Harley Davidson Softail sugturbo, amatörbygge.

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Bushido
Lite mer laddtryck
Inlägg: 39
Blev medlem: tor dec 21, 2017 12:40 am

Re: Harley Davidson Softail sugturbo, amatörbygge.

Inlägg av Bushido »

När man trycker genom förgasarna så måste man trycksötta bränslet också, annars riskerar du att det inte kommer någon soppa till förgasarna då där är övertryck. Sugturbo är lite annorlunda I att det istället suger genom förgasaren, där det I tryckturbo bildas övertryck bildas istället undertryck när man bygger som jag gör. Det är med andra ord inte sökertbatt jag behöver någon bränslepump, men vissa menar att man kanske behöver en iallafall om det visar sig att flödet är otillräckligt. Men det visar sig väl tänker jag :) alltid kul att läsa om olika projekt oavsett så jag ska absolut kolla upp det, tack för tipset! :)
Gson adak
Lite mer laddtryck
Inlägg: 23
Blev medlem: lör apr 15, 2017 5:39 pm

Re: Harley Davidson Softail sugturbo, amatörbygge.

Inlägg av Gson adak »

Vilken effekt har du tänkt ta ut?
Du kan räkna med att ta ut cirka 100 hk per 5dl bensin.

Det är ett riktmärke som funkar bra!
Alltså 5dl per minut.
Mvh Richard
Bushido
Lite mer laddtryck
Inlägg: 39
Blev medlem: tor dec 21, 2017 12:40 am

Re: Harley Davidson Softail sugturbo, amatörbygge.

Inlägg av Bushido »

Bara marginellt mer än original till att börja med, jag är mer intresserad av att få systemet att fungera ordentligt med bibehållen körbarhet på gata än att plocka ut stora siffror :)
Benghaan
För mycket laddtryck
Inlägg: 219
Blev medlem: fre okt 01, 2010 8:56 am
Ort: Umeå

Re: Harley Davidson Softail sugturbo, amatörbygge.

Inlägg av Benghaan »

Det kan vara så att du inte behöver göra nått åt tändningen.
Men tänk dig att det är en riktigt varm och solig dag du glider genom stan och trafiken står i stort sätt still. Det börjar rycka i gashanden. Och helt plötsligt får du grönt ljus och en super fin raksträcka att gasa iväg på. Du har ingen vattenkylning och motorn kan gå ganska varm även utan turbo. Då är det nog inte omöjligt att det kan spika även på blygsamma tryck.
Bushido
Lite mer laddtryck
Inlägg: 39
Blev medlem: tor dec 21, 2017 12:40 am

Re: Harley Davidson Softail sugturbo, amatörbygge.

Inlägg av Bushido »

Tack för input, jag ska absolut överväga det :) Men min förhoppning är att det ska funka med 0.5 bar och 98-oktan :) Visar det sig att det inte gör det, då får jag såklart fixa tändningen på ett eller annat sätt :)

När man, som jag, jobbar enligt "man tager vad man haver"-metoden så är det lätt att de enklaste jobb blir en aning omständiga och tidskrävande... Som ikväll, hela eftermiddagen/kvällen har gått åt till att tillverka den tjocka stålplatta som ska fästa grenröret vid turbons inlopp i turbinhuset... Anledningen: Jag var tvungen att tillverka den i fyra bitar som vardera skulle kapas ut, borras, slipas och svetsas ihop till den färdiga biten som därefter skulle planslipas, bara för att jag saknade en tillräckligt stor bit av tillräckligt tjockt stål... Nåja, skam den som ger sig. Plattan är färdig och nu ska en kona tillverkas som leder collectorn in i plattan så att jag kan montera den på turbon och bygga vidare på grenröret! :)
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bushido
Lite mer laddtryck
Inlägg: 39
Blev medlem: tor dec 21, 2017 12:40 am

Re: Harley Davidson Softail sugturbo, amatörbygge.

Inlägg av Bushido »

Byggt vidare på collectorn och fäst ihop plattan med rören :)
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild


Är det någon som kan förklara en sak angående oljesmörjningen av turbon för mig?

Jag har hört att Trask performance (som bygger mycket harleyturbo borta i USA) har för vana att ta olja från oljetryckgivaren och sen leda den tillbaka ner i kamkåpan där den sen åker vidare tillbaka till oljetanken. Jag tänker använda samma lösning, men det är en sak jag inte blir klok på... Om man nu tar olja från tryckgivaren (vilket är direkt efter pumpen om jag förstått saken rätt, innan oljan går vidare till resten av motorn), leder man då inte bort en del av den olja som ska smörja motorn? Hur funkar det rent praktiskt? Finns det risk att resten av motorn får för lite olja och tar skada eller hur funkar det?? Jag bara tänker att rent logiskt så känns det ju som att resten av motorn rimligtvis bör få mindre olja om man leder bort delar av flödet till turbon, och det känns ju mindre bra... Eller är det så att turbon bara ska ha ett tillflöde men att själva inströmningshållet är såpass litet att trycket byggs upp innann turbon och merparten av oljan strömmar den vanliga vägen medan bara en liten del trycks in i turbon, dvs ingen större del av oljan tas från resten av motorn och att det därmed inte är någon fara? Vore tacksam om någon kunde hjälpa mig reda ut det här då jag helst inte vill skada min motor...
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Harley Davidson Softail sugturbo, amatörbygge.

Inlägg av The »

En turbo behöver ganska lite oljeflöde och då trycksmorda motorer I allmänhet har ganska mycket överkapacitet i oljepumpsväg så brukar det inte vara något större problem att stjäla lite olja.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Bushido
Lite mer laddtryck
Inlägg: 39
Blev medlem: tor dec 21, 2017 12:40 am

Re: Harley Davidson Softail sugturbo, amatörbygge.

Inlägg av Bushido »

Tack för svaret! Då kommer nästa fråga: hur stjäl man rätt mängd olja? Hur stora ska slangar och anslutningar vara? Blir turbon själv en naturlig strypning som bara sväljer vad den behöver eller måste man ha en strypning? Jag har hört talas om att strypningar används för att motverka att turbon ryker, men min är ju koltätad och det borde således inte läcka förbi tätningarna så jag hade väl lite hoppas slippa använda strypningar...

Jag har en bit stålomspunnen slang på 4mm invändig dia, skulle den funka att ta oljan igenom eller är det för klent eller rentav får stort?? Hur stort bör hålet vara I anslutningen om man använder den här slangen?
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Harley Davidson Softail sugturbo, amatörbygge.

Inlägg av dundersmurfen »

Jag brukar använda 1.5mm restriktor nära turbon. Men då på bilmotorer som jag vet har "rejält" oljetryck. Här man ett lägre oljetryck så kanske man behöver ge turbon mer olja men det är mer än jag vet
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
bop
För mycket laddtryck
Inlägg: 186
Blev medlem: mån sep 07, 2015 6:07 pm

Re: Harley Davidson Softail sugturbo, amatörbygge.

Inlägg av bop »

Här har du kanske lite inspiration.
Visserligen en Sporre, men samma typ av turbosystem som du bygger.
Hdelectra1987
För lite laddtryck
Inlägg: 8
Blev medlem: mån mar 18, 2019 2:14 am
Ort: Göteborg

Re: Harley Davidson Softail sugturbo, amatörbygge.

Inlägg av Hdelectra1987 »

Vad skulle du ta för å göra ett par avgasflänsar med ett par rörstumpar på?
Conny Ågren

Fordon
HD Electra -87 Revtech 88" = 1450cc uppskattar 80hk
Bushido
Lite mer laddtryck
Inlägg: 39
Blev medlem: tor dec 21, 2017 12:40 am

Re: Harley Davidson Softail sugturbo, amatörbygge.

Inlägg av Bushido »

bop skrev:Här har du kanske lite inspiration.
Visserligen en Sporre, men samma typ av turbosystem som du bygger.
Hoppsan, missade ditt inlägg helt. Fan, har det redan gått såhär lång tid?? Har tyvärr inte kunnat göra något med hojen sedan jag uppdaterade tråden sist, skruvade ihop den inför körsäsongen och tänkte pyssla vidare när hösten kom men tyvärr har annat (bland annat husköp och flytt) kommit ivägen så turbobygget har fått vila. Tveksamt om jag hinner göra något innan årets säsong drar igång, förhoppningsvis vår snart. Men om inte annat får jag fortsätta till hösten. Denna gång ska jag förhoppningsvis inte lägga all tid på husköp, flytt och anat mög iallafall :mrgreen:

Snyggt bygge förresten, tack för tipset! Clean installation. Lyxigt att ha fotpinnarna bakom turbon, jag är lite nervös inför hur jag ska lösa benutrymmet på min hoj... :hihi:
Bushido
Lite mer laddtryck
Inlägg: 39
Blev medlem: tor dec 21, 2017 12:40 am

Re: Harley Davidson Softail sugturbo, amatörbygge.

Inlägg av Bushido »

Hdelectra1987 skrev:Vad skulle du ta för å göra ett par avgasflänsar med ett par rörstumpar på?
Tack för förtroendet, men tyvärr har jag ingen möjlighet att fixa något sånt nu. Hela min verkstad är magasinerad i väntan på att kunna installeras i mitt nya garage. Ytterligare en grej jag måste fixa innan jag kan fortsätta med bygget...

Testa närmsta mekaniska verkstad, köp med dig en rörbit med rätt dimension och lite fikabröd så kan de säkert spänna upp det där röret i svarven och mata fram ett par flänsar på ingen tid alls :)
Hdelectra1987
För lite laddtryck
Inlägg: 8
Blev medlem: mån mar 18, 2019 2:14 am
Ort: Göteborg

Re: Harley Davidson Softail sugturbo, amatörbygge.

Inlägg av Hdelectra1987 »

Oki.
Ska gå över till grannen å kolla. Tycker han e för snäll å vägrar ta betalt för små saker...
Lycka till med ditt bygge det kommer följas
Conny Ågren

Fordon
HD Electra -87 Revtech 88" = 1450cc uppskattar 80hk
Skriv svar