thomass skrev:Så vackert så att man blir tårögd! Vilken finish på grejerna
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Kjelle skrev:Ser att du lägger ner mycket jobb på fina detaljer, roligt för en gamling att se välgjorda osv, fortsätt med det. Nu en liten fundering på grenröret, normalt sett sätter man ihop 123 respektive 456 i varsin kollektor eftersom man med en tändföljd 153624 får en bra spridning mellan pulserna om man gör så, finns det nån annan teori som förordar att sätta dom som du gjort? Mvh Kjelle
dundersmurfen skrev:Kul å se det fina bygget! Synd att du bor så långt bort hade gärna haft den i min bänk. Vad blir det för sprut? Kamaxlar?
Tack för kommentarerna!
Kjelle, ang grenrörets utformning, så kan jag inte annat än beskylla min okunskap. Jag är väldigt ny till motorvärlden och kan näst intill inget faktiskt. Jag vet vilken vetenskap det är att bygga ett grenrör och förstod nog direkt att det inte kommer bli ett korrekt rör, då jag inte kan med pipemax, inte har någon flödesbänk och inga erfarenheter kring ämnet. Jag läste på lite olika forum och försökte bilda mig en väldigt grov uppfattning om hur det skulle kunna se ut. Och vad jag fick förklarat för mig så skulle tändföljderna dras i ordning till kollektorerna för att lyckas skapa ett vakuum till nästa tändföljd. Exempelvis då cylinder 1-5-3 till samma kollektor. Om det är sant eller inte vet jag inte. Men det var vad jag läste mig till just då. Hur illa det gör i prestanda väg får ni gärna utveckla för mig som inte kan så mycket
Men egentligen så var det väl lite av en grej för att lyckas styla upp lite i motorutrymmet också. Men det bör väl kunna fungera bättre än limporna som satt där orginal? Annars får man väl ta och smida ihop ett nytt när man vet lite mer hur det bör se ut
Dundersmurfen, sprut är väl lite oklart i nuläget, budget får väl avgöra lite av det. I nuläget har jag kikat lite på maxxecu street, erfarenheter av det?
Kamaxlar är något som skall tas fram ur ämnen i framtiden, eftersom att jag inte kan speciellt mycket om motorteknik som jag nämnde ovan, så har jag inte kommit fram till så mycket där än. Men orginalkammarna har för liten bascirkeln för att kunna användas till något vettigt. Så det får bli helt nya när jag listat ut vad det är jag ska ha. Vet inte riktigt hur mycket lyft man kan köra med med orginalkolvarna innan ventilerna riskerar att ta i. Målet är iaf minst att nå 100hk per liter. Om det är rimligt med befintligt insug, grenrör och kommande kammar kan jag inte svara på. Men det är iaf önskemålet.
/Nicke.