Sida 1 av 2

M30 b35 turbo projekt

Postat: tor jan 18, 2018 1:15 pm
av e34535
Tanken med det hela är att nå 450-500hk till en början.
Just nu har jag

-Standard bottendel
-Riktplanad topp
-Bytt nästan alla packningar i motor och topp
-Hx55 #19 t4 twin entry
-Extern wg
-Hemmaknåpat pulssplit grenrör
-Autronic smc styrsystem
-Msd tändsteg
-3st msd dubbelspolar( tänkt köra wastefire)
-Arp i topp
- gängat oljetilförsel i filterhus
Kvar att fixa

-Enkelmasse svänhjul
-Kortare bultar till svänghjul
-4 eller 6 puck sinter
-765 tryckplatta
-Spridare
-Bränsletrycks regulator?
- svetsa retur i tråg

Sprutet är ej inkopplat ännu och grenrör ej helsvetsat.

Funderar vad jag ska satsa på för spridare ?

Och går det att köra med det elektriska spjällhuset till sprutet?

Hur ska jag göra med wg för att inte förstöra pulserna?

Och är det någon som har något att tycka till om eller ge något tips så tar jag mer än gärna emot det.

Grenrör

Bild

Bild

Bild

Topp

Bild

Bild

Filterhus

Bild

Motor

Bild

Re: M30 b35 turbo projekt

Postat: tor jan 18, 2018 5:24 pm
av swerobin91
Roligt att det kommer ett till m30b35 bygge hit!

ska ge dej 3 goda råd då du kommer spara tid men framför allt pengar!
1: autronic-sprutet kommer var en bov för dig i stora drag. jag hade mycket trigger missar då det inte kunde läsa m30b35 trigger hjul.
2: Msd-tändsteg rekomenderar jag inte häller då jag körde det tillsammans med mitt autronic sm4, missade och levde sitt egna liv.
3: rekommenderar bosch 1300cc spridare med en walbro 450 pump, åkte 662hk/951nm med orginal grejer!
4: kör med cooperring packning, väl spenderade pengar.

vill du så har jag :
6st bosch 1300cc spridare liggandes, kört med dom en halv säsong.
arp bultar som är dragna 2ggr.
ny cooperings packning. med beggade ringar som har suttit i halv säsong
Bosch coil pack för 6a samt tändsteg.

sen kan du kolla in mitt bygge för att se om du finner nått intressant / lärorigt
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=94030

Re: M30 b35 turbo projekt

Postat: tor jan 18, 2018 9:23 pm
av mattias
Robin har koll som provat.
Kan tillägga att Autronic SMC inte är modernaste på marknaden längre, så det stöder inte ens original-triggern utan man kör tre tänder på vevaxeln i bästa fall, med kamsynk.
Och som sagt onödigt att hålla på med CDI-tändning, ställer höga krav på att hålla tändkablar och hattar i fräscht skick (gärna långt från ett glödande grenrör).
Robins spridare, tändspole och grejer är klockrena så köp dom innan någon annan gör det. :)

Re: M30 b35 turbo projekt

Postat: fre jan 19, 2018 11:45 am
av e34535
Tack för alla tips

1300cc spridare det lät extremt stort , blir att köra omsvetsat orginal och orginal fuelrail insug till en början passar spridarna i det ?
Har just köpt styrsystem och tändning och fickt det till en billig peng och så fick det bli
Är väl tänkt som ett litet budget bygge.
Men nog borde det väll gå att få nått liv i det styrsystemet , jo har sett att det är ifrån stenåldern när jag kollade igenom manualen

Robin: Vad ska du ha för cooperring och spridare?
Men hur mycket går bränsleflödet att justera med bränsle tryck ?
Tänkte så den inte går för fett med 1300cc

Re: M30 b35 turbo projekt

Postat: fre jan 19, 2018 11:49 am
av e34535
mattias skrev:Robin har koll som provat.
Kan tillägga att Autronic SMC inte är modernaste på marknaden längre, så det stöder inte ens original-triggern utan man kör tre tänder på vevaxeln i bästa fall, med kamsynk.
Och som sagt onödigt att hålla på med CDI-tändning, ställer höga krav på att hålla tändkablar och hattar i fräscht skick (gärna långt från ett glödande grenrör).
Robins spridare, tändspole och grejer är klockrena så köp dom innan någon annan gör det. :)
stog att det skulle hå att köra med 60-2 triggerhjul , eller vad menar du att det bara läser 3 tänder ?
Fick med givare för camtrigger måste jag köra med båda eller bara på veven?
Tänkte bygga en värmesköld mot toppen så det inte blir så satans varmt mot tändkablar osv.
Blev lite trångt med den lilla snigeln Bild
Hur blir det med pulserna om jag kör med en wg och delade rör fram till ventilen?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: M30 b35 turbo projekt

Postat: fre jan 19, 2018 12:30 pm
av swerobin91
Tack för alla tips , 1300cc spridare det lät extremt stort , blir att köra omsvetsat orginal och orginal fuelrail insug till en början passar spridarna i det ?
Har just köpt styrsystem och tändning och fickt det till en billig peng och så fick det bliBild
Är väl tänkt som ett litet budget bygge.
Men nog borde det väll gå att få nått liv i det styrsystemet , jo har sett att det är ifrån stenåldern när jag kollade igenom manualenBild
Vad ska du ha för cooperring och spridare?
Men hur mycket går bränsleflödet att justera med bränsle tryck ?
Tänkte så den inte går för fett med 1300cc


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Nej borsch 1300cc spridarna passar ut märkt!
Omsvetsat orginal va då?
Ja orginal fuilrail ska funka.

Har även en nuike fuilrail om du är intresserad samt Omsvetsat termostat hus.

Den pengen kommer va din största utgift då du kommer få stora problem med de styrsystem Tro Mig!. Men visst äru tjurig å int lyssna på en som har slängt 10.000kr på problem som ha upp kommit runt den där styrsystemet och tro att du kan få de till att funka. Rekommenderar dej stark att prata med mattias sandgren om att köpa ett sprut av han "vems" eller ett ta kontakt med PSI och köp ett Emu classic.

Orginal insuget funger utmärkt!.

För 6st borsch 1300cc spridare 4000kr
Komplett Cooperring packning med ringar 1800kr
Arp bultar 1500kr
Nuike fuilrail blå 800kr
Termostat hus 400kr

Re: M30 b35 turbo projekt

Postat: fre jan 19, 2018 2:47 pm
av e34535
Okej ja får tacka för visat intresse ,återkommer angående spridarna:)
Men får väl överväga styrsysetemet då :(
Men fick ge 3000kr för tändning och styrsytem med härva så var billigt men då kanske jag får försöka sälja det vidare eller nått.
Nä jag tvivlar inte en sekund på din kunskap ditt bygge ser riktigt ballt ut :)
Själv är man en riktig färsking i sammanhanget Bild

Re: M30 b35 turbo projekt

Postat: fre jan 19, 2018 3:34 pm
av mattias
e34535 skrev:stog att det skulle hå att köra med 60-2 triggerhjul , eller vad menar du att det bara läser 3 tänder ?
Fick med givare för camtrigger måste jag köra med båda eller bara på veven?
Tänkte bygga en värmesköld mot toppen så det inte blir så satans varmt mot tändkablar osv.
Blev lite trångt med den lilla snigeln Bild
Hur blir det med pulserna om jag kör med en wg och delade rör fram till ventilen?
Det var länge sedan jag stötte på ett SMC men minns att det var liknande problem med triggern, men det kan ha löst sig med senare firmware. Däremot vet jag att du inte kan köra med annat än Hall-givare med det här sprutet, och om du måste använda en induktiv ("VR") givare måste du ha ett så kallat "reluctor interface". Kan gå att montera Hall-givare från någon modernare motor (millennie-skiftet eller senare).

Och ja, det kan behövas kam-givare.. du får läsa manualen.

Och jo, jag säljer inte bara VEMS.. Framför allt MaxxECU, ECU Master och Link. Många gånger kan det vara bra att köpa av den som kan ge dig support och kanske hjälpa med inkoppling, så har du någon firma nära, gärna med bromsbänk, så ska du höra med dom.

Re: M30 b35 turbo projekt

Postat: fre jan 19, 2018 4:54 pm
av e34535
mattias skrev:
e34535 skrev:stog att det skulle hå att köra med 60-2 triggerhjul , eller vad menar du att det bara läser 3 tänder ?
Fick med givare för camtrigger måste jag köra med båda eller bara på veven?
Tänkte bygga en värmesköld mot toppen så det inte blir så satans varmt mot tändkablar osv.
Blev lite trångt med den lilla snigeln Bild
Hur blir det med pulserna om jag kör med en wg och delade rör fram till ventilen?
Det var länge sedan jag stötte på ett SMC men minns att det var liknande problem med triggern, men det kan ha löst sig med senare firmware. Däremot vet jag att du inte kan köra med annat än Hall-givare med det här sprutet, och om du måste använda en induktiv ("VR") givare måste du ha ett så kallat "reluctor interface". Kan gå att montera Hall-givare från någon modernare motor (millennie-skiftet eller senare).

Och ja, det kan behövas kam-givare.. du får läsa manualen.

Och jo, jag säljer inte bara VEMS.. Framför allt MaxxECU, ECU Master och Link. Många gånger kan det vara bra att köpa av den som kan ge dig support och kanske hjälpa med inkoppling, så har du någon firma nära, gärna med bromsbänk, så ska du höra med dom.
Yes men jag vet inte någon firma som säljer nära boden.
Vad kostar det billigaste utav dom du säljer.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: M30 b35 turbo projekt

Postat: fre jan 19, 2018 7:05 pm
av Steve
Du är ju i stort sett granne med Mattias :)

Re: M30 b35 turbo projekt

Postat: sön jan 21, 2018 11:17 pm
av e34535
Steve skrev:Du är ju i stort sett granne med Mattias :)
Är det så ? Hur långt ifrån är granne då?Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: M30 b35 turbo projekt

Postat: sön jan 21, 2018 11:29 pm
av The
30ish mil ungefär

Re: M30 b35 turbo projekt

Postat: mån jan 22, 2018 8:19 pm
av Gabbe_96
Kan varmt rekommendera att du köper te.x VEMS bla. Av mattias och far dit och bromsar, väl investerade stålars... :thumbright: sen när du ändå är igång och har toppen lös så bör du uppgradera till HD/stål vipparmar, gärna fjädrar och kamaxel. En så pass stor motor mår bara bra av lite mer duration/lyft, då får du ut max av den där volymen.
Extra krysskilar/stift till vevaxelmedbringaren är även att rekommendera

Re: M30 b35 turbo projekt

Postat: mån jan 22, 2018 11:05 pm
av mattias
Jag är ett par/tre gånger per år och bromsar i Ersnäs strax före Luleå hos Andreas Marklund / ESP-garaget. Då är bromsbänken inte så långt bort om du kan boka med mig när jag är på plats. Annars är det Sävar som gäller, 27 mil till Boden.

Re: M30 b35 turbo projekt

Postat: tis jan 23, 2018 9:54 pm
av e34535
mattias skrev:Jag är ett par/tre gånger per år och bromsar i Ersnäs strax före Luleå hos Andreas Marklund / ESP-garaget. Då är bromsbänken inte så långt bort om du kan boka med mig när jag är på plats. Annars är det Sävar som gäller, 27 mil till Boden.
Okej bra att veta har du något tel nummer man kan nå dig på?Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk