Austin Mini 2800 AWD

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Mschneberger
Lite mer laddtryck
Inlägg: 35
Blev medlem: tor aug 02, 2018 8:33 pm

Austin Mini 2800 AWD

Inlägg av Mschneberger »

Hellu
Tänkte jag skulle dela med mig lite av min renovering av en austin mini från 1970 , ett projekt som redam från början hade ambitioner att spåra ur , men som tog en annan vändning när puristen i mig började ta överhanden. Planen var från början en mitmonterad busso V6 med custom framvagn baserad på geometri från en mx5.
Puristen i mig sa dock efter en stund med cadande att va fasen , behåll du köregenskaperna från minin i stället. och ärligt talat , det är roligare o kunna va fyra å åka å äta glass än å va två.
Så planerna lades om lite. Det gjorde väll iofs inte ett någe då det för tillfället bara stog rostlagning på schemat ( det är ju en mini) fast då det inte varit i trafik sen 81 så är det i stort sett bara golvet som varit dåligt. skärmar å front räknar jag inte då dessa byttes. Hur som så landade planen i att åka med en polo gti hybridmotor ( 1,6L block med 1,4 liters topp) så en topp köptes. (den finns fortfarande kvar om nån är sugen ) och plåtarbetet fortsatte.
Året är 2017 .
tanken är att bilen skall bli fwd med så orginal fjädring som det bara går för egenskaperna från minin vill jag behålla. å jag vill inte avvika för mycket från orginalstuk .
sen råkade jag trilla över växellåda,kardan och bakaxel från en vr6 syncro..och självklart ska börnie bli awd. lagar ju fortfarande rost så man kan likagärna ta det steget. helt plötsligt så behöver 1,6 litersblocket komma från en golf istället, då den 1,6 som satt i golfen var samma som i polon fast bultat till en golflåda istället för pololåda och har således bigblock-bultmönster. dem är dessutom billigare.

behövde dock tillverka ny kardantunnel , ny bakram samt så blir det rätt mycket nytt i subframen fram . även om målet fortfarande är miniegenskaper. så allt baseras på minins fästpunkter fast med vissa egna tankar om saker som kan göras bättre. bland annat så blir det 12 graders vinkel på svingarmarna bak , samt lite vinkel för att få till lite cambergain , fram och bak blir det stötstångsfjädring med protechdämpare som har justering på både comp o retur.

fälgar blir med största sannolikhet force racing 13" tillsammans med skitstora skivor (lutar åt 256mm eller 265) tillsammans med hispecOK 4-kolvs.
skärmbreddare är grupp5 breddare. så utombords så vill jag ha den seende ut som istort vilken kittad mini som helst. tunneln är bara märkbart större , på så sätt så får man titta två gånger inni för att se att nått inte stämmer.

blir halvbur byggd enligt reglementet för timeattack. ifall att jag skulle vilja köra där nån gång så är det lika bra att bygga reglementsenlig bur.
Bilen skall reggas som ombyggt via sfro är tanken.

Mycket tanke har lagts på servicevänlighet , dock baserat på att jag inte vill ha flippfront. men saker skall vara lätt att byta.
t.ex så sitter diffen bak i en egen liten vagga så att man kan plocka den utan å plocka bakramen NÄR jag skrotar diffen . nehöver man ner med hela bakramen så är det bara en v-bandsklämma samt bromsoksom behöver lossas. så sänker man ner det. ja och stötstäner till dämparna.

Ja just det.. den där 1,6:an blev aldrig inköpt.. Det hamnade en VR6:a i verkstan istället. =)

nu har jag börjat kapa plats för grejjerna i fram =)

Bild


Bild

Bild

Bild

Bild



Bild

Bild

Bild

Bild
Diffbryggan

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Mschneberger
Lite mer laddtryck
Inlägg: 35
Blev medlem: tor aug 02, 2018 8:33 pm

Re: Austin Mini 2800 AWD

Inlägg av Mschneberger »

Giuseppe
Lite mer laddtryck
Inlägg: 13
Blev medlem: lör jun 15, 2013 9:01 am

Re: Austin Mini 2800 AWD

Inlägg av Giuseppe »

Fränt
Användarvisningsbild
steppen
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: mån jul 29, 2013 8:15 am

Re: Austin Mini 2800 AWD

Inlägg av steppen »

Riktigt snygga jobb du gör..imponerad
Ska bli kul o följa


Bryt ihop o kom igen
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 912
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: Austin Mini 2800 AWD

Inlägg av blackadder »

Riktigt kul projekt! Ser proffsigt ut.

