Re: Opel Manta B CC Turbo
Postat: mån jul 09, 2018 9:29 pm
Tappade gnistan visade sig vara kabel från tändspole till fördelare som var dålig.
Fick igång den men gick likadant som innan jag bytte pumpen. (dvs. 1000rpm på tomgång.)
Felsökte lite i blindo kändes det som, bytte tps, testade med annan box med min gamla map i men sen köpte nya tändstift och då hoppa den igång faktiskt och gick även jämnt vid typ 2000 varv. Rykte något fruktansvärt och hade ingen tomgång eller någon direkt gasrespons.
Fick lite hjälp i garaget och det slutade med att vi lyfte på ventilkåpan och enligt nollmärket på svänghjulet så stod den rätt fel. Ställde om kammen och då gick den plötsligt bättre, fixa lite accel grejer i sprutet så började den kännas rätt bra.
Ut och åkte ca. 6km och parkerar den och allting glör igen precis som förut. Då var klockan lite väl mycket för en söndagskväll så vi åkte hem.
Men det var något skumt för svänghjulet som kommer från en 2,2 från början brukar inte ha kula på sig för nollning för där sitter märkningen i framkant på remskivan.
Börjar klia ordentligt i huvudet och visst fasiken uppkom alla dessa problem efter att fördelaren släppte på Öland och jag stroba den på svänghjulet. (bytte ju svänghjul och koppling i vintras) Efter det så började den gå varmare i motorn och motorutrymmet och jag började dra isär avgashus/downpipefläns.
Så idag tog jag och bytte till en remskiva från en 2,2 och visst fasen skillde det sig ett par grader från märkningen där till svänghjulet. Frågan är ju bara hur kulan kom till på svänghjulet för jag har aldrig ägt en 2,2 med den tidigare så frågan är ju om någon tidigare har satt dit den på typ 10 grader eller så
Nu tyckte jag att den gick bättre! Dock inte strobad än utan bara ögonmått med rotorn men skillnad gjorde det Dock måste ju kammen justeras in rätt igen men det får man ta. Även lite slangar som behövs bytas innan jag kan köra ordentligt samt städa upp efter all felsökning
Lite småtrångt men det gick rätt bra att byta remskiva ändå
Även en del problem med vakuumet på låglast hade vi men vi får hoppas det har löst sig nu!
Fick igång den men gick likadant som innan jag bytte pumpen. (dvs. 1000rpm på tomgång.)
Felsökte lite i blindo kändes det som, bytte tps, testade med annan box med min gamla map i men sen köpte nya tändstift och då hoppa den igång faktiskt och gick även jämnt vid typ 2000 varv. Rykte något fruktansvärt och hade ingen tomgång eller någon direkt gasrespons.
Fick lite hjälp i garaget och det slutade med att vi lyfte på ventilkåpan och enligt nollmärket på svänghjulet så stod den rätt fel. Ställde om kammen och då gick den plötsligt bättre, fixa lite accel grejer i sprutet så började den kännas rätt bra.
Ut och åkte ca. 6km och parkerar den och allting glör igen precis som förut. Då var klockan lite väl mycket för en söndagskväll så vi åkte hem.
Men det var något skumt för svänghjulet som kommer från en 2,2 från början brukar inte ha kula på sig för nollning för där sitter märkningen i framkant på remskivan.
Börjar klia ordentligt i huvudet och visst fasiken uppkom alla dessa problem efter att fördelaren släppte på Öland och jag stroba den på svänghjulet. (bytte ju svänghjul och koppling i vintras) Efter det så började den gå varmare i motorn och motorutrymmet och jag började dra isär avgashus/downpipefläns.
Så idag tog jag och bytte till en remskiva från en 2,2 och visst fasen skillde det sig ett par grader från märkningen där till svänghjulet. Frågan är ju bara hur kulan kom till på svänghjulet för jag har aldrig ägt en 2,2 med den tidigare så frågan är ju om någon tidigare har satt dit den på typ 10 grader eller så
Nu tyckte jag att den gick bättre! Dock inte strobad än utan bara ögonmått med rotorn men skillnad gjorde det Dock måste ju kammen justeras in rätt igen men det får man ta. Även lite slangar som behövs bytas innan jag kan köra ordentligt samt städa upp efter all felsökning
Lite småtrångt men det gick rätt bra att byta remskiva ändå
Även en del problem med vakuumet på låglast hade vi men vi får hoppas det har löst sig nu!