Opel Manta SR 1971. Två års rostlagning framför mig..
Re: Opel Manta SR 1971. Två års rostlagning framför mig..
Sedärja... apfränt!!!
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Re: Opel Manta SR 1971. Två års rostlagning framför mig..
Bra jobb du gör med Mantan
Räserbilen är grymt cool, ska bli kul att se hur karossen blir.
/David
Räserbilen är grymt cool, ska bli kul att se hur karossen blir.
/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 47
- Blev medlem: mån sep 04, 2017 12:42 pm
- Ort: Varv / Motala
Re: Opel Manta SR 1971. Två års rostlagning framför mig..
Igår tog jag beslutet att det börjar bli för kallt att svetsa Manta nu så jag packade ihop den och rullade in den i ett hörn i väntan
på vår/sommar, jag har ingen brådska.
Nu ska jag istället satsa på min oldtimerracer, den står inne i en uppvärmd del av garaget
Först måste jag bara rulla undan mitt GSX1100 dragracingprojekt som står i vägen lite grann.......
När ska man hinna med att slutföra allt man påbörjat??
på vår/sommar, jag har ingen brådska.
Nu ska jag istället satsa på min oldtimerracer, den står inne i en uppvärmd del av garaget
Först måste jag bara rulla undan mitt GSX1100 dragracingprojekt som står i vägen lite grann.......
När ska man hinna med att slutföra allt man påbörjat??
Urban Karlsson
Motala
Motala
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 47
- Blev medlem: mån sep 04, 2017 12:42 pm
- Ort: Varv / Motala
Re: Opel Manta SR 1971. Två års rostlagning framför mig..
Nu börjar det suga i rostlagartarmen igen. Jag har inte gjort nåt alls på bilen sen jag skrev det senaste inlägget men nu är jag verkligen
sugen på att ta tag i det igen!!
sugen på att ta tag i det igen!!
Urban Karlsson
Motala
Motala
Re: Opel Manta SR 1971. Två års rostlagning framför mig..
du är inte sugen på en gsi-bakaxel? en A-Manta kräver diffat!
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 47
- Blev medlem: mån sep 04, 2017 12:42 pm
- Ort: Varv / Motala
Re: Opel Manta SR 1971. Två års rostlagning framför mig..
Idag kom jag igång med lite rostlagning igen!
Jag kapade ur resterna av den gamla batterihyllan och passar in den nya. Jag börjar med batterihyllan på den sidan och låter liksom den "binda ihop" resten av lagningarna. Det gäller att inte kapa bort för mkt på en gång, då kan det bli svårt att hitta rätt och få saker rakt i slutändan känner jag
Plåten över hyllan och den fula lagningen bakom bromsservon står näst på tur.
Någon som har en bromsservo med huvudbromscylinder liggande till salu?
Jag kapade ur resterna av den gamla batterihyllan och passar in den nya. Jag börjar med batterihyllan på den sidan och låter liksom den "binda ihop" resten av lagningarna. Det gäller att inte kapa bort för mkt på en gång, då kan det bli svårt att hitta rätt och få saker rakt i slutändan känner jag
Plåten över hyllan och den fula lagningen bakom bromsservon står näst på tur.
Någon som har en bromsservo med huvudbromscylinder liggande till salu?
Urban Karlsson
Motala
Motala
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 47
- Blev medlem: mån sep 04, 2017 12:42 pm
- Ort: Varv / Motala
Re: Opel Manta SR 1971. Två års rostlagning framför mig..
Sugen? Jovars!bop skrev:du är inte sugen på en gsi-bakaxel? en A-Manta kräver diffat!
Hur passar en sån?
Skicka gärna PM med pris.
Urban Karlsson
Motala
Motala
Re: Opel Manta SR 1971. Två års rostlagning framför mig..
Fästen etc stämmer rätt bra. Spårvidden kan vara lite problem beroende på vad för fälgar man ska köra.
Har för mig att GSI axeln är 5cm bredare än originalet
Har för mig att GSI axeln är 5cm bredare än originalet
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Re: Opel Manta SR 1971. Två års rostlagning framför mig..
5cm stämmer nog ganska bra. Går ju också flytta över diff och pinjong från GSi axeln till original axeln. Vill man ha kvar original utväxlingen får man dock tillverka en spacer till kronhjulet GSi'n har 3.44, original är 3.67.
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 47
- Blev medlem: mån sep 04, 2017 12:42 pm
- Ort: Varv / Motala
Re: Opel Manta SR 1971. Två års rostlagning framför mig..
Ok, ja en sån axel skulle nog sitta fint! Det lutar åt breddade plåtfälgar sen också så dem kan man ju bygga så de passar.
Det blir ingen Ecotecmotor förresten.. Jag råkade ramla över en gammal rostig Omega med CIH 2.4-motor som jag lyfte motorn ur igår, den motorn ska jag använda istället.
Frågan är bara om jag ska försöka använda Omegans insprutning eller om jag ska hitta på nåt annat. Ett ombyggt/hemmabyggt sprintinsug skulle sitta fint!
Det blir ingen Ecotecmotor förresten.. Jag råkade ramla över en gammal rostig Omega med CIH 2.4-motor som jag lyfte motorn ur igår, den motorn ska jag använda istället.
Frågan är bara om jag ska försöka använda Omegans insprutning eller om jag ska hitta på nåt annat. Ett ombyggt/hemmabyggt sprintinsug skulle sitta fint!
Urban Karlsson
Motala
Motala
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 47
- Blev medlem: mån sep 04, 2017 12:42 pm
- Ort: Varv / Motala
Re: Opel Manta SR 1971. Två års rostlagning framför mig..
.........från början skrev jag ju nåt om om två års rostlagning förresten....... Ska vi säga två år från och med nu??
Urban Karlsson
Motala
Motala
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 47
- Blev medlem: mån sep 04, 2017 12:42 pm
- Ort: Varv / Motala
Re: Opel Manta SR 1971. Två års rostlagning framför mig..
Morgonpigg som man är så har man ju redan avverkat dagens pass i garaget
Jag har svetsat fast batterihylla och bytt plåten över. En plåt innanför den övre plåten krävde åtgärd också.
Jag har nu även kapat bort plåten i torpedväggen där bromsservot ska sitta. Bakom en ful lagning var det riktigt illa, både rostigt, söndersprucket och dåligt svetsat. Nu har jag kapat till en plåt som jag borrat alla hål i men den är inte fastsvetsad än.
När jag kapade bort den dåliga plåten tappade balken all styvhet så det är ganska viktigt att man håller koll på nivån på den när man svetsar ihop torpedväggen igen sen.
En gammal Manta A är egentligen en ganska klen konstruktion och den blir ju inte starkare av att allt, precis allt, är sönderrostat...
Jag har svetsat fast batterihylla och bytt plåten över. En plåt innanför den övre plåten krävde åtgärd också.
Jag har nu även kapat bort plåten i torpedväggen där bromsservot ska sitta. Bakom en ful lagning var det riktigt illa, både rostigt, söndersprucket och dåligt svetsat. Nu har jag kapat till en plåt som jag borrat alla hål i men den är inte fastsvetsad än.
När jag kapade bort den dåliga plåten tappade balken all styvhet så det är ganska viktigt att man håller koll på nivån på den när man svetsar ihop torpedväggen igen sen.
En gammal Manta A är egentligen en ganska klen konstruktion och den blir ju inte starkare av att allt, precis allt, är sönderrostat...
Urban Karlsson
Motala
Motala
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 428
- Blev medlem: ons nov 12, 2008 8:55 pm
- Ort: Jönköping
Re: Opel Manta SR 1971. Två års rostlagning framför mig..
En Manta A må vara klen, men den är lätt!
Ang. motorstyrningen till 2,4an så är det ganska enkelt att använda original Motronic. Det finns ingen startspärr och sånt jox utan det är bara 12 volts matning från batteriet och stift 27 som ska ha 12 volt från tändningslåset.
Sen är det stift 20 som är kodningsjord för motorer utan katalysator, stift 21 är kodningsjord för motorer med katalysator. Stift 42 är kodningsjord för motorer med manuell låda.
Jag fipplade lite med det här när jag körde Motronic i min Commodore.
Ang. motorstyrningen till 2,4an så är det ganska enkelt att använda original Motronic. Det finns ingen startspärr och sånt jox utan det är bara 12 volts matning från batteriet och stift 27 som ska ha 12 volt från tändningslåset.
Sen är det stift 20 som är kodningsjord för motorer utan katalysator, stift 21 är kodningsjord för motorer med katalysator. Stift 42 är kodningsjord för motorer med manuell låda.
Jag fipplade lite med det här när jag körde Motronic i min Commodore.
Anders Karlsson
Opel Commodore 24V
Opel Commodore 24V
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 47
- Blev medlem: mån sep 04, 2017 12:42 pm
- Ort: Varv / Motala
Re: Opel Manta SR 1971. Två års rostlagning framför mig..
Ja Motronicen är ju enkel och den funkar ju kanon men jag är lite sugen på förgasare också och just ett sprint-insug skulle se förjävla trevligt ut under huven......men då får man väl tillverka det själv förstås.
...och ska jag använda Motronicen så måste jag väl åtgärda det höga insuget på nåt sätt också, jag har ju sett att man brukar använda sig av ombyggda insug från Omega 3000.
...och ska jag använda Motronicen så måste jag väl åtgärda det höga insuget på nåt sätt också, jag har ju sett att man brukar använda sig av ombyggda insug från Omega 3000.
Urban Karlsson
Motala
Motala
Re: Opel Manta SR 1971. Två års rostlagning framför mig..
Jag har för mig att det är Monza insugen man brukar använda? Möjligt att 177hk Omega 3000 insuget har "lika stora" kanaler med i och för sig..
Dubbla weber 45or är ju annars helrätt stuk under huven på en sån här Alternativt ett eftermarknads sprut och singelspjäll då. Men då springer de iväg pengamässigt.. Det finns en del som pillat ut rätt bra med kräm ur original sprutet annars med, en potentiometer på LMM'n en snäll trimkam, gatportning och extraktor tror jag högsta siffran jag hört är 180hk.
Jag hade ca 140 i min Manta A och den gick helt okej, ingen raket men stark i alla lägen oavsett om man var själv eller hade både passagerare och bagaget fullt i delar Antar att du tänker köra med 5 växlad låda från Rekord E/Manta B då med? Pressar du motorpaketet så långt bak du kan utan att kapa i torpeden så passar i så fall automatkardanen från Ascona B rakt av!
Dubbla weber 45or är ju annars helrätt stuk under huven på en sån här Alternativt ett eftermarknads sprut och singelspjäll då. Men då springer de iväg pengamässigt.. Det finns en del som pillat ut rätt bra med kräm ur original sprutet annars med, en potentiometer på LMM'n en snäll trimkam, gatportning och extraktor tror jag högsta siffran jag hört är 180hk.
Jag hade ca 140 i min Manta A och den gick helt okej, ingen raket men stark i alla lägen oavsett om man var själv eller hade både passagerare och bagaget fullt i delar Antar att du tänker köra med 5 växlad låda från Rekord E/Manta B då med? Pressar du motorpaketet så långt bak du kan utan att kapa i torpeden så passar i så fall automatkardanen från Ascona B rakt av!
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/