Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: fre dec 04, 2020 10:14 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 113 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Opel Manta B CC Saab
InläggPostat: tis feb 11, 2020 8:33 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis nov 13, 2007 10:54 pm
Inlägg: 431
Jag har ett grenrör som jag funderar på att sälja. Kan vara för högre effektmässigt än du tänkt.

_________________
Niklas


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Opel Manta B CC Saab
InläggPostat: tis feb 11, 2020 1:23 pm 
Offline
För lite laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån feb 10, 2020 7:09 pm
Inlägg: 2
therealpinto skrev:
Jag håller med, 12.9 är sällan bästa valet i hjulupphängningar och anledningarna har ni fått ovan. Men i vissa fall (när man använder en mutter eller gängad del där man dra till rätt moment, till exempel) är det vettigt.

Kolla gärna vad som används i produktionsbilar.

10.9 är ofta lämpligt, lite beroende på tillämpning där också, och det är ju grejen, allt "beror på". Vikt på bilen, vilken del av hjulupphängningen vi pratar om, hur den belastas (bussning/hårdhet/länklager/geometri) osv. - och om det är kritiskt om skruven går av respektive kröker sig.

Har man dessutom tänkt använda bilen på riktigt kan det vara bra att ha lite koll på ytbehandling och korrosionsbeständighet.

Gustaf
Men frågan är då, skulle du få in denna på SFRO besiktning, skulle du säga åt honom att åka hem och byta skruv på bakre bärarmsinfästningarna?

Skickat från min EML-L29 via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Opel Manta B CC Saab
InläggPostat: ons feb 12, 2020 7:45 am 
Offline
SFRO-snubben

Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Inlägg: 2556
Ort: Skellefteå
Citera:
Men frågan är då, skulle du få in denna på SFRO besiktning, skulle du säga åt honom att åka hem och byta skruv på bakre bärarmsinfästningarna?


Tråden är lite för rörig (eller lång) för att jag ska hitta bilder eller uppgifter om var/hur de används så det blir ett generellt svar - "det beror på".

Vid en byggbesiktning skulle det nästan säkert bli en kommentar om att byta till annan skruv, i alla fall där man drar med mutter eller på annat sätt har svårt att dra med rätt moment för 12.9.

Att byta ut några skruvar i ett liknande bygge är verkligen ingen "big deal" och om det blir ett formellt besiktningskrav eller inte beror på var de sitter. Är det kritiska grejer där jag bedömer att risken för haveri är stor (klen skruv, hög belastning osv) och dessutom följderna av ett haveri är allvarliga (man tappar helt styr/bromsförmåga till exempel) är det en sak. Handlar det bara om att en stötdämpare släpper eller liknande kan det vara mindre kritiskt.

Alla liknande saker har man en dialog runt vid SFRO-besiktningen.

Gustaf

_________________
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Opel Manta B CC Saab
InläggPostat: tor feb 13, 2020 12:09 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: sön jan 22, 2017 8:21 pm
Inlägg: 94
Ort: Finspång
Får tacka för all input i projektet, måste dock säga att av allt jag la upp så trodde jag faktiskt inte att framvagnen skulle vara det som det hamnade så mycket fokus på ;) Vi får se helt enkelt när (om) byggbesiktningen görs vad jag får för dom på den.

Kommer gå lite långsammare det här projektet då jag väntar mitt första barn nu i april.

_________________
Robin Bäckstrand


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Opel Manta B CC Saab
InläggPostat: sön feb 16, 2020 8:48 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: sön jan 22, 2017 8:21 pm
Inlägg: 94
Ort: Finspång
Hängde upp en turbo för att mäta lite och få tankarna att snurra, förvisso en för liten turbo men tanken är ju att det ska I större sen, bara kul att kolla lite.
Bild

Tog en ovandel till instrumentbrädan som redan såg lite tråkig ut och började kapa lite för att få plats runt buren, blir väl kanske inte skitsnyggt, får se lite hur det blir I slutet men kul att komma lite vidare. Tanken är att flicka den sen.
Bild

Ska bygga ihop nederdelen sen när jag har byggt färdigt kardantunneln.
Bild

Började kapa upp lite mer av kardantunneln, har en idé om hur jag ska bygga den så det känns ju skönt :)
Bild


Bild

_________________
Robin Bäckstrand


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Opel Manta B CC Saab
InläggPostat: lör feb 22, 2020 11:01 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: sön jan 22, 2017 8:21 pm
Inlägg: 94
Ort: Finspång
Har påbörjat remdragningen nu, gjorde ett fäste och satte en löprulle istället för servopumpen. Först gjorde jag som det är draget på 900 med ett extra löphjul I mitten men skippade det tillslut, tror nog det går bra ändå. Ser ju ut så på 9-3 bland annat, nu ska jag bara göra en distans till den löprullen sen är det färdigt :)

Bild


Bild

Bild

Något jag har gått och oroat mig över är ju hur hög motorn är och hur fult det kan bli med huven om jag skulle behöva göra ett scoop eller liknande så jag tog tag i det och kastade på huven. Saknades ju inte så mycket faktiskt för att kunna stänga...
Bild

Så jag tog vinkelharry och kapa bort lite onödig plåt under huven :D
Bild

Och visst gick det kanon helt plötsligt! Ska även höja den lite i bakkant sen så det blev ju kanon :)
Bild

Fixade även till spridarbryggan till insuget så nu är det nästan helt klart :)
Bild

Monterade även min oljefilterflytt, just nu är det här det bästa stället för då kan jag dra slangar framför kylaren tänker jag och sen genom oljekylen I fronten påväg tillbaks till motorn men det är inte spikat helt än ::
Bild

Fixade även till lite rost på hyllan under framrutan.
Bild

Nu saknas bara lite delar och plåt innan jag kan fortsätta :)

_________________
Robin Bäckstrand


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Opel Manta B CC Saab
InläggPostat: mån feb 24, 2020 11:18 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Inlägg: 1339
Ort: Varberg
Kul projekt :thumbright: Jag har likadan motor i en Kadett C.
Bara en fundering angående din remdragning, nu kommer väl din vattenpump snurra baklänges?
Hur ser det ut med plats för downpipe för dig? Jag fick sätta min turbo på tvären "framför" motorn pga. platsbrist, men iofs så har jag flyttat tillbaka motorn en hel del.

/David

_________________
Camaro Turbo.
viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
viewtopic.php?f=21&t=86085


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Opel Manta B CC Saab
InläggPostat: mån feb 24, 2020 11:23 am 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: tor jan 06, 2011 4:46 pm
Inlägg: 43
Ort: Ulrika , i Östergötland
Vattenpumpen blir åt rätt håll, men det blir fel med remmen runt sträckaren sådär.
Kolla här så ser du att den ska ner till generatorn först sedan upp till sträckaren. https://shop.speedparts.se/sv/prod/saab/9-3-98-02/motor/remmar/?66395872=l-name-a-48-1-filter:JTdCJTIyZmlsdGVyJTIyOiU1QiU1RCwlMjJwcmljZSUyMjolN0IlMjJtaW4lMjI6MCwlMjJtYXglMjI6OTk5OTk5OTk5JTdEJTdE

_________________
Jonas Wiborg
Nr24 i MSLS
Corvette C6 2,3 16V Turbo (SAAB 95/9000 hpd)
http://www.msls.info
Ascona B 2,3 16V XE RIP


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Opel Manta B CC Saab
InläggPostat: mån feb 24, 2020 10:14 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: sön jan 22, 2017 8:21 pm
Inlägg: 94
Ort: Finspång
jonas w skrev:
Vattenpumpen blir åt rätt håll, men det blir fel med remmen runt sträckaren sådär.
Kolla här så ser du att den ska ner till generatorn först sedan upp till sträckaren. https://shop.speedparts.se/sv/prod/saab/9-3-98-02/motor/remmar/?66395872=l-name-a-48-1-filter:JTdCJTIyZmlsdGVyJTIyOiU1QiU1RCwlMjJwcmljZSUyMjolN0IlMjJtaW4lMjI6MCwlMjJtYXglMjI6OTk5OTk5OTk5JTdEJTdE

Ja visst f*n, och då har jag ändå åkt saab tidigare. Borde ju haft koll på det :doh: tack för att du sa till :thumbright:
David Herbertsson skrev:
Kul projekt :thumbright: Jag har likadan motor i en Kadett C.
Bara en fundering angående din remdragning, nu kommer väl din vattenpump snurra baklänges?
Hur ser det ut med plats för downpipe för dig? Jag fick sätta min turbo på tvären "framför" motorn pga. platsbrist, men iofs så har jag flyttat tillbaka motorn en hel del.

/David


Tack! Jo det blir rätt tajt, kanske får kapa lite i golvet men det ser faktiskt ut att kunna gå att få ner en downpipe på något sätt på den här. Var inne på att sätta turbon på tvären framför först men hoppas att slippa det, motorn sitter ju som sagt inte så långt bak i den här :thumbright:


Och på tal om downpipe och turbo så kom den här hem idag så nu är viljan stark för att bygga ett nytt grenrör :D
Bild

Hx40 från mr tuning. Ska ju hållas på budgetnivå men borde räcka till för att ge mig mitt mål med 400 på hjulen tycker jag.

_________________
Robin Bäckstrand


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Opel Manta B CC Saab
InläggPostat: ons feb 26, 2020 2:56 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: sön jan 22, 2017 8:21 pm
Inlägg: 94
Ort: Finspång
Remdragning klart!

Bild

Började plocka bort bromsservo och huvudcylinder.
Bild

Sen försvann pedalstället i kupén.
Bild

Som fäste till stolen tänkte jag lägga två fyrkantsprofil mellan tröskeln och kardantunneln. Kan vara bra att få upp den lite.
Bild

Eftersom jag mest väntar på grejer så började jag klippa upp kabelhärvan för att vända den åt rätt håll.
Bild

Får se om jag får till det skapligt iallafall :D
Bild

_________________
Robin Bäckstrand


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Opel Manta B CC Saab
InläggPostat: fre feb 28, 2020 9:32 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Inlägg: 1339
Ort: Varberg
Kul att det går framåt :thumbright:
Ja, jag såg ju när jag tittare lite noggrannare på bilderna att du har en vattenpump som SKA drivas av baksidan på remmen, på min motor har jag tvärtom.
Skönt om det går att få till downpipen någorlunda smärtfritt.

/David

_________________
Camaro Turbo.
viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
viewtopic.php?f=21&t=86085


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Opel Manta B CC Saab
InläggPostat: lör feb 29, 2020 12:50 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: sön jan 22, 2017 8:21 pm
Inlägg: 94
Ort: Finspång
David Herbertsson skrev:
Kul att det går framåt :thumbright:
Ja, jag såg ju när jag tittare lite noggrannare på bilderna att du har en vattenpump som SKA drivas av baksidan på remmen, på min motor har jag tvärtom.
Skönt om det går att få till downpipen någorlunda smärtfritt.

/David


Tack ja det känns som att det rätt många saker börja hamna på plats nu faktiskt :D Ska nog minska tråget en aning på den sidan för att få ner downpipen ordentligt men det nog inga omöjligheter efter närmare mätning igår.

Kör du med bröstkåpan och allt från 9000? För dom har väl så. Måste vara smidigare på ett sätt att slippa sätta ett extra löphjul som jag gjorde :)

_________________
Robin Bäckstrand


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Opel Manta B CC Saab
InläggPostat: lör feb 29, 2020 10:17 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Inlägg: 1339
Ort: Varberg
Japp, min motor är från en 9000, har bara monterat insuget från en 900.

/David

_________________
Camaro Turbo.
viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
viewtopic.php?f=21&t=86085


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Opel Manta B CC Saab
InläggPostat: sön mar 01, 2020 8:42 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: sön jan 22, 2017 8:21 pm
Inlägg: 94
Ort: Finspång
Fick ett paket i fredags från L-M-R

Bild

Innehöll ett stående pedalställ och lite behållare, ska ha den fjärde till hydraulisk handbroms som ska dit sen.
Bild

Byggde en ställning med en profil i framkant och två plåtar som går bakåt.
Bild

När det va gjort så kunde stolen börja måttas in och profiler svetsades I golvet för att ha som fäste. Måste bara ha två plattjärn för att sätta i stolen nu.
Bild

Sorterade ut kablarna och är nästan klar med kabelmattan, garanterat en av Sveriges snyggaste ;)
Bild

_________________
Robin Bäckstrand


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Opel Manta B CC
InläggPostat: tis mar 03, 2020 5:53 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: sön jan 22, 2017 8:21 pm
Inlägg: 94
Ort: Finspång
Idag tog jag en nedre del till instrumentbrädan och kapade bort lite för att få dit runt buren. Tyvärr hade jag inte täcklocket över säkringarna men det går säkert att få tag på, blir att måla i enhetlig färg senare när allt är på plats, nu ville jag mest ha den där för att se hur högt man kan gå med kardantunneln :)

Bild

_________________
Robin Bäckstrand


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 113 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Jens Gustavsson och 12 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010