Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tis sep 25, 2018 4:58 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 83 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: mån sep 04, 2017 1:00 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: mån sep 04, 2017 12:42 pm
Inlägg: 47
Ort: Varv / Motala
Jag är ingen Opelkille (aldrig haft nån) men med åldern (46år) kom suget efter en gammal "analog" bil och valet föll på en gammal Ascona A eller Manta A.

Egentligen var jag nog mer sugen på en Ascona från början men jag hittade ingen så till sist blev det en Manta istället och det känns bra, de är nog kanske lite snyggare än Asconorna i mitt tycke....

Jag var och hämtade upp ett rostigt lik i helgen, en SR från 1971 med maaassor av rost. Jag har lagat upp riktiga rostburkar förr så just det ser jag inte som nåt problem men det kommer ju förstås att ta lite tid. Lite bilder på objektet kommer nog under kvällen om jag får tid.

Planen är att bilen ska lagas upp ordentligt utan fusk men kanske inte med ekonomiplåt bara för att det finns, när jag räknade över vad ekonomiplåt till allt som behövs skulle kosta igår så slutade jag räkna när jag kom upp i närmare 10.000kr.

Med bilen följde det en lös motor som hade suttit i bilen tidigare och den skulle enligt uppgift vara ordentligt trimmad, enligt nån tidigare ägare skulle den ha kostat 30.000kr att bygga på 80/90-talet nån gång. Han jag köpte bilen av visste inget om motorn mer än att det sitter en NH71-kam i den men idag lyfte jag på toppen och kollade lite närmare på den.

Bilder på den kommer nog också under kvällen... :)

_________________
Urban Karlsson
Motala


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån sep 04, 2017 6:01 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: mån sep 04, 2017 12:42 pm
Inlägg: 47
Ort: Varv / Motala
Hur gör man när man lägger till bilder? :scratch:

_________________
Urban Karlsson
Motala


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån sep 04, 2017 6:58 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Inlägg: 1249
Ort: Varberg
Kul med fler Oplar :thumbright:
Angående bilder använder jag Forumbilder.se

/David

_________________
Camaro Turbo.
viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
viewtopic.php?f=21&t=86085


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån sep 04, 2017 7:40 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: mån sep 04, 2017 12:42 pm
Inlägg: 47
Ort: Varv / Motala
Ok, det går inte att ladda upp dem direkt alltså?

_________________
Urban Karlsson
Motala


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån sep 04, 2017 7:51 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: sön jan 22, 2017 8:21 pm
Inlägg: 47
Ort: Finspång
Kul att se fler Oplar här :thumbright:

_________________
Robin Bäckstrand


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån sep 04, 2017 8:15 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: mån sep 04, 2017 12:42 pm
Inlägg: 47
Ort: Varv / Motala
Ok, motorn då..

Jag lyfte som sagt av ventilkåpan idag och hade inte en aning om vad jag skulle hitta..

Bild

Mekaniska lyftare, aluminiumretainers, och dubbla ventilfjädrar! Det verkar som att det finns lite korn i hojtet i alla fall! :)

Jag skruvade av toppen och vände på den och möttes av.....

Bild

...hyfsat stora ventiler. Insug 43,8 och avgas 40,6.

Jag hoppades ju på att hitta ett storkubikat block också men så kul var det inte...men rätt kul ändå..

Bild

Kolvarna ser ju hyfsat högkompade ut! Borr 95 och slag standard 69,8.

Så motorn verkar ju klart trevligare än jag vågat hoppas på. cylinderloppen ser jättefina ut och när jag klippte av remmen till vattenpumpen snurrar motorn lätt och ledigt.
....men jag vet inte om jag ska använda den, jag är lite sugen på att skaka fram en c20xe istället tror jag men jag har ju ett par år på mig innan jag behöver en motor :)

_________________
Urban Karlsson
Motala


Senast redigerad av Sodergarden mån sep 04, 2017 9:39 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån sep 04, 2017 8:40 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: mån sep 04, 2017 12:42 pm
Inlägg: 47
Ort: Varv / Motala
Bilder på bilen..

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Den värsta rosten har jag inte orkat fota :)

_________________
Urban Karlsson
Motala


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis sep 05, 2017 6:50 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Inlägg: 4684
Ort: Boden
Trevligt!

_________________
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis sep 05, 2017 7:56 am 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: mån maj 16, 2016 5:57 am
Inlägg: 23
För ett år sedan stod jag bakom en sådan på en biltrailer vid färjan i Tallinn på väg mot Stockholm. Samma bil?
MN


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis sep 05, 2017 12:24 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: mån sep 04, 2017 12:42 pm
Inlägg: 47
Ort: Varv / Motala
Jag TROR inte att det var den här bilen du såg men jag köpte den ju i helgen och vet inte vad den varit ute på för äventyr innan. Den är svensksåld en gång i tiden i alla fall, det vet jag :)

_________________
Urban Karlsson
Motala


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis sep 05, 2017 12:39 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: mån sep 04, 2017 12:42 pm
Inlägg: 47
Ort: Varv / Motala
När jag letade objekt och till sist köpte den här bilen så var ju tanken att jag skulle göra ett finjobb med så mkt ekonomiplåt som finns och försöka få bilen att se så "olagad" ut som möjligt i slutänden.
Nu med det här objektet i garaget har jag insett att det inte kommer bli så, den är lite för dålig och har mkt mer dåliga lagningar än jag insåg innan.
Jag ska fortfarande försöka göra ett bra jobb men det kommer inte bli osynligt. Jag ska köpa en del ekonomiplåt men jag kommer även tillverka en del plåtar själv och lappa där det behövs men bilen ska ändå kännas färdiglagad innan den kommer ur garaget igen.

Jag hade ju inte tänkt börja riva i bilen än riktigt men det är ju svårt att hålla sig ibland :)

Bild

Idag sågade jag bort den gamla jättedåliga fronten och nedanför ligger det en mkt bättre front som jag ska börja passa in när jag kapat bort lite gamla rester från både bil och front.

När jag mätt in den "nya" fronten så ska den häftas fast och sen ska jag börja laga delarna mellan torped och front, delvis med ekonomiplåt tror jag.

_________________
Urban Karlsson
Motala


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre sep 08, 2017 5:40 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Inlägg: 904
Ort: Skellefteå trakten..
Kul med en SR! Har du koll på hur ovanlig SR'en faktiskt är? Jag kollade registret för några år sedan, då fanns mindre än 50st SR's i sverige! Just -71 är också första årsmodellen som SR fanns också, så det är en riktig raritet du hittat ;)

Jag hade själv en som jag köpte som ett "lik" för snart 10 år sedan, rostlagade och parade ihop så jag fick en bil som såg helt okej ut (garagelackad, original innertak och klädsel etc). Motormässigt åkte jag 2.2 CIH med extraktor och en riktigt riktigt snäll trimkam samt mekisar. Han som köpte den bromsade den senare till drygt 130hk på hjulen. Original axeln med 3.67 tillsammans med den 5 växlade Getrag 240 lådan från Rekord E/Manta B så hade jag en riktigt bekväm sommarbruks :)

Så här såg den ut när den såldes:
Bild

Läppen som knappt syns är en Golf GTI MK1 läpp, den 2 delade versionen. Något jag skulle vilja rekommendera är justerbara dämpare från GAZ, jag köpte 4st för under 3000kr när jag satte ihop denna sommaren 2011 och det gjorde en enorm skillnad jämfört med dom röda konis och biltema rally dämpare jag hade först! Skönt att kunna justera mellan bruks och buskörning med :) Jag hade även en bakre krängare från Manta B GSi som styvade upp baken ganska lagom. Väldigt kul bil, skön att köra. Tog ~0,65 vid landsvägskörning tack vare den 5 växlade lådan :) Jag hade Recarrosäten från Manta B i min också, passade mer eller mindre rakt av om jag minns rätt, enorm uppgradering från originalsätena!

Som den stog vid försäljning hade den kanske kostat mig ~25 000:- att få ihop totalt (inköpspris 2000kr), inkl 4 nya fälgar och däck. Jag sålde den för prick ett år sedan till Polen för 7900€! Fina SR's på mobile.de ligger på 15 000€ och uppåt, en som din om du går igenom den ordentligt och gör den riktigt fin med den motorn skulle du nog med lite tur kunna sälja för mot 20 000€ enbart pga att det är en SR, hade de vart en vanlig 1900S hade du nog "bara" kommit upp i en bit över 15 000€ (i vart fall som prislägget såg ut ifjol)

Ifall du är intresserad så har jag fortfarande kvar 2st bakskärmar, en baklucka, 4 dörrar, 4 framskärmar, 2 huvar och ett komplett tak. Inget i mint condition, men skärmarna har vad jag minns inga rosthål direkt i alla fall t ex. 2 av dörrarna är nog rätt okej med.

Har även en getrag 240 låda som med kardan från en ascona b automat och motorn bakåtflyttad max passar "bolt on" (nåja, ny växellåds balk och ett kortat spakställ behövs också men.. :)) Spaken kan man göra av ett lagom grovt hydraulrör så får man original look på det hela innifrån ;)

_________________
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis sep 12, 2017 8:12 am 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: mån sep 04, 2017 12:42 pm
Inlägg: 47
Ort: Varv / Motala
Du gör det ju inte enklare för mig! :D

Om den ska vara värd så mkt så måste jag ju kanske lägga ned lite mer energi och pengar än jag tänkt göra likt förb..... :)

Det skulle vara kul att få veta hur många SR 1971 det finns i Sverige, hur kollar man det?

Som jag skrev tidigare så är bilen ganska dålig och innehåller en hel del dåliga lagningar som kanske är svåra att åtgärda men jag ska försöka göra ett ok jobb.
Tex så upptäckte jag i helgen att den pga av en mindre krock (som förra ägaren faktiskt nämnde för mig) så är inte bilen helt rak, rambalkarna fram pekar lite snett men jag räknar med att kunna åtgärda det utan några större problem.

Min ide om en modernare motor kvarstår dock, även om jag nog måste modifiera kardantunneln något för att få plats med lådan. Jag har faktiskt redan köpt på mig en Omega-00 med 2,2 Ecotecmotor som ska användas.

Mina dörrar och skärmar är faktiskt helt ok. Framskärmarna är både rostfria och olagade och bak behöver jag bara byta ut de hafsigt ditsatta skärmkanterna för att det ska bli ok igen.
Däremot skulle jag behöva en bra motorhuv men Skellefteå är ju en bit bort :(

_________________
Urban Karlsson
Motala


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons sep 13, 2017 3:29 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Inlägg: 904
Ort: Skellefteå trakten..
Dom huvarna jag har är inte topnotch heller.. Den ena är rätt ok, men behöver nog blästras för att få bort den kostiga blå färgen. Sen har den ett 3-4cm runt hål mellan vent gallrena av någon anledning.. :/

Ska du åka ecotec kan du undersöka om du kan hitta en så kallad getrag 230 låda. Dom växer inte på träd dock! Å andra sidan är det en getrag 240, samma som satt i Rekord och Manta t ex, 5 växlad men med kopplingskåpa som passar mot OHC motorerna t ex C20XE och då troligen också Ecotec'en! Då slipper du kapa i tunneln, och den där automatkardanen jag nämnde passar också ;)

Ang. registerkoll så kan man ringa till Transportstyrelsen, Manta A fanns med 2st chassie koder, en som börjar på 58 och en som börjar på 59. Den som börjar på 58 var den vanligare med fasta bakre sidorutor, den andra hade ventilerade och ingen riktig B-stolpe. De var denna som SR bygdes på, sen fanns det som tillval på både 16 och 1900 med. Därifrån får du antingen fråga om den du pratar med kan räkna antalet med Kod 59 räkna antalet som heter Manta Rallye, eller beställa ut uppgifter/regnummer på hela listan och kolla själv. Han jag pratade med får några år sen tyckte de var kul så han räknade snabbt över antalet åt mig :)

_________________
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre sep 15, 2017 4:47 am 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: mån sep 04, 2017 12:42 pm
Inlägg: 47
Ort: Varv / Motala
Vad satt Getrag 230 på?

_________________
Urban Karlsson
Motala


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 83 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Dennis Gronborg och 13 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010