Sida 2 av 11

Re: Opel Manta B CC Turbo

Postat: fre jan 12, 2018 10:02 pm
av CCRobin
Har bytt justermuttrarna till ventilspelet till låsbara, ska tydligen funka bra. Fick dock kapa lite i kåpan för att det skulle få plats och i samband med det blev det ett skvätt färg på den :)

Bild
Bild

Bild

Har stört mig rätt länge på att dörrarna har varit orangea och silver vid dörrgången så fick bli en skvätt där också. Eftersom jag har plockat bort högtalarna så ska jag försöka täcka dom hålen så gott det går. Att hitta hålfria dörrsidor till en sådanhär är ju nästintill omöjligt :)
Bild

Lite grejer till avgassidan anlände i veckan så nu fick jag ihop det, Ny lindat downpipe och turbomössa på turbon. Borde göra en del för värmen tycker jag :)
Bild

Har även bytt oljepump till en högflödes, hittade den på tradera för något halvår sedan och köpte direkt, den var ny men hade legat ett tag. Här syns skillnaden på dreven i storlek :)
Bild

Sitter också en mellanbit mellan lock och bröstkåpa för att kompensera för längden på kuggen.
Bild

Har också tagit tag i fronten och gallret som trilla bort, nu blev det lite bonnigt med buntband men det är väl som resten av bygget ungefär ;)
Bild

Startade upp bilen också, längtar ganska bra efter sommaren när man står och torrgasar lite :)
Men när man sitter och drömmer sig bort så kommer man ju även ihåg vissa problem, så nu står en catchtank till bränslet rätt så högt upp på prioriteringslistan.

Re: Opel Manta B CC Turbo

Postat: lör jan 13, 2018 10:16 am
av The
CCRobin skrev:
Håller nog för 300 utan problem, dessvärre fegade jag alldeles för mycket när jag kompsänkte så jag har svårt att nå högre än 250 utan att byta toppackning eller byta vev. Tanken finns ju på en smidd 2,4 men att hitta kolvar som inte kostade en förmögenhet var ju svårt. Finns ju nästan bara högkomp och sätta ett par nya sådana i svarven känns ju inte riktigt rätt :roll:
Volvokolvar!

Hur lågt komp har du när det skulle vara problem att komma över 250?

Re: Opel Manta B CC Turbo

Postat: lör jan 13, 2018 10:25 am
av CCRobin
The skrev:
CCRobin skrev:
Håller nog för 300 utan problem, dessvärre fegade jag alldeles för mycket när jag kompsänkte så jag har svårt att nå högre än 250 utan att byta toppackning eller byta vev. Tanken finns ju på en smidd 2,4 men att hitta kolvar som inte kostade en förmögenhet var ju svårt. Finns ju nästan bara högkomp och sätta ett par nya sådana i svarven känns ju inte riktigt rätt :roll:
Volvokolvar!

Hur lågt komp har du när det skulle vara problem att komma över 250?
Av ren princip så får det inte hamna något som tillhör Volvo på den här ;) snabbt räknat så ligger kompet på ca. 5.50:1. Skulle räknat mer på det innan jag kasta ihop motorn :roll:

Re: Opel Manta B CC Turbo

Postat: lör jan 13, 2018 10:56 pm
av The
Kolvarna är ju inte tillverkade av volvo ;)

5.50:1 i kompressionsförhållande? Nädu nu har du nog knappat fel på miniräknaren eller missat någon siffra på tangentbordet?
Om du så kör med kolvar som vänder 5mm under däckplan så måste du ha nästan dubbelt så stora förbränningsrum som standard i en cih topp för att få det kompet.

Re: Opel Manta B CC Turbo

Postat: lör jan 13, 2018 11:24 pm
av CCRobin
Nja, räkna på en 2,2 topp. 2,4 stakar med 2,4 kolvar på en 2,2 vev. (bara där är ju kompet rätt bra sänkt sen slänger vi på en topplockspackning som jag tyvärr inte kommer ihåg exakt men har för mig den blev 1,5mm ihoptryckt. Även urgröpningarna i 2,4 kolvarna.

Nu är det ett tag sen vi räknade på det så jag har inte exakta siffror i huvudet men det blir inte så mycket komp. Du får gärna räkna på det och skriva vad du kommer fram till ;)

Re: Opel Manta B CC Turbo

Postat: sön jan 14, 2018 9:00 am
av The
Borde ligga på ca 6,5.
Vad för packning kör du som är så tjock?

Vad var tanken med den kombinationen? Det som råkade ligga på hyllan efter ett ras?

Antingen hänger du dit en jätteturbo eller byter vev, måste ju vara lite tråkig utan laddtryck?

Re: Opel Manta B CC Turbo

Postat: sön jan 14, 2018 9:14 am
av CCRobin
The skrev:Borde ligga på ca 6,5.
Vad för packning kör du som är så tjock?

Vad var tanken med den kombinationen? Det som råkade ligga på hyllan efter ett ras?

Antingen hänger du dit en jätteturbo eller byter vev, måste ju vara lite tråkig utan laddtryck?
Såndär stållagerpackning som är rent stål. Tanken var ju better safe than sorry ungefär. Och om du syftar på innehållet i motorn så var ju det här egentligen bara tänkt att vara någon "mellan motor" dvs. Att ha något att bygga allt runt omkring för att sedan bygga en smidd 2,4 och bara lyfta ner när man har löst alla små problem.

Nu blev det ju inte riktigt så för att jag tyckte den gick rätt bra och jag ville lösa lite andra grejer innan jag siktar efter mer effekt. Men planerna lever ju vidare och 2,4 vev med h-profil ligger ju på hyllan och väntar bara.

Fördelen är ju att jag får laddtryck rätt tidigt men visst är det en rejäl ketchupeffekt.

Re: Opel Manta B CC Turbo

Postat: fre feb 09, 2018 12:44 am
av weboopel
Tänkte på en sak. Du skriver att du bytt bult på tryckplattan. Men har du även bytt svänghjuls bultarna?
Original är inte speciellt starka. Att svänghjulet släpper är en upplevelse jag gärna besparar andra

Re: Opel Manta B CC Turbo

Postat: fre feb 09, 2018 8:05 am
av CCRobin
weboopel skrev:Tänkte på en sak. Du skriver att du bytt bult på tryckplattan. Men har du även bytt svänghjuls bultarna?
Original är inte speciellt starka. Att svänghjulet släpper är en upplevelse jag gärna besparar andra
Nej dom är inte bytta. Håller ju inga jättevarv med den här men visst att det skulle bli en jädra smäll om det skulle släppa.

Re: Opel Manta B CC Turbo

Postat: fre feb 09, 2018 10:51 am
av weboopel
Det rekommenderas att man byter svänghjuls bultarna om man tagit bort svänghjulet. Det visste jag men inte att det fanns en bättre kvalitet.
Det är ju några fingängade bultar. Så inte helt lätta att hitta.

Det är många år sedan men jag hade (har) en 2,3 liter sugmotor med webrar. Startade på ettan och när jag ryckte i tvåan och när släppte kopplingen bröt helvetet ut. Bara hålla sig undan för växelspaken som vispade runt i kupén. När svänghjulet släppte gick tappen framtill på växellådans axel av, så då började hela växellådan fara runt för växeln låg ju i.
Det som blev skrot var mitt lättade svänghjul (stiftat) med sinterkoppling, växellåda (inget kvar av sprängkåpan), startmotor, motorblocket var ett fästöra som var av på men lyckades laga det hjälpligt. Men får ändå vara glad för koppling och svänghjul höll ihop så fötterna på mig klarade sig.

Allt detta för några bultar skull

Re: Opel Manta B CC Turbo

Postat: fre feb 09, 2018 11:59 am
av The
Inget problem att hitta bättre skruv.

Re: Opel Manta B CC Turbo

Postat: fre feb 09, 2018 5:44 pm
av Anders_Karlsson
Ganska udda med M10x1 i 12.9 kvalitet, men det gick att hitta med en snabb googling.

http://www.verktygonline.se/verktyg-pa- ... ruv-5.html

Passa på att köpa en gängtapp och ett gängsnitt också så kan du rensa gängorna i veven och hyfsa till dem på skruven efter kapning till rätt längd.

Re: Opel Manta B CC Turbo

Postat: fre feb 09, 2018 10:42 pm
av The
Eller så köper man arp från tex enem

Re: Opel Manta B CC Turbo

Postat: mån feb 12, 2018 1:12 pm
av CCRobin
Dock så borde det väl inte riktigt behövas 12.9 borde ju duga med 10.9 kan jag tycka. Både gängtapp och gängsnitt I M10x1 har jag tillgång till. Det skiljer ju på gängan i 2.0/2.2 veven mot 2,4 veven. Någon som vet med säkerhet vad det är för gänga på dom?

Re: Opel Manta B CC Turbo

Postat: mån feb 12, 2018 6:12 pm
av Anders_Karlsson
Alla CIH-fyror utom C24NE har M10x1 gänga till svänghjulsskruvarna. C24NE har M10x1,25.

En grej som är lätt att missa är att en av originalskruvarna är märkt med ett P och är inte helgängad. Den är en passkruv som ska styra svänghjulet mot veven.
Det brukar finnas lite färg på svänghjulet där den skruven ska sitta.