Under hösten 2017 när jag körde bilen så störde jag mig lite på att när motorn var riktigt genomvarm så hade jag lite lågt oljetryck på tomgång så någon gång efter nyår så bestämde jag mig för att lyfta ur motorn och se över oljepump/sil osv för att se om man kunde hitta något som orsakade detta, trycket var väl inte katastrof men lägre än man önskar. Det var bra att jag kollade för jag hiittade en hel del "skräp" i silen samt flera andra skador på motorn så det hela slutade med att jag rev ner motorn helt och bytte ut det som inte var okej och det visade sig tyvärr bli en hel del som skulle behöva bytas ut…
Bytte även motorblock! Efter jag tvättat, slipat och tvättat blocket ännu mer så var det dags att betongfylla, sedan fick det stå och vila i ca en månad. Fyllde betong upp till ca 25mm från deckplan precis som jag gjorde med sista blocket som fortfarande sitter i Kadetten
Köpte under tiden hem en uppsättning nya JE kolvar för 96,50 borr
MotorNord ställde upp och bjöd på lite rabatt när jag beställde nya vevstakar via dom, tillverkade av ZRP och det verkar vara fina delar
Blocket toppdeckat+oringat av en kompis (Anders Norling). Övrig bearbetning som borrning, hening med stressplatta, viktning av kolvar+vevstakar samt balansering utfördes som vanligt av Krilles Motor i Torshälla. Även en del toppjobb som att planfräsa, mirafräsa ventilsäten, slipa vinklar på ventiler och dessutom ett par nya ventiler ordnades av Krilles Motor, guld värt! Rödblocken blir fina när dom får lite kärlek
Kolvringar filade och allt monterat och klart för montering i det ”nya” motorblocket
Bottendelen börjar bli färdig
Toppen som fått en lättare portning och grenröret monterat på blocket
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311
Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se
Besök oss gärna på Facebook:
https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram
PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64