De måste du inte, de är väl sprutspackel du lagt på eller är de grundfärg?
Om det är 1-komp kulörfärg, typ bättringsfärg, så krackilerar de rätt fort. Men är de sprutspackel/grund är de lugnt. Vill du vara seriös så lägg ett lager grundfärg från sickens t ex först. Något du får blanda ut med förtunning i alla fall. Så märker du om de krackilerar, den ytan är bara att slipa slät och dra över igen sen. Nr allt har grundfärg är de bara att köra på

Jag har själv lackat ett par bilar hemma (nåja.. vart med åtminstone, lackat en helt själv och bistått med hjälp, gjort all prep och byggt "box" 2ggr ytterliggare). Det går få bra, men kan vara lite bängligt.. Bygg boxen rejält stor, gärna 1.5m fritt runt om bilen, det är skönt senare

Sen skulle jag råda dig att verkligen ta din tid. Lägg flera tunnare lager och frestas inte av att dra på liiiite extra för att få bättre täckning någonstans, som amatör är de då man sabbar allt och får rinningar..
Den sista, som jag gjorde allt själv på, la jag först ett väldigt tunt lager över hela bilen och lät de mellan torka. Sen la jag två lager med mellantork på det där jag försökte få mer täck på det hela. När väl de var klart hade jag fortfarande inte den täckning jag ville, och slut på tid så bilen fick stå ett halvår. Sen mellanslipa och ett nytt täcklager och då blev de bra!
Den stora tabben jag gjorde var att jag hade flera kulörer under (originalfärg, sprutspackel, grundfärg i både grått och rött..) och skulle lacka gult som har väldigt dålig täckförmåga. En homogen färg under så blir de mycket lättare att få jämn täckning! Den lackade jag med Biltemas spruta, och nä de är ingen showlack, men för att vara garagelackat av en amatör blev de riktigt bra! Inga rinningar, apelsinskal eller torrsput
