Sida 2 av 2

Re: volvo duett v40 1964

Postat: ons aug 08, 2018 6:43 am
av The
M31/1031 utväxling passar inte i M30/1030/dana30 hus.
Däremot själva diffen passar mellan.

Re: volvo duett v40 1964

Postat: tor aug 09, 2018 9:10 am
av Ersviken
Instämmer med det The skriver ovan men vill tilägga i det du skrev förut att 3,15:1 bara fanns till 1031, den skall finnas till 1030 också, vet att 4 växlade 240 med förgasare kring typ 1982 hade 1030 och 3:15.

Re: volvo duett v40 1964

Postat: tor aug 09, 2018 11:39 am
av pickis
okay tack för infon
vet ungefär va jag ska leta efter, men inte riktigt vart :D det svårt med delar även till 240 bilar

det nock lättare att hitta den berömde nålen, än att hitta en sån bakaxel
det sluter nock med en drev sats till dana 30 axlen

nu har jag bytt kylare till en kines alu kylare med passform som jag vete fan
fast dom som säljer dom säger dom är till duett
men nu sitter den där, jag har beställt nya slangar kommer nästa vecka.
får göra lite mera seriösa fästen sen när jag plockar ner bilen för lack
Bild

även förgasaren har fått nya munstycken o packningar
Bild

fick slipa lite på foten då den var sned
Bild

Re: volvo duett v40 1964

Postat: tis aug 14, 2018 4:51 pm
av Thunderbo1t
Inte tänkt på en M41 overdrivelåda om du ändå tänkt köra på M40?

Re: volvo duett v40 1964

Postat: lör aug 18, 2018 4:58 pm
av pickis
jodå om jag bara kunde hitta en i bra skick

Re: volvo duett v40 1964

Postat: sön aug 19, 2018 8:04 pm
av mekluuba
Roligt projekt, ska bli kul att följa. Hade en S40 med den motorn och den gick bra. Schysst vrid från botten men saknar kanske lite på högre varv. Blir nog bättre i en lättare bil ;) Finns ju en hel del eftermarknadsprylar om man vill att den ska gå snabbare också.

Re: volvo duett v40 1964

Postat: ons sep 05, 2018 9:35 pm
av pickis
tänkte klippa o klistra i den orginala kabelhärvan o flytta den med till duetten
klippa bort allt onödigt som ljus, anti spin, abs o dyl
är det ens möjligt att göra detta med tanke på startspärr osv
tänkte börja med att frilägga kabelhärvan o sen gå systematiskt fram
typ klippa en sladd i taget o kolla om skitet fortfarande starter, tills jag står kvar med endast motor kabelhärvan
som jag då flyttar med över till duetten
så gjorde vi på cheva van förut men fungar det också på v40 volvo ???
jag är inte helt korkad på el, har byggt flera el härvar i mina andra bilar :thumbright:

Re: volvo duett v40 1964

Postat: sön sep 30, 2018 5:36 pm
av pickis
det händer lite smått hela tiden
på vw träffen i malmö fick jag tag på en m40 låda
Bild
tänkte som så att jag vill bygga ihop motorpaketet utan att ta isär duetten försän det är klart
har även köpt på mej en 240 bakaxel med 3.54:1 i utv 39-11 drev
Bild
rensad den på alla fäste så nu ska den skickas på blästring
sen nya hjullager o bromsar .
tänkte använda v40 bromok då dom har inbyggt handbroms.
fattar jävla inte hur man kan bygga handbromsen inne i skivan,
va då nyttan med skivbromsar om man lik förbannad ska hålla på o justera bromsbackar. :doh:
idag köpte jag mej ett Megasquirt 1 som redan har suttit på en volvo t4 så det blir perfekt.
vågar inte chanse på att klippa o klistra org härvan, har inte fått någon respons på detta så det funker säkert inte med all
stöldskydd o antispin o fan o hans moster
nu måste jag hitta en bit 240 kardan som ska skarvas på duett kardanen
behöver även en 2 krets huvedbromscylinder helst ska den kunde sitta under golvet som den org gör
tänker något från nån gammal jänkebil jag får forska i detta

Re: volvo duett v40 1964

Postat: sön sep 30, 2018 6:37 pm
av Steve
Handbromsen på en 240 är ju hur enkel som helst och funkar inte dåligt på något sätt. Hur ofta behöver man justera den egentligen? 20k mil?
Större risk att ett bromsok med inbyggd handbroms lägger av

Re: volvo duett v40 1964

Postat: sön sep 30, 2018 9:26 pm
av pickis
ja så är vi så olika, jag tycker det skit o bygger gärna bort 240 handbromsen o får ok med inbyggt handbroms. men det jag det :)

Re: volvo duett v40 1964

Postat: mån okt 01, 2018 2:48 pm
av Kgk
Undrar lite över utväxlingen du nämnde, 46-11 om det är vad
som är stämplat på kronhjulet blir 4,18 / 1.
Var väl inte åt det hållet du ville?

Re: volvo duett v40 1964

Postat: mån okt 01, 2018 4:34 pm
av pickis
näe jag har skrivit fel :doh:
måste titta igen 8)
minnet är bra men kort :hihi:
SÅ nu är det rätt siffror på bakaxlen :lol:

Re: volvo duett v40 1964

Postat: sön jul 07, 2019 5:48 am
av pickis
projektet är nerlagt. det blir ingen turbo motor.
så jag har flyttat träden till garaget.org