Sida 3 av 6

Re: Opel Manta SR 1971. Två års rostlagning framför mig..

Postat: tor okt 12, 2017 8:46 am
av Sodergarden
Jag försöker vara seriös och göra ett bra jobb men samtidigt är jag ju bara en glad amatör! :)

Jag tycker faktiskt inte att det är så tråkigt att göra ett sånt här jobb även jag också faktiskt egentligen hatar att laga rost...
Det är ingen brådska att bli färdig så jag har ju tid att skruva isär och göra rent ordentligt och så är det ju en fördel när man anser att
det faktiskt finns ekonomiskt utrymme för att köpa en massa ekonomiplåt, alltså att bilen faktiskt kommer att stiga i värde mer än
vad ekonomiplåten kostar, så har det ju inte alltid varit med rostburkar man lappat genom tiderna :)

Re: Opel Manta SR 1971. Två års rostlagning framför mig..

Postat: fre okt 13, 2017 11:17 am
av Erikwdt
Hur noga du ska vara med rostlagningen får du ju se till dig själv. Men en lapp över ett hål brukar ju inte vara en långvarig lösning. Sen kan du ju fråga dig själv vad bilen ska användas till. Ska du fisa runt i den lite då och då på sommaren kanske det inte spelar så stor roll men ska du vessa och rejsa på bana med mera är det bättre att byta ut plåten och styva upp karossen. Sen om du ska sälja bilen för en säck pengar till någon kräsen entusiast som synar den i sömmarna så kanske dom drar öronen åt sig om man ser laglappar lite var stans.
Men det ser ju bra ut hittills :thumbright:

Re: Opel Manta SR 1971. Två års rostlagning framför mig..

Postat: sön okt 15, 2017 10:32 am
av Babar
Vilket jobb du gör! Härligt att se en manta räddas

Skickat från min F8131 via Tapatalk

Re: Opel Manta SR 1971. Två års rostlagning framför mig..

Postat: tor okt 19, 2017 7:41 pm
av Sodergarden
Det är faktiskt lite så jag känner också, att jag försöker rädda den här bilen från att bli en reservdelsbil och skrotas.
Så dålig var/är den verkligen :)

Nu har jag köpt på mig ett svep för att kunna montera den gamla fyrväxlade lådan på den moderna 16v-motorn också, såna svep verkar det inte krylla av direkt! :D
På så sätt slipper jag kapa upp kardantunneln och jag slipper extraproblemen med hydraulisk koppling och elektronisk hastighetsmätare som jag hade fått på köpet om jag använt R25/R28-lådan som jag plockade ur donator-Omegan men jag får alltså nöja mig med fyra växlar...

Re: Opel Manta SR 1971. Två års rostlagning framför mig..

Postat: fre okt 20, 2017 5:25 am
av Cassius
Har du väl ett svep finns det ju en del lådor som passar med adapter till det svepet som inte är så stora. Getrag 264/265 är en, inte jättebilliga men.. Dom är starka och har rätt vettig utväxling samt lösa svep :) Volvo 240 diesel har också en som är rätt smidig? Men de kanske bara är OD lådor om man vill ha 5 växlat då?

Sen finns ju Supra MK3, den är lite fetare men borde passa den med! + en massa andra alternativ med :) Så det går ju relativt enkelt att uppgradera framöver ;)

Re: Opel Manta SR 1971. Två års rostlagning framför mig..

Postat: fre okt 20, 2017 7:22 pm
av Sodergarden
Än en gång Cassius, du gör inte mitt liv enklare.. Jag trodde att jag hade valt en väg att gå men nu säger du att jag kan välja andra vägar.. ;)

Jag kommer inte vråltrimma min motor, den kommer nog aldrig över 200hk, så en växellåda med sportig känsla känns viktigare än styrka.. Förslag? :)

Re: Opel Manta SR 1971. Två års rostlagning framför mig..

Postat: lör okt 21, 2017 9:06 am
av super7
Sodergarden skrev:Så motorn verkar ju klart trevligare än jag vågat hoppas på. cylinderloppen ser jättefina ut och när jag klippte av remmen till vattenpumpen snurrar motorn lätt och ledigt.
....men jag vet inte om jag ska använda den, jag är lite sugen på att skaka fram en c20xe istället tror jag men jag har ju ett par år på mig innan jag behöver en motor :)
Det finns att köpa eftermarknads sprängkåpa som passar till ford typ9 växellådan
https://qedmotorsport.co.uk/qed-shop/va ... /-e-rocket

Och om du mot förmodan väljer att köra med den gamla Opel motorn
så har jag en sprängkåpa som passar mellan den och typ9 lådan till salu.


//Nisse

Re: Opel Manta SR 1971. Två års rostlagning framför mig..

Postat: ons okt 25, 2017 6:42 am
av Cassius
Sodergarden skrev:Än en gång Cassius, du gör inte mitt liv enklare.. Jag trodde att jag hade valt en väg att gå men nu säger du att jag kan välja andra vägar.. ;)

Jag kommer inte vråltrimma min motor, den kommer nog aldrig över 200hk, så en växellåda med sportig känsla känns viktigare än styrka.. Förslag? :)
Hur mycke pengar är du beredd att lägga? :P Dogleg lådan från BMW M3 E30 är ju en klart sportig låda med ettan ner till vänster, men kostar kanske 8-10 000? Dom mer "vanliga" 265 lådorna är något billigare och håller bra. Passar rätt på, du kan använda en kortad Manta B kardan alternativt en automatkardan från Ascona/Manta B. Flyttar du bak motorn det du kan ska den passa utan kortning.

265 och 240 lådorna har snarlika utväxlingar och personligen anser jag att 240 lådan tillsammans med original 3.67 i bakaxeln var en väldigt bra kombo. Minns jag rätt var de runt 2500rpm i 90kmh, med den 2.2a jag hade kändes den stark genom hela registret upp till ca 160-170kmh. Gick starta på 2an från stillastående utan konstigheter och nedväxling vid normala omkörningar behövdes inte. (Det gjordes ändå bara för skojs skull men behövdes som sagt inte).

Och trots att den kombon inte kan klassas som högväxlat drog den ~0,65 långkörning med insprutning från -84 och aerodynamik från -71.

En 265 är det enklaste valet om du ska köra med den kåpan. Men sen finns som sagt andra kåpor, det finns också adapterplattor till andra lådor. Det finns t.o.m en väldigt ovanlig 4 pet med OD som passar ;)

Re: Opel Manta SR 1971. Två års rostlagning framför mig..

Postat: mån okt 30, 2017 6:58 pm
av Sodergarden
Nu när jag kommit en bit på höger sida är det dags att ta sig an vänstersidan! :shock: :hihi:

Bild

Bilden är alltså tagen där innerskärmen borde sitta.

Det finns att göra alltså men tanken är att jag "bara" ska fixa rosten framför torpedväggen just nu och sen ska jag ställa undan bilen ett tag eller
i alla fall greja med annat än rost på den, risken finns nog att man tröttnar på den annars...

Re: Opel Manta SR 1971. Två års rostlagning framför mig..

Postat: tis okt 31, 2017 6:05 am
av Cassius
När rosten fram är utsorterad kan du ju ordna med framvagn och motorinstallation ;)

Dom brukar vara sämst fram, har du kollat närmare på hur det ser ut i golv och runt bärarms infästningar bak?

Re: Opel Manta SR 1971. Två års rostlagning framför mig..

Postat: ons nov 01, 2017 6:07 pm
av Sodergarden
Jag har inte kollat hur det ser ut kring bärarmsinfästningarna men jag räknar med att det är illa.. :lol:

Jag har fler projekt i garaget som också kräver lite uppmärksamhet i vinter om det blir tid över.

T.ex den här.

Bild

Som ska bli en sån här.

Bild

Re: Opel Manta SR 1971. Två års rostlagning framför mig..

Postat: ons nov 01, 2017 7:30 pm
av Hasse Bus
Inspirerad av Peter Ausgård? :thumbright:
Jädrar vilket arbete du lägger ner på Opeln.

Re: Opel Manta SR 1971. Två års rostlagning framför mig..

Postat: ons nov 01, 2017 7:56 pm
av Sodergarden
Kul att du frågar! Jag känner honom lite grann men det har inte alls påverkat varför jag ville bygga det där.
Min ska ju bli en Sprint car och ska inte reggas, jag gillar inte tanken på att fula ned den med en massa lysen och skit! :hihi:

Ja Opeln kräver en hel del arbete men än så länge är det faktiskt bara kul.

Re: Opel Manta SR 1971. Två års rostlagning framför mig..

Postat: fre nov 03, 2017 10:07 am
av fugazi
B16 och en Halibrand Quickchange???
Svårt å se, mer bilder och info är ju absolut nödvändigt på ett sånt projekt! :hihi: :thumbright:

Re: Opel Manta SR 1971. Två års rostlagning framför mig..

Postat: lör nov 04, 2017 6:36 pm
av Sodergarden
Ingen quickchange tyvärr, det är bara en vanlig gammal Fordaxel :)

Men B16 stämmer ju förstås.
Jag tänkte att det brukade ju vara fyror i alla gamla sprint cars och eftersom min byggs i Sverige och ska kännas lite ålderdomlig
så passar ju en Volvo B16 bra. Egentligen hade jag tänkt mig en B4B men jag hittade ingen sån och gjutningen är ju ganska lik så
det fick bli en B16 :)
Motorn ska föräras med ett egentillverkat insug för dubbla stående originalförgasare och nån typ av Lakeheader.

Bortsett från bakaxeln så är ju även framaxel och bladfjädrar gamla Fordprylar.

Ramen smidde jag ihop i våras efter mått jag hittade på nätet.

Nästa steg är att börja böja till en kaross.....

Länk till byggtråd på Rejsa

http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108746