HD Electra -87 Revtech 88" Turbo | Lång tids projekt | Plane

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Hdelectra1987
För lite laddtryck
Inlägg: 8
Blev medlem: mån mar 18, 2019 2:14 am
Ort: Göteborg

HD Electra -87 Revtech 88" Turbo | Lång tids projekt | Plane

Inlägg av Hdelectra1987 »

Tankarna uppkom på streetrace och strippenkörning när jag hade en sporre 1202cc i garaget på ca 100hk, som jag ville vidare utveckla till en ren bus hoj.
Hade Electran samtidigt som var tänkt bruks hoj.
Men jag lyckades förlora min inkomstkälla pga slarv från min dåvarande läkare.
Till slut fick sporren en ny ägare.
Jag är igentligen rätt nöjd med effekten som Electran har för att vara en bruks hoj.
Men bestämde mig rätt fort att börja busa med den parralellt som brukis.
Tankarna har snurrat kring att sugtrimma den. Men just nu är det inte ekonomiskt försvarbart.
Ledde om tankarna till lustgas å bara använda systemet när jag behöver den extra knuffen. Men när jag tänker efter hade jag nog använt det dagligen.
Kom tillslut fram att ett budjet turbobygge blir den minst kostsamma lösningen.

Mina krav är då att kunna hänga av turbon snabbt och smidigt, då jag inte har några planer på att regga den med turbo på ett bra tag.
Hojen kommer gå till tex Spanien en gång per år, vill inte riskera att hojen blir beslagtagen utomlands( eller vad som nu kan hända).

I dagsläget råkar jag ha en T3/T4 liggandes som kommer användas.
Det sitter i dagsläget en Mikuni HSR42 på den som jag funderar å trycksätta eller om jag ska kika på annat enklare alternativ.
Menar då att kunna köpa en billigare förgasare å hänga dit när turbon är på å ha mikunin helt intakt för att öka smidigheten när man hänger av turbon.
Kan rätt lite om trycksättning och förgasarturbo överlag men här ska minsta möjliga budjet hållas samtidigt som hållbarheten bibehålls och att det snabbt och smidigt ska gå å få fullt körbar sugmotor igen på ett par timmar.
Tänker på att det ändå inte blir samma bestyckningar som med eller utan turbo.
Har en förgasarbrygga liggandes som man kanske kan ta en förgasare av å trycktäta och använda sig av när turbon är monterad, för att hålla nere budjeten.

Hojen ska vara körbar under hela säsongen så kan inte göra större arbeten än vad man hinner med på 1-2 kvällar i stöten.

Det jag ska skaffa är:
Insprutningspump från skroten.
Linjär btr för en förgasare.
En eloljepump som kan gå torr för oljereturen från turbon.
Lite grenrörs delar samt lite slangar.
Samt plåt/stål i varierande tjocklekar.

Det jag har klart för mig är att jag behöver få dit en till slanganslutning på oljetanken, för oljereturen från turbon.
Svetsa dit en större slanganslutning på bensintanken.
Ta oljan till turbon från ett t-kors som monteras på ett t-kors vid oljetryckskontakten.

Mitt önskemål är att bränslepump och btr placeras under sadeln.

Sedan får jag se vad, hur resten av planen blir allt eftersom byggets gång fortlöper.

Hojen ska också bänkas innan bygget börjar så man har något att jämföra med.

Hoppas ni fått en uppfattning om vad som rör sig i mitt huvud.
Ge mig gärna kritik om ni upptäcker något jätte fel underbyggets gång.
Eller om ni råkar komma på enklare lösningar. :)
Senast redigerad av Hdelectra1987 den tis mar 19, 2019 12:18 am, redigerad totalt 1 gånger.
Conny Ågren

Fordon
HD Electra -87 Revtech 88" = 1450cc uppskattar 80hk
Hdelectra1987
För lite laddtryck
Inlägg: 8
Blev medlem: mån mar 18, 2019 2:14 am
Ort: Göteborg

Re: HD Electra -87 Revtech 88" Turbo bygge

Inlägg av Hdelectra1987 »

*Reserverad*
Conny Ågren

Fordon
HD Electra -87 Revtech 88" = 1450cc uppskattar 80hk
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: HD Electra -87 Revtech 88" Turbo | Lång tids projekt | P

Inlägg av dundersmurfen »

Hej, tror det blir mycket enklare att få till det med ett sprut, då kan du få soppa å tändningen rätt för turbo, å behöver egentligen inte ändra något när du hänger av turbon.

Finns mycket kompetenta sprut för 4000kr idag med inbyggd bbl å mapsensor osv

Du behöver typ inte upp i bänk utan ut å kör med datorn i ryggsäcken å logga så kan du justera i lugn å ro sedan köra en runda till å logga. Bara där sparar du mycket kr på att slipp hyra in dig på en dyno, å sedan kan det vara rätt krångligt å få fin körbarhet med en förgasare ombyggd för turbo

Går ju tillåmed att ha Wi-Fi eller blåtand å åka bakom med bil å mappa för att få till en hyffsad mapp enkelt
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Skriv svar