Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: sön sep 23, 2018 8:12 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 55 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: lör feb 03, 2018 5:13 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: tor dec 21, 2017 12:40 am
Inlägg: 37
Hej allihop!

Hoppas det är ok att man kommer här som total nybörjare och ställer dumma frågor, kommer säkert idiotförklara mig själv både en och två gånger men frågar man inget så får jag ju inget veta :) tänkte dela med mig av mitt senaste projekt, och samtidigt passa på att be om hjälp med att räta ut ett par frågetecken kring min senaste idé: Sugturbo på en Harley softail :thumbright:

Innan jag fortsätter: Jag vet att sugturbo inte är optimalt på något sätt. Jag siktar inte på någon maxeffekt, jag är inte ute efter värstingsiffror, jag är snarare mest intresserad av att se om jag kan få det här att funka alls. Om jag i slutändan lyckas få till en fungerande turboharley som åtminstone inte tappat körbarhet eller effekt så är jag nöjd :) Lyckas jag utöver detta vinna lite effekt så är det bara en bonus, men så mycket vet jag knappt om jag vågar hoppas på :D Men det är själva utgångsläget. Jag jagar inga extrema siffror, det är inget seriöst trimbygge med extrem hastighet som slutmål, det är mest en kul grej :)

Turbon jag köpt är en T04E T3/T4 hybrid. Anledningen till att det blev en sån är dels att jag läst att de lämpar sig för lite mindre motorer, 1.5-2.5 L enligt denna länk: http://www.airtune.se/product_info.php?info=p44_Garrett-TB34.html. Och enligt denna matris så befinner sig T04E i det lägre spannet vad avser motorstorlek och effekt: https://www.racetep.com/media/old-pdf/turbomatrix.pdf. Så jag hoppas verkligen att den ska funka.. Men främsta anledningen är att jag hittade just en sådan som dessutom var nyrenoverad och carbontätningskonverterad på ebay för en billig slant. Carbontätning är mer eller mindre ett krav om man ska bygga sugturbo, så det blev en ganska styrande faktor. Finns säkert aggregat som lämpar sig bättre för min 1450cc twin, men jag hoppas att det här ska funka :)
Bild
Bild
Bild

Wastegaten är specad till 0.5 bar, och mer än så planerar jag inte att ladda då jag vill kunna köra på vanlig bensin utan att kompsänka. Har sett lite olika siffror men originalkomp bör ligga på ca 9:1, och det borde (om jag förstått saken rätt) gå att ladda litegrann utan att sänka :)

Turbokonfigurationen jag planerar att bygga ser ni på den här filmen:
https://www.youtube.com/watch?v=0gfDWQZkv-I

Förgasaren sitter alltså först, turbon sitter monterad direkt på insuget och suger luft genom turbon för att sedan trycka in en färdig luft/bränsleblandning rakt I motorn. Fördelarna med detta är inte alltför många, men det finns ett par: Konstruktionen är väldigt enkel, förgasaren behöver inte modifieras/tätas (och kanske inte ens ombestyckas) utan fungerar i standardutförande, man behöver inte krångla med bränslepumpar och bränsletryck utan det räcker med självfallsförsörjning till förgasaren samt att turbon snurrar i undertryck under motorbroms vilket resulterar i att öladdtrycket kommer snabbare när man väl gasar igen. Det är väl typ de fördelar jag lyckats läsa mig till, i övrigt är det antagligen bättre på alla sätt och vis med en "normal" turbokonfiguration. Men jag gillar enkelheten och det lite udda i sugturbokonfigurationen, därför vill jag bygga så ändå :)

Jag tror mig ha ett hyfsat hum om hur jag ska gå tillväga, men jag har lite funderingar kring exempelvis oljeförsörjning till turbon och så vidare. Jag har ju aldrig eftermonterat någon turbo tidigare, så om någon kan upplysa mig om saker som var man tar oljetryck till turbon, huruvida man behöver matarpump/returpump, vart man leder returen etc etc så skulle jag verkligen uppskatta det :) Fler funderingar dyker säkerligen upp efterhand, men vi kan ju börja där så länge :)

Tack på förhand! :thumbright:

Mvh Anton.


Senast redigerad av Bushido sön feb 04, 2018 1:12 pm, redigerad totalt 3 gånger.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör feb 03, 2018 7:18 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Inlägg: 827
Ort: Nordmaling
Intressant projekt! :thumbright:
Du har säkert sett den här tråden.... viewtopic.php?f=21&t=60423&hilit=traja

_________________
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör feb 03, 2018 8:52 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: tor dec 21, 2017 12:40 am
Inlägg: 37
Performance_seeker skrev:
Intressant projekt! :thumbright:
Du har säkert sett den här tråden.... viewtopic.php?f=21&t=60423&hilit=traja


Tack för tipset! Den ska jag titta igenom! :D

Här är för övrigt bågen som ska överladdas:

Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön feb 04, 2018 12:07 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 01, 2012 12:03 am
Inlägg: 376
Ort: Gällivare
Det här lär bli kul :thumbright: Kör hårt!

_________________
Emil Rova
070 263 54 02

Bmw M535i Turbo
Volkswagen Vento 1.9 TD

Your toyota is fantastic


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön feb 04, 2018 1:20 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: tor dec 21, 2017 12:40 am
Inlägg: 37
ventonz skrev:
Det här lär bli kul :thumbright: Kör hårt!



Jag hoppas det iallafall :D Vore tråkigt om det bara blev skit och pannkaka av det... Men jag ska göra mitt bästa! :D

En sak jag funderar på är ju som sagt det här med oljetillförseln till turbon... Turbon kommer ju hamna hyfsat högt i förhållande till oljenivån i och med att jag monterar turbon rakt i insuget, så jag hoppas på att slippa använda en returpump. Men var ska man egentligen ta olja? Om jag tappar av olja från motorns egen oljeförsörjning någonstans kanske motorn får för lite, så jag tänkte att man kanske hellre ska försöka dra en egen slang direkt ur oljetanken med en elektrisk pump specifikt för turbon... Men då kanske motorn blir oljefylld istället, eftersom motorn pumpar olja tillbaka till tanken i ett visst tempo så kanske det blir överbelastat om motorn får ytterligare olja genom turbon och den elektriska pumpen... Eller tänker jag galet? :?

Ett alternativ kanske skulle kunna vara att leda oljereturen (från motorn till oljetanken) genom turbon och därefter till oljetanken?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons feb 07, 2018 7:19 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: sön mar 15, 2015 5:45 pm
Inlägg: 70
Ort: södre skåne duett. capri mk1. ferrari. hundkoja. HD. o 1 katt
jag tar oljan till min turbo ifrån vart oljegivaren sitter. med ett t-stycke
retur från turbon kan du ju bara skicka in i tanken på lämpligt ställe. alltså oljetanken inte bensintanken :hihi: :hihi: :mrgreen:

ska bli skoj o se vilka siffror det blir med omvänd ordning på förgasare/turbo
detta är ju mycket enklare än trycksatt förgasare


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons feb 07, 2018 9:33 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: tor dec 21, 2017 12:40 am
Inlägg: 37
pickis skrev:
jag tar oljan till min turbo ifrån vart oljegivaren sitter. med ett t-stycke
retur från turbon kan du ju bara skicka in i tanken på lämpligt ställe. alltså oljetanken inte bensintanken :hihi: :hihi: :mrgreen:

ska bli skoj o se vilka siffror det blir med omvänd ordning på förgasare/turbo
detta är ju mycket enklare än trycksatt förgasare



Ja, det har jag fått som tips från flera håll så jag ska nog försöka fixa samma lösning :)
Hehe, ska försöka undvika att blanda ihop dem :hihi:

Jag hoppas kunna ordna en bänkning någon gång framöver :thumbright: Jag siktar ju förvisso inte på några enorma effektökningar, jag kommer ladda relativt lite och sugturbo är ju som sagt mindre effektivt än tryckturbo så... MEn lite får man ju hoppas att det ger iallafall! :) Och ja, enkelheten är ju en verkligen stor fördel.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor feb 22, 2018 9:16 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: tor dec 21, 2017 12:40 am
Inlägg: 37
Nu har jag äntligen fått hem min Turbo!

