Sida 1 av 4

Opel Ascona A

Postat: tis sep 12, 2017 1:02 pm
av Arnesson Rallycross
Ett nytt projekt har startat hemma hos mig. 8)

Bild

Bilen ifråga är en SR från -74.
Jag kan inte så mycket om Opel men det är tydligen den "bästa" modellen när det begav sig.
Just den här bilen är enligt uppgift "ombyggd" tidigt 80-tal, den ska inte varit vinterkörd sedan -79 :hey:
Bilen köptes 1995 av en kompis till mig och kördes med trimmad 1900, som jag minns det byggde han en 2,4L motor som havererade nästan direkt.
Det gick hål i kolvarna då dessa var svarvade för tunna.
2001 Köptes den av en annan kompis utan motor.
Under de första åren fram till 2004 byggdes det en 2,0 turbomotor, men sedan har det stannat av.
Till nu i sommar när den blev utan garage då ägaren skulle flytta.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bilen är nästan helt rostfri, lite i golvet vid domkraftfästet och på vänster sida bakom bakhjulet 8)

Jag har rivit ur all inredning och städat då det luktade lite unket.

Motorn är urplockad och delad på för att kolla vad som egentligen är gjort, den är aldrig startad...

Min plan är att inte riva för mycket utan att få igång den till våren.

Översyn på bromsar är vad som händer just nu.

Re: Opel Ascona A

Postat: tis sep 12, 2017 1:21 pm
av Tobias Lindqvist
Påminner ju lite om "Norrlands Ascona"
Så få inte prestationsångest .... :P

Re: Opel Ascona A

Postat: tis sep 12, 2017 2:11 pm
av Klabbe Persson
Kul med mer projekt från dig :)

Gott stuk på den!!

Re: Opel Ascona A

Postat: tis sep 12, 2017 4:21 pm
av Steve
Trevligt med "T31B Motor ändrad" :)

Ser fin ut!

Re: Opel Ascona A

Postat: ons sep 13, 2017 3:23 pm
av Cassius
Känner igen den där bilen... Den hade nått riktigt hopplock till sprut till 2 liters turbon om jag minns rätt i så fall?

Re: Opel Ascona A

Postat: tor sep 14, 2017 1:56 pm
av Arnesson Rallycross
Cassius skrev:Känner igen den där bilen... Den hade nått riktigt hopplock till sprut till 2 liters turbon om jag minns rätt i så fall?
Jag TROR att den gått här i Sundsvall sedan den vart ombyggd, vad jag vet har det aldrig varit någon turbomotor i den förut.
Så det är kanske någon annan bil du minns.

Re: Opel Ascona A

Postat: tor sep 14, 2017 5:38 pm
av p.hedman
Lyllo blev avundsjuk direkt va mycket nära att köpa en i början på -80 talet då jag jobbade på SAAB i Falun.
Vi har ju en Mk1 Escort och många tar fel på våran bil och tror att det är en A Ascona :)
Mycket fin bil .
/ Peter

Re: Opel Ascona A

Postat: tis sep 19, 2017 6:14 am
av Cassius
Förlåt Hedman... Men hur kan man ta fel på en rund och mjukt formad Escort MK1 och en faktiskt ganska kantig Ascona A!? :O

Re: Opel Ascona A

Postat: tis sep 19, 2017 11:43 am
av p.hedman
Ja det undrar vi med det hände flera gånger på classic och vi skrattade lika varje gång :)
Funderade nästan på att skriva Ford Escort på sidan....
/ Peter

Re: Opel Ascona A

Postat: ons sep 20, 2017 8:05 am
av Arnesson Rallycross
Planen med det här projektet var att det inte skulle rivas för mycket då det har en tendens att bli så i mitt garage :wink:

Bild
Efter att ha undersökt passform på det i övrigt ganska fula grenröret :roll:
Konstaterade jag att röret i princip låg på damasken till styrväxeln.

Bild
Beställde lite grejor och började fixa.

Bild

Röret är inte klart än men det är ganska nära.

Tyvärr har någon även filat lite väl mycket i toppen och kompressionen landar just nu på under 7kg, så det verkar som jag får ordna en annan topp :thumbdown:

Samtidigt med detta har jag gått igenom alla bromsar och nu är det tätt överallt och bilen rullar lätt igen.
20 år stillestånd är inte bra för bilar :doh:

Jag lyckades hitta ett nytt instrument då tidigare ägare gjort en 90-tals styling med gulfärg och gnuggisar...

Bild

Bild
Tycker det känns roligare, provade först att tvätta bort det gula men då följde även originaltexten med.

Re: Opel Ascona A

Postat: mån okt 09, 2017 7:00 am
av Arnesson Rallycross
Nu har det gått några veckor igen.
Jag pysslar lite med bilen varje kväll (nästan iallafall), det är lite ovant att inte ha någon tidspress :roll:
Nu ska den ju bara ut till våren och det ska väl inte vara några problem :wink:

Bild
Rensat ut allt utom innertaket, dels för att hitta rost men även för att få bort allt som luktar gammalbil. Sedan var mattorna så hårda att det knappast gör någon nytta.

Grenrörsbygget har fortsatt och är nu klart.

Bild

Bild

Bild

Av ren orutin hade jag endast fokus på att det skulle gå fritt i bilen och glömde helt enkelt kolla om turbon gick dit...
Det gjorde den bara nästan så jag fick fräsa en adapter

Bild

Tillbaka med allt.

Bild

Givetvis hade turbons nya placering gjort att den inte fick plats längre

Bild

Problem är ju till för att lösas så nu sitter den där

Bild

Detta gör ju givetvis att inte heller downpipen passar längre.
Jag började modifiera den gamla men insåg snabbt att det skulle gå fortare att göra en ny.

Bild

Bild

Bild

Efter det var det ju bara resten av röret kvar.
Nu är hela systemet klart iallafall 8)

Bild

Bild

Bild

Jag fick en till komplett 1900 av en bekant när jag frågade om han hade någon fördelare :thumbright:
Tur var väl det då jag även behövde en ny topp då någon tidigare filat den som följde med lite väl mycket då komp. skulle hamna på ~6,5.

Bild

Re: Opel Ascona A

Postat: mån okt 09, 2017 7:17 pm
av Jesper Mäki
Fränt slutrör 8) härligt stuk på bilen i övrigt också!

Re: Opel Ascona A

Postat: mån okt 09, 2017 11:16 pm
av The
Hur blir fallhöjd från turbo till oljetråg för oljereturen?

Re: Opel Ascona A

Postat: tis okt 10, 2017 1:33 pm
av Kadett4wd
inga problem alls.

Re: Opel Ascona A

Postat: tis okt 10, 2017 4:48 pm
av CCRobin
Härligt bygge, en 2,2/2,4 topp hade ju suttit bättre än en 1900 i mitt tycke dock :)