Sida 4 av 6

Re: Opel Manta SR 1971. Två års rostlagning framför mig..

Postat: lör nov 04, 2017 7:23 pm
av fugazi
Sedärja... apfränt!!!

Re: Opel Manta SR 1971. Två års rostlagning framför mig..

Postat: sön nov 05, 2017 7:54 pm
av David Herbertsson
Bra jobb du gör med Mantan :thumbright:
Räserbilen är grymt cool, ska bli kul att se hur karossen blir.

/David

Re: Opel Manta SR 1971. Två års rostlagning framför mig..

Postat: mån nov 06, 2017 6:20 am
av Sodergarden
Igår tog jag beslutet att det börjar bli för kallt att svetsa Manta nu så jag packade ihop den och rullade in den i ett hörn i väntan
på vår/sommar, jag har ingen brådska.

Nu ska jag istället satsa på min oldtimerracer, den står inne i en uppvärmd del av garaget :)

Först måste jag bara rulla undan mitt GSX1100 dragracingprojekt som står i vägen lite grann.......

När ska man hinna med att slutföra allt man påbörjat?? :lol:

Re: Opel Manta SR 1971. Två års rostlagning framför mig..

Postat: ons apr 18, 2018 10:16 pm
av Sodergarden
Nu börjar det suga i rostlagartarmen igen. Jag har inte gjort nåt alls på bilen sen jag skrev det senaste inlägget men nu är jag verkligen
sugen på att ta tag i det igen!! :)

Re: Opel Manta SR 1971. Två års rostlagning framför mig..

Postat: sön apr 22, 2018 8:12 am
av bop
du är inte sugen på en gsi-bakaxel? en A-Manta kräver diffat!

Re: Opel Manta SR 1971. Två års rostlagning framför mig..

Postat: lör apr 28, 2018 4:16 pm
av Sodergarden
Idag kom jag igång med lite rostlagning igen! :)

Bild

Jag kapade ur resterna av den gamla batterihyllan och passar in den nya. Jag börjar med batterihyllan på den sidan och låter liksom den "binda ihop" resten av lagningarna. Det gäller att inte kapa bort för mkt på en gång, då kan det bli svårt att hitta rätt och få saker rakt i slutändan känner jag :)

Plåten över hyllan och den fula lagningen bakom bromsservon står näst på tur.

Någon som har en bromsservo med huvudbromscylinder liggande till salu?

Re: Opel Manta SR 1971. Två års rostlagning framför mig..

Postat: lör apr 28, 2018 6:11 pm
av Sodergarden
bop skrev:du är inte sugen på en gsi-bakaxel? en A-Manta kräver diffat!
Sugen? Jovars! :)

Hur passar en sån?

Skicka gärna PM med pris.

Re: Opel Manta SR 1971. Två års rostlagning framför mig..

Postat: lör apr 28, 2018 7:31 pm
av The
Fästen etc stämmer rätt bra. Spårvidden kan vara lite problem beroende på vad för fälgar man ska köra.

Har för mig att GSI axeln är 5cm bredare än originalet

Re: Opel Manta SR 1971. Två års rostlagning framför mig..

Postat: mån apr 30, 2018 7:41 am
av Cassius
5cm stämmer nog ganska bra. Går ju också flytta över diff och pinjong från GSi axeln till original axeln. Vill man ha kvar original utväxlingen får man dock tillverka en spacer till kronhjulet :) GSi'n har 3.44, original är 3.67.

Re: Opel Manta SR 1971. Två års rostlagning framför mig..

Postat: mån apr 30, 2018 8:45 am
av Sodergarden
Ok, ja en sån axel skulle nog sitta fint! Det lutar åt breddade plåtfälgar sen också så dem kan man ju bygga så de passar.
Det blir ingen Ecotecmotor förresten.. Jag råkade ramla över en gammal rostig Omega med CIH 2.4-motor som jag lyfte motorn ur igår, den motorn ska jag använda istället.
Frågan är bara om jag ska försöka använda Omegans insprutning eller om jag ska hitta på nåt annat. Ett ombyggt/hemmabyggt sprintinsug skulle sitta fint! :)

Re: Opel Manta SR 1971. Två års rostlagning framför mig..

Postat: mån apr 30, 2018 8:50 am
av Sodergarden
.........från början skrev jag ju nåt om om två års rostlagning förresten....... Ska vi säga två år från och med nu?? :)

Re: Opel Manta SR 1971. Två års rostlagning framför mig..

Postat: tis maj 01, 2018 8:52 am
av Sodergarden
Morgonpigg som man är så har man ju redan avverkat dagens pass i garaget :)

Jag har svetsat fast batterihylla och bytt plåten över. En plåt innanför den övre plåten krävde åtgärd också.

Bild

Jag har nu även kapat bort plåten i torpedväggen där bromsservot ska sitta. Bakom en ful lagning var det riktigt illa, både rostigt, söndersprucket och dåligt svetsat. Nu har jag kapat till en plåt som jag borrat alla hål i men den är inte fastsvetsad än.

När jag kapade bort den dåliga plåten tappade balken all styvhet så det är ganska viktigt att man håller koll på nivån på den när man svetsar ihop torpedväggen igen sen.

En gammal Manta A är egentligen en ganska klen konstruktion och den blir ju inte starkare av att allt, precis allt, är sönderrostat... :)

Re: Opel Manta SR 1971. Två års rostlagning framför mig..

Postat: tis maj 01, 2018 10:34 am
av Anders_Karlsson
En Manta A må vara klen, men den är lätt! :wink:

Ang. motorstyrningen till 2,4an så är det ganska enkelt att använda original Motronic. Det finns ingen startspärr och sånt jox utan det är bara 12 volts matning från batteriet och stift 27 som ska ha 12 volt från tändningslåset.
Sen är det stift 20 som är kodningsjord för motorer utan katalysator, stift 21 är kodningsjord för motorer med katalysator. Stift 42 är kodningsjord för motorer med manuell låda.
Jag fipplade lite med det här när jag körde Motronic i min Commodore.

Re: Opel Manta SR 1971. Två års rostlagning framför mig..

Postat: tis maj 01, 2018 10:50 am
av Sodergarden
Ja Motronicen är ju enkel och den funkar ju kanon men jag är lite sugen på förgasare också och just ett sprint-insug skulle se förjävla trevligt ut under huven......men då får man väl tillverka det själv förstås.

...och ska jag använda Motronicen så måste jag väl åtgärda det höga insuget på nåt sätt också, jag har ju sett att man brukar använda sig av ombyggda insug från Omega 3000.

Re: Opel Manta SR 1971. Två års rostlagning framför mig..

Postat: ons maj 02, 2018 6:13 am
av Cassius
Jag har för mig att det är Monza insugen man brukar använda? Möjligt att 177hk Omega 3000 insuget har "lika stora" kanaler med i och för sig..

Dubbla weber 45or är ju annars helrätt stuk under huven på en sån här ;) Alternativt ett eftermarknads sprut och singelspjäll då. Men då springer de iväg pengamässigt.. Det finns en del som pillat ut rätt bra med kräm ur original sprutet annars med, en potentiometer på LMM'n en snäll trimkam, gatportning och extraktor tror jag högsta siffran jag hört är 180hk.

Jag hade ca 140 i min Manta A och den gick helt okej, ingen raket men stark i alla lägen oavsett om man var själv eller hade både passagerare och bagaget fullt i delar :) Antar att du tänker köra med 5 växlad låda från Rekord E/Manta B då med? Pressar du motorpaketet så långt bak du kan utan att kapa i torpeden så passar i så fall automatkardanen från Ascona B rakt av!