Volvo 240 - B6304S3
Postat: ons aug 22, 2018 7:48 pm
Tjena, Startar om min projekttråd då även orken startade om efter ett eller två år, har nu haft bilen och pillat med den till och från sedan 2014 tror jag.
Om vi tar det från början då så köpte jag en 244:a -76:a, och även en B6304 i okänt skick. De vanliga postorderprylarna inhandlades, så som motorfästen, växellådsbalk för zf osv.
Samlade på mig delar samtidigt som jag successivt rev bilen mer och mer för varje dag (Månad)..
Och nu sitter man väl på de vanliga beprövade prylarna, som en omsvetsad zf låda och allt det där vanliga.
Mycket har blivit gjort, men det är ändå en hel del kvar såklart. Har iaf lyckats laga all rost som var på bilen och spacklat upp aset, så den står i skrivande stund i en lackbox sägs det.
Var ner för ett par veckor sedan och fyndade en ny motor till vofflan. Dök upp en B6304S3 som tydligen stått som demostrationsmotor på skola enligt tidigare ägare aldrig skruvad och aldrig monterad i bil. Alltså 0 mil, 1200:-
tanken med kärran är väl att få den i gott skick utseendemässigt och något lagomt att sladda runt korvmojen med. Det blir ingen överladdning utan istället ett dugligt insug, grenrör och ett par schyssta kamaxlar. Men när det sker vet ingen än. Prio är att kunna starta den en vacker dag, så jag lägger stålarna och tiden dit till att börja med, och får väl lägga energi på trim nån gång i framtiden.
Släpper lite bilder här och låter dom visa lite av det som är gjort. Och hoppas att det underhåller nån.
En lång tid senare...
Finns mer bilder på vad som är gjort, men jag stannar här. Återkommer när jag får hem karossen från lacken vilket borde bli nån gång under kommande veckan. Sen blir det till att inhandla lamell och tryckplatta så kanske man kan få sänka ner motor och växellåda snart. Som ni ser så har jag börjat överallt samtidigt. Men sån är jag.
Om vi tar det från början då så köpte jag en 244:a -76:a, och även en B6304 i okänt skick. De vanliga postorderprylarna inhandlades, så som motorfästen, växellådsbalk för zf osv.
Samlade på mig delar samtidigt som jag successivt rev bilen mer och mer för varje dag (Månad)..
Och nu sitter man väl på de vanliga beprövade prylarna, som en omsvetsad zf låda och allt det där vanliga.
Mycket har blivit gjort, men det är ändå en hel del kvar såklart. Har iaf lyckats laga all rost som var på bilen och spacklat upp aset, så den står i skrivande stund i en lackbox sägs det.
Var ner för ett par veckor sedan och fyndade en ny motor till vofflan. Dök upp en B6304S3 som tydligen stått som demostrationsmotor på skola enligt tidigare ägare aldrig skruvad och aldrig monterad i bil. Alltså 0 mil, 1200:-
tanken med kärran är väl att få den i gott skick utseendemässigt och något lagomt att sladda runt korvmojen med. Det blir ingen överladdning utan istället ett dugligt insug, grenrör och ett par schyssta kamaxlar. Men när det sker vet ingen än. Prio är att kunna starta den en vacker dag, så jag lägger stålarna och tiden dit till att börja med, och får väl lägga energi på trim nån gång i framtiden.
Släpper lite bilder här och låter dom visa lite av det som är gjort. Och hoppas att det underhåller nån.
En lång tid senare...
Finns mer bilder på vad som är gjort, men jag stannar här. Återkommer när jag får hem karossen från lacken vilket borde bli nån gång under kommande veckan. Sen blir det till att inhandla lamell och tryckplatta så kanske man kan få sänka ner motor och växellåda snart. Som ni ser så har jag börjat överallt samtidigt. Men sån är jag.