Volvo 360 16v turbo
Postat: fre okt 27, 2017 1:20 am
Tjo! tänkte jag slänger upp en liten projekt tråd.
Är inte jätte aktiv på forum men har lite klipp från projektets gång.
Körde ca 300mil med motorn som jag byggde men skall låta den leva vidare i min 745 GLT med en M90 låda istället för att ha en rolig brukslek bil.
Blir en ny renoverad B230 16v istället för en B234 och förhoppningsvis dubbla laddtrycket från innan kommer säkert hamna på 1 - 1.3 bar beroende på effekten.
tror motorn skall klarar ge mig 300whp sen tror jag nog det får bli stopp satte målet efter att vara bättre än en BMW M3 E92 i vikt/effekt förhållande och med tanke på utväxlingen tror jag inte det kommer vara några problem.
Min nya torsen diff är inhandlad och monterad skall bara fixa en ny lucka bak på diffen för den gamla var så dålig så vill försöka få fixat en ny i 4mm aluminium.
en komplation av bilder och videos på bygget:
Har hundratals bilder på grejer jag gjorde som jag tyvärr inte kunde ta med i videon för den skulle bli as tråkig
https://youtu.be/xDc9wrdS98Q
Finns fler småsnuttar på min youtube kanal om ni inte orkar kolla på hela videon dock är dom redan med i lång filmen.
Bilen är endast gatmappad och effekten är okänd för tillfället tänker köra till något passande företag och mappa den på bänk efter 30års besiktningen och den nya motorn sitter där med torsendiffen.
Bygge:
B234F renoverad och borttagna balansaxlar hemma portad topp
Megasquirt 2 v2.2 med wastedspark tändspole
Simens 630cc spridare som körs på 4 bar
Justerbara coils från classicswede samt den äldre tjockare kränghämmaren
Polyretanbussningar och boxade balkar för stabilitet
Hemma byggd shortshift
Bränslesystemet är inget speciellt bara biltemas 044 kopia och fräsha etanolbeständiga slangar och filter.
Hemmasvetsat grenrör med Mitsubishi 19t dock är det 6ans vinklade avgashus
Är inte jätte aktiv på forum men har lite klipp från projektets gång.
Körde ca 300mil med motorn som jag byggde men skall låta den leva vidare i min 745 GLT med en M90 låda istället för att ha en rolig brukslek bil.
Blir en ny renoverad B230 16v istället för en B234 och förhoppningsvis dubbla laddtrycket från innan kommer säkert hamna på 1 - 1.3 bar beroende på effekten.
tror motorn skall klarar ge mig 300whp sen tror jag nog det får bli stopp satte målet efter att vara bättre än en BMW M3 E92 i vikt/effekt förhållande och med tanke på utväxlingen tror jag inte det kommer vara några problem.
Min nya torsen diff är inhandlad och monterad skall bara fixa en ny lucka bak på diffen för den gamla var så dålig så vill försöka få fixat en ny i 4mm aluminium.
en komplation av bilder och videos på bygget:
Har hundratals bilder på grejer jag gjorde som jag tyvärr inte kunde ta med i videon för den skulle bli as tråkig
https://youtu.be/xDc9wrdS98Q
Finns fler småsnuttar på min youtube kanal om ni inte orkar kolla på hela videon dock är dom redan med i lång filmen.
Bilen är endast gatmappad och effekten är okänd för tillfället tänker köra till något passande företag och mappa den på bänk efter 30års besiktningen och den nya motorn sitter där med torsendiffen.
Bygge:
B234F renoverad och borttagna balansaxlar hemma portad topp
Megasquirt 2 v2.2 med wastedspark tändspole
Simens 630cc spridare som körs på 4 bar
Justerbara coils från classicswede samt den äldre tjockare kränghämmaren
Polyretanbussningar och boxade balkar för stabilitet
Hemma byggd shortshift
Bränslesystemet är inget speciellt bara biltemas 044 kopia och fräsha etanolbeständiga slangar och filter.
Hemmasvetsat grenrör med Mitsubishi 19t dock är det 6ans vinklade avgashus