Overload Racing Volvo 142

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Kim Norgren
Forumsberoende
Inlägg: 587
Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Ort: Kungsör

Overload Racing Volvo 142

Inlägg av Kim Norgren »

Tjenare!

Tillbaka på Sävarturbo men nu med en annan bil, det finns säkert någon/några här som känner igen mig från Overload Racing Kadetten här på forumet. Har lagt ner ganska mycket tid osv på Kadetten och fått till den ganska bra nu på slutet men strax innan semestern i år så fick jag ett oväntat erbjudande av en kompis om att köpa hans Volvo byggd för streetrace/dragrace (av skogis här på forumet). Bilen stod körbar med några mindre fix och eftersom jag följt hans bygge så visste jag på ett ungefär vad det var för bil så därför fick det bli affär! Om jag känner mig själv rätt så kommer jag säkert bygga om en del på bilen, inte för att det kanske är nödvändigt utan mer för att få saker som man själv vill ha det!

Efter några veckor av ångest över tanken om att behöva göra sig av med Kadetten pga plats och tidsbrist så lyckades jag övertala min bror om att köpa Kadetten av mig så jag kunde vara med och se resultatet av det arbete vi lagt ner på bilen. Var liksom inte riktigt redo att släppa iväg den bilen längre än så, märkligt att man kan fastna så för en bil :hihi: Vissa dagar så kan jag ångra bilbytet lite då mycket kul hänt med Kadetten men det här blir säkert bra med!

Åter till Volvon igen… Bilen hämtades alltså från en kompis en bit utanför Uppsala och den var som sagt redan körbar när jag hämtade den så syftet med den här tråden är väl att uppdatera er lite om hur det går med körningen och även om dom förändringar/förbättringar som görs med bilen lite vart efter tiden går!

Bilen är i grunden en Volvo 242 från 1975 där front och bakdel bytts ut till Volvo 142 så jag kommer att kalla bilen Volvo 142 då den åtminstone ser ut som det :)

Volvo B230 16v Turbo
75hk lustgas-system delvis förberett i bilen
Nybyggd PG låda
8 ¾” bakaxel med spole och drivaxlar från Moser Engineering
QA1 dämpare
Weld Draglite fälgar
Hoosier 29x12-15
Skärmar, front, stötfångare, dörrar, huv, baklucka och rutor i plast

Precis hemkommen när vi hämtat bilen
Bild

En bild under bilen när man ändå kom åt
Bild

Fram
Bild

Bak
Bild

Har liksom sagt att jag aldrig ska köra med varken lustgas eller automat men nu sitter man och planerar för att köra både och… Har även alltid varit ett stort ”fan” av 8v och nu kör man 16v så har helt och hållet gått emot mina egna principer så vi får se hur det här slutar :hihi:


//Kim
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Kim Norgren
Forumsberoende
Inlägg: 587
Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Ort: Kungsör

Re: Overload Racing Volvo 142

Inlägg av Kim Norgren »

Jag började med att bygga en ”blöja” under bilen från framvagnsbalken och förbi hela växellådan för att fånga eventuellt dropp som annars hamnar på banan plus att jag åkte iväg på en en hjulmätning/justering.

Blöjan blev kanske inte den snyggaste men bra att ha då det finns ett mindre läckage på den nybyggda lådan…
Bild
Bild

Efter detta så gjordes ett lättare test med en provstart på gatan och eftersom det kändes bra så kördes det första riktiga testet nere på Mantorp när Bilsport arrangerade EDPS Action Meet den 5e Augusti. Brukar vara en trevligt tillställning det där så vi åkte ner redan på fredagen och bodde kvar på området och träffade många trevliga personer under kvällen och det är ju kul för när det är dags för körning så hinner man inte med att vara så värst social. Körningen gick sådär då bilen var riktigt svårstartad i depån och jag hade misständningar under hård belastning och bilen ”hackade” även som att den ville stanna då och då under testerna. Löste tyvärr aldrig problemet på plats utan fick vara nöjd med 9,97 som jag körde som bäst där, löste däremot misständningarna hemma sedan genom att byta tändstift och startproblemen genom att trycka ihop kontakten till kamsynken ordentligt. Bilen blev då lättstartad och verkade gå fint så kände att det bara var att invänta nästa körning!

