Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: lör maj 26, 2018 2:51 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 36 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Opel Manta B CC Turbo
InläggPostat: mån feb 12, 2018 7:20 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Inlägg: 4631
Ort: Boden
Det hålet är väl mindre än de andra?

_________________
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Opel Manta B CC Turbo
InläggPostat: mån feb 12, 2018 10:08 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons nov 12, 2008 8:55 pm
Inlägg: 418
Ort: Jönköping
Och den P-märkta skruven är inte helgängad så den sitter lite tightare i hålet.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore 24V


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Opel Manta B CC Turbo
InläggPostat: tis feb 13, 2018 2:52 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Inlägg: 887
Ort: Skellefteå trakten..
Tror Ford Coyote (relativt ny Mustang motor) eller liknande har M10x1 också. Inte särskilt dyrt med ARP till dom svänghjulen :)

_________________
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Opel Manta B CC Turbo
InläggPostat: ons mar 07, 2018 8:06 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: sön jan 22, 2017 8:21 pm
Inlägg: 38
Ort: Finspång
Har ju inte skrivit här så mycket, har lite fullt upp med annat men det händer lite då och då.
När jag körde ut den ur garaget sist så märkte jag att vattenpumpen läckte och att tändningen inte var het rätt.

Beställde däck också som jag har haft liggandes ett tag nu, det blir 205 bredd istället för 165 som det satt på dom guldiga fälgarna när jag köpte dom :)
Bild

Fick även hem min oljeretur för ett tag sedan och fick svetsa ihop en övergång för att få slangarna att passa ihop. Det var lite grövre anslutning i tråget.
Bild

Förra veckan grävde jag fram den ur snön och körde in den och började lite smått.
Bild

Började med att riva kylare osv för att komma åt pumpen. Min bröstkåpa är lite skadad på ett ställe där någon försökt bryta bort pumpen högst troligt så det fick bli lite silikon tillsammans med en ny packning och nu verkar det vara tätt :)
Bild

När jag ändå hade bort allt så passade jag på att byta oljereturen, vinkeln hamnade lite nära flänsen så det fick bli att vrida hela turbon. Hoppas det går utan att bränna sönder slangarna :)
Bild

Bild


Dit med nya slangar med, tror inte den förra jag hade var helt oljebeständig då det började fukta om den lite överallt... På bilden syns även en adapter jag har satt dit för att kunna läsa oljetrycket analogt med en manometer. Den sitter precis ovanför den elektriska givaren.
Bild

Det här med slangskydd är ju rätt bra, ser ju lite halvt om halvt ut men det fyller ju sin funktion. Det gamla var rätt dåligt så dit med nytt.
Bild

Bild

Har även börjat med catchtank. kommer nog hamna ungefär där. Blir att försöka få igenom slangarna på något snyggt sätt sen bygga någon låda att täcka det med.
Bild

Har lämnat iväg fälgarna igår för montering av nya däcken, tillsvidare får den stå såhär. 14" gick ju inte över Omega bromsarna fram.. :D
Bild

Och på tal om kompressionsförhållande så är det nog mer likt 6,1:1.

_________________
Robin Bäckstrand


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Opel Manta B CC Turbo
InläggPostat: mån apr 23, 2018 9:11 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: sön jan 22, 2017 8:21 pm
Inlägg: 38
Ort: Finspång
Krängde på däcken och insåg att det vart riktiga ballongdäck. Så jag tog däcken från Borbet fälgarna och det får duga så länge, ser betydligt bättre ut iallafall.
Bild
Blev Såhär istället.
Bild

Nere på Elmia så köpte jag på mig en större dump, kände att det var dags att börja skona turbon med en dump som är tillräckligt stor för att göra sig av med allt. Som det varit nu så har jag haft lite löjligt dumpljud samtidigt som jag har haft turboflutter :)
Bild

V-bandsfäste tigat på röret.
Bild

Fjädern var ju alldeles för klen, fick byta till värre direkt.
Bild


Bild

På plats! Får se hur bra den fungerar. Tvivlar ju på att det är någon vidare kvalité på kinagrejer ;)
Bild

Köpte på mig två sportstolar, ersatte förarstolen. Tyvärr började Recaro-stolen bli rätt sliten.
Bild

Bild

En arbetskollega donerade två gamla 240-stolar som jag kunde ta skenorna ifrån.
Bild

Efter lite modifiering så gick det ju rätt bra faktiskt.
Bild

Såhär blev det, sitter rätt stadigt faktiskt så det är ju skönt. Har lite funderingar dock på hur man ska ha bältet. Det hamnar ju inte direkt över midjan utan mer över magen.
Bild
Blir ju lite bättre om man har det såhär men går inte riktigt att klicka fast det smidigt. eller mer komma ur det smidigt som är problemet.
Bild

I helgen så skulle jag uträttat underverk tänkte jag men då beslöt den sig för att bara tappa gnistan. Så det blev att felsöka i alldeles för många timmar och en del grejer bytta utan resultat så verkar det som att det är glappt i säkringshållaren till sprutet. Tanken var att bli klar med catchtanken men nu tänker jag nog inte bry om det innan Böda iallafall.

Har varit ute på en mindre provkörning också, visade att jag tappade oljetryck nästan helt under 1500 varv när oljan var varm så ett diesellock har beställts ifrån Enem. Hoppas det kommer snart.

_________________
Robin Bäckstrand


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Opel Manta B CC Turbo
InläggPostat: lör maj 19, 2018 3:50 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: sön jan 22, 2017 8:21 pm
Inlägg: 38
Ort: Finspång
Ja då har ju European Car Meet på Böda Sand varit och det brukar ju alltid dra med sig lite jobb.

Det började med att vi sköt en kylarslang vid Gamleby så då fick vi vända med andra bilen och åka tillbaka till Norrköping och som tur var så hade polaren en slang liggandes (Sprillans ny GM original). Så det vart ju 20 mil omväg, sen så kom vi ner till Mönsterås och där sköt jag isär en tryckslang ifrån en rör så resten av resan gick utan laddtryck.

Dagen därpå så åkte vi och tanka och då började den spika rätt hårt vid laddtryck och då visade det sig att fördelaren hade vibrerat loss och ställt om sig lite. Fick låna en stroboskoplampa och kunde ställa tändningen rätt igen. Efter det så börja det lukta mer och mer avgaser och det började låta mer turbovissel och då visade det sig att flänsen till downpipen hade också börjat vibrera bort skruvar så jag hade tappat en skruv och var på väg att tappa dom andra, samt att packningen där var blåst.

Drog åt det och allt var frid och fröjd tills dagen därpå när jag inser att det blir ett rätt bra rökmoln bakom bilen vid start och litegrann vid växlingar. Jaha, Turbon börjar bli dålig också :rolleyes: Sista kvällen tänkte jag busa till det lite och göra lite ringar vilket resulterade i en skjuten tryckslang. :D

Fick även dit en liten dekal för att slippa göra så att något ser seriöst ut :hihi:
Bild

Kylarslang
Bild

Tryckslang
Bild

Helt plötsligt så har det blivit ruskigt varmt runt grenröret så när jag kom hem så fick det bli att linda det, inte skitsnyggt tyvärr för på vissa ställen så var det så trångt mellan rören så man fick linda in två stycken.
Bild

Har haft lite problem med att den pendlar lite på laddtryck vid fullgas (typ mellan 1,45-1,6) så tänkte ta tag i det när jag ändå hade allt isär. Började med att ta tag i tryckstången till wastegaten som sitter lite snett och tänkte att det kanske kan kärva lite där så tog och värmde lite och krökte till det så det är rakt första biten.

Bild

Bild

Sen så tog jag och slipa lite bakom armen till klockan också så att den kan öppna lite mer.

Bild

Knackade till en ny packning och monterade allt.

Bild

När jag ändå var igång och beställde grejer så köpte jag en till blå tryckslang så det matchade i fronten.
Bild

Bild

Fått ihop allt igen. Dock är det ganska trångt mellan grenrör och insug med bandaget på plats.
Bild


Bild

Har kört lite idag och gjorde en fullgasrepa där laddtrycket låg mycket stabilare så jag är nöjd.
Den är lite småträlig under 2000varv så det är lite svårt att komma iväg och så ibland men jag har försökt få till det i sprutet men det går sådär, har bara hållt på genom telefon för att datorn är urladdad hela tiden och har batteritid 0. Tycker det är mycket smidigare på datorn så får ta tag i det.

Har även beställt ett snap-off nav för att göra in/urstigning lättare, nu är det tyvärr rätt träligt.

Annars är tanken att bara åka med den som det är nu och försöka åka på lite träffar samt ha kul! I vinter blir det förhoppningsvis att fixa till en framvagn vid sidan av och sen byta över så man har allt det fräscht :)

_________________
Robin Bäckstrand


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 36 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010