Sida 2 av 4
Re: Opel Ascona A
Postat: sön nov 05, 2017 5:59 pm
av Arnesson Rallycross
Det vart ett litet uppehåll i uppdateringarna.
Dels glömde jag bort det sedan har jag åkt bort på jobb, 2 veckor som vart 3, en vecka kvar nu.
Om allt går som planerat
Sitter i Tjerepovets, Ryssland cirka 1 tim flyg från St. Petersburg.
Innan jag åkte höll jag som mest på med att montera kylare i Opeln.
Alla tre ska få plats hade jag tänkt mig
Började med att flytta tillbaka kylaren något, nya fästen till den så fanns det faktiskt plats för intercooler framför.
Oljekylare vill jag också klämma dit.
När väl IC satt på plats skruvade jag ihop oljekylet med den.
Liten modifiering av huvgångjärn så sitter allt på plats.
Nästa steg blir att få dit tryckrör, vattenslangar och oljeslangar.
Re: Opel Ascona A
Postat: tor nov 16, 2017 10:41 am
av Arnesson Rallycross
Projektet fortskrider
Jag beställde "lite" slang från do.88
Riktigt snabb och bra leverans.
Efter en hel del kapande så sitter nu slang till kyl och rör till och från turbo på plats.
Nu saknas bara slang till oljekyl för att göra det komplett.
En ny grill har hittats och modifierats lite.
Den gamla träimitationen som någon hade lackat svart såg riktigt tråkig ut, köpte lite "kolfiber" film på Biltema för att göra den lite roligare
Re: Opel Ascona A
Postat: tor nov 16, 2017 11:03 am
av Steve
Vad jobbar du som?
Re: Opel Ascona A
Postat: fre nov 17, 2017 7:49 am
av Arnesson Rallycross
Steve skrev:Vad jobbar du som?
Jag jobbar med drifttagning, felsökning och service.
Min del är El/Automation men jag har pysslat med det här ganska länge nu så man får hålla på med allt. Mek, hydraulik, pneumatik
Maskinerna det handlar om är hanteringssystem och förpackningsmaskiner på stålverk, eftersom 99,5% av allt vi säljer går på export blir det lite resande
Nu sist hade vi en helt ny maskin som sätter ett 32mm plåtband på en 30tons nyvalsad plåtrulle.
Re: Opel Ascona A
Postat: sön dec 03, 2017 7:50 pm
av Arnesson Rallycross
Jag tycker det är trist att behöva backa i ett projekt, men givetvis är det nödvändigt.
Alla stora grejor sitter på plats, dags för lite mindre detaljer.
Lyfte ut motor och låda för cirka 2 veckor sedan.
Fixat med olja till och från turbo. Syns kanske lite dåligt på bild...
Sedan har jag tillverkat en adapter för att köra med B20 fördelare i Opel CIH motorn.
Varför?
Jag har tänkt använda en 123 Ignintion fördelare på den här motorn, dom gör ingen till Opel, det verkade vettigast att välja en Volvo fördelare om den ska säljas nån gång
Och givetvis vet jag att det vore bäst att skaffa ett riktigt sprut som även styr tändning och samtidigt slänga förgasarna så långt det går
Det är det många som förklarat för mig.
MEN nu ska jag använde det här tills det går sönder eller jag ledsnar på Opel gjutjärnet.
Nästa maskin kommer jag bygga seriöst och då blir det något modernt
Re: Opel Ascona A
Postat: sön dec 03, 2017 8:57 pm
av David Herbertsson
Snyggt jobbat med adaptern!
Roligt att allt börjar falla på plats.
/David
Re: Opel Ascona A
Postat: mån dec 04, 2017 9:10 pm
av Kjelle
Snygga bitar
Rotationsriktningen åt olika håll spelar ingen roll på såna där?
Re: Opel Ascona A
Postat: tis dec 05, 2017 11:40 am
av Arnesson Rallycross
Kjelle skrev:Snygga bitar
Rotationsriktningen åt olika håll spelar ingen roll på såna där?
Tackar
Kopierat får 123 Hemsidan, det verkar ha mycket smidiga funktioner.
Själv har jag aldrig provat, men så¨är det ju med allt första gången
123-tune erbjuder bl a
Valfri rotationsrikning medurs/moturs (detekteras automatiskt)
Valfri spänning 6/12V (detekteras automatiskt) med negativ eller positiv jord
Variabel dwell (detekteras automatiskt), dvs. modulen anpassar sig till tändspolen och tändspolen kan inte överhettas
Tändningen bryts inom 1s när motorn står stilla (detekteras automatiskt), skyddar tändspolan och förkopplingsmotstånd blir överflödig
Interna sensorer för övervakning av motorbelastning; temperatur, vakuum och överladdning (upp till 4 bar kontinu, 10 bar intermittent)
Inbyggd ljusdiod för exakt tändinställning
Cylinderutjämning under gång, tändningen finjusteras för varje cylinder så att varje cylinder ger lika mycket effekt, det ledar till en extrem jämn (tom)gång.
Re: Opel Ascona A
Postat: tis jan 02, 2018 9:04 am
av Arnesson Rallycross
Re: Opel Ascona A
Postat: tis jan 02, 2018 9:22 am
av Jens Gustavsson
frän bil och bra jobbat! vilken växelåda är det?
Re: Opel Ascona A
Postat: ons jan 03, 2018 9:54 am
av Arnesson Rallycross
Det blir en 5-växlad Getrag från någon nyare Opel antar jag, lådan satt i när jag köpte bilen.
Re: Opel Ascona A
Postat: ons jan 03, 2018 11:08 am
av Kadett4wd
De funkar hyfsat uppemot 400hk.
Sen får man börja hålla i växelspaken ordentligt så växlarna ligger kvar *s*
Re: Opel Ascona A
Postat: mån jan 08, 2018 3:17 pm
av Cassius
Hojta till om du vill åt en reservlåda, jag har en som skräpar du kan få rätt billigt
Frakten blir kanske inte snorbillig men.. Har du vägarna förbi Skellefte (närmare bestämt Burträsk) så går den ju hämta. Den kommer Inte försvinna snart
Re: Opel Ascona A
Postat: mån jan 08, 2018 10:00 pm
av Turbokoftan
Coolt stuk på den där! Är fronten i glasfiber eller är det byggt i plåt? Ser ut att bli väldigt bra, du har verkligen ett gott öga för detaljer (som även märktes på Duett-projektet!).
Re: Opel Ascona A
Postat: mån jan 08, 2018 10:08 pm
av Steve
Arnesson Rallycross skrev:
Nu kanske du inte ens har tänkt det, men koppla inte BTRn på vakuum(gjorde så själv, funkar inte bra
)