Overload Racing Volvo 142

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Kim Norgren
Forumsberoende
Inlägg: 587
Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Ort: Kungsör

Re: Overload Racing Volvo 142

Inlägg av Kim Norgren »

Streetvw skrev:Grattis till vinst och PB! :thumbright:

/M
Tusen tack! :D

//Kim
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Kim Norgren
Forumsberoende
Inlägg: 587
Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Ort: Kungsör

Re: Overload Racing Volvo 142

Inlägg av Kim Norgren »

Dags för en lite uppdatering igen..

Har inte skruvat så mycket men jag och min vän Sören (Soda Custom) öppnade upp fläktkåpan lite och täckte hålen med ”gummiflärpar” som öppnar vid högre hastigheter för att luften skall få bättre genomströmning genom vattenkylaren
Bild


Efter det så anmälde jag mig till deltävling 2 & 3 i Streetrace SM på Lunda som var nu i helgen som gick den 24-25/8
Jag, Tompa och brorsan åkte upp redan fredag kväll för att bygga tält och besikta bilen osv, skönt att ha sånt klart på lördagsmorgonen och framförallt skönt att slippa köra iväg hemifrån så tidigt på morgonen.

Bilen avlastad i depån efter en rejäl regnskur
Bild

Tompa fixar tältet, guld värt att ha vänner som ställer upp och hjälper till
Bild


Började lördagen med lite TT-körning och även om fästet inte var det bästa så gick bilen jämna och förhållandevis bra tider för att endast ha preppad start. Eftersom Streetrace SM körs på 201m så körde jag endast 201m i TT körningen och båda mina TT-repor låg på 5,85 194km/h med lite hjulspinn och 1,38 respektive 1,39 i 60fot.

Fint väder på lördagsmorgonen, egentligen lite för varmt men hellre det än regn
Bild


Stegen i deltävling 2 fumlade jag bort själv genom att göra Deep staging och jag trodde då att jag automatiskt förlorat repan så jag backade tillbaka... Blev framvinkad på nytt och kom då naturligtvis väldigt sent in i stage och hann tyvärr inte få upp önskat laddtryck innan granen visade grönt :doh: Lite på chans så släppte jag iväg bilen med för lite laddtryck men jag plockade meter för meter under repan så hade vi kommit iväg samtidigt så hade det i alla fall gått bättre än vad det blev nu. Ett förarmisstag som förmodligen kostade mig åtminstone andraplatsen i den deltävlingen så slutade pga detta som 3 eller 4 i deltävling 2 i Streetrace SM

Efter en trevlig lördagskväll i depån med goda vänner (både gamla och nyfunna) så var det söndag och dags för deltävling nr 3. Fint väder även nu och man började dagen på samma sätt som föregående med lite TT och bilen gick ungefär som dagen innan men fästet var något bättre så vi höjde laddtrycket på launchen som resulterade i en något förbättrad 60fot som nu låg på 1,35-1,36 och det resulterade i 201m tider som låg mellan 5,78-5,84

I stegen så åkte jag ut mot en snabb finländsk förare men det var extremt jämt vid målgången så jag och flera andra var från början ganska övertygade om att jag faktiskt vunnit repan men tyvärr så hade vi inte rätt och jag var på nytt utslagen ur stegen men den här gången som 3a… Topp 4a placerade bilar i vår stege körde ganska jämna tider och det var endast någon tiondel som skiljde bilarna under TT körningen så man förstod att det skulle bli väldigt tajt i stegen, och det blev det verkligen!

Ni som följer tråden sedan tidigare vet ju hur det gick för mig i Maj på deltävling 1 i Streetrace SM så med alla poäng samlade så stod jag som totalvinnare i min klass (10,5x29,5”) vilket känns otroligt kul :thumbright: Har ju succesivt gjort små förbättringar och med mycket envishet så har vi hållit bilen fungerande till varje inplanerad tävling hittills i år och det har gett resultat.

Filmklipp på en runda TT innan det var dags för Streetrace SM deltävling 2 på lördagen
https://youtu.be/SnyG1S2Q7Yc

Filmklipp från semifinalen i Streetrace SM deltävling nr 3 på söndagen
https://youtu.be/xTVtoT0WIXA

Topp 3 i respektive klass i Streetrace SM 2019
Bild

Pokal, presentkort och lite annat som vinst i streetrace SM 2019
Bild


//Kim
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
p.hedman
Forumsberoende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Ort: bjursås

Re: Overload Racing Volvo 142

Inlägg av p.hedman »

Grattis och va kul att det funkar :)
/ Peter
pv seldahl
För mycket laddtryck
Inlägg: 466
Blev medlem: ons jun 18, 2014 11:56 am
Ort: Katrineholm

Re: Overload Racing Volvo 142

Inlägg av pv seldahl »

Snyggt kört Kim och din bil verkar gå rakt och fint
Användarvisningsbild
* * * NXJ * * *
Forumsberoende
Inlägg: 2434
Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
Kontakt:

Re: Overload Racing Volvo 142

Inlägg av * * * NXJ * * * »

:thumbright:
:arrow: NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
robinb3rgsten
För mycket laddtryck
Inlägg: 289
Blev medlem: tor feb 05, 2015 9:54 pm

Re: Overload Racing Volvo 142

Inlägg av robinb3rgsten »

Gratulerar
Användarvisningsbild
Robban76
För mycket laddtryck
Inlägg: 265
Blev medlem: lör apr 10, 2010 10:32 am
Ort: Järfälla Stockholm

Re: Overload Racing Volvo 142

Inlägg av Robban76 »

Man får gratulera, har följt båda dina bilar här på Sävar :thumbright:

Mustang 68 HT 477BB C6
Användarvisningsbild
DanielW
Forumsberoende
Inlägg: 930
Blev medlem: tor mar 24, 2005 5:28 pm
Ort: Piteå

Re: Overload Racing Volvo 142

Inlägg av DanielW »

Grattis igen Kim, såg ni skulle till kjula så lycka till till er båda.
Amazon turbo -65 Dragrace/Streetrace
201m 6.81@164 60ft 1.41 Åmsele -15
201m 6.64@173 60ft 1.57 Åmsele -17
201m 6.93@178 60ft 1.75 Åmsele -19
201m 6.37@177 60ft 1.40 Fällfors -21
201m 6.43@176 60ft 1.43 Åmsele -21
201m 6.41@174 60ft 1.40 pite dragway -22
-------------------------------------
Daniel Westerlund
Kim Norgren
Forumsberoende
Inlägg: 587
Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Ort: Kungsör

Re: Overload Racing Volvo 142

Inlägg av Kim Norgren »

Tack för alla gratulationer, riktigt skoj att ni följer tråden! Kul även att få möjlighet att dela framgångar med er här på Sävar då mycket kunskap, inspiration och hjälp kommer härifrån :thumbright:

Precis som Danne skriver så är nästa inplanerade körning nu den 7-8/9 på Kjula
Finns några riktigt snabba bilar anmälda i 4to6 klassen så det ser tufft ut på förhand men det är ju kul att köra så vi gör väl ett försöka i alla fall, blir man helt slaktad så får jag väl försöka putsa på mitt PB istället :lol:

//Kim
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Kim Norgren
Forumsberoende
Inlägg: 587
Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Ort: Kungsör

Re: Overload Racing Volvo 142

Inlägg av Kim Norgren »

Kort rapport från Kjula i förra helgen (den 7-8 September) när jag var och körde lite i 4to6 klassen
Fick med mig min vän Sören (Soda Custom) som hjälp vilket var kanon då jag saknade medhjälpare den här gången, tack Sören :thumbright:

Avfärd hemifrån på lördagsmorgonen i 8 plusgrader och regn så det såg inte så lovande ut men framåt lunch så var vi ändå igång med lite kvalkörning!

I första kvalrundan så hade jag problem med misständningar och släppte av nästan direkt pga detta… Kikade igenom det jag hann innan andra kvalrundan och plötsligt så gick bilen bättre men ca 350m ut så var misständningarna tillbaka och jag fick lov att släppa av på nytt. Lite irriterande då jag körde nytt PB på 201m (5,72 195,5km/h) i den rundan så det hade kanske varit möjligt att förbättra även PB på 402m om det fungerat hela vägen, rullade i mål på 9,5x 178km/h. I tredje och sista kvalrundan för dagen så gick bilen ungefär lika dåligt som i första rundan så jag släppte av strax efter starten… :thumbdown:

Eftersom det ändå var slutkört för dagen så kollade jag igenom felkoderna i styrboxen och det fanns faktiskt en felkod på givaren för kamsynken så jag antog därför att det var den som bråkade med mig. Åkte kort därefter hem för att leta efter en ny/annan givare men den enda givare jag fick tag på var begagnad och i okänt skick men hade ingen annan så fick lov att chansa på att den var hel och ta med mig den till Kjula på söndagen.

Ungefär lika kallt på söndagen men inget regn den här morgonen så åkte tillbaka till banan i god tid innan förarmötet och monterade den ”nya” givaren, bilen vägrade dessvärre att starta så bytte snabbt tillbaka till givaren som satt där från början och bilen startade direkt igen! Tänkte att något måste jag göra för att se om det blir någon skillnad så skruvade ur tändstiften och kikade men inget såg konstigt ut där men bytte trots detta ut tändstiften inför fjärde och sista kvalrundan för helgen. Bilen gick iväg ganska bra och jag blev lite ivrig när det fungerade bra så jag växlade till 2a lite för tidigt men körde trots detta 9,06 235,5km/h vilket är mycket nära mitt PB på 9,05
Tyckte däremot att bilen drog höger under den rundan och att det blev värre och värre hela tiden så stannade efter mål och gick ur bilen och såg då att jag hade fått punka på höger framhjul, flat tire :doh:

Kvaltrea efter den fjärde o sista kvalrundan och vi löste tillslut punkteringen så det såg ganska lovande ut inför elimineringen/stegen. 4av totalt 8 bilar var redan borta ur elimineringen och när jag backar tillbaka efter värmaren så ser jag att det hamnat lite vatten från min bil på banan så jag stänger av motorn och blir utknuffad från startplattan och jag var därmed ute ur stegen… Var ganska besviken över att tvingas bryta men har ju haft en del flyt med hel bil osv under året så det var väl dags för lite oflyt igen… Tittar färdigt på elimineringarna och i 4to6 klassen så slutade det med att brorsan vann deltävlingen med min gamla Kadett vilket var väldigt skoj för nu har vi tillsammans vunnit 3/3 deltävlingar i 4to6 klassen under 2019

Kikade lite mer på motorn här i veckan och började med att demontera tändstiften och såg då att ett av mina tändstift var fuktigt av vatten så misstänkte direkt topplockspackningen eftersom det läckte vatten ut på marken efter värmaren. Lyfte av toppen och man ser att ringen på packningen har lite konstig form på cyl 3 & 4 så ska väl undersöka det hela noggrannare när jag får lite tid över. Frågan är ju nu om det fanns ett mindre vattenläckage in i förbränningen som orsakade mina misständningar eller om misständningarna orsakade trasig packning, får som sagt klura vidare lite på det här

Micke Falk Photography tog några fina bilder på bilen, följ gärna Micke på Facebook för fler fina bilder

Bild

Bild

Bild

Bild
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Kim Norgren
Forumsberoende
Inlägg: 587
Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Ort: Kungsör

Re: Overload Racing Volvo 142

Inlägg av Kim Norgren »

Kort uppdatering!

Topp-packningen var som sagt blåst så jag kikade igenom grejerna lite snabbt och plockade ihop motorn igen med nya packningar och anmälde mig till sista deltävlingen på Kjula den 21-22 September. Vid uppstart efter packningsbytet så gick bilen fint igen men hade lite högre tomgång än vanligt men tänkte att jag förändrat något med gasvajern eller liknande så la inte så mycket mer energi på det där. Bilen gick bra hela helgen men tyckte att tomgången var ovanligt hög och att sluthastigheten var lite lägre än vanligt men hade inte så mycket tid till att kika på det där utan koncentrerade mig på att genomföra tävlingen istället. Stod som kvaltvå efter lördagens 2 rundor med 9,09 och 9,07 på tidkorten :thumbright:

Söndag och dags för eliminering och i semin så körde jag mot en bil som går ungefär samma tider som min men motståndaren fick till en riktigt bra start så repan var förlorad och jag åkte dessvärre ur stegen... Tomgången var ännu högre nu så misstänkte att något mer hade hänt så det var nästan lika bra att det var slutkört så man kunde se över vad det var som påverkade detta. Trots att jag åkte ut i semin så samlade jag ihop lite fler poäng till cupen så kom till slut 2a totalt, synd att jag missade första deltävlingen i cupen men sånt är livet :)

