Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tor aug 16, 2018 2:30 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 44 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Opel Ascona A
InläggPostat: tis jan 09, 2018 9:26 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:35 pm
Inlägg: 292
Ort: Sundsvall
Cassius skrev:
Hojta till om du vill åt en reservlåda, jag har en som skräpar du kan få rätt billigt :) Frakten blir kanske inte snorbillig men.. Har du vägarna förbi Skellefte (närmare bestämt Burträsk) så går den ju hämta. Den kommer Inte försvinna snart :)


Det kan ju vara bra att veta, jag har visserligen en till låda som jag fick med bilen men förr eller senare behövs det säkert.
M40 trodde man ju aldrig skulle ta slut men nu får man betala en bra slant för dom.

Turbokoftan skrev:
Coolt stuk på den där! Är fronten i glasfiber eller är det byggt i plåt? Ser ut att bli väldigt bra, du har verkligen ett gott öga för detaljer (som även märktes på Duett-projektet!).


Tack för det 8)
Det är en glasfiber spoiler som sitter där.

Steve skrev:
Nu kanske du inte ens har tänkt det, men koppla inte BTRn på vakuum(gjorde så själv, funkar inte bra :lol: )


Det var tanken. Varför ska det inte vara så?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Opel Ascona A
InläggPostat: tis jan 09, 2018 10:27 am 
Offline
Steve, inte Stiiiv
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Inlägg: 5243
Ort: Lykksällä
Den kommer att dö vid t.ex. landsvägskörning

Man har ju inte så högt bränsletryck från första början och en BTR höjer trycket med laddtryck och sänker med vakuum

_________________
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Opel Ascona A
InläggPostat: ons jan 10, 2018 4:07 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
Inlägg: 1298
Ort: Kristianstad
Man kopplar väl den som vanligt efter spjällen?
Det jag vet är att när brorsan snickrade ihop sin förgasarturbo var att det behövdes samlas ihop vakuum från alla 4a runners på insuget för att den skulle gå ordentligt.

_________________
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Opel Ascona A
InläggPostat: ons jan 10, 2018 5:48 pm 
Offline
Steve, inte Stiiiv
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Inlägg: 5243
Ort: Lykksällä
Nej, BTR med förgasare ska kopplas till tryckrör eller plenum före spjäll

En motor med insprutning har ofta 3 bar grundtryck. Med en 1:1 BTR har man 4 bar bränsletryck vid 1 bar laddtryck. Med vakuum på typ tomgång/delgas kanske man har t.ex. 2,5 bar
En motor med förgasare har kanske 0,3 bar grundtryck, och då 1,3 bar bränsletryck med 1 bar laddtryck. Vad har du då för bränsletryck med vakuum?

_________________
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Opel Ascona A
InläggPostat: tor jan 11, 2018 8:29 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:35 pm
Inlägg: 292
Ort: Sundsvall
Jag får flytta anslutningen till BTR'en till andra sidan förgasarna.
Det står ju bara att laddtrycket ska in och jag trodde i min enfald att den inte sänkte trycket vid vacum :wink:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Opel Ascona A
InläggPostat: tor jan 11, 2018 4:16 pm 
Offline
Steve, inte Stiiiv
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Inlägg: 5243
Ort: Lykksällä
Såg att du hade stationen bredvid BTR och förstod nästan att du skulle koppla ihop dom så tänkte jag skulle tipsa :)

Rätt vanligt fel: viewtopic.php?t=31343

_________________
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Opel Ascona A
InläggPostat: mån jan 15, 2018 10:01 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:35 pm
Inlägg: 292
Ort: Sundsvall
Steve skrev:
Såg att du hade stationen bredvid BTR och förstod nästan att du skulle koppla ihop dom så tänkte jag skulle tipsa :)

Rätt vanligt fel: viewtopic.php?t=31343


Tack för tipset.
Man brukar väl säga att man lär sig nåt nytt varje dag, nu är det kanske inte så efter drygt 40 år.
Men det här har jag lärt mig nu iallafall :thumbright:

Veckan har spenderats med att laga den rost som fanns.
Båda domkraftfästena fram med golv samt cirka 5cm längst ned på skärmen bak.
Sedan var det ~100 hål för gamla ljuddämpare i bagagegolvet. :roll:
Avslutade lördagen med att måla.

Bild

Bild

Bild

Igår var det äntligen dags att lyfta i motorn 8)

Bild

Bild

Bild
Bara resten kvar nu.

Köpte två begagnade glas och testade hur det vart med röda bakljus

Bild

Bild

Sedan tog jag och tillverkade en gaspedal då den var borta och jag inte hittade nån att köpa

Bild

Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Opel Ascona A
InläggPostat: mån feb 19, 2018 8:41 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:35 pm
Inlägg: 292
Ort: Sundsvall
En dryg månad sedan förra uppdateringen.

Det har hänt lite trots att jag varit borta på jobb 2 veckor.

Bild

Bild

Den här gången gick resan västerut, passade på att beställa en tank från Summit som jag tog med mig hem 8)
Tillverkat lite fästen för det som ska vara i bagaget och monterat det.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Trots att jag provmonterat allt så dyker det upp små problem med utrymme hela tiden...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Opel Ascona A
InläggPostat: mån feb 19, 2018 10:21 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Inlägg: 918
Ort: bjursås
Kul att se att du kommit så långt , känner lite avundsjuka men vi kommer snart dit bi med :)
/ Peter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Opel Ascona A
InläggPostat: mån apr 16, 2018 7:05 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:35 pm
Inlägg: 292
Ort: Sundsvall
Jobb och semester har effektivt bromsat framfarten i garaget :doh:
Det har dock hänt en del men jag har varken fotat eller uppdaterat...

Bild
Ny hatthylla utan hål och solblekt konstskinn :thumbright:

I söndags var det en stor dag då jag rullade ut den för varmkörning och lite grov justering.

Bild

Bild

Körde den lite nere på gatan men då den är både avställd och oförsäkrad smög jag bara.
Det dök upp lite nya punkter på listan men vi får se om jag får till allt innan besiktning 15/5 8)

Det som oroar mest är att den ryker en hel del...
Verkar vara olja men jag vet inte var den drar i sig det?

Nya försök till helgen när jag är hemma igen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Opel Ascona A
InläggPostat: mån jul 30, 2018 4:43 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:35 pm
Inlägg: 292
Ort: Sundsvall
Ruskigt långt sedan jag uppdaterade här :roll:

Besiktning gjordes i slutet på maj.

Bild

Bild

Bild

Det gick nästan bra, den gick inte igenom med det var inte omöjligt att fixa.
Stärkt av detta och med tillåtelse att köra en månad började jag använda den lite, efter lite buggar med bränsletrycket fick jag den att funka.
Dock så upplevde jag den allmänt "trött", visst den hade bra körbarhet med det vart aldrig någon riktig knuff :(
Givetvis måste man ju ställa upp trycket lite så när jag skulle ha den till jobbet en morgon gick den lite orent och vatten sprutade ut avgasröret...
Jag hade tagit på mig ett A-Traktor bygge åt en kollega så Opeln fick helt enkelt stå och skämmas.
När jag väl hittat lite tid beställde jag en bättre toppackning

Bild

Det visade sig inte räcka och jag forsatte mina felsökningar.

Bild

WondarWeld gjorde det lite bättre men långt ifrån bra.

Som en dåre satte jag igång att byta topp till den som följde med vid köpet, den hade för stora förbränningsrum men men jag bestämde mig för att testa och helt enkelt ladda mer 8)
Efter en hel söndag med skruvning gick den igen på kvällen.
Jag sprickindikerade både cylindern och det man kommer åt av toppen men ingen spricka hittades.

Bild

Bild

Efter lite varmkörning verkade det som om problemet med vattnet vara borta.
Ny provkörning, med lite högre ladd går den så bra som man kan förvänta sig med den här stenålderslösningen.
Men säg den lycka som håller i sig.
Grenröret sprack under sista svängen, vet inte vart jag bara körde hem och parkerade :thumbdown:

Nu ger jag upp den här CIH Motorn och förgasarna. Innan den kommer ut igen blir det troligtvis SFRO Ombyggt fordon med annan motor, vad har jag inte bestämt än 8)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Opel Ascona A
InläggPostat: mån jul 30, 2018 5:29 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Inlägg: 918
Ort: bjursås
En Kadett GSI 2,0 16v motor med eller utan tryck hade ju suttit fint :)
/ Peter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Opel Ascona A
InläggPostat: sön aug 05, 2018 12:09 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Inlägg: 1423
Ort: Vällingby
V6:a och twinentry-turbo...

_________________
BildBild


Tappa inte sugen,
världen är full av tappade sugar.
_________________
Magnus H


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Opel Ascona A
InläggPostat: tor aug 09, 2018 2:01 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Inlägg: 896
Ort: Skellefteå trakten..
Audi 2.7 BiTurbo motor? Kort, billig, rs4 koppling (kostar typ 2000) och uppgraderade turbosar med mappat std sprut = 380hk ;)

Är du snabb så vet jag av en Audi A4 -97 2.8Q som är riktigt billig nu (sist jag prata med farsan skulle han se om de fanns ett sätt att få några kronor från sånna som åker runt och hämtar bilar). Bra bas att bygga med då motorn rent fysiskt är samma som biturbo spisen, roligare kammar att ha i en BT också ;)

Problemet med den är just nu fel på avgasvärdena och lite ryckig gång. Farsgubben har bytt en massa grejer i hopp om att få den å gå rent å bra igen utan lycka så nu är han less! Skicka PM om de skulle va intressant. Bilen står i Burträsk, 4 mil söder om Skellefteå och går bra att köra, dock ej besiktad för tillfället.

_________________
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 44 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Dan (gearhead), Jens Gustavsson, Kim Norgren och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010