Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: fre dec 14, 2018 2:00 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 27 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: volvo duett v40 1964
InläggPostat: ons aug 08, 2018 6:43 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Inlägg: 4705
Ort: Boden
M31/1031 utväxling passar inte i M30/1030/dana30 hus.
Däremot själva diffen passar mellan.

_________________
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: volvo duett v40 1964
InläggPostat: tor aug 09, 2018 9:10 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Inlägg: 2686
Ort: Umeå
Instämmer med det The skriver ovan men vill tilägga i det du skrev förut att 3,15:1 bara fanns till 1031, den skall finnas till 1030 också, vet att 4 växlade 240 med förgasare kring typ 1982 hade 1030 och 3:15.

_________________
[076-8007754]


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: volvo duett v40 1964
InläggPostat: tor aug 09, 2018 11:39 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: sön mar 15, 2015 5:45 pm
Inlägg: 82
Ort: södre skåne duett. capri mk1. ferrari. hundkoja. HD. o 1 katt
okay tack för infon
vet ungefär va jag ska leta efter, men inte riktigt vart :D det svårt med delar även till 240 bilar

det nock lättare att hitta den berömde nålen, än att hitta en sån bakaxel
det sluter nock med en drev sats till dana 30 axlen

nu har jag bytt kylare till en kines alu kylare med passform som jag vete fan
fast dom som säljer dom säger dom är till duett
men nu sitter den där, jag har beställt nya slangar kommer nästa vecka.
får göra lite mera seriösa fästen sen när jag plockar ner bilen för lack
Bild

även förgasaren har fått nya munstycken o packningar
Bild

fick slipa lite på foten då den var sned
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: volvo duett v40 1964
InläggPostat: tis aug 14, 2018 4:51 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Inlägg: 642
Ort: Ljusdal
Inte tänkt på en M41 overdrivelåda om du ändå tänkt köra på M40?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: volvo duett v40 1964
InläggPostat: lör aug 18, 2018 4:58 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: sön mar 15, 2015 5:45 pm
Inlägg: 82
Ort: södre skåne duett. capri mk1. ferrari. hundkoja. HD. o 1 katt
jodå om jag bara kunde hitta en i bra skick


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: volvo duett v40 1964
InläggPostat: sön aug 19, 2018 8:04 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons apr 17, 2013 11:03 am
Inlägg: 229
Ort: Göteborg
Roligt projekt, ska bli kul att följa. Hade en S40 med den motorn och den gick bra. Schysst vrid från botten men saknar kanske lite på högre varv. Blir nog bättre i en lättare bil ;) Finns ju en hel del eftermarknadsprylar om man vill att den ska gå snabbare också.

_________________
Victor Hofmeijer
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: volvo duett v40 1964
InläggPostat: ons sep 05, 2018 9:35 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: sön mar 15, 2015 5:45 pm
Inlägg: 82
Ort: södre skåne duett. capri mk1. ferrari. hundkoja. HD. o 1 katt
tänkte klippa o klistra i den orginala kabelhärvan o flytta den med till duetten
klippa bort allt onödigt som ljus, anti spin, abs o dyl
är det ens möjligt att göra detta med tanke på startspärr osv
tänkte börja med att frilägga kabelhärvan o sen gå systematiskt fram
typ klippa en sladd i taget o kolla om skitet fortfarande starter, tills jag står kvar med endast motor kabelhärvan
som jag då flyttar med över till duetten
så gjorde vi på cheva van förut men fungar det också på v40 volvo ???
jag är inte helt korkad på el, har byggt flera el härvar i mina andra bilar :thumbright:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: volvo duett v40 1964
InläggPostat: sön sep 30, 2018 5:36 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: sön mar 15, 2015 5:45 pm
Inlägg: 82
Ort: södre skåne duett. capri mk1. ferrari. hundkoja. HD. o 1 katt
det händer lite smått hela tiden
på vw träffen i malmö fick jag tag på en m40 låda
Bild
tänkte som så att jag vill bygga ihop motorpaketet utan att ta isär duetten försän det är klart
har även köpt på mej en 240 bakaxel med 3.54:1 i utv 39-11 drev
Bild
rensad den på alla fäste så nu ska den skickas på blästring
sen nya hjullager o bromsar .
tänkte använda v40 bromok då dom har inbyggt handbroms.
fattar jävla inte hur man kan bygga handbromsen inne i skivan,
va då nyttan med skivbromsar om man lik förbannad ska hålla på o justera bromsbackar. :doh:
idag köpte jag mej ett Megasquirt 1 som redan har suttit på en volvo t4 så det blir perfekt.
vågar inte chanse på att klippa o klistra org härvan, har inte fått någon respons på detta så det funker säkert inte med all
stöldskydd o antispin o fan o hans moster
nu måste jag hitta en bit 240 kardan som ska skarvas på duett kardanen
behöver även en 2 krets huvedbromscylinder helst ska den kunde sitta under golvet som den org gör
tänker något från nån gammal jänkebil jag får forska i detta


Senast redigerad av pickis tis okt 02, 2018 6:47 am, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: volvo duett v40 1964
InläggPostat: sön sep 30, 2018 6:37 pm 
Offline
Steve, inte Stiiiv
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Inlägg: 5284
Ort: Lykksällä
Handbromsen på en 240 är ju hur enkel som helst och funkar inte dåligt på något sätt. Hur ofta behöver man justera den egentligen? 20k mil?
Större risk att ett bromsok med inbyggd handbroms lägger av

_________________
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: volvo duett v40 1964
InläggPostat: sön sep 30, 2018 9:26 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: sön mar 15, 2015 5:45 pm
Inlägg: 82
Ort: södre skåne duett. capri mk1. ferrari. hundkoja. HD. o 1 katt
ja så är vi så olika, jag tycker det skit o bygger gärna bort 240 handbromsen o får ok med inbyggt handbroms. men det jag det :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: volvo duett v40 1964
InläggPostat: mån okt 01, 2018 2:48 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: ons sep 09, 2009 10:27 pm
Inlägg: 68
Undrar lite över utväxlingen du nämnde, 46-11 om det är vad
som är stämplat på kronhjulet blir 4,18 / 1.
Var väl inte åt det hållet du ville?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: volvo duett v40 1964
InläggPostat: mån okt 01, 2018 4:34 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: sön mar 15, 2015 5:45 pm
Inlägg: 82
Ort: södre skåne duett. capri mk1. ferrari. hundkoja. HD. o 1 katt
näe jag har skrivit fel :doh:
måste titta igen 8)
minnet är bra men kort :hihi:
SÅ nu är det rätt siffror på bakaxlen :lol:


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 27 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: stefanfloden och 12 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010