BMW E90 -08 | Drifting - Ett grenrör
BMW E90 -08 | Drifting - Ett grenrör
Testar mig på detta med en projekttråd för första gången.
Kommer förmodligen bli uppdaterat väldigt sporadiskt då man inte lägger nån tid på att fota när man väl står i garaget.
Kan vara kul att kunna gå tillbaka och kika när motivationen tryter.
Jag hade i alla fall tidigare en 525 E34 som började som gatbil och övergick mer och mer åt banhållet.
Tanken var att fortsätta bygga vidare på den då jag konverterade framvagnen till E36 balk för att få fler alternativ till styrvinkelkit.
Planen skrotades dock när motorn sköts på Mantorp 2016 samt att jag månaden innan hade köpt min E90 316i.
Så det kändes mer rätt att bygga en modernare bil från grunden.
Prylarna som kommer användas är:
-M50B25 Vanos, oöppnad till att börja med.
-GS6-53DZ omsvetsad för rakställt samt utbytt medbringare för att åka bolt-on kardan
-335i kardan och automat bakaxel (3,46 utväxling). Planen är att skaffa en manuell diff också (3,08) för att kunna byta emellanåt.
-335i Diffmedbringare & drivaxlar, 335d medbringare och axlar kommer införskaffas då de har större knutar.
-Wisefab fram och bak
-335i bromsar, nuddborrade och slitsade original skivor med renoverade original ok samt dubbla ok bak.
-Aluminium samt delrin bussningar i bakvagnen.
-KW V3 Coilovers
-BBS RK 18"
-Grupp H bur
-Tilton pedalställ
-Samsonas shortshifter
-Polykarbonat rutor samt avhängningsbara dörrar.
Så här såg de gamla åbäket ut och e90in hämtades ungefär exakt 2 år sedan.
Kommer förmodligen bli uppdaterat väldigt sporadiskt då man inte lägger nån tid på att fota när man väl står i garaget.
Kan vara kul att kunna gå tillbaka och kika när motivationen tryter.
Jag hade i alla fall tidigare en 525 E34 som började som gatbil och övergick mer och mer åt banhållet.
Tanken var att fortsätta bygga vidare på den då jag konverterade framvagnen till E36 balk för att få fler alternativ till styrvinkelkit.
Planen skrotades dock när motorn sköts på Mantorp 2016 samt att jag månaden innan hade köpt min E90 316i.
Så det kändes mer rätt att bygga en modernare bil från grunden.
Prylarna som kommer användas är:
-M50B25 Vanos, oöppnad till att börja med.
-GS6-53DZ omsvetsad för rakställt samt utbytt medbringare för att åka bolt-on kardan
-335i kardan och automat bakaxel (3,46 utväxling). Planen är att skaffa en manuell diff också (3,08) för att kunna byta emellanåt.
-335i Diffmedbringare & drivaxlar, 335d medbringare och axlar kommer införskaffas då de har större knutar.
-Wisefab fram och bak
-335i bromsar, nuddborrade och slitsade original skivor med renoverade original ok samt dubbla ok bak.
-Aluminium samt delrin bussningar i bakvagnen.
-KW V3 Coilovers
-BBS RK 18"
-Grupp H bur
-Tilton pedalställ
-Samsonas shortshifter
-Polykarbonat rutor samt avhängningsbara dörrar.
Så här såg de gamla åbäket ut och e90in hämtades ungefär exakt 2 år sedan.
Senast redigerad av Spaaken den fre dec 10, 2021 4:14 pm, redigerad totalt 2 gång.
Re: BMW E90 -08 | Drifting
Trevligt!
Skall bli intressant att följa
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skall bli intressant att följa
Skickat från min iPhone med Tapatalk
/Thomas Sörensen
Re: BMW E90 -08 | Drifting
Tack för det
Har hänt en del än så länge men uppdaterar i omgångar för att inte lägga in 100 bilder direkt.
Har hänt en del än så länge men uppdaterar i omgångar för att inte lägga in 100 bilder direkt.
Re: BMW E90 -08 | Drifting
Efter att jag fått sålt E34an som rullande chassi i Februari -17 så började bilen strippas ner i omgångar för att bli helt plåtren innan den skickades på vattenblästring.
Började med att riva ur allt vad som hade men motor, transmission och inredning att göra.
Det inhandlades även ett Samsonas spakställ av en kille på forumet.
Rensad på det mesta onödiga.
En fördel med att inte ha ett allt för gammalt projekt att börja med är att de klarat sig bra från rost
Köpte på mig några kilo kolsyreis för att rensa bort alla asfaltsmattor.
Detta var riktigt effektivt och tog inte mer än några timmar att rensa bort alla mattor ur bilen. :bang:
Rullande ut resternade som var kvar i vårsolen för att spola av med högtrycken
Började med att riva ur allt vad som hade men motor, transmission och inredning att göra.
Det inhandlades även ett Samsonas spakställ av en kille på forumet.
Rensad på det mesta onödiga.
En fördel med att inte ha ett allt för gammalt projekt att börja med är att de klarat sig bra från rost
Köpte på mig några kilo kolsyreis för att rensa bort alla asfaltsmattor.
Detta var riktigt effektivt och tog inte mer än några timmar att rensa bort alla mattor ur bilen. :bang:
Rullande ut resternade som var kvar i vårsolen för att spola av med högtrycken
Re: BMW E90 -08 | Drifting
Uppdaterar med lite fler bilder
Köpte mig ett pedalställ av en vän till överkomligt pris.
Tog isär bakvagnen med alla gamla stag och bussningar osv.
Bilen strippad på allt och redo för vattenblästring.
Fick köpt en 6-vxl diesellåda
Fick tillbaka bilen från vattenblästringen och satte upp den i vaggan.
Bakvagnen fick sig även en dusch men var för lågt tryck för att få bort färgen tyvärr.
Passade på att sömsvetsa en hel del av karossen. En riktigt tråkigt process men kändes ändå lönt att göra det när bilen var helt ren och tom.
Fick iväg bakvagnen på sandblästring istället
Köpte mig ett pedalställ av en vän till överkomligt pris.
Tog isär bakvagnen med alla gamla stag och bussningar osv.
Bilen strippad på allt och redo för vattenblästring.
Fick köpt en 6-vxl diesellåda
Fick tillbaka bilen från vattenblästringen och satte upp den i vaggan.
Bakvagnen fick sig även en dusch men var för lågt tryck för att få bort färgen tyvärr.
Passade på att sömsvetsa en hel del av karossen. En riktigt tråkigt process men kändes ändå lönt att göra det när bilen var helt ren och tom.
Fick iväg bakvagnen på sandblästring istället
Re: BMW E90 -08 | Drifting
En bild från när endast kolsyreisen gjort sitt jobb, ingen skrapning eller slipning av resterna ännu.
Kabelstammen som i bilen, då var detta ändå en snikutrustad 316i men ändå ett riktigt ormbo.
KW V3 dämpare köptes in, dessa kom senare att skickas tillbaka för att bytas ut mot andra.
Bakvagnen förstärktes lite samt fick sig en pulverlack och egen tillverkade alu bussningar.
Stumt ska det va :p
Kabelstammen som i bilen, då var detta ändå en snikutrustad 316i men ändå ett riktigt ormbo.
KW V3 dämpare köptes in, dessa kom senare att skickas tillbaka för att bytas ut mot andra.
Bakvagnen förstärktes lite samt fick sig en pulverlack och egen tillverkade alu bussningar.
Stumt ska det va :p
Re: BMW E90 -08 | Drifting
Fick hem lite roliga prylar från Estland
Tog mig an och började kapa bort lite onödig plåt från dörrarna.
Beställde även en likadan wg som jag hade liggande under förra årets black friday.
:namnam:
Tog mig an och började kapa bort lite onödig plåt från dörrarna.
Beställde även en likadan wg som jag hade liggande under förra årets black friday.
:namnam:
Re: BMW E90 -08 | Drifting
Är original fjäderben/stötdämpare ok/till salu?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Re: BMW E90 -08 | Drifting
Hej Torbjörn,
Ja jag skulle nog kunna tänka mig att sälja original fjäderben och oken.
Dämparna är inte mycket att hänga i granen men önskar du dem finns de också.
Sänd mig ett PM vid intresse så kan jag kolla hur dem ser ut.
Ja jag skulle nog kunna tänka mig att sälja original fjäderben och oken.
Dämparna är inte mycket att hänga i granen men önskar du dem finns de också.
Sänd mig ett PM vid intresse så kan jag kolla hur dem ser ut.
Re: BMW E90 -08 | Drifting
Började snickra på några stolsfästen.
Två bilder på original hatthylla som kapades bort för att bygga en egen.
Passade in och började punkta fast buren.
Tyckte detta var sjukt tidskrävande då man aldrig gjort det tidigare.
:rolleyes:
Slut för denna gång
Två bilder på original hatthylla som kapades bort för att bygga en egen.
Passade in och började punkta fast buren.
Tyckte detta var sjukt tidskrävande då man aldrig gjort det tidigare.
:rolleyes:
Slut för denna gång
Re: BMW E90 -08 | Drifting
Fan, det här kan bli riktigt bra i takten som du håller
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
/Thomas Sörensen
Re: BMW E90 -08 | Drifting
Haha, det är lite missvisande då
Köpte bilen Augusti -16 men började slakta allt i April -17 så har hållt på en stund tyvärr
Köpte bilen Augusti -16 men började slakta allt i April -17 så har hållt på en stund tyvärr
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 103
- Blev medlem: lör nov 07, 2009 6:37 pm
- Ort: Kardis
Re: BMW E90 -08 | Drifting
Trevligt projekt, blire nån riktigt diffbroms eller kommer du köra svetsat?
BMW E46 330i M54B30 turbo
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=93171
Volvo 244 -75 Rost rost rost!
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=77888
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=93171
Volvo 244 -75 Rost rost rost!
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=77888
Re: BMW E90 -08 | Drifting
Hej och tack!
Till en början blir det tyvärr ingen diffbroms.
E9X har bmw gjort det ganska omständigt då vissa årgångar har kronhjulet i diffen bultat och de flesta sitter det svetsat.
Nu har jag fått tag i en med bultat kronhjul men eftersom tanken är att kunna skifta utväxling relativt enkelt så blir det för dyrt att ha två stycken diffbromsar och att eventuellt behöva bearbeta den massor för att överhuvudtaget få dit en
Var iväg och hämtade en donatorbil för att få tag i en billig M50.
En gammal röten automatare fick sätta livet till, hade behövt mycket kärlek för att fås i trafik igen.
Bockade till en slät plåt på översidan av tunneln och svetsade fast denne.
Byggde även ramen till den nya brandväggen, tanken var först att ha den tvådelad på mitten för att göra en vänster och höger sida men detta slopades sen när vi byggde väggen. Därav de dubbla stagen i mitten.
Fortsatte även med burbygget.
Tolkade reglementet lite fel först så dörrsträvan var alldeles för långt ner men det var bara ta bort lite material och flytta upp den.
Till en början blir det tyvärr ingen diffbroms.
E9X har bmw gjort det ganska omständigt då vissa årgångar har kronhjulet i diffen bultat och de flesta sitter det svetsat.
Nu har jag fått tag i en med bultat kronhjul men eftersom tanken är att kunna skifta utväxling relativt enkelt så blir det för dyrt att ha två stycken diffbromsar och att eventuellt behöva bearbeta den massor för att överhuvudtaget få dit en
Var iväg och hämtade en donatorbil för att få tag i en billig M50.
En gammal röten automatare fick sätta livet till, hade behövt mycket kärlek för att fås i trafik igen.
Bockade till en slät plåt på översidan av tunneln och svetsade fast denne.
Byggde även ramen till den nya brandväggen, tanken var först att ha den tvådelad på mitten för att göra en vänster och höger sida men detta slopades sen när vi byggde väggen. Därav de dubbla stagen i mitten.
Fortsatte även med burbygget.
Tolkade reglementet lite fel först så dörrsträvan var alldeles för långt ner men det var bara ta bort lite material och flytta upp den.
Re: BMW E90 -08 | Drifting
Fortsatte på samma tema.
Att passa in alla stag kors och tvärs.
Gjordes hål i golvet för att kunna släppa ner buren och komma åt att svetsa.
Hela buren tig-svetsades av mig och en vän.
Grämer mig lite fortfarande åt att jag köpte verktygen för dimple dies efter att gusseten till dörrsträvorna gjordes. :bang2:
Buren klar, förutom bältesrören i huvudbågen.
Att passa in alla stag kors och tvärs.
Gjordes hål i golvet för att kunna släppa ner buren och komma åt att svetsa.
Hela buren tig-svetsades av mig och en vän.
Grämer mig lite fortfarande åt att jag köpte verktygen för dimple dies efter att gusseten till dörrsträvorna gjordes. :bang2:
Buren klar, förutom bältesrören i huvudbågen.