Overload Racing Volvo 142

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Kim Norgren
Forumsberoende
Inlägg: 587
Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Ort: Kungsör

Re: Overload Racing Volvo 142

Inlägg av Kim Norgren »

Strinnholm skrev:Tiderna justerar man väl med laddtryck :mrgreen:
Kommer kanske skriva en tråd sen i vinter, har knappt tid att hinna läsa lite här i trådarna så får komma framöver. Målet under 2018 är att få mer körtid och kunna släppa loss lite mer effekt, hade skruvat ner effekten i Åmsele då jag hade fullt upp med att lära mig köra :hihi:
Haha ja till viss del men sen behöver man en del körtid och ett chassie som fungerar bra också :lol:
Ser fram emot en byggtråd för det låter som att det finns goda förutsättningar för att åka riktigt fort med din bil nästa år :thumbright:

Tjernell skrev:Kommer den från uppsala trakten å nån som heter janne?
För mig att han köpt båe det ena å andra av mig från min gamla motor.
Kör så det ryker.
Det stämmer bra att bilen kommer från Janne! Du får gärna skicka ett PM om du minns vad det är för delar för Janne har tyvärr varit lite dåligt på att dokumentera så jag har lite dåligt koll på vad han använt för delar till bl.a motorn, men han sa att insuget var byggt av dig i alla fall :)
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Kim Norgren
Forumsberoende
Inlägg: 587
Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Ort: Kungsör

Re: Overload Racing Volvo 142

Inlägg av Kim Norgren »

Tur i oturen...

Har inte hänt så värst mycket i garaget då jag håller på att avsluta en fasadrenovering på huset som jag har skjutit på i flera år pga allt skruvande, men i år var det slutligen dags att ta tag i det där så nu ska jag bara avsluta det innan man kan lägga mer fokus på bilen!

Det var hyfsat fint väder nu i söndags så tog ut Volvon för en liten provtur och tänkte då även passa på att logga lite innan bilen ställs undan över vintern. Bilen gick riktigt fint i den kalla luften och efter jag varmkört lite lugnt så var det dags att börja lasta på lite. Gjorde först ett test genom att dra motorn från ca 2000rpm till ca 7300rpm på första växeln och det gick fint utan ”hackande” eller liknade så därför tänkte jag åka fram en bit och vända för att sedan köra åt motsatt håll då det passar bättre på den vägsträckan om man ska dra vidare även på andra växeln. När jag kommer fram en liten bit så möter jag så klart polisen :doh: Som tur var så körde jag lugnt men dom var ändå inte alls lika glada som mig över min lilla söndagstur med Volvon… Efter lite diskuterande så lyckades vi komma överens om att inte köra mer med bilen där och poliserna åkte därifrån och jag var tacksam för att slippa böter och körde hemåt. Dumt egentligen att provköra på gatan men ibland har man inga bättre alternativ så det får nog vara sista provturen för i år för jag misstänker att dom inte kommer vara lika vänliga om dom stoppar mig igen här i närtid :-D


En höstbild från provturen
Bild
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
gasekke
Forumsberoende
Inlägg: 633
Blev medlem: fre sep 04, 2009 3:49 pm
Ort: Umeå

Re: Overload Racing Volvo 142

Inlägg av gasekke »

Hoppsan då.. tur det fick bra då.
p.hedman
Forumsberoende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Ort: bjursås

Re: Overload Racing Volvo 142

Inlägg av p.hedman »

Vilket flax :)
/ Peter
Kim Norgren
Forumsberoende
Inlägg: 587
Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Ort: Kungsör

Re: Overload Racing Volvo 142

Inlägg av Kim Norgren »

Hehe ja ibland ska man väl få ha lite flyt :P
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Kim Norgren
Forumsberoende
Inlägg: 587
Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Ort: Kungsör

Re: Overload Racing Volvo 142

Inlägg av Kim Norgren »

Har så klart funderat på en del saker som jag vill bygga om på bilen under vintern men allt är defenitivt inte spikat ännu utan hänger lite på om det finns tid och pengar till detta, men det jag vill göra är väl detta:

Byta styrsystem till ett med minne för loggning
Bygga om/byta ut elsystemet då bilens original elsystem sitter kvar och delvis används
Montera och installera färdigt lustgas-systemet
Byta eller bygga om laddtrycksstyrningen då den inte fungerar så bra som det är nu
Ny mappning
Nya framdäck
Nya bakdäck (tänkte testa om mindre hjul som 29,5x10,5 sitter bra på bilen utan att ändra allt för mycket för att på så sätt byta till en klass som passar bilen bättre)
Montera wheeliebars (har kvar byggsatsen som egentligen var avsedd för Kadetten)
Bygga vinge till bakluckan

Skulle även vilja byta fälgar men prioriterar allt annat som ska göras på bilen i första hand, det skulle vara om man hittar något begagnat eller om man kan byta fälgar med någon!
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Kim Norgren
Forumsberoende
Inlägg: 587
Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Ort: Kungsör

Re: Overload Racing Volvo 142

Inlägg av Kim Norgren »

Jag och brorsan har påbörjat bygget av wheeliebars till Volvon. Underdelen har anpassats i längd och bredd så nu inväntar vi bara rätt tillsats innan det kan helsvetsas

Bild
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
pv seldahl
För mycket laddtryck
Inlägg: 466
Blev medlem: ons jun 18, 2014 11:56 am
Ort: Katrineholm

Re: Overload Racing Volvo 142

Inlägg av pv seldahl »

Ser riktigt fint ut Kim
Kim Norgren
Forumsberoende
Inlägg: 587
Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Ort: Kungsör

Re: Overload Racing Volvo 142

Inlägg av Kim Norgren »

pv seldahl skrev:Ser riktigt fint ut Kim
Tackar :thumbright:
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Kim Norgren
Forumsberoende
Inlägg: 587
Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Ort: Kungsör

Re: Overload Racing Volvo 142

Inlägg av Kim Norgren »

Mikael Janssons Åkeri i Kungsör ställde upp med två nya framdäck till bilen, verkligen välbehövligt och riktigt uppskattat då dom som satt på bilen hade torrsprickor.
Dessvärre så fanns inte den dimensionen som jag önskade hos den leverantören så beställde lite på chans 26or och lyckas jag inte bygga om frambromsarna eller hitta framfälgar som har mer back space så måste jag nog försöka sälja bort däcken och köpa hem nya däck då dom ligger lite för nära kärmkanterna som det är nu :thumbdown:
Bild


Underdelen på mina wheelibars har helsvetsats nu så bara måtta till dom övre rören och svetsa dit svetsändarna så är det dags för lite lack på dom
Bild


Köpte hem ett Autronic SM4 i lördags som jag tänkte uppdatera Volvon med i vinter, hoppas det ska fungera bra!
Ogillar el då jag är ganska dålig på det men ska även se över resten av elsystemet när man ändå är igång för att ta bort massa onödigt som tändningslås osv
Bild
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Kim Norgren
Forumsberoende
Inlägg: 587
Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Ort: Kungsör

Re: Overload Racing Volvo 142

Inlägg av Kim Norgren »

Hej på er!

Har tyvärr varit dålig på att uppdatera här ett tag men jag ska försöka bättra mig för jag gillar Sävar-forumet då det finns många trevliga, duktiga och hjälpsamma personer här och många intressanta byggen/ämnen att läsa om!

Sist jag uppdaterade här så kunde man se att jag ”bara” skulle byta till ett annat styrsystem, se över resten av elsystemet i bilen och bygga samt montera wheeliebars men det blev tyvärr lite mer jobb än så och tiden har som vanligt runnit iväg då allt tar betydligt längre tid än man trodde… Jag får väl börja från där vi var och försöka berätta/visa vad som gjorts fram till idag och eftersom jag själv gillar text kombinerat med många bilder så kommer det bli ett gäng även om inte alla bilder egentligen är så värst intressanta :lol:

Wheelibars nybyggda, lackade och färdiga att monteras på bilen
Bild

Tänkte att jag skulle byta klass i Streetrace SM så beställde därför hem en uppsättning nya bakdäck och eftersom jag redan bytt till nya frontrunners så blev det då nya däck runt om på bilen och det är ju alltid skönt. Bytte alltså från 29x12,5” till 29,5x10,5” bak för att ha möjlighet att köra i annan klass då jag tycker att Open klassen blivit lite för extrem, framförallt för mig och den här bilen
Bild

Bild

Fyller på med lite i taget eftersom det tar en del tid att leta fram rätt bilder i rätt ordning osv :)
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Kim Norgren
Forumsberoende
Inlägg: 587
Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Ort: Kungsör

Re: Overload Racing Volvo 142

Inlägg av Kim Norgren »

Plockade ut dom delar av bilens original elsystem som satt kvar och som skapade allmän oreda i bilen
Bild

Påbörjad installation av styrsystem och nytt elsystem och det finns säkert hundra sätt att bygga det här bättre och framförallt snyggare men med tanke på att jag inte är så bra på el så är jag nöjd om det fungerar och om man vet vad som är till vad :wink:
Bild

Några nya slangar från Mälarhydraulik i Köping till bränsle och olja då det företag som pressat kopplingarna på slangarna tidigare hade misslyckats lite. Kopplingarna var för dåligt pressade och satt därför löst på slangarna, bara tur att det inte blivit något läckage med brand som följd :shock:
Bild
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Användarvisningsbild
* * * NXJ * * *
Forumsberoende
Inlägg: 2432
Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
Kontakt:

Re: Overload Racing Volvo 142

Inlägg av * * * NXJ * * * »

:thumbright:

:arrow: NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
Kim Norgren
Forumsberoende
Inlägg: 587
Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Ort: Kungsör

Re: Overload Racing Volvo 142

Inlägg av Kim Norgren »

Under hösten 2017 när jag körde bilen så störde jag mig lite på att när motorn var riktigt genomvarm så hade jag lite lågt oljetryck på tomgång så någon gång efter nyår så bestämde jag mig för att lyfta ur motorn och se över oljepump/sil osv för att se om man kunde hitta något som orsakade detta, trycket var väl inte katastrof men lägre än man önskar. Det var bra att jag kollade för jag hiittade en hel del "skräp" i silen samt flera andra skador på motorn så det hela slutade med att jag rev ner motorn helt och bytte ut det som inte var okej och det visade sig tyvärr bli en hel del som skulle behöva bytas ut…
Bild

Bytte även motorblock! Efter jag tvättat, slipat och tvättat blocket ännu mer så var det dags att betongfylla, sedan fick det stå och vila i ca en månad. Fyllde betong upp till ca 25mm från deckplan precis som jag gjorde med sista blocket som fortfarande sitter i Kadetten
Bild

Köpte under tiden hem en uppsättning nya JE kolvar för 96,50 borr
Bild

MotorNord ställde upp och bjöd på lite rabatt när jag beställde nya vevstakar via dom, tillverkade av ZRP och det verkar vara fina delar
Bild

Blocket toppdeckat+oringat av en kompis (Anders Norling). Övrig bearbetning som borrning, hening med stressplatta, viktning av kolvar+vevstakar samt balansering utfördes som vanligt av Krilles Motor i Torshälla. Även en del toppjobb som att planfräsa, mirafräsa ventilsäten, slipa vinklar på ventiler och dessutom ett par nya ventiler ordnades av Krilles Motor, guld värt! Rödblocken blir fina när dom får lite kärlek  :hey:

Bild

Kolvringar filade och allt monterat och klart för montering i det ”nya” motorblocket
Bild

Bottendelen börjar bli färdig
Bild

Toppen som fått en lättare portning och grenröret monterat på blocket
Bild
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
TobbeJohansson
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 86
Blev medlem: sön apr 24, 2011 10:32 pm
Ort: Kolsva

Re: Overload Racing Volvo 142

Inlägg av TobbeJohansson »

Fränt :thumbright: . Det känns som att det kommer bli bra. Lycka till med färdigställandet :thumbright:
Mvh Torbjörn

Diesel Power
Skriv svar