Sida 2 av 10
Re: Volvo 240 - B6304S3
Postat: lör feb 09, 2019 8:37 am
av Nicke H
Re: Volvo 240 - B6304S3
Postat: ons feb 13, 2019 3:15 pm
av Lappen
Mycket snygg färg! Sobert, elegant.
Re: Volvo 240 - B6304S3
Postat: tor feb 14, 2019 4:19 pm
av Nicke H
Tackar!
Blev ingen framgång i garaget i helgen då det var brist på delar..
Har iaf kirrat fram svänghjulsbultar nu, lokala bilbolaget hade hemma, 460:- för tio stycken
Så jag och brorsan kikade lite på prylarna och tänkte börja lira ihop svänghjul och tryckplattan igår. Men det tog stopp där då hålen i tryckplattan visade sig vara 6,1mm medans stiften är 6mm...
Så det var bara att inse att omstiftning var ett faktum. Så till helgen när det är lugnt på alla andra fronter så ska jag väl ta tag i det, och sen till veckan lämna in prylarna på balansering.
Under tiden får jag väl hitta nått annat att pyssla med.
Re: Volvo 240 - B6304S3
Postat: sön feb 17, 2019 9:16 pm
av Nicke H
Re: Volvo 240 - B6304S3
Postat: mån feb 18, 2019 9:07 am
av thomass
Fasen vad häftigt med flångny motor
/Thomas Sörensen
Re: Volvo 240 - B6304S3
Postat: sön mar 03, 2019 8:00 pm
av Nicke H
thomass skrev:Fasen vad häftigt med flångny motor
/Thomas Sörensen
Tackar Thomas! Hur går det själv med vofflan förresten?
Bytte ut ledningarna på styrväxeln idag då dom som satt där var dålig i gängorna efter demontage för renoveringen. Körde med Biltemas koningsverktyg, och det funkade faktiskt ypperligt.
Fick tillbaka svänghjul och tryckplatta från balansering i fredags, så detta monterades ihop.
Lyckades även få ner motor och låda idag efter mycket om och men, skulle spara mig besväret att behöva montera lådan underifrån bilen. Så bror kikade förbi och hjälpte till att lyfta ner paketet. Det var väldigt tight mellan torpedvägg och framvagnsbalk, både tråg och topp skulle prompt lyckas ta i oavsett vinkel, höjd och lutning på motorn. Men tillslut fick vi ner skiