Opel Manta SR 1971. Två års rostlagning framför mig..

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Sodergarden
Lite mer laddtryck
Inlägg: 47
Blev medlem: mån sep 04, 2017 12:42 pm
Ort: Varv / Motala

Re: Opel Manta SR 1971. Två års rostlagning framför mig..

Inlägg av Sodergarden »

Just nu har jag bara ett par fyrväxlade lådor liggande och om jag inte råkar springa på en femväxlad innan det är dags så får det bli fyrväxlat i början.
Urban Karlsson
Motala
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Opel Manta SR 1971. Två års rostlagning framför mig..

Inlägg av The »

Ja, monza insug man använder.
Och dessutom bör man kapa bort de två första, inte de två sista cylindrarna vid den ombyggnationen.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Sodergarden
Lite mer laddtryck
Inlägg: 47
Blev medlem: mån sep 04, 2017 12:42 pm
Ort: Varv / Motala

Re: Opel Manta SR 1971. Två års rostlagning framför mig..

Inlägg av Sodergarden »

Ok.

Jag har en komplett Omega 3000-motor på gång för en tusenlapp men då struntar jag i den. :)
Urban Karlsson
Motala
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1012
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Re: Opel Manta SR 1971. Två års rostlagning framför mig..

Inlägg av Cassius »

Sodergarden skrev:Just nu har jag bara ett par fyrväxlade lådor liggande och om jag inte råkar springa på en femväxlad innan det är dags så får det bli fyrväxlat i början.
Tror jag har en 5 växlad från Manta B kvar om de vore intressant? Borde kunna arrangera frakt i slutet av Augusti bara jag kommer ihåg det :)

Skicka PM om de är intressant så får jag väl lägga en påminnelse i kalendern ;) Då kan jag se om jag har nått mer Manta A relaterat kvar jag kan slänga med också.
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
CCRobin
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: sön jan 22, 2017 8:21 pm
Ort: Finspång

Re: Opel Manta SR 1971. Två års rostlagning framför mig..

Inlägg av CCRobin »

Annars funkar det ju rätt bra med ett 2,0 insug om man portar det lite och borrar nya hål för styrstiften. Kör med det mot min 2,4 topp :thumbright:
Senast redigerad av CCRobin den tis maj 08, 2018 7:49 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Robin Bäckstrand
Sodergarden
Lite mer laddtryck
Inlägg: 47
Blev medlem: mån sep 04, 2017 12:42 pm
Ort: Varv / Motala

Re: Opel Manta SR 1971. Två års rostlagning framför mig..

Inlägg av Sodergarden »

Ok, tack för tipset, då ska jag titta efter ett 2,0 insug!
Urban Karlsson
Motala
Erik Nygårds
För mycket laddtryck
Inlägg: 473
Blev medlem: mån okt 06, 2003 1:04 pm
Ort: SÄLEN

Re: Opel Manta SR 1971. Två års rostlagning framför mig..

Inlägg av Erik Nygårds »

Hej har 2,0 insug om du vill köpa? //erik
Sodergarden
Lite mer laddtryck
Inlägg: 47
Blev medlem: mån sep 04, 2017 12:42 pm
Ort: Varv / Motala

Re: Opel Manta SR 1971. Två års rostlagning framför mig..

Inlägg av Sodergarden »

Efter att ha tittat på hur det SKA se ut på en Ascona A i helgen kapade jag bort lite av det jag gjort och gör om.
Nu håller jag på och bygger upp en ny överkant på den nedre innerskärmen som den övre delen av innerskärmen och batterihyllan ska ligga på.

Bild

Sån här skit tar tid och inte är man så sugen på att hålla på med det i värmen heller men jag tror det blir ganska bra........ :)
Urban Karlsson
Motala
Användarvisningsbild
coupe76
Forumsberoende
Inlägg: 745
Blev medlem: ons jul 25, 2007 5:03 pm
Ort: Mariestad

Re: Opel Manta SR 1971. Två års rostlagning framför mig..

Inlägg av coupe76 »

Ser jättebra ut. Kul att någon lägger ner ett sånt jobb för att rädda en gammal opel.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Bygger Opel Kadett C Coupe.
Christ3r Lakkapää
Sodergarden
Lite mer laddtryck
Inlägg: 47
Blev medlem: mån sep 04, 2017 12:42 pm
Ort: Varv / Motala

Re: Opel Manta SR 1971. Två års rostlagning framför mig..

Inlägg av Sodergarden »

Det har inte blivit så mkt tid över för rostlagning på ett tag men liite längre har jag allt kommit :)

Bild

Ytterkanten av innerskärmen kapar och byter jag sen när jag byter yttersidan av torpeden..

Jag har även häftat fast fronten på bilen igen, nu måste jag bara se till att den är rak i förhållande till torpeden. Är den inte
det får jag kapa och svetsa tills den är det :roll:
Senast redigerad av Sodergarden den tor jun 07, 2018 5:21 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Urban Karlsson
Motala
Sodergarden
Lite mer laddtryck
Inlägg: 47
Blev medlem: mån sep 04, 2017 12:42 pm
Ort: Varv / Motala

Re: Opel Manta SR 1971. Två års rostlagning framför mig..

Inlägg av Sodergarden »

I min småskabbiga men fantastiskt roliga Porsche 944 har jag bestämt att det inte ska finnas något billjud, där är motor, transmission och vägljud det enda som ska höras, men i Opeln planerar jag att montera in lite högtalare och slutsteg, sånt jag tyckte var fantastiskt kul i min ungdom.
Så när jag häromdagen sprang på ett par lämpliga tior att montera open air i mitten på hatthyllan så fanns det ingen anledning att tveka, de kommer dock att få ligga till sig ett tag innan det är dags :hihi:

Bild

Från början hade jag tänkt mig två par gamla JBL T545 i hatthyllan (eftersom det var så jag hade förr) men utbudet är skralt så jag använder nog dessa som mellanbasar istället. De här ser ut som några kopior på JBL PA-högtalare eller nåt och jag gillar de fläskiga magneterna :lol:

I Mantan är för övrigt hatthyllan HELT urkapad av tidigare ägare. Det kan man ju tänka sig inte gör underverk för stabiliteten i karossen direkt så det ska jag tillverka en ny, kanske lite kraftigare än original, och svetsa in. Den ska ha färdiga hål för de högtalare jag tänkt använda.

Jag har även ett gammalt 6-kanals Alpine 3566 slutsteg som jag nog tänker använda.
Urban Karlsson
Motala
Sodergarden
Lite mer laddtryck
Inlägg: 47
Blev medlem: mån sep 04, 2017 12:42 pm
Ort: Varv / Motala

Re: Opel Manta SR 1971. Två års rostlagning framför mig..

Inlägg av Sodergarden »

I helgen började jag passa in och häfta ihop innerskärmarna med fronten och resten av karossen.

Bild

Innerskärmen närmast i bild är en ny till Ascona A och den kräver lite modifiering för att passa, så det första jag får göra med
den är att kapa av överkanten och passa in ekonomiplåten som ligger på framrutan.
Asconaplåten är för hög, för kort i framkant och har fel hålbild men att köpa och använda sig av den känns ändå som rätt väg
att gå när jag inte kunde hitta rätt innerskärm ny.
Urban Karlsson
Motala
Sodergarden
Lite mer laddtryck
Inlägg: 47
Blev medlem: mån sep 04, 2017 12:42 pm
Ort: Varv / Motala

Re: Opel Manta SR 1971. Två års rostlagning framför mig..

Inlägg av Sodergarden »

Nu när jag har anpassat innerskärmen och fått till rätt mått mellan front och torped på båda sidor så tog jag några steg bakåt och insåg att det blev som jag befarat och var lite beredd på.

Den är sned i fronten....

Bild

Den är ju krockad på vänstersidan (alltså till höger på bilden). Jag tvingades kapa av och rikta balken lös och hade lite svårt att avgöra
hur den satt i höjdled sen när jag häftade fast den igen. Jag har gått och fluktat lite från sidan och jämfört undersidan av höger och
vänster balk och kunnat ana att det inte stämde riktigt och nu fick jag liksom ett kvitto på det.....men det ska väl inte vara några
större problem att fixa i det här stadiet....

Jag har även sett att skärmen på högersidan passar bättre än vänstersidan då det på vänster sida blir en springa på 40-50mm mellan skärm och dörr i nederkant.

Jaja, nästa gång jag gör ett inlägg här lovar jag att det inte är så längre :wink:
Urban Karlsson
Motala
Sodergarden
Lite mer laddtryck
Inlägg: 47
Blev medlem: mån sep 04, 2017 12:42 pm
Ort: Varv / Motala

Re: Opel Manta SR 1971. Två års rostlagning framför mig..

Inlägg av Sodergarden »

Idag justerade jag den sneda fronten.

Jag gjorde ett snitt i balken, tyngde ned fronten med ett lass batterier och häftade ihop det igen :)

Bild

Efter..

Bild

Det kanske är svårt att se skillnaden på bilderna men nu verkar det i alla fall vara ganska bra..
Urban Karlsson
Motala
Babar
För lite laddtryck
Inlägg: 3
Blev medlem: ons okt 16, 2013 11:39 am

Re: Opel Manta SR 1971. Två års rostlagning framför mig..

Inlägg av Babar »

Jäklar vilket jobb du lägger ner. Tummen upp och kämpa på!

Skickat från min F8131 via Tapatalk
Gabriel Mattila
Skriv svar