Bilsport Action Meet 2017
Bild


Den 25-26e Augusti anordnade Landracing Streetrace SM final på Lunda med TT på fredagskvällen och även några timmars TT på lördagen innan finalkörningen som skulle vara på eftermiddagen/kvällen. Tänkte att man kunde åka dit och köra lite TT så anmälde mig och packade bilen och åkte upp dit redan på fredagen och bodde kvar på området. Jäkla trevligt där med men fredagen regnade tyvärr bort men på lördagen hann vi köra några test, bilen gick helt klart bättre men ”hackade” fortfarande ganska mycket och motorn stannade tom några gånger. Lyckades ändå få till 6,0/9,64 som bäst och det får man nog vara nöjd med eftersom motorn inte gick som den skulle. Har tyvärr inget internt minne för loggning i styrsystemet så kunde inte logga eftersom det inte var tillåtet att ha datorn med sig i bilen :doh:

Lunda fredagen
Bild

Lunda lördagen
Bild

Som det verkar så finns det i alla fall potential till att åka snabbare och det känns ju kul! Lite ovant men ganska bekvämt att åka PG (åtminstone svårt att missa växlarna 8) ).
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Användarvisningsbild
* * * NXJ * * *
Forumsberoende
Inlägg: 2432
Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
Kontakt:

Re: Overload Racing Volvo 142

Inlägg av * * * NXJ * * * »

:thumbright:
:arrow: NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
Användarvisningsbild
johan johansson
Forumsberoende
Inlägg: 735
Blev medlem: tis apr 17, 2007 10:42 pm
Ort: västerås/turbocity

Re: Overload Racing Volvo 142

Inlägg av johan johansson »

Jag hade också misständningar med den typ av tändspolar du har. Efter ett jäkla letande och vart i väg och bromsat hittade vi att det var överslag i spolarna. Såg ut som man målat med blyertspenna på dom.
Satte dit Vag spolar så funkade den
volvo pv 53 16v
p.hedman
Forumsberoende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Ort: bjursås

Re: Overload Racing Volvo 142

Inlägg av p.hedman »

Jäklands fin bil du köpt :)
/ Peter
Kim Norgren
Forumsberoende
Inlägg: 587
Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Ort: Kungsör

Re: Overload Racing Volvo 142

Inlägg av Kim Norgren »

* * * NXJ * * * skrev::thumbright:
:arrow: NXJ
:D :thumbright:
johan johansson skrev:Jag hade också misständningar med den typ av tändspolar du har. Efter ett jäkla letande och vart i väg och bromsat hittade vi att det var överslag i spolarna. Såg ut som man målat med blyertspenna på dom.
Satte dit Vag spolar så funkade den
Okej så det kan alltså vara spolarna som ställer till det, bra tips det ska jag kika närmare på! Det är ju inte det första stället man kollar på om allt ser ok ut med kontakter osv. Fick knacka ihop stiften till 0,4mm elektodavstånd för att slippa dom "små/korta" misständningarna som jag hade på Mantorp men fortfarande så "hugger" motorn när man belastar den hårt och ibland dör den tom... Jäkla märkligt att den kilpper helt ibland men det kanske är någon säkerhetsfunktion i styrsystemet som väljer att bryta om motorn inte går som den ska.
p.hedman skrev:Jäklands fin bil du köpt :)
/ Peter
Tack Peter, kul att du gillar den! Jag gillar också stilen på bilen det var därför jag inte kunde låta den säljas iväg utan att först ha testat vad man kan åtstakomma med den :lol:
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1312
Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
Ort: Kristianstad

Re: Overload Racing Volvo 142

Inlägg av Klabbe Persson »

Jag körde också sådana spolar på min v8 i taunusen, jag vet att Luntec trixade en del med dwelltider och sånt för att få till det. Men vet att han slängde bort sina på sin corvette och ersatte med original ls-spole även en annan kompis gjorde samma sak med mycket bättre resultat.

Bilen är riktigt ball förövrigt :)
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen
Användarvisningsbild
DanielW
Forumsberoende
Inlägg: 930
Blev medlem: tor mar 24, 2005 5:28 pm
Ort: Piteå

Re: Overload Racing Volvo 142

Inlägg av DanielW »

Kul du gjorde en tråd om nya bilen.
Fint bygge är det, tur ni var hemma när vi passerade i somras så jag fick kika på den.
Hoppas du får bukt med problemet.
Amazon turbo -65 Dragrace/Streetrace
201m 6.81@164 60ft 1.41 Åmsele -15
201m 6.64@173 60ft 1.57 Åmsele -17
201m 6.93@178 60ft 1.75 Åmsele -19
201m 6.37@177 60ft 1.40 Fällfors -21
201m 6.43@176 60ft 1.43 Åmsele -21
201m 6.41@174 60ft 1.40 pite dragway -22
-------------------------------------
Daniel Westerlund
Kim Norgren
Forumsberoende
Inlägg: 587
Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Ort: Kungsör

Re: Overload Racing Volvo 142

Inlägg av Kim Norgren »

Klabbe Persson skrev:Jag körde också sådana spolar på min v8 i taunusen, jag vet att Luntec trixade en del med dwelltider och sånt för att få till det. Men vet att han slängde bort sina på sin corvette och ersatte med original ls-spole även en annan kompis gjorde samma sak med mycket bättre resultat.

Bilen är riktigt ball förövrigt :)
Kul att du gillar bilen :) Så det kan alltså vara lite strul innan man får det att fungera bra med den här typen av spolar, låter ju inget vidare! Bilen är förvisso bromsad på rullar med dessa spolar och övrig utrustning så man tycker att det även ska fungera nu när man kör bilen... Har pratat med han som mappat bilen och där var det inga problem bortsett från att dom fick gå ner till 0,4mm elektrodavstånd för att slippa misständningar på höga varv och när laddtrycket kommer.

Körde Bosch Motorsport wastefire spole på Kadetten med mer effekt/laddtryck utan misständningar och då hade jag ändå 0,6mm elekrodavstånd på tändstiften, men den spolen kanske är bättre på det viset?
DanielW skrev:Kul du gjorde en tråd om nya bilen.
Fint bygge är det, tur ni var hemma när vi passerade i somras så jag fick kika på den.
Hoppas du får bukt med problemet.
Kul att du gillar bilen och att tråden uppskattas! Tvekade länge men tänkte att någon här kanske uppskattar att få läsa/se lite vad som händer med bilen framöver :) Visar väl en del på både Facebook och Instagram men jag gillar Sävarturbo så vill ju gärna vara med och bidra även här!

Det var riktigt trevligt att ni tog er tid att kika förbi i somras! Nu är ni väl inte inte ute och åker så pass långt så ofta men om det blir en nästa gång får du säga till lite mer i förväg så hinner jag styra upp en fika eller liknade och kanske även en provtur i bilen :wink:
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Kim Norgren
Forumsberoende
Inlägg: 587
Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Ort: Kungsör

Re: Overload Racing Volvo 142

Inlägg av Kim Norgren »

TT på Lunda där man kan höra att bilen "hackar till" flera gånger under 9,64 repan (eller hur jag nu ska beskriva problemet, ni hör säkert vad jag menar) :roll:
https://www.youtube.com/watch?v=7yHGgiBpb0Y

