Austin Mini 2800 AWD
Postat: tor aug 02, 2018 9:19 pm
Hellu
Tänkte jag skulle dela med mig lite av min renovering av en austin mini från 1970 , ett projekt som redam från början hade ambitioner att spåra ur , men som tog en annan vändning när puristen i mig började ta överhanden. Planen var från början en mitmonterad busso V6 med custom framvagn baserad på geometri från en mx5.
Puristen i mig sa dock efter en stund med cadande att va fasen , behåll du köregenskaperna från minin i stället. och ärligt talat , det är roligare o kunna va fyra å åka å äta glass än å va två.
Så planerna lades om lite. Det gjorde väll iofs inte ett någe då det för tillfället bara stog rostlagning på schemat ( det är ju en mini) fast då det inte varit i trafik sen 81 så är det i stort sett bara golvet som varit dåligt. skärmar å front räknar jag inte då dessa byttes. Hur som så landade planen i att åka med en polo gti hybridmotor ( 1,6L block med 1,4 liters topp) så en topp köptes. (den finns fortfarande kvar om nån är sugen ) och plåtarbetet fortsatte.
Året är 2017 .
tanken är att bilen skall bli fwd med så orginal fjädring som det bara går för egenskaperna från minin vill jag behålla. å jag vill inte avvika för mycket från orginalstuk .
sen råkade jag trilla över växellåda,kardan och bakaxel från en vr6 syncro..och självklart ska börnie bli awd. lagar ju fortfarande rost så man kan likagärna ta det steget. helt plötsligt så behöver 1,6 litersblocket komma från en golf istället, då den 1,6 som satt i golfen var samma som i polon fast bultat till en golflåda istället för pololåda och har således bigblock-bultmönster. dem är dessutom billigare.
behövde dock tillverka ny kardantunnel , ny bakram samt så blir det rätt mycket nytt i subframen fram . även om målet fortfarande är miniegenskaper. så allt baseras på minins fästpunkter fast med vissa egna tankar om saker som kan göras bättre. bland annat så blir det 12 graders vinkel på svingarmarna bak , samt lite vinkel för att få till lite cambergain , fram och bak blir det stötstångsfjädring med protechdämpare som har justering på både comp o retur.
fälgar blir med största sannolikhet force racing 13" tillsammans med skitstora skivor (lutar åt 256mm eller 265) tillsammans med hispecOK 4-kolvs.
skärmbreddare är grupp5 breddare. så utombords så vill jag ha den seende ut som istort vilken kittad mini som helst. tunneln är bara märkbart större , på så sätt så får man titta två gånger inni för att se att nått inte stämmer.
blir halvbur byggd enligt reglementet för timeattack. ifall att jag skulle vilja köra där nån gång så är det lika bra att bygga reglementsenlig bur.
Bilen skall reggas som ombyggt via sfro är tanken.
Mycket tanke har lagts på servicevänlighet , dock baserat på att jag inte vill ha flippfront. men saker skall vara lätt att byta.
t.ex så sitter diffen bak i en egen liten vagga så att man kan plocka den utan å plocka bakramen NÄR jag skrotar diffen . nehöver man ner med hela bakramen så är det bara en v-bandsklämma samt bromsoksom behöver lossas. så sänker man ner det. ja och stötstäner till dämparna.
Ja just det.. den där 1,6:an blev aldrig inköpt.. Det hamnade en VR6:a i verkstan istället. =)
nu har jag börjat kapa plats för grejjerna i fram =)
Diffbryggan
Tänkte jag skulle dela med mig lite av min renovering av en austin mini från 1970 , ett projekt som redam från början hade ambitioner att spåra ur , men som tog en annan vändning när puristen i mig började ta överhanden. Planen var från början en mitmonterad busso V6 med custom framvagn baserad på geometri från en mx5.
Puristen i mig sa dock efter en stund med cadande att va fasen , behåll du köregenskaperna från minin i stället. och ärligt talat , det är roligare o kunna va fyra å åka å äta glass än å va två.
Så planerna lades om lite. Det gjorde väll iofs inte ett någe då det för tillfället bara stog rostlagning på schemat ( det är ju en mini) fast då det inte varit i trafik sen 81 så är det i stort sett bara golvet som varit dåligt. skärmar å front räknar jag inte då dessa byttes. Hur som så landade planen i att åka med en polo gti hybridmotor ( 1,6L block med 1,4 liters topp) så en topp köptes. (den finns fortfarande kvar om nån är sugen ) och plåtarbetet fortsatte.
Året är 2017 .
tanken är att bilen skall bli fwd med så orginal fjädring som det bara går för egenskaperna från minin vill jag behålla. å jag vill inte avvika för mycket från orginalstuk .
sen råkade jag trilla över växellåda,kardan och bakaxel från en vr6 syncro..och självklart ska börnie bli awd. lagar ju fortfarande rost så man kan likagärna ta det steget. helt plötsligt så behöver 1,6 litersblocket komma från en golf istället, då den 1,6 som satt i golfen var samma som i polon fast bultat till en golflåda istället för pololåda och har således bigblock-bultmönster. dem är dessutom billigare.
behövde dock tillverka ny kardantunnel , ny bakram samt så blir det rätt mycket nytt i subframen fram . även om målet fortfarande är miniegenskaper. så allt baseras på minins fästpunkter fast med vissa egna tankar om saker som kan göras bättre. bland annat så blir det 12 graders vinkel på svingarmarna bak , samt lite vinkel för att få till lite cambergain , fram och bak blir det stötstångsfjädring med protechdämpare som har justering på både comp o retur.
fälgar blir med största sannolikhet force racing 13" tillsammans med skitstora skivor (lutar åt 256mm eller 265) tillsammans med hispecOK 4-kolvs.
skärmbreddare är grupp5 breddare. så utombords så vill jag ha den seende ut som istort vilken kittad mini som helst. tunneln är bara märkbart större , på så sätt så får man titta två gånger inni för att se att nått inte stämmer.
blir halvbur byggd enligt reglementet för timeattack. ifall att jag skulle vilja köra där nån gång så är det lika bra att bygga reglementsenlig bur.
Bilen skall reggas som ombyggt via sfro är tanken.
Mycket tanke har lagts på servicevänlighet , dock baserat på att jag inte vill ha flippfront. men saker skall vara lätt att byta.
t.ex så sitter diffen bak i en egen liten vagga så att man kan plocka den utan å plocka bakramen NÄR jag skrotar diffen . nehöver man ner med hela bakramen så är det bara en v-bandsklämma samt bromsoksom behöver lossas. så sänker man ner det. ja och stötstäner till dämparna.
Ja just det.. den där 1,6:an blev aldrig inköpt.. Det hamnade en VR6:a i verkstan istället. =)
nu har jag börjat kapa plats för grejjerna i fram =)
Diffbryggan