Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tis feb 20, 2018 2:22 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 55 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Ford tudor-38
InläggPostat: sön jan 14, 2018 9:16 am 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: tis dec 26, 2017 3:18 pm
Inlägg: 44
Ort: köping
topparna tillbaka från customracing med nya ventilstyrningar samt mirade säten och slipade ventilerBild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ford tudor-38
InläggPostat: sön jan 14, 2018 9:20 am 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: tis dec 26, 2017 3:18 pm
Inlägg: 44
Ort: köping
slipning av nya shims för att få rätt inspäningstryck på ventilfjädrarnaBildBild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ford tudor-38
InläggPostat: mån jan 22, 2018 5:02 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: tis dec 26, 2017 3:18 pm
Inlägg: 44
Ort: köping
Topparna löst monterade för att kolla att längden på stötstängerna är bra
Samt kollat utrymme mellan kolv och ventilBild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ford tudor-38
InläggPostat: mån jan 22, 2018 5:04 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: tis dec 26, 2017 3:18 pm
Inlägg: 44
Ort: köping
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ford tudor-38
InläggPostat: mån jan 22, 2018 5:13 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: tis dec 26, 2017 3:18 pm
Inlägg: 44
Ort: köping
lika bra att matchporta insuget mot topparna då det skiljer en hel del mot topparna speciellt i nederkant som synes på bilden nedan.Vet inte om det gör nån större skillnad egentligen? Men det känns bättre iaf☺️BildBild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ford tudor-38
InläggPostat: mån jan 22, 2018 5:19 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: tis dec 26, 2017 3:18 pm
Inlägg: 44
Ort: köping
Efter det så var det bara att dra toppar samt insug så börjar de ju faktiskt se ut som en motor igen☺️ Uppstart närmar sigBild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ford tudor-38
InläggPostat: mån jan 22, 2018 5:26 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: tis dec 26, 2017 3:18 pm
Inlägg: 44
Ort: köping
Givetvis var nya grenrören av amerikansk banka för tändstiften kvalite vilket iof inte är nått större problemBildBild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ford tudor-38
InläggPostat: mån jan 22, 2018 10:35 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: tis dec 26, 2017 3:18 pm
Inlägg: 44
Ort: köping
ventiljustering gjord samt att det mesta är klart för uppstart
Gjorde en liten smidig vagn för att kunna rulla upp motorn på kärran inför dynoday :thumbright: Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ford tudor-38
InläggPostat: fre jan 26, 2018 4:25 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: tis dec 26, 2017 3:18 pm
Inlägg: 44
Ort: köping
Lastade in motorn och for iväg till dr ernie för lite dynokörning är ju sjukt spännande när man nyss byggt ihop en ny motor☺️ Började med o starta upp och köra in kammen. Fick lite hög oljetemp efter 20minuter men de hör nog till innan allt gått in sig. Efter några timmars tuning var det dax för ett svep till 5000rpm tyvär så hände nått efter det då man såg att vi hade en högre frekvens på knacksensorn än innan det svepet :shock: dock inget ljud man kunde höra
Rev ner oljetråg o kollade lager samt att vi lyfte ventilkåporna för o kolla om nått hänt där men allt såg bra ut. Bara hem o riva o kolla vad man missat. På bilderna nedan ser man frekvensen på knacksensorn till höger innan o efter svepetBildBild


Senast redigerad av Forsberg_84 fre jan 26, 2018 6:27 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ford tudor-38
InläggPostat: fre jan 26, 2018 6:21 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: tis dec 26, 2017 3:18 pm
Inlägg: 44
Ort: köping
Rev motorn direkt på kvällen då jag misstänkte att det hänt nått i nån cylinder eftersom att knacksensorn registrerade mer ett skrapande ljud än ett knackande ljud..inga fel kunde konstateras nånstans då både lager o cylindrar såg väldigt fina ut :doh:
Lite kluven över vad som hänt då det ändå vart en radikal skillnad på sensorn efter första svepetBildBild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ford tudor-38
InläggPostat: fre jan 26, 2018 9:56 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons apr 17, 2013 11:03 am
Inlägg: 194
Ort: Göteborg
Riktigt snygg bil och rolig motor!

Hur är tändningen styrd och vilken typ av knackdetektering använde ni vid bromsningen?

_________________
Victor Hofmeijer
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ford tudor-38
InläggPostat: lör jan 27, 2018 1:41 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: tis dec 26, 2017 3:18 pm
Inlägg: 44
Ort: köping
mekluuba skrev:
Riktigt snygg bil och rolig motor!

Hur är tändningen styrd och vilken typ av knackdetektering använde ni vid bromsningen?


Tackar☺️Vart riktigt fin gång i motorn med lite mer komp o lite vassare kam än innan
Tändning kör jag en vanlig petronix flametrover med bortkopplat vacum just nu
Ang knacksensor så är jag inte helt säker på vad dom kör med i bänken ser ut som en vanlig från tex Volvo..han körde inte med hörlurar utan man ser bara på stapeln på bilden samt att det loggades
Ligger lite efter med uppdateringar i denna tråd.. vi hittade på felet tillslut☺️


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ford tudor-38
InläggPostat: lör jan 27, 2018 5:43 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: tis dec 26, 2017 3:18 pm
Inlägg: 44
Ort: köping
Tvättade rent och synade alla delar och började skruva ihop allting igen..var ju ändå lite spännande o se hur allt såg ut efter några timmar i dynån även om man gärna sluppit skruva isär eländet igen :hihi:
Hade turen o fick låna en motorbänk för o kunna starta motorn i garaget då jag inte hade hittat nått fel på motorn så kunde det ju ändå vara skönt o starta upp den hemma för o se att allt funkar som det ska innan man åker iväg igen. Fick även lite hjälp av grabben som tyckte att de var lite spännande o starta motor i garaget☺️BildBild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ford tudor-38
InläggPostat: lör jan 27, 2018 6:00 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: tis dec 26, 2017 3:18 pm
Inlägg: 44
Ort: köping
Motorn hoppade igång direkt o lät som den skulle. Efter 1timmes körning så plockades ventilkåporna bort för o kolla ventilspel och i samband med det så såg man att det hade börjat bli små märken i alla vipporna efter ställskruvarna. Lite glad vart jag då det troligtvis var detta som gjort frekvensen på knacksensorn. Så tog o svarvade bort lite material i nederkant på ställskruvarna så det vart lite mera utrymme till vippan. Kanske inte världens bästa bild men förhoppningsvis så syns det vart det skavtBildBild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ford tudor-38
InläggPostat: sön jan 28, 2018 12:16 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jul 29, 2015 8:37 pm
Inlägg: 315
Ort: Kisa
Häftigt bygge o fan va skönt att det va någonting enkelt som ställde till det.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 55 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: JanP, p.hedman, sebbe2 och 10 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010