TT på Lunda här med men nu filmat inifrån bilen under en annan testrepa, här tvärdör motorn vid eller precis innan växlingen till tvåan för att sedan bara skjuta lite i avgas till och från när jag rullar sakta framåt efter kanten.
När jag till slut stod still var det bara att starta bilen som vanligt och köra av från banan som att inget hade hänt, halvskumt fel det där!
https://www.youtube.com/watch?v=PeYB8UlhMRI

Som ni ser i klippen så är det just nu ingen bil man vinner några priser för reaktionstiden då jag har lite problem med att bygga upp laddtrycket snabbt men ska se över eventuella läckage på trycksidan och även laddtrycksstyrningen och se om man kan förbättra något där. Sen har jag även planerat att använda lustgas nästa år för att avhjälpa problemet :twisted:

Under första körningen med bilen som var på Mantorp i början på Augusti så kände jag att motorn både "hackade till" då och då plus en hel del misständningar där bilen typ baktände med smällar/smatter i avgas men motorn höll sig trots detta igång och jag tog mig i mål. När jag sedan bytte till nya tändstift och knackat ihop elektrodavståndet på dom nya till 0,4mm så gick motorn bättre under belastning men det verkar som sagt endast vara misständningarna som genererade smällar/smatter i avgas som löstes av detta eftersom bilen fortfarande ”hackar till” och dessutom tom dör ibland. Skulle vara bra med åtminstone en till varm och solig dag innan vintern så man kan koppla in datorn och åka ut och logga lite så kanske man tydligare ser vad det är som spökar…
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Kim Norgren
Forumsberoende
Inlägg: 587
Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Ort: Kungsör

Re: Overload Racing Volvo 142

Inlägg av Kim Norgren »

För lite drygt en vecka sedan så var vi iväg på en veteran/entusiast fordonsträff med Volvon, det är en fordonsträff som inträffar varje vecka under sommaren bara några mil hemifrån. Lite trist att det var årets sista tillfälle då det är ganska trevligt att kika runt bland fina fordon och kul att se reaktionen på alla som förespråkar originalbilar :hihi: Men jag tror ganska många tyckte det var kul att se något som avviker från det normala trots allt!

Bild
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Strinnholm
För lite laddtryck
Inlägg: 9
Blev medlem: ons sep 20, 2017 7:05 pm
Ort:

Re: Overload Racing Volvo 142

Inlägg av Strinnholm »

Fint bygge, ska följas och se vad du kan prestera med bilen under 2018, stort lycka till!
Vänlig hälsning Björn Strinnholm
Kim Norgren
Forumsberoende
Inlägg: 587
Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Ort: Kungsör

Re: Overload Racing Volvo 142

Inlägg av Kim Norgren »

Strinnholm skrev:Fint bygge, ska följas och se vad du kan prestera med bilen under 2018, stort lycka till!
Tack kul att fler än jag gillar den :D Ja det blir intressant att se, hoppas på att kunna åka mitten 9or om allt flyter på.

Såg i Daniel W´s byggtråd att du åkt 5,95 med din bil. Finns det någon byggtråd eller mer information om den?
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Strinnholm
För lite laddtryck
Inlägg: 9
Blev medlem: ons sep 20, 2017 7:05 pm
Ort:

Re: Overload Racing Volvo 142

Inlägg av Strinnholm »

Tiderna justerar man väl med laddtryck :mrgreen:
Kommer kanske skriva en tråd sen i vinter, har knappt tid att hinna läsa lite här i trådarna så får komma framöver. Målet under 2018 är att få mer körtid och kunna släppa loss lite mer effekt, hade skruvat ner effekten i Åmsele då jag hade fullt upp med att lära mig köra :hihi:
Vänlig hälsning Björn Strinnholm
Tjernell
Forumsberoende
Inlägg: 1078
Blev medlem: sön nov 23, 2003 10:15 pm
Ort: Hofors
Kontakt:

Re: Overload Racing Volvo 142

Inlägg av Tjernell »

Kommer den från uppsala trakten å nån som heter janne?
För mig att han köpt båe det ena å andra av mig från min gamla motor.
Kör så det ryker.
Skriv svar