Opel Ascona A

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Arnesson Rallycross
För mycket laddtryck
Inlägg: 296
Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:35 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Opel Ascona A

Inlägg av Arnesson Rallycross »

Steve skrev:Gjort nåt mer med den?
Ja och nej...

Jag gjorde ett försök att besikta i våras, men det gick inte, dock så har alla frågetecken rätats ut och nu är det bara att bromsintyg och lite mindre ändringar som krävs innan den kan bes.
Men under mina provkörningar i våras vart det stora problem med ånglås.
Jag monterade en fläkt och en pump för att cirkulera bränslet efter man kört.
Det fungerade helt ok, lite pyssligt att hålla på med men vad gör man inte för att få köra med förgasare och turbo :roll:
Men säg den lycka som varar, på cruisingen här i slutet av maj tog det slut på oljetryck, och i samma veva min lust att göra nåt mer med CIH'n.
Grejorna lyftes ur och allt av värde såldes under sommaren.
Jag var och hämtade en S40 T4 som fick bli motordonator.
Motorn har lyfts ur och planerna har börjat smidas, det kommer givetvis inte att passa men det löser sig nog under vintern. 8)
p.hedman
Forumsberoende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Ort: bjursås

Re: Opel Ascona A

Inlägg av p.hedman »

Va fränt jag har själv varit inne på samma ide till Escorten .
/ Peter
Användarvisningsbild
Arnesson Rallycross
För mycket laddtryck
Inlägg: 296
Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:35 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Opel Ascona A

Inlägg av Arnesson Rallycross »

Jag tänkte uppdatera lite här i brist på annat att göra på jobbet...

Jag hade för avsikt att komma igång med det här projektet i vintras, men som vanligt så tog tiden slut.
Jag har istället gjort i ordning den Duett A-Traktor som jag byggde till dottern tidigare, då hon har körkort nu så fixade jag till alla små bulor bak och sedan den lite större skadan fram sedan den blev påkörd av en moped förra våren.
Duetten är iallafall klar nu och jag har börjat titta lite på Opeln igen.

Planen är att besikta med Volvo Vit 4:a och M90.
Jag hade en M90 med "rasad" 3:a som jag delade och svetsade fast ringen på rätt ställe igen.


Bild

Bild

Bild

Bild

Det som är gjort år motorn än så länge är att jag byggt en fläns och vänt turbon åt rätt håll samt kapat ett T5 insug.
När väl bilen kommer in ska jag se hur dåligt det passar, spontant så sitter turbon väl långt bak, men vi får väl se vart hela paketet hamnar i bilen.

Bild

Bild

16010
Användarvisningsbild
pimpmyfarad
För mycket laddtryck
Inlägg: 223
Blev medlem: ons aug 11, 2010 9:18 pm
Ort: Motala

Re: Opel Ascona A

Inlägg av pimpmyfarad »

Snygg bil och kul val av motor.
Jag har en Escort mk2 med likadan motor. Den sitter på plats i bilen men längre än så har jag inte kommit. Försöker bli klar med min mk1 först.
Nicklas T
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Opel Ascona A

Inlägg av The »

Trist med Volvo i allt, finns så många andra prisvärda motorer
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
pimpmyfarad
För mycket laddtryck
Inlägg: 223
Blev medlem: ons aug 11, 2010 9:18 pm
Ort: Motala

Re: Opel Ascona A

Inlägg av pimpmyfarad »

The skrev:Trist med Volvo i allt, finns så många andra prisvärda motorer Bild
Hur många t4a-konverteringar har du sett? Jag har inte sett så många iaf :p
Anledningarna att jag valde en sån är för att motorn är kort och lätt, förhållandevis snygg och att man får en komplett fungerande donatorbil för runt 5 loppor :)

Hade jag börjat med min idag hade jag dock byggt på en duratec eller en k20 :)
Nicklas T
p.hedman
Forumsberoende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Ort: bjursås

Re: Opel Ascona A

Inlägg av p.hedman »

T4 är ett mkt bra val tycker jag , liten , lätt finns mycket delar att köpa som stakar och kolvar på hyllan inge krångel.
finns låda tex 960 volvo koppling mm stort sett bolt on och det är ju mycket bekvämt.
Jag vill själv prova en T4 men har ingen bil att stoppa den i :) .
/ Peter
Användarvisningsbild
Arnesson Rallycross
För mycket laddtryck
Inlägg: 296
Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:35 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Opel Ascona A

Inlägg av Arnesson Rallycross »

The skrev:Trist med Volvo i allt, finns så många andra prisvärda motorer Bild
Hade jag valt en B230 hade jag kunna hålla med dig :wink:
Det är klar att man kan välja andra mer udda alternativ men eftersom han som hyr garage av mig bygger Supercar C30 så har jag ju tittat på den här motorn och gillar den.
Egentligen samma anledning som nämnt ovan.
Liten och lätt.

Original CIH är ju helt i gjutjärn.
Volvo röd lika lång som CIH
Volvo Vit 5:a (har en sån stående också...) är i princip lika lång som CIH och 230 dock helt i alu.
Vit 4:an är ju grovt räknat 100 mm kortare och det lättaste alternativet.

Så nu vet ni hur jag har tänkt.

Att det sedan "råkade" dyka upp en uppsättning vassa kamaxlar gör ju inte det hela mindre intressant 8)
Men det på bli i version 2 när den är godkänd av SBP :hihi:
Skriv svar