Bild

Har börjat mäta och måtta lite inför bygget. Ordningen på mina komponenter blir ju (framifrån sett) Luftfilter, förgasare, turbo och till sist insug. Luftfiltret ska alltså monteras på förgasaren, förgasaren på turbons insug och turbons "blåsrör" på insuget. Vissa delar har man tur med, blåsröret och insuget har samma diameter och kan således paras ihop med en silikonslang av lagom dia plus två klämmor:

BildBild

Förgasare mot turbo däremot blir lite knivigare, där får jag tillverka någon slags adapter:

BildBild

Hur luftfiltret ska passa på förgasaren ska vi inte ens prata om, känns som att det blir något av det mest komplicerade :D

BildBild

Böjen ska bort och spikfiltret ska monteras (på något sätt, lär få tillverka en halvkrånglig adapter) platt mot förgasaren.

Dock så är jag inte riktigt nöjd med installationen av wastegaten:

BildBild

Så som monteringsblecket är bockat så måste det monteras såhär på sniskan, och jag kan inte vinkla avgashus och kompressor mer än såhär i förhållande till varandra för då når den inte hela vägen fram till wastegatens hävarm... Helst vill jag ju ha ca 90 grader mellan avgasernas inlopp och tryckluftens utblås för att bygget ska bli så kompakt som möjligt... Får fundera på en alternativ lösning här tror jag, blir väl till att tillverka ett nytt bleck att montera själva tryckklockan på så att jag får till de vinklar jag vill ha :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön feb 25, 2018 11:18 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: tor dec 21, 2017 12:40 am
Inlägg: 37
Är det någon som kan hjälpa mig reda ut en frågeställning? Är det dåligt, oväsentligt eller kanske tvärtom bra att gå upp i rördia när man bygger grenrör? HD originalrör är 1 3/4 tum, så just nu funderar jag på om jag måste hitta just sådana rör till grenrörsbygget eller om jag kan köpa rörböjar från biltema (som är 2 tum) och bara köra själva anslutningen mot topparna i 1 3/4... Min tanke är att om jag börjar på originaldia och sen går upp i rördia så bör ju venturieffekten göra att gaserna saktas ner (vilket rent spontant känns dåligt då högre gashastighet rimligtvis bör innebära bättre snurr på turbon, eller?), men samtidigt kommer ju grenröret smalna av igen innan det går in i turbon eftersom turbons inlopp för avgaser är för litet för att hysa 2x2" varpå avgaserna rimligtvis bör snabba på igen... Så frågan är väl egentligen, spelar det någon roll? Vinner eller förlorar man något på att köra eller inte köra original rördia från topp och in i turbo?
Jag menar inte att jag ska gå upp i rördia och sen behålla den större dian, utan vad jag menar är att om jag går upp i rördia och sen tillbaka till original så bör väl gashastigheten bli densamma som om jag har originaldia hela vägen? Eller svalnar avgaserna av att gå ner i hastighet temporärt även om man sen skyndar på dem igen? Jag kommer linda grenröret i avgasbandage för att behålla så mycket som möjligt av avgastempen.

Se skiss:
Bild
Pilarnas längd är alltså tänkt att illustrera skillnaden i gashastighet.
Från vänster har vi alltså en liten bit rör i originaldia (samma som avgasporten: 1.75 tum), därefter går jag för enkelhetens skull upp i diameter (till 2 tum) för att slutligen gå tillbaka till originaldia in i turbon. Min hypotes är då alltså att avgaserna temporärt saktar ner under tiden de befinner sig i det grövre röret, men att de sedan borde accelerera till originalhastighet när röret åter smalnar av. Borde inte det kunna funka eller tänker jag galet? Det är som sagt väldigt mycket lättare att få tag i rörböjar på 2" då det finns färdigbockat på Biltema för nästan inga pengar...


