Opel Manta SR 1971. Två års rostlagning framför mig..

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Anders_Karlsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: ons nov 12, 2008 8:55 pm
Ort: Jönköping

Re: Opel Manta SR 1971. Två års rostlagning framför mig..

Inlägg av Anders_Karlsson »

Manta B och Rekord E med 1,8 OHC-motor, inte så vanliga i Sverige.

Även om det är fint med delar som passar direkt så är det inte så farligt mycket jobb att tillverka en adapterplatta eller svetsa om ett svep på nån annan växellåda som är lite lättare att få tag på.
Anders Karlsson
Opel Commodore 24V
Sodergarden
Lite mer laddtryck
Inlägg: 47
Blev medlem: mån sep 04, 2017 12:42 pm
Ort: Varv / Motala

Re: Opel Manta SR 1971. Två års rostlagning framför mig..

Inlägg av Sodergarden »

Visst är det så och jag har ju faktiskt redan en Omegalåda som kom ihop med motorn men om jag vidgar kardantunneln så blir det problem med mattor och konsoller sen och dessa skulle jag vilja kunna använda..

Ingen brådska dock, jag har en del att göra på bilen innan det är dags att växla i den ändå :hihi:
Urban Karlsson
Motala
Sodergarden
Lite mer laddtryck
Inlägg: 47
Blev medlem: mån sep 04, 2017 12:42 pm
Ort: Varv / Motala

Re: Opel Manta SR 1971. Två års rostlagning framför mig..

Inlägg av Sodergarden »

.....och tidiga lördag och söndagmornar spenderar man med Opelrost nuförtiden :)

Bild

Bild

Innerskärmen är inte bara sönderrostad den var även rejält nedbankad för att nån tidigare ägare skulle få plats med sina Weber 45 och luftfilter :)
Urban Karlsson
Motala
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1012
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Re: Opel Manta SR 1971. Två års rostlagning framför mig..

Inlägg av Cassius »

Jag hade utan tvekan satsa på en låda som passar i tunneln före en som du måste kapa för. Och Omega lådan är ganska fet över ryggen = mycke kapning och en klart högre växellåds tunnel :/

Det finns ju även Getrag 265/264 med lös kopplingskåpa. Samma dimension i övrigt som Getrag 240. Satt i Opel Monza, BMW E24 (hette väl 5-serien?) med stora sexan, M3 E30 och säkert nån fler också. Sen bör en rad andra BMW lådor från 80 talet funka med om man ska svetsa om. Volvo hade väl nån getrag modell med?

Det finns många lådor att välja på om man kan tänka sig gå den vägen och det är inte särskilt kostsamt att få en låda omsvetsad heller :) Man får väl väga 2-3000kr i förhållande till hur många timmar det tar att få till tunneln, inredningen etc och vad man anser ens egna tid är värd. Sen kan man spekulera i värdeminskning i just detta fall med, men den aspekten brukar oftast vara sekundär när man bygger bil ;)
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Sodergarden
Lite mer laddtryck
Inlägg: 47
Blev medlem: mån sep 04, 2017 12:42 pm
Ort: Varv / Motala

Re: Opel Manta SR 1971. Två års rostlagning framför mig..

Inlägg av Sodergarden »

Saken är den att kardantunneln redan är lite misshandlad på min bil, efter att någon kapat upp och svetsat om den för att få frigång för nåt avgassystem misstänker jag. Bara på ena sidan då förstås men det jag menar är att den inte är som den borde i dagsläget heller så värdeminskningen finns nog redan där är jag rädd :)
Men jag ska verkligen försöka hitta nåt annat istället för Omegalådan, vi får se vad som dyker upp.

Jag är för övrigt svetsare själv så att svetsa om ett aluminiumsvep är väl inget större problem men jag ser helst att jag slipper :)
Urban Karlsson
Motala
Sodergarden
Lite mer laddtryck
Inlägg: 47
Blev medlem: mån sep 04, 2017 12:42 pm
Ort: Varv / Motala

Re: Opel Manta SR 1971. Två års rostlagning framför mig..

Inlägg av Sodergarden »

Trots att jag redan kapat bort bland annat fronten och börjat svetsa i karossen så känns det inte riktigt som att jag har börjat jobbet än.
Jag har dock hunnit samla på mig en hel del ekonomiplåt.

Bild

Det är båda främre golvbaljorna, överkanter till innerskärmarna, batterihylla och ett par småbitar som ska sitta på ytterkant på fronten.

De här bitarna kommer jag ju en bra bit på (även om jag åker på att köpa mer senare) och tanken var ju att jag skulle lugnat mig nu och
börjat jobba med det jag har men så dök det upp en grej som var svår att motstå! :)

Innerskärmen på vänster sida ser allmänt eländig ut. Efter krocken bilen fick erfara för en massa år sedan så var det någon som försökte
laga den och då bland annat genom att kapa bort en stor del av innerskärmen som troligtvis var knölig och ersätta den med ett antal plåtbitar
som gjorde att innerskärmen inte alls ser ut som den ska.

Bild

Min vänstra innerskärm, ful som stryk!

Då fick jag ett tips om den här! :)

Bild

En helt ny vänster innerskärm fanns helt plötsligt på Ebay i Tyskland! Precis vad jag behöver kände jag och slog till direkt!
Den var inte ens i närheten av gratis men jag ansåg att den skulle höja värdet på bilen mer än den kostade så det var inte mycket att fundera på. :)

Men NU är det dags att börja bygga nåt av all plåt jag köpt, plåten börjar närma sig 10.000kr nu....
Urban Karlsson
Motala
Användarvisningsbild
Erikwdt
För mycket laddtryck
Inlägg: 172
Blev medlem: sön dec 13, 2009 1:22 pm
Ort: Fornåsa/Motala

Re: Opel Manta SR 1971. Två års rostlagning framför mig..

Inlägg av Erikwdt »

Härligt när det dyker upp sådana där guldklimpar ibland. Men som oftast brukar dom ha vett o ta betalt... :roll:
Lycka till med plåtjobbet nu, det ska bli intressant att följa för en gammal plåtslagare. :thumbright:
NU KÖR VI!!
Sodergarden
Lite mer laddtryck
Inlägg: 47
Blev medlem: mån sep 04, 2017 12:42 pm
Ort: Varv / Motala

Re: Opel Manta SR 1971. Två års rostlagning framför mig..

Inlägg av Sodergarden »

Usch nä, gamla plåtslagare får inte titta för noga..... :hihi:

.......och så bor vi visst väldigt nära varandra också ser jag nu....
Urban Karlsson
Motala
Användarvisningsbild
Erikwdt
För mycket laddtryck
Inlägg: 172
Blev medlem: sön dec 13, 2009 1:22 pm
Ort: Fornåsa/Motala

Re: Opel Manta SR 1971. Två års rostlagning framför mig..

Inlägg av Erikwdt »

:hihi: :hihi:
NU KÖR VI!!
Sodergarden
Lite mer laddtryck
Inlägg: 47
Blev medlem: mån sep 04, 2017 12:42 pm
Ort: Varv / Motala

Re: Opel Manta SR 1971. Två års rostlagning framför mig..

Inlägg av Sodergarden »

Innan jag ens fått hem den nya innerskärmen från Tyskland och sett att det var rätt del jag köpte kapade jag bort den gamla fula innerskärmen och hittade då fler gamla krockskador.

Bild

Den vänstra rambalken är illa tilltryckt och måste fixas till. Det här är ju framför framvagnsinfästningen så det handlar mest om att det ska vara rakt, helt och snyggt. Jag funderar på att kapa av balken och försöka få isär den, den består ju av en pressad u-profil med en annan pressad profil som lock. Får man isär den tror jag att den blir mkt enklare att rikta och då kan man jämföra den med profilen på högersidan ganska enkelt också, det är ju hyfsat viktigt att höger och vänster hamnar i samma höjd för att inte bilen ska se sned ut framifrån sen.

Självklart hittade jag lite mer rost som måste fixas innan jag kan börja svetsa fast de dyra plåtbitarna jag köpt också. Var ska det sluta!? :lol:
Urban Karlsson
Motala
Sodergarden
Lite mer laddtryck
Inlägg: 47
Blev medlem: mån sep 04, 2017 12:42 pm
Ort: Varv / Motala

Re: Opel Manta SR 1971. Två års rostlagning framför mig..

Inlägg av Sodergarden »

Här ligger samma balk, avkapad, blästrad, rensad och riktad på arbetsbänken på jobbet.
Resultatet blir nog helt ok när jag bockat till den nya översidan till den och svetsat fast den i bilen igen :)

Bild
Urban Karlsson
Motala
Användarvisningsbild
Erikwdt
För mycket laddtryck
Inlägg: 172
Blev medlem: sön dec 13, 2009 1:22 pm
Ort: Fornåsa/Motala

Re: Opel Manta SR 1971. Två års rostlagning framför mig..

Inlägg av Erikwdt »

:thumbright:
NU KÖR VI!!
Sodergarden
Lite mer laddtryck
Inlägg: 47
Blev medlem: mån sep 04, 2017 12:42 pm
Ort: Varv / Motala

Re: Opel Manta SR 1971. Två års rostlagning framför mig..

Inlägg av Sodergarden »

Idag har jag jobbat lite på fronten.

Bild

Fronten är ju lös för tillfället och jag lämnade bort den för att få den delvis blästrad.

Jag har bytt båda ytterkanterna och håller som bäst på med båda ytter/nederkanterna. De övre kanterna (vid lysena) köpte jag som
ekonomiplåt men de nedre försöker jag bocka till själv.
Urban Karlsson
Motala
Sodergarden
Lite mer laddtryck
Inlägg: 47
Blev medlem: mån sep 04, 2017 12:42 pm
Ort: Varv / Motala

Re: Opel Manta SR 1971. Två års rostlagning framför mig..

Inlägg av Sodergarden »

Nu tror jag att jag har lyckats rikta upp bilen så att fronten linjerar med huven och resten av bilen.

Bild

Jag kontrollerar det egentligen bara genom att centrera och trycka upp huven dikt mot torpedväggen och sen kolla hur den ligger mot fronten.
Innan jag började låg de 25-30mm fel och nu ser det helt ok ut tycker jag. Jag snittade upp vänsterbalken i sidan ganska nära torpedväggen och böjde över den
för att sedan svetsa när det kändes rätt men jag har fortfarande inte full koll på höjden på balken

Bild

Nu ska jag försöka få ihop innerskärmarna med torpedväggen i rätt nivå innan jag kapar bort och byter ut resten som är rostigt. :)

Det är svårt att dra en gräns för hur mkt man ska fixa när man ändå håller på. Gamla lagningar (plåtbit direkt över rosthål utan att kapa bort nåt) som är ganska ok
men ändå väldigt synliga, ska man ta bort och göra om dem eller låta dem vara....?
Urban Karlsson
Motala
Användarvisningsbild
Arnesson Rallycross
För mycket laddtryck
Inlägg: 296
Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:35 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Opel Manta SR 1971. Två års rostlagning framför mig..

Inlägg av Arnesson Rallycross »

Jag är inte det minsta avundsjuk, rostlagning är ingen favoritsysselsättning :wink:
Men det ser riktigt seriöst och bra ut 8)
Skriv svar