Opel Manta SR 1971. Två års rostlagning framför mig..
Postat: mån sep 04, 2017 1:00 pm
Jag är ingen Opelkille (aldrig haft nån) men med åldern (46år) kom suget efter en gammal "analog" bil och valet föll på en gammal Ascona A eller Manta A.
Egentligen var jag nog mer sugen på en Ascona från början men jag hittade ingen så till sist blev det en Manta istället och det känns bra, de är nog kanske lite snyggare än Asconorna i mitt tycke....
Jag var och hämtade upp ett rostigt lik i helgen, en SR från 1971 med maaassor av rost. Jag har lagat upp riktiga rostburkar förr så just det ser jag inte som nåt problem men det kommer ju förstås att ta lite tid. Lite bilder på objektet kommer nog under kvällen om jag får tid.
Planen är att bilen ska lagas upp ordentligt utan fusk men kanske inte med ekonomiplåt bara för att det finns, när jag räknade över vad ekonomiplåt till allt som behövs skulle kosta igår så slutade jag räkna när jag kom upp i närmare 10.000kr.
Med bilen följde det en lös motor som hade suttit i bilen tidigare och den skulle enligt uppgift vara ordentligt trimmad, enligt nån tidigare ägare skulle den ha kostat 30.000kr att bygga på 80/90-talet nån gång. Han jag köpte bilen av visste inget om motorn mer än att det sitter en NH71-kam i den men idag lyfte jag på toppen och kollade lite närmare på den.
Bilder på den kommer nog också under kvällen...
Egentligen var jag nog mer sugen på en Ascona från början men jag hittade ingen så till sist blev det en Manta istället och det känns bra, de är nog kanske lite snyggare än Asconorna i mitt tycke....
Jag var och hämtade upp ett rostigt lik i helgen, en SR från 1971 med maaassor av rost. Jag har lagat upp riktiga rostburkar förr så just det ser jag inte som nåt problem men det kommer ju förstås att ta lite tid. Lite bilder på objektet kommer nog under kvällen om jag får tid.
Planen är att bilen ska lagas upp ordentligt utan fusk men kanske inte med ekonomiplåt bara för att det finns, när jag räknade över vad ekonomiplåt till allt som behövs skulle kosta igår så slutade jag räkna när jag kom upp i närmare 10.000kr.
Med bilen följde det en lös motor som hade suttit i bilen tidigare och den skulle enligt uppgift vara ordentligt trimmad, enligt nån tidigare ägare skulle den ha kostat 30.000kr att bygga på 80/90-talet nån gång. Han jag köpte bilen av visste inget om motorn mer än att det sitter en NH71-kam i den men idag lyfte jag på toppen och kollade lite närmare på den.
Bilder på den kommer nog också under kvällen...