/Peter
Mschneberger
Lite mer laddtryck
Inlägg: 35
Blev medlem: tor aug 02, 2018 8:33 pm

Re: Austin Mini 2800 AWD

Inlägg av Mschneberger »

tack det värmer =)

vart var vi . jo vi är väll typ där just nu, jag håller på och kapar ur lite för att få plats med lådan. och som det ser ut så får den plats riktigt bra där just nu , motorn får ju teoretiskt sett plats , skall bara lösa den praktiska biten . blir ju lite som å försöka trycka tillbaka en 6-kilos bäbis in i magen .
men det ska gå jättefint. för å få lite mer hållfasthet så har jag förstärkt upp främre infästning för bakre subframen

sen behöver jag lite hjälpt. styrväxel på minin har 9/16-36 spline. är det nån som har koll på vilka andra bilar som har samma fast med kolapsbar stång ?

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: Austin Mini 2800 AWD

Inlägg av jompazx »

Skit Coolt!
mvh! Jonathan Hall
Användarvisningsbild
* * * NXJ * * *
Forumsberoende
Inlägg: 2432
Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
Kontakt:

Re: Austin Mini 2800 AWD

Inlägg av * * * NXJ * * * »

Fränt bygge som jag kommer följa :thumbright:

:arrow: NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
evozz
Lite mer laddtryck
Inlägg: 39
Blev medlem: tis okt 21, 2008 5:19 am

Re: Austin Mini 2800 AWD

Inlägg av evozz »

Fräck bygge!

Har du kikat på "Project Binky" på Youtube?
Stefan Enlund
MatsN
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Ort: Lule

Re: Austin Mini 2800 AWD

Inlägg av MatsN »

Den lösningen var inte dum. Kommer följa bygget med intresse. Kul med en svensk Binky.

Btw, du råkar inte ha varit på snövit och jobbat? Var där 07-08 och ditt namn känns igen.
Mschneberger
Lite mer laddtryck
Inlägg: 35
Blev medlem: tor aug 02, 2018 8:33 pm

Re: Austin Mini 2800 AWD

Inlägg av Mschneberger »

evozz skrev:Fräck bygge!

Har du kikat på "Project Binky" på Youtube?
japp.. funnit mycker inspiration där =)
Mschneberger
Lite mer laddtryck
Inlägg: 35
Blev medlem: tor aug 02, 2018 8:33 pm

Re: Austin Mini 2800 AWD

Inlägg av Mschneberger »

MatsN skrev:
Den lösningen var inte dum. Kommer följa bygget med intresse. Kul med en svensk Binky.

Btw, du råkar inte ha varit på snövit och jobbat? Var där 07-08 och ditt namn känns igen.
tackar.

jodå var på snövit. vi jobbade väll ihop om inte jag pusslar fel =)
Truls_Nordahl
För mycket laddtryck
Inlägg: 407
Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Ort: Österlen/Skåne

Re: Austin Mini 2800 AWD

Inlägg av Truls_Nordahl »

Jäkligt najs projekt detta! Snyggt gjort! :thumbright:
Bild

Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing
MatsN
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Ort: Lule

Re: Austin Mini 2800 AWD

Inlägg av MatsN »

Mschneberger skrev:
MatsN skrev: Den lösningen var inte dum. Kommer följa bygget med intresse. Kul med en svensk Binky.

Btw, du råkar inte ha varit på snövit och jobbat? Var där 07-08 och ditt namn känns igen.
tackar.

jodå var på snövit. vi jobbade väll ihop om inte jag pusslar fel =)
Jo nån rotation på slutet vill jag minnas.

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk
Mschneberger
Lite mer laddtryck
Inlägg: 35
Blev medlem: tor aug 02, 2018 8:33 pm

Austin Mini 2800 AWD

Inlägg av Mschneberger »

Lite tillbakablickar på hur mycket som kapats ur i röva .

Kul att intresse finns , ger lite mer driv å försöka göra saker snyggt fint å bra , även om jag har droppat ambitionen å hålla nick blackhurstnivå på grejjerna ,

Jag har iofs en helt annan kravspec än honom ,
Så långt det går så vill jag hålla saker orginalt , så jag kommer leva med både taskiga tirkare å en astmatiskt värmefläkt

Bildji16]



Här är även lite fler bilder på stolsfälningen om nån mer än mats gillade den , själva pinnen som styr allt rider på en konsol på vägen tillbaka ner å det är denna konsol som pressar in den så att spåren i den hamnar i ett läge där den kan gå ner i klyckorna , när den sedan ffjädrar tillbaka så sitter den skitfint i

Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skriv svar