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån feb 26, 2018 9:09 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Inlägg: 827
Ort: Nordmaling
Min högst amatörmässiga gissning är att du kommer att förlora lite energi i avgaserna genom att gå via den större diametern...men jag väntar med spänning på vad de erfarna kommer att svara... :hihi:

_________________
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån feb 26, 2018 11:02 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: tor dec 21, 2017 12:40 am
Inlägg: 37
Jag fått en del input från annat håll som trodde att skillnaden skulle vara marginell om alls märkbar, men samtidigt känns det onödigt att chansa så jag kör på org dia istället :) blir lite dyrare än Biltemas 2"-böjar men det får det väl vara värt om det ska bli gjort ordentligt :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis feb 27, 2018 9:41 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Inlägg: 827
Ort: Nordmaling
Jag tror du gör rätt i det. Jag gillar också att göra en optimal konstruktion så långt det är möjligt med rimliga medel. :thumbright:

_________________
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis feb 27, 2018 8:50 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: tor dec 21, 2017 12:40 am
Inlägg: 37
Det här bygget kommer nog aldrig bli något annat än suboptimalt, men man kan ju i alla fall försöka göra det bästa man kan så att det ionte blir helt åt helvete suboptimalt :D


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons feb 28, 2018 12:54 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Inlägg: 1147
Ort: BjörnL Uddevalla
Det jag ser som fördelen är att du går upp lite i godstjocklek eftersom vanliga avgasböjar är lite tunna å blir ju lite mjukare när dom blir varma. Kör på typ tubrör eller vanliga 48mm tryckkärlsrör. Dom är 2.6mm gods å brukar hålla fint samt att du slipper svetsa i biltemas massiva galv.
Storleksändringen tror jag är nästan helt omätbar vid 0.5bar i fråga om effekt eller spoolup.
Tycker detta ska bli kul å följa, det är nåt speciellt med sugturbo.
Skaffa en brebandslambda och se till så den går på 0.85 eller fetare när du laddar på. Vet inte hur du tänkt lösa tändningen men kan tänka mig att stum ställd på typ 20 grader skulle funka bra å börja med.

Du får gärna berätta hur du tänkt köra angående lambda å tändning :) Alltid trevligt att höra.

Vad menas med softtail?

_________________
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons feb 28, 2018 9:50 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: tor dec 21, 2017 12:40 am
Inlägg: 37
dundersmurfen skrev:
Det jag ser som fördelen är att du går upp lite i godstjocklek eftersom vanliga avgasböjar är lite tunna å blir ju lite mjukare när dom blir varma. Kör på typ tubrör eller vanliga 48mm tryckkärlsrör. Dom är 2.6mm gods å brukar hålla fint samt att du slipper svetsa i biltemas massiva galv.
Storleksändringen tror jag är nästan helt omätbar vid 0.5bar i fråga om effekt eller spoolup.
Tycker detta ska bli kul å följa, det är nåt speciellt med sugturbo.
Skaffa en brebandslambda och se till så den går på 0.85 eller fetare när du laddar på. Vet inte hur du tänkt lösa tändningen men kan tänka mig att stum ställd på typ 20 grader skulle funka bra å börja med.

Du får gärna berätta hur du tänkt köra angående lambda å tändning :) Alltid trevligt att höra.

Vad menas med softtail?



Tack för tipset! Lite osäker på vilken väggtjocklek det är i rören jag köpt, men det visar sig. Jag har svetsat en del tunnväggigt och jag kommer stötta upp turbon på flera olika punkter för att minimera stressen som grenröret annars utsätts för. Så jag hoppas att det ska funka :)

Ja, jag tror att det blir marginell om ens märkbar skillnad så egentligen kanske det är oväsentligt. Men Nu har jag ju köpt rör i originaldia, mest för säkerhets skull. Skadar säkert inte :)

Jadu, tänkt känns nästan som en överdrift... :roll: Ärligt talat, jag hade mest tänkt se vad som händer om man helt enkelt monterar turbon och kör. Jag kommer ladda såpass lite så de jag pratat med hittills har inte trott att jag ska behöva göra särskilt mycket alls med vare sig bestyckning eller tändning. Men det visar väl sig det också, går hojen som en påse skit vid uppstart så kanske det behövs mixtras med den biten också. Men nej, ärligt talat så har jag inte planerat några särskilda åtgärder på det planet :) Ledsen att inte kunna ge ett bättre svar än så men jag är som sagt fullständig nybörjare på det här så... :D

Softail är en av Harleys modeller med en ram designad att se ut som en stelbensram fast bakändan i själva verket är fjädrad :) Skiljer sig från exempelvis Dyna-modellerna som har två stycken stötdämpare fästa mellan bakram och sving.
Softail:
Bild
Dyna:
Bild


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 55 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010