Opel Manta SR 1971. Två års rostlagning framför mig..

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Sodergarden
Lite mer laddtryck
Inlägg: 47
Blev medlem: mån sep 04, 2017 12:42 pm
Ort: Varv / Motala

Re: Opel Manta SR 1971. Två års rostlagning framför mig..

Inlägg av Sodergarden »

Tack så mycket Gabriel!

Det här är första veckan på sex veckors semester och jag tänkte att jag skulle lägga lite tid på plåten
under de veckorna.
Morgonen är ju min tid på dygnet så jag brukar åka till garaget klockan fem, jobba tre timmar på den
och sen åka hem och käka frukost med familjen. Klockan fem på morgonen vill de ändå inte ha med mig
att göra så det blir inget gnäll när jag är där en massa heller :hihi:
Urban Karlsson
Motala
Användarvisningsbild
Robban76
För mycket laddtryck
Inlägg: 265
Blev medlem: lör apr 10, 2010 10:32 am
Ort: Järfälla Stockholm

Re: Opel Manta SR 1971. Två års rostlagning framför mig..

Inlägg av Robban76 »

Hade man orkat upp kl 5 på morgonen så hade man både kommit i tid till jobbet och bilen varit klar.
Väldigt bra jobbat hade aldrig lagt ner det svetsjobbet på en Opel, troligen ingen bil :) :thumbright:

Mustang 68 HT 477BB C6
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1012
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Re: Opel Manta SR 1971. Två års rostlagning framför mig..

Inlägg av Cassius »

Den Opel Manta jag hade (också en SR) la jag inte ned så här mycke jobb på, den var i klart bättre skick trots att den stått på en äng i 15+ år. (En del av rosten i golvet var redan åtgärdad och innerskärmarna fram hade klarat sig bra).

Den bilen gjorde jag en halvseriös bruksrenovering på. Såg till att allt funkade maskinellt, frångick original med en 2.2l insprutare och 5 växlad låda, ventilerade skivor fram, sänkfjädrar, bättre dämpare, "sport avgassystem" bl a. Lackade den sen själv hemma, gick man nära och synade fanns de en del mer att önska men på någon meters håll såg den faktiskt ganska bra ut!

Jag gav 2000 för bilen, la se ut drygt 20 000 utspritt på ~2 år (där ingick bl a 4 nya 15" fälgar och däck). Körde ett par somrar och sålde den sen ganska snabbt för 80 000. Hade jag lagt 2-3 dar till på underarbetet och fått lacken bättre, snyggat till några fler saker invändigt (nytt innertak t ex), fräschat upp bagaget och loppat igen några små skitsaker där samt lackat de rött som resten av bilen + lackat motorutrymmet hade jag nog kunnat få en bit över 100 000 för den. (Jag har sett bilar i mint condition ligga ute för 270-280 000)

Som sagt, en Opel Manta SR -71, i långt från superskick men en helt ok och väl fungerande bil (som kördes för egen maskin full proppad med reservdelar till södra Polen efter försäljningen utan konstigheter) för 80 000.

Pratar vi ekonomi så finns det alla gånger en poäng i att göra de som Urban gör, förutsatt att han inte kapar sönder bilen helt, hinkar i en CBB med kompressor och bakhjul som nästan tar ihop i varandra i mitten av bilen ;)
Nu säger jag inte att det är detta du menar Robban, bara att ofta när en sådan kommentar fälls, dvs "jag hade aldrig lagt de jobbet på en sån", så finns de en ekonomisk vinkel på det. Här finns ekonomin dock, vi pratar ändå om en modell som det finns färre än 50st kvar av i Sverige, kanske mindre än 40st :) Samtidigt hör man sällan den kommentaren om nån stökar upp en 140 eller 240 där ekonomin inte finns.. men de kanske beror på att man som Svensk är född till att gilla Volvo? Jag vet inte... :)

Oavsett är de en riktigt snygg modell som är alltför ovanlig idag! Hade de funnits en gilla knapp på arbetet som görs hade jag tryckt på den vid varje uppdatering! :)
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Sodergarden
Lite mer laddtryck
Inlägg: 47
Blev medlem: mån sep 04, 2017 12:42 pm
Ort: Varv / Motala

Re: Opel Manta SR 1971. Två års rostlagning framför mig..

Inlägg av Sodergarden »

Jag hade ju bestämt mig för att jag skulle ha en Ascona A eller Manta A och hade ju tänkt mig ett bättre objekt men just
då när jag letade så fanns det inte mkt att handla så när den här jättedåliga SR-71an dök upp köpte jag den, kanske alldeles
för dyrt. Jag gav 12.000kr för den men sålde av den vråltrimmade 1900an som följde för 6000kr så objektet jag svetsar på
kan man alltså säga att jag gett 6000kr för men nu har jag köpt ekonomiplåt för 12-13.000kr så det börjar dra iväg igen.

Jag väntar just nu på att två såna här ska komma hem från tyskland
Bild

Motorn jag ska använda (CIH 2.4) fick jag ju gratis också så lite ekonomi borde det för en gångs skull finnas i nåt jag meckar med :)
Att bilen var så dålig som den var när jag började var (är) ju förstås en utmaning men om man inte har bråttom och tänker sig för
lite så går det nog att lösa.

Drömmen vore ju förstås att när bilen väl är körklar så gillar jag den så mycket att jag aldrig vill sälja den men så brukar det inte bli :)

Imorgon bitti är det dags igen och då ska jag nog börja kapa ur de fragment som återstår av originalgolvet fram......
Urban Karlsson
Motala
Användarvisningsbild
Robban76
För mycket laddtryck
Inlägg: 265
Blev medlem: lör apr 10, 2010 10:32 am
Ort: Järfälla Stockholm

Re: Opel Manta SR 1971. Två års rostlagning framför mig..

Inlägg av Robban76 »

Med mina Opel kunskaper så var detta en manta att SR var något speciellt hade jag inte en aning måste jag erkänna. Jag hade förvisso inte gjort jobbet ändå :)
Inte heller någon 140 eller 240 heller för den delen.

Måste vara ett objekt som ligger än varmt om hjärtat.
Som denna Opel verkar ligga ägaren varmt.
Sen att gå plus på en bil hör inte direkt till vanligheten.
Brukar mer se det som ett svart hål :D

Mustang 68 HT 477BB C6
Sodergarden
Lite mer laddtryck
Inlägg: 47
Blev medlem: mån sep 04, 2017 12:42 pm
Ort: Varv / Motala

Re: Opel Manta SR 1971. Två års rostlagning framför mig..

Inlägg av Sodergarden »

Jag hatar forumbilder.se! Har man tagit en bild med mobilen "stående" så går det inte att ladda upp den så, den lägger sig ned hur man än gör!! :angryfire:

Jaja, jag får väl byta bilder när jag tagit nya senare.....

Jag har jobbat lite med höger dörrstolpe.

Bild

Bild

Plåtbitarna som jag köpte från tyskland hade faktiskt bättre passform än jag vågat hoppas på så när jag väl fått bort det gamla skrotet så gick det rätt fort att passa in den nya men självklart är man lite orolig för att saker ska bli snett och inte dörren ska passa efter operationen...
Urban Karlsson
Motala
Sodergarden
Lite mer laddtryck
Inlägg: 47
Blev medlem: mån sep 04, 2017 12:42 pm
Ort: Varv / Motala

Re: Opel Manta SR 1971. Två års rostlagning framför mig..

Inlägg av Sodergarden »

Ju mer man kapar sönder bilen desto mer orolig blir man ju förstås för att den inte ska vara rak sen när man är "färdig".
Jag tillverkade en bock som har två dubbar som passar i framvagnshålen i rambalkarna och sen ställde jag en pallbock under varje domkraftsfäste bak och nu står bilen rakt och stadigt iaf så nu bör den inte vrida sig om den skulle bli lite svajig i karossen.

Bild

Efter det kapade jag ur golvet.....och lite mer på passagerarsidan..

Någon har nån gång byggt om torpedvägg och tunnel för att få mer plats för ett extraktorrör. Det var både fult och dåligt gjort så det ska jag försöka bygga tillbaka nu igen.
Rambalken är faktiskt i hyfsat skick och kräver bara lite handpåläggning när jag vänder uppochned på bilen sen i ett senare skede.

Bild

Såhär mycket täcker golvplåtarna som jag köpt. På andra sidan hoppas jag på att inte behöva kapa bort riktigt lika mycket.

Bild
Urban Karlsson
Motala
Sodergarden
Lite mer laddtryck
Inlägg: 47
Blev medlem: mån sep 04, 2017 12:42 pm
Ort: Varv / Motala

Re: Opel Manta SR 1971. Två års rostlagning framför mig..

Inlägg av Sodergarden »

Ena golvet är häftat nu i alla fall. Jag har även återställt formerna hyfsat där man byggt om för extraktorröret.
På undersidan är fortfarande inget svetsat, det gör jag sen när jag byggt karossvaggan...

Bild
Urban Karlsson
Motala
Användarvisningsbild
Erikwdt
För mycket laddtryck
Inlägg: 172
Blev medlem: sön dec 13, 2009 1:22 pm
Ort: Fornåsa/Motala

Re: Opel Manta SR 1971. Två års rostlagning framför mig..

Inlägg av Erikwdt »

Hur går det här då? Blir det bil av den igen?
Mvh.

Skickat från min LON-L29 via Tapatalk
NU KÖR VI!!
Skriv svar