BörnMotors Volvo 760 (Film från DSO, personbästa och haveri)
Postat: tis jul 03, 2018 12:44 am
Efter att ha haft bilen nu sedan 2007 så får jag äntligen tummen ur och lägger jag upp en tråd om den.
Början utav tråden blir en återblick fram tills vi närmar oss nutid.
Efter ett långt sökande i hela landet efter en Volvo med B23ET motor så fick jag äntligen tag på en 760 turbo, 84 i hemkommunen.
Bilen har under dom första åren modifierats en hel del för att sedan stanna utav på grund utav jobbsituation och så vidare.
Nu på senare tid har det börjat ta fart igen.
Bilen ska användas enbart till dragrace och har därför (efter en viss rostlagning ) plockats ur och lättats en hel del.
Den har blivit försedd med fullbur och en förstärkt original bakvagnsupphängning som även har fått en del justeringsmöjligheter.
Motorn blev det inga underverk utförda med. Jag satte i en D-kam, bättre ventilfjädrar, fräste sätena och riktplanade toppen.
Blockets cylindrar var slitna, men eftersom jag har en budget på detta bygge så maskinhonade jag bara cylindrarna, installerade sedan nya ringar. Blocket blev även toppdeckat. (Finns vissa fördelar med att jobba på en motorfirma )
Körde sedan med original motronic sprutet, större spridare och en stor bränslepump.
Mappningen under denna period utfördes med bränsletryck vs. laddtryck, det hela övervakades utav en bredbandslambda.
På turbo sidan plockades det på en kkk27 uppe på ett gjutet GIK grenrör med 50mm wg.
Med denna enkla setup så gjorde då bilen 8.30 på 201m och 12.90 på 402m
Klubbracet som är utan tidtagning lyckades jag sedan vinna i 2008. Med alltför högt laddtryck körde jag då ifrån bilar som hade kört låga 12 sekunder på strippen.
Efter detta så ville jag uppdatera med ett riktigt datasprut. Här gör jag nu min första miss med bilen, jag köper ett MS 1 sprut.
Detta kommer medföra massa år med krångel som kulminerar i en misslyckad bromsning hos Motornord. Då får jag nog och köper då ett Link Storm istället.
Resten kommer jag framöver att lägga upp med bilder och någon film
Början utav tråden blir en återblick fram tills vi närmar oss nutid.
Efter ett långt sökande i hela landet efter en Volvo med B23ET motor så fick jag äntligen tag på en 760 turbo, 84 i hemkommunen.
Bilen har under dom första åren modifierats en hel del för att sedan stanna utav på grund utav jobbsituation och så vidare.
Nu på senare tid har det börjat ta fart igen.
Bilen ska användas enbart till dragrace och har därför (efter en viss rostlagning ) plockats ur och lättats en hel del.
Den har blivit försedd med fullbur och en förstärkt original bakvagnsupphängning som även har fått en del justeringsmöjligheter.
Motorn blev det inga underverk utförda med. Jag satte i en D-kam, bättre ventilfjädrar, fräste sätena och riktplanade toppen.
Blockets cylindrar var slitna, men eftersom jag har en budget på detta bygge så maskinhonade jag bara cylindrarna, installerade sedan nya ringar. Blocket blev även toppdeckat. (Finns vissa fördelar med att jobba på en motorfirma )
Körde sedan med original motronic sprutet, större spridare och en stor bränslepump.
Mappningen under denna period utfördes med bränsletryck vs. laddtryck, det hela övervakades utav en bredbandslambda.
På turbo sidan plockades det på en kkk27 uppe på ett gjutet GIK grenrör med 50mm wg.
Med denna enkla setup så gjorde då bilen 8.30 på 201m och 12.90 på 402m
Klubbracet som är utan tidtagning lyckades jag sedan vinna i 2008. Med alltför högt laddtryck körde jag då ifrån bilar som hade kört låga 12 sekunder på strippen.
Efter detta så ville jag uppdatera med ett riktigt datasprut. Här gör jag nu min första miss med bilen, jag köper ett MS 1 sprut.
Detta kommer medföra massa år med krångel som kulminerar i en misslyckad bromsning hos Motornord. Då får jag nog och köper då ett Link Storm istället.
Resten kommer jag framöver att lägga upp med bilder och någon film