ett varv och hämtade lite jobb för vintern.
Det är en bur från ascona b som ska hitta in i kupén. Tanken är att rensa allt onödigt, få in bur och två sitta still stolar. Bygga fuelcell och catchtank i skuffen istället och sen försöka regga med bur.
Nu återstår ju att göra den besiktningsduglig innan snön kommer så jag kan bygga vidare i vinter då även en framvagn ska byggas om.
Bjuder på en liten filmsnutt från mappningen också.
https://www.youtube.com/watch?v=fp8Gb8fMmIY
Folk säger alltid att CC är den fula mantan men jag vetefan, älskar nog den här iallafall
Har även bytt olja i lådan.
Var även iväg ett varv och hämtade lite jobb för vintern.
Det är en bur från ascona b som ska hitta in i kupén. Tanken är att rensa allt onödigt, få in bur och två sitta still stolar. Bygga fuelcell och catchtank i skuffen istället och sen försöka regga med bur.
Nu återstår ju att göra den besiktningsduglig innan snön kommer så jag kan bygga vidare i vinter då även en framvagn ska byggas om.
Bjuder på en liten filmsnutt från mappningen också.
https://www.youtube.com/watch?v=fp8Gb8fMmIY
Folk säger alltid att CC är den fula mantan men jag vetefan, älskar nog den här iallafall
Robin Bäckstrand
Re: Opel Manta B CC Turbo
Glömde bort att den här tråden fanns så jag kopierar in lite fort från ett annat forum.
Ja egentligen så hade jag ju stora planer inför vintern men tror det kommer läggas på is ett tag nu. Även fast det är en ruskigt rolig bil att åka i så är det lite tröttsamt i längden att se allt man vill göra och inte riktigt hinner med.
Nu var ju egentligen grundtanken att besikta den ganska snart så man kunde bygga på den i vintern men jag struntar nog i det. Förhoppningsvis så bygger jag iallafall en framvagn vid sidan av så jag kan byta över den någon gång i vår.
Gjorde ett besiktningslock till turbon som jag tänkte chansa på att få igenom den med, måste dock byta till lite mindre spridare för det är svårt att få till tomgången ordentligt så den går tillräckligt snålt med 880cc spridare :rolleyes:
Sen märktes ett ganska tydligt glapp axiellt i turbon när den plockades bort, förvisso var ju det förväntat då den har blårykt lite vid tomgång och så men det innebär ju ännu en kostnad som jag kanske inte riktigt vill lägga på den här just nu
Såhär blev iallafall locket.
Nu är den inkörd i garage bredvid min svarta GSi och vi får se hur länge den kommer stanna där
Ja egentligen så hade jag ju stora planer inför vintern men tror det kommer läggas på is ett tag nu. Även fast det är en ruskigt rolig bil att åka i så är det lite tröttsamt i längden att se allt man vill göra och inte riktigt hinner med.
Nu var ju egentligen grundtanken att besikta den ganska snart så man kunde bygga på den i vintern men jag struntar nog i det. Förhoppningsvis så bygger jag iallafall en framvagn vid sidan av så jag kan byta över den någon gång i vår.
Gjorde ett besiktningslock till turbon som jag tänkte chansa på att få igenom den med, måste dock byta till lite mindre spridare för det är svårt att få till tomgången ordentligt så den går tillräckligt snålt med 880cc spridare :rolleyes:
Sen märktes ett ganska tydligt glapp axiellt i turbon när den plockades bort, förvisso var ju det förväntat då den har blårykt lite vid tomgång och så men det innebär ju ännu en kostnad som jag kanske inte riktigt vill lägga på den här just nu
Såhär blev iallafall locket.
Nu är den inkörd i garage bredvid min svarta GSi och vi får se hur länge den kommer stanna där
Robin Bäckstrand
Re: Opel Manta B CC Turbo
Händer verkligen inte mycket här, jag har startat upp den för ett tag sedan, däremot så har jag ju snott tändkablarna till min andra men det har jag beställt nya som borde dyka upp snart. Tänkte jag skulle testa besikta den snart men innan dess så lär jag behöva fixa framvagnen och lite annat.
Idag tog jag tag i min lösa framvagn och började slå isär den. Själva balken ska bytas mot en annan men bärarmar ska förstärkas. Allt ska blästras och målas och i med polyuretanbussningar och alla leder/hjullager ska bytas.
Tänkte börja med att få isär det och blästra/förstärka sen får vi se hur lång tid det tar innan det kommer ihop igen
Idag tog jag tag i min lösa framvagn och började slå isär den. Själva balken ska bytas mot en annan men bärarmar ska förstärkas. Allt ska blästras och målas och i med polyuretanbussningar och alla leder/hjullager ska bytas.
Tänkte börja med att få isär det och blästra/förstärka sen får vi se hur lång tid det tar innan det kommer ihop igen
Robin Bäckstrand
Re: Opel Manta B CC Turbo
Idag slog jag isär det mesta i franvagnen, men det va så varmt så ville inte ge mig på att bränna ur bussningar och så
Även testat så att blästerskåpet funkar och det gjorde det ju, men jag vet inte om jag kanske skulle lämna iväg det ändå. Behöver köpa sand och sen så kommer jag ändå inte få plats med balken i mitt skåp
Även testat så att blästerskåpet funkar och det gjorde det ju, men jag vet inte om jag kanske skulle lämna iväg det ändå. Behöver köpa sand och sen så kommer jag ändå inte få plats med balken i mitt skåp
Robin Bäckstrand
Re: Opel Manta B CC Turbo
Jag hade en snäll vän som hjälpte mig blästra alla bärarmar men framvagnsbalken var för stor så den ska lämnas iväg Började förstärka lite medans jag väntade på att färg skulle torka på andra projekt, inte klart än men förhoppningsvis imorgon
Beställde nya slitagedelar till framvagnen med och dom har jag fått. Nu väntar jag bara på att kunna beställa bussningar innan jag kan få ihop det
Beställde nya slitagedelar till framvagnen med och dom har jag fått. Nu väntar jag bara på att kunna beställa bussningar innan jag kan få ihop det
Robin Bäckstrand
Re: Opel Manta B CC Turbo
Bussningar är hemma, körde på strongflex, polyruthan för halva priset jämfört med powerflex och kvalitén verkar inte vara så dålig heller.
Monterat bussningar i alla bärarmar som jag också hunnit måla, det som är kvar nu är balken som jag lämnade in på blästring idag, sista dagen på semestern. Dåligt planerat
Sen ska jag väl måla upp Krängningshämmaren och lite så med men allt har sin tid
Såhär blev förstärkningarna på nedre bärarmarna.
Och här ligger alla med ipressade leder också
Det finns ju ett visst sug efter att få ihop det men jag har väl bestämt mig för att det får ta den tid det tar. Jag beställde tändkablar på Mekonomen idag med för att någon gång framöver kunna flytta den till garaget
Monterat bussningar i alla bärarmar som jag också hunnit måla, det som är kvar nu är balken som jag lämnade in på blästring idag, sista dagen på semestern. Dåligt planerat
Sen ska jag väl måla upp Krängningshämmaren och lite så med men allt har sin tid
Såhär blev förstärkningarna på nedre bärarmarna.
Och här ligger alla med ipressade leder också
Det finns ju ett visst sug efter att få ihop det men jag har väl bestämt mig för att det får ta den tid det tar. Jag beställde tändkablar på Mekonomen idag med för att någon gång framöver kunna flytta den till garaget
Robin Bäckstrand
Re: Opel Manta B CC Turbo
Även fast det har varit så vidrigt varmt idag så man har svettats bara av att tänka på att göra
något så har jag ändå lyckats få till några saker, spindlarna är borstade och slipade och redo för färg, jag har också tagit tag i infästningarna mot karossen och svetsat dom för att få dom stumma. Nu ska jag bara helsvetsa hylsan mot den och slipa lite innan det är klart
Har även fått tillbaka min framvagnsbalk från blästring så snart hoppas jag på att få på färg på dom grejerna sen är det inte mycket kvar
något så har jag ändå lyckats få till några saker, spindlarna är borstade och slipade och redo för färg, jag har också tagit tag i infästningarna mot karossen och svetsat dom för att få dom stumma. Nu ska jag bara helsvetsa hylsan mot den och slipa lite innan det är klart
Har även fått tillbaka min framvagnsbalk från blästring så snart hoppas jag på att få på färg på dom grejerna sen är det inte mycket kvar
Robin Bäckstrand
Re: Opel Manta B CC Turbo
Idag var jag i verkstaden och bytte bromsskivor på fruns bil och då passade jag på att göra klart fästena mot karossen och lägga ett lager grundfärg på dom sista grejerna till framvagnen, spindlar och framvagnsbalken. Så nu får vi se när tiden kommer att lägga nästa lager
Robin Bäckstrand
Re: Opel Manta B CC Turbo
Kom ett lager färg på delarna idag, ska bli ett till någon gång framöver, måste bara köpa mer färg först
Robin Bäckstrand
Re: Opel Manta B CC Turbo
Köpte lite 12.9 bult idag när jag ändå var i stan sen fick några timmar ledigt efter jobbet idag så började plocka ihop framvagnen, styrväxeln fick sig en övergång med roterande stålborste samt nya Damasker och styrleder.
Ska plocka över nav/bromsar/fjädrar/dämpare som redan sitter på bilen så den kommer inte bli helt komplett förens jag har fått bort min nuvarande framvagn
Ska plocka över nav/bromsar/fjädrar/dämpare som redan sitter på bilen så den kommer inte bli helt komplett förens jag har fått bort min nuvarande framvagn
Robin Bäckstrand
Re: Opel Manta B CC Turbo
Blev ett litet impulsköp av två stycken momo stolar som jag tror kommer sitta bra i bilen
Framvagnen är nästintill komplett
Och med det i åtanke så tog jag och körde ut den till verkstaden idag och la lite tid där
Framvagnen släppte efter lite övertalan dock så hittades lite rost i balken på vänstersidan som måste lagas innan jag kan montera den andra
Det känns som att det kan ha varit någon 17-18 åring som var igång och laga rost en gång i tiden som kanske fuska lite och inte tog bort bärarmen och lagade runt istället men det är ju bara att fixa nu istället
Framvagnen är nästintill komplett
Och med det i åtanke så tog jag och körde ut den till verkstaden idag och la lite tid där
Framvagnen släppte efter lite övertalan dock så hittades lite rost i balken på vänstersidan som måste lagas innan jag kan montera den andra
Det känns som att det kan ha varit någon 17-18 åring som var igång och laga rost en gång i tiden som kanske fuska lite och inte tog bort bärarmen och lagade runt istället men det är ju bara att fixa nu istället
Robin Bäckstrand
Re: Opel Manta B CC Turbo
Ikväll var Albin förbi och äntligen så fick jag upp framvagnen igen efter att ha byggt upp ett nytt ramben på vänstersidan och lagat lite på det andra. Känns riktigt skönt men måste köpa längre skruv imorgon innan den går att skruva åt Sen är det bara att få den rullandes och rensa den invändigt sen så ska den iväg för att få en bur monterad
Robin Bäckstrand
Re: Opel Manta B CC Turbo
Har inte uppdaterat på ett tag men det händer lite grejer. Bilen står på egna hjul och är uppkörd till Mattias Ledin för burbygge, dessvärre så skadade han sig nyligen och ligger efter en hel del med firman så det tar nog lite tid innan jag får tillbaka den men det gör inte så mycket, finns ju fler saker att pyssla med även om bilen inte är här
Den där "lilla rosten" som skulle fixas innan jag skicka iväg den blev ju tillslut nästan ett helt golvbyte, synd att jag bara har en bild mitt i det hela och inte när det är klart men det tog lite extra tid
Inhandlades en vettig familjebil för ett tag sedan, Skoda Superb 2017 2,0Tdi med dsg låda. Funkar klockrent som dragbil.
Men innan jag hann att dra upp den dit så hittades ett motorpaket på facebook som jag blev sugen på. En Saab 2,0 med redan omsvetsat oljetråg och termostathus samt att det satt en omsvetsad 530d låda bakom komplett med en ordentlig koppling gjorde ju inte saken sämre direkt
Så den började måttas in och fick kapa en del bakåt i motorutrymmet samt massera kardantunneln.
Dock så kommer jag nog kapa upp en del av tunneln och bygga en egen.
Måttade in allting skapligt och byggde balk till lådan dock så blev jag inte nöjd med motorfästena så det ska byggas nya när jag har bilen hemma igen.
Eftersom motorn jag köpte var en T5 2,0 med svarvade kolvar och T7 packning men med T5 topp så tyckte jag att det skulle vara en bra idé att få dit en T7 topp också eftersom det är lite bättre flöde i dom. Och dom hade tagit motorn från en 9000 men bröstkåpa och allting från en 900/9-3 bygger mindre så jag ville ha det. Och när man ändå är igång så är ju 2,3 liter fränt istället för 2,0.
Så nu står jag här, har skrotat en 9-5 jag fick för att plocka toppen, skrotade min gamla vinterbil som var en 9-3 och tog bröstkåpa ifrån, har skrotat en 9000 2,3 som jag kom över billigt samt hämtat hem en 9-3 med T5 motor för att plocka styrsytem med givare och kabelhärva ifrån.
Har blivit mycket Saab på sista tiden
Saabmotorn helt nerplockad, Använde det blocket från motorn jag köpte eftersom det redan var förberett med borttagna balansaxlar och nya lager.
Svarvade till två pluggar för att plugga oljeretur och hålet till oljestickan. Eftersom oljetråget ser helt annorlunda ut så har jag ingen nytta av det här utan får bygga eget rakt i tråget.
2,3 Kolvarna plockades ner och svarvades ner ca. 1,3mm och det ska räcka enligt alla experter jag har läst om på internet för att slippa att dom tar i toppen.
Rengjorda och svarvade.
T7 toppen nerplockad för att planas sen ska det i T5 kamaxlar istället.
Nästa projekt jag håller på med är att få dit T5'ans spjällhus (vänster) på ett T7 Insug (höger). Håller på och ska snickra ihop en adapter som jag hoppas blir skaplig
Som ni kanske förstår så är tanken att bygga för lite mer effekt men jag vill ju ändå kunna åka lagligt på gatan. Så tanken är att gå igenom SFRO och få bilen godkänd med Ca. 250-270hk lite beroende på vad vikten slutar på.
För ett tag sen så hämtade jag även hem en Volvo axel med 4:10 utväxling och lamelldiff som dessutom redan hade färdigsvetsade fjäderskålar osv. till manta så det sparade ju enormt med tid
Planen är ju då saabmotor, Bmwlåda, volvoaxel, bromsar fram från omega och bak från volvo då. Sen bur och försöka få till det med två sportstolar. Annars får jag väl lägga i recaro stolar igen
Hoppas inte alla blir ledsna över att jag byter koncept och ändå vill hänga med på det här projektet
Den där "lilla rosten" som skulle fixas innan jag skicka iväg den blev ju tillslut nästan ett helt golvbyte, synd att jag bara har en bild mitt i det hela och inte när det är klart men det tog lite extra tid
Inhandlades en vettig familjebil för ett tag sedan, Skoda Superb 2017 2,0Tdi med dsg låda. Funkar klockrent som dragbil.
Men innan jag hann att dra upp den dit så hittades ett motorpaket på facebook som jag blev sugen på. En Saab 2,0 med redan omsvetsat oljetråg och termostathus samt att det satt en omsvetsad 530d låda bakom komplett med en ordentlig koppling gjorde ju inte saken sämre direkt
Så den började måttas in och fick kapa en del bakåt i motorutrymmet samt massera kardantunneln.
Dock så kommer jag nog kapa upp en del av tunneln och bygga en egen.
Måttade in allting skapligt och byggde balk till lådan dock så blev jag inte nöjd med motorfästena så det ska byggas nya när jag har bilen hemma igen.
Eftersom motorn jag köpte var en T5 2,0 med svarvade kolvar och T7 packning men med T5 topp så tyckte jag att det skulle vara en bra idé att få dit en T7 topp också eftersom det är lite bättre flöde i dom. Och dom hade tagit motorn från en 9000 men bröstkåpa och allting från en 900/9-3 bygger mindre så jag ville ha det. Och när man ändå är igång så är ju 2,3 liter fränt istället för 2,0.
Så nu står jag här, har skrotat en 9-5 jag fick för att plocka toppen, skrotade min gamla vinterbil som var en 9-3 och tog bröstkåpa ifrån, har skrotat en 9000 2,3 som jag kom över billigt samt hämtat hem en 9-3 med T5 motor för att plocka styrsytem med givare och kabelhärva ifrån.
Har blivit mycket Saab på sista tiden
Saabmotorn helt nerplockad, Använde det blocket från motorn jag köpte eftersom det redan var förberett med borttagna balansaxlar och nya lager.
Svarvade till två pluggar för att plugga oljeretur och hålet till oljestickan. Eftersom oljetråget ser helt annorlunda ut så har jag ingen nytta av det här utan får bygga eget rakt i tråget.
2,3 Kolvarna plockades ner och svarvades ner ca. 1,3mm och det ska räcka enligt alla experter jag har läst om på internet för att slippa att dom tar i toppen.
Rengjorda och svarvade.
T7 toppen nerplockad för att planas sen ska det i T5 kamaxlar istället.
Nästa projekt jag håller på med är att få dit T5'ans spjällhus (vänster) på ett T7 Insug (höger). Håller på och ska snickra ihop en adapter som jag hoppas blir skaplig
Som ni kanske förstår så är tanken att bygga för lite mer effekt men jag vill ju ändå kunna åka lagligt på gatan. Så tanken är att gå igenom SFRO och få bilen godkänd med Ca. 250-270hk lite beroende på vad vikten slutar på.
För ett tag sen så hämtade jag även hem en Volvo axel med 4:10 utväxling och lamelldiff som dessutom redan hade färdigsvetsade fjäderskålar osv. till manta så det sparade ju enormt med tid
Planen är ju då saabmotor, Bmwlåda, volvoaxel, bromsar fram från omega och bak från volvo då. Sen bur och försöka få till det med två sportstolar. Annars får jag väl lägga i recaro stolar igen
Hoppas inte alla blir ledsna över att jag byter koncept och ändå vill hänga med på det här projektet
Robin Bäckstrand