Sida 1 av 1

Volvo 360 16v turbo

Postat: fre okt 27, 2017 1:20 am
av Nicolai Karlsson
Tjo! tänkte jag slänger upp en liten projekt tråd.
Är inte jätte aktiv på forum men har lite klipp från projektets gång.

Körde ca 300mil med motorn som jag byggde men skall låta den leva vidare i min 745 GLT med en M90 låda istället för att ha en rolig brukslek bil.

Blir en ny renoverad B230 16v istället för en B234 och förhoppningsvis dubbla laddtrycket från innan kommer säkert hamna på 1 - 1.3 bar beroende på effekten.
tror motorn skall klarar ge mig 300whp sen tror jag nog det får bli stopp satte målet efter att vara bättre än en BMW M3 E92 i vikt/effekt förhållande och med tanke på utväxlingen tror jag inte det kommer vara några problem.
Min nya torsen diff är inhandlad och monterad skall bara fixa en ny lucka bak på diffen för den gamla var så dålig så vill försöka få fixat en ny i 4mm aluminium.

en komplation av bilder och videos på bygget:
Har hundratals bilder på grejer jag gjorde som jag tyvärr inte kunde ta med i videon för den skulle bli as tråkig

https://youtu.be/xDc9wrdS98Q

Finns fler småsnuttar på min youtube kanal om ni inte orkar kolla på hela videon dock är dom redan med i lång filmen.
Bilen är endast gatmappad och effekten är okänd för tillfället tänker köra till något passande företag och mappa den på bänk efter 30års besiktningen och den nya motorn sitter där med torsendiffen.


Bygge:
B234F renoverad och borttagna balansaxlar hemma portad topp
Megasquirt 2 v2.2 med wastedspark tändspole
Simens 630cc spridare som körs på 4 bar
Justerbara coils från classicswede samt den äldre tjockare kränghämmaren
Polyretanbussningar och boxade balkar för stabilitet
Hemma byggd shortshift
Bränslesystemet är inget speciellt bara biltemas 044 kopia och fräsha etanolbeständiga slangar och filter.
Hemmasvetsat grenrör med Mitsubishi 19t dock är det 6ans vinklade avgashus

Re: Volvo 360 16v turbo

Postat: fre okt 27, 2017 2:16 pm
av salmon
100% like. vad för diff stoppar du i den.,

Re: Volvo 360 16v turbo

Postat: sön okt 29, 2017 2:57 pm
av Nicolai Karlsson
Blir en Torsen diff. Precist vad det är för något då den är modifierad av ett 3dje parts företag för att passa så det är svårt att säga.
Ser iaf ut att vara en Detroit Trutrac diff och kommer nog funka prefekt för hur jag ska bruka bilen.

Ärligt talat kunde jag nog kört med svetsdiff men det var fan inget för mig så jag köpte torsendiffen för bekvämlighet.
360n är nog den värsta bilen jag åkt/kört med svetsdiff för hela bakvagnen blir som ett gummiband så det rycker o drar i hela bilen när man svänger runt :hihi:

Re: Volvo 360 16v turbo

Postat: sön okt 29, 2017 3:33 pm
av salmon
Haha ja jag hatar ochså svets diff. Körde en 360 några år jag med och är just diffen som var det största felet. Har kollar å sökt efter en bromsad modell med inte hittat nå bra.. Är din diff gjord för 360ns hus?

Re: Volvo 360 16v turbo

Postat: sön nov 26, 2017 1:01 pm
av Nicolai Karlsson
Skumt? trodde jag svarade på din fråga för länge sedan.

Diffen är inte från början gjord till 360 huset men är modifierad hos ett motorsportföretag för att passa.
Köptes igenom ett gruppköp och tror dom blev modifierade på ett företag i ukraina dock är dessa troligtvis dom sista som tillverkas igenom honom för att varenda gång så har folk krånglat med att dom inte kan betala.
Skall bli skitkul och testa diffen nu till våren dock. Skall få i orginalmotorn och grejer inför besiktningen och svetsa lite lätt rost i trösklen sen blir det att hinka i den nya 16v motorn :hey: