Harley Davidson Softail sugturbo, amatörbygge.
Re: Harley Davidson Softail sugturbo, amatörbygge.
Softtail har baksving, hardtail är stel ram.
Problemet med att byta rördia hit och dit är väl främst att man får returpulser vid varje storleksändring
Problemet med att byta rördia hit och dit är väl främst att man får returpulser vid varje storleksändring
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Re: Harley Davidson Softail sugturbo, amatörbygge.
Ledsen att det stått lite stilla här, väntar fortfarande på väder så att jag kan ta hem hojen. Haft konstant snöstorm här nu ett par veckor...
Under tiden har jag samlat på mig det mesta jag behöver för att sätta ihop bygget när jag väl får hem hojen, så om vi bara får lite väder snart så bör bygget kunna fortskrida i hyfsat rask takt!
Under tiden har jag samlat på mig det mesta jag behöver för att sätta ihop bygget när jag väl får hem hojen, så om vi bara får lite väder snart så bör bygget kunna fortskrida i hyfsat rask takt!
Re: Harley Davidson Softail sugturbo, amatörbygge.
Pinsamt liten uppdatering, men bättre än inget... Kanske... hur som, jag har tagit luftfilterböjen och svarvat ner den till en kort rak bit så att den går att montera rakt på förgasaren. Så slapp jag tillverka en adapter från grunden
- blackadder
- Forumsberoende
- Inlägg: 920
- Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
- Ort: Dingle
Re: Harley Davidson Softail sugturbo, amatörbygge.
Kul projekt!
Skickat från min D5503 via Tapatalk
Skickat från min D5503 via Tapatalk
Re: Harley Davidson Softail sugturbo, amatörbygge.
Tack!
Förhoppningsvis blir det lite mer intressant att följa framöver när jag faktiskt lyckas frakta hem hojen och kan börja bygga på allvar. Under tiden kan jag inte göra så mycket mer än att samla på mig de delar jag behöver och förbereda dem i möjligaste mån...
Men mer kommer, var så säker!
Förhoppningsvis blir det lite mer intressant att följa framöver när jag faktiskt lyckas frakta hem hojen och kan börja bygga på allvar. Under tiden kan jag inte göra så mycket mer än att samla på mig de delar jag behöver och förbereda dem i möjligaste mån...
Men mer kommer, var så säker!
Re: Harley Davidson Softail sugturbo, amatörbygge.
Skulle det vara möjligt att installera en laddtrycksmätare på ett t-kors på slangen mellan kompressorhuset och wastegatens tryckklocka?? Jag har ju inget plenum/insug att ta tryck till mätaren ifrån, och eftersom det tryck som styr wastegaten är vad som är intressant för mig att veta (då jag ska ladda såpass lite vill jag ju veta att wastegaten öppnar vid rätt tryck) så tänkte jag att man kanske kan mäta rakt på tryckslangen? Eller kan mam störa tryckklockan så att den inte öppnar som den ska då?
Re: Harley Davidson Softail sugturbo, amatörbygge.
Det funkar, varken wg eller mätaren tar ju inget flöde.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Re: Harley Davidson Softail sugturbo, amatörbygge.
Tack så mycket, då kör jag på det!
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 66
- Blev medlem: tor apr 26, 2007 4:57 pm
- Ort: Täfteå, Fäbodsanden
Re: Harley Davidson Softail sugturbo, amatörbygge.
Alla bilder är spännande, ser fram emot allt som visas!Bushido skrev:Tack!
Förhoppningsvis blir det lite mer intressant att följa framöver när jag faktiskt lyckas frakta hem hojen och kan börja bygga på allvar. Under tiden kan jag inte göra så mycket mer än att samla på mig de delar jag behöver och förbereda dem i möjligaste mån...
Men mer kommer, var så säker!
Re: Harley Davidson Softail sugturbo, amatörbygge.
Har äntligen fått hem hojen och kan börja bygga! Tyvärr får jag vänta till helgen då jag har alldeles för mycket att göra innan dess, och då kan jag passa på och köra lite under de vårfina dagarna som råkar infinna sig så att jag vet att hojen åtminstone funkar som den ska innan jag börjar skruva i den... Att veta att hojen funkade innan hjälper mig förhoppningsvis diagnosticera fel som eventuellt dyker upp längs med vägen, så att jag inte försöker åtgärda ett fel som jag själv inte ens orsakat
Under tiden kan jag ju passa på att ställa en antagligen hyfsat dum fråga: Hur gör man med bränslepump och bränsleretur på en förgasarturbo? Har hört vissa säga att man behöver en pump eftersom man annars kan suga förgasaren torr då man gasar på, vissa säger att självfall från tanken räcker, vissa menar att man behöver fixa en bränsleretur om man ska ha pump, andra menar att det funkar utan... Hur fan vet man vad man ska ha och inte?? Jag har köpt en liten lågtryckspump mest för att ha en hemma ifall det visar sig att jag behöver en pump:
https://www.ebay.co.uk/itm/UNIVERSAL-FU ... 2749.l2649
Men hur ska man göra med returens vara eller icke vara om jag ska montera en sån här? Jag menar, det känns ju som att det kommer spruta bensin ur förgasaren om man bara matar på med ett statiskt tryck på 0.3 bar... Så var tar man och stoppar i en returslang?
Under tiden kan jag ju passa på att ställa en antagligen hyfsat dum fråga: Hur gör man med bränslepump och bränsleretur på en förgasarturbo? Har hört vissa säga att man behöver en pump eftersom man annars kan suga förgasaren torr då man gasar på, vissa säger att självfall från tanken räcker, vissa menar att man behöver fixa en bränsleretur om man ska ha pump, andra menar att det funkar utan... Hur fan vet man vad man ska ha och inte?? Jag har köpt en liten lågtryckspump mest för att ha en hemma ifall det visar sig att jag behöver en pump:
https://www.ebay.co.uk/itm/UNIVERSAL-FU ... 2749.l2649
Men hur ska man göra med returens vara eller icke vara om jag ska montera en sån här? Jag menar, det känns ju som att det kommer spruta bensin ur förgasaren om man bara matar på med ett statiskt tryck på 0.3 bar... Så var tar man och stoppar i en returslang?
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 62
- Blev medlem: tor dec 29, 2016 9:21 pm
- Ort: Rolfstorp
Re: Harley Davidson Softail sugturbo, amatörbygge.
Kul bygge.
Bränslepump ska ju inte behövas om man kör
Sugturbo.
Bara flödet från tank till flotörhus räcker till.
En tanke jag fick när jag läste detta var att man
Kanske kunde tästa flödet genom att lossa flotörhuset
Sätta en behållare under och mäta hur mycket bensin det kommer under en viss tid.
Det borde gå att räkna ut hur mycket som behövs för effeket ni
Siktar på.
Kent
Bränslepump ska ju inte behövas om man kör
Sugturbo.
Bara flödet från tank till flotörhus räcker till.
En tanke jag fick när jag läste detta var att man
Kanske kunde tästa flödet genom att lossa flotörhuset
Sätta en behållare under och mäta hur mycket bensin det kommer under en viss tid.
Det borde gå att räkna ut hur mycket som behövs för effeket ni
Siktar på.
Kent
För lite tid
Re: Harley Davidson Softail sugturbo, amatörbygge.
Jag vet inte riktigt, några av de jag pratat med har påtalat att självfallsflödet inte alltid är tillräckligt och att man riskerar att suga förgasaren torr när man drar på... och då blir det dåligt... Jag tänkte att jag skulle prova utan, men visar det sig att det inte fungerar så vill jag I alla fall ha planen klar och delarna hemma om det visar sig att jag behöver mer flöde
Re: Harley Davidson Softail sugturbo, amatörbygge.
Finns det ingen bottenplugg på förgasaren? Öppna den om det finns och mät upp hur mycket som kommer per minut.
Re: Harley Davidson Softail sugturbo, amatörbygge.
Egentligen borde man väl kunna plocka av soppaslangen och mäta hur mycket som kommer ur den? Det är väl flödet fram till förgasaren som är intressant då det avgör hur fort förgasaren kan fyllas pöå efterhand som soppan i den förbrukas, eller?
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1041
- Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
- Ort: Ljusdal
Re: Harley Davidson Softail sugturbo, amatörbygge.
Nålventilen är väl en faktor också när det gäller förgasare?