Ställde bara in bilen i garaget efteråt utan att kolla något mer men efter någon vecka så startade jag bilen för att se vad det var som orsakade den konstiga tomgången och upptäckte då att jag hade en ganska stor spricka i plenumet. Antagligen så sprack plenumet lite när packningen började gå sönder/när bilen misstände tävlingen innan den här och sedan sprack det mer och mer när jag körde bilen under sista deltävlingen. Kanske var det därför sluthastigheten var lite lägre än vanligt :?

Länkar till ett klipp som Esa Fahlén (autoklick) gjort åt mig https://youtu.be/CVxF9Rk1K7Q

Nu är säsongen alltså slut för min del så nu inväntar vi bankett med prisutdelning den 19 Oktober så får vi se vad vi ska hitta på efter det :wink:

Bilden blev lite liten så svårt att se men det finns en spricka på ca 80mm i kanten som är närmast fuelrailen (framifrån sett)
Bild
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Kim Norgren
Forumsberoende
Inlägg: 587
Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Ort: Kungsör

Re: Overload Racing Volvo 142

Inlägg av Kim Norgren »

Bilen är även taggad 8,50 nu :thumbright:
Bild
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Kim Norgren
Forumsberoende
Inlägg: 587
Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Ort: Kungsör

Re: Overload Racing Volvo 142

Inlägg av Kim Norgren »

När motorn är hel efter en säsong så blir man ju sugen på att "trimma sönder" den lite :lol:

Nej men skämt åsido så vill man ju alltid ha lite mer effekt och har därför funderat lite på vilken väg som är den bästa för att ta ut lite mer effekt.. Ska man trimma grundmotorn med tex portning, värre kammar eller bara byta till en ny turbo med lite mer laddtryck :? Varför jag funderar på olika alternativ är för att jag i dagsläget redan laddar 2,5bar så det är kanske dumt att ladda mer? Toppen är relativt "orörd" och kammarna är ju ganska snälla med L9 profil med 10,4 i lyft, men dessa kamaxlar kanske räcker en bit ändå?

Budgeten är ju tyvärr något begränsad för annars hade man väl gjort alla dom här sakerna på en gång! Hur tycker ni att man ska göra?
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Kim Norgren
Forumsberoende
Inlägg: 587
Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Ort: Kungsör

Re: Overload Racing Volvo 142

Inlägg av Kim Norgren »

Dåligt med respons men fortsätter att uppdatera lite då och då för någon kanske tycker att det är lite intressant att se vad som händer med bilen :wink:

Plockade ur motor och låda för lite kontroll och allt såg bra ut så motorn lyftes tillbaka i bilen nu i helgen som gick. Toppen som jag endast portat lite själv är nu lämnad till en kompis som är duktig på sånt och han har dessutom flödesbänk så det kommer säkert bli en del bättre nu när portningen blir lite mer ordentligt utförd. Växellådan verkar vara i bra skick bortsett från ett litet oljeläckage så på den blir det endast byte av trågpackning i nuläget.
Bild

Bild


Speeding.nu ställde upp med ett rabatterat pris på en BorgWarner SX-E S369 så nu ska väl i alla fall inte turbon bottna i första taget :D
Provmontering av den nya turbon pågrenröret för att se hur det blir, ganska stor och förhållandevis tung turbo så man kanske bör bygga något stag eller liknande som avlastar vikten från själva rören?
Bild


Har förlorat ett par race pga att jag inte hunnit få upp ordentligt med rpm/laddtryck innan starten så därför beställdes en Davies Craig´s Bump Box hem så den ska väl installeras och testas i vår, ska bli intressant att se om det fungerar så bra som folk påstår att den gör.
Jag ser detta som ett sista försök innan jag får lov att installera lustgas :)
Bild


Kommer väl kanske lite mer delar och uppdateringar framöver!
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Overload Racing Volvo 142

Inlägg av Jens Gustavsson »

lite puts i toppen gör nog av sig bra. vad är det för värden på kamaxlarna?
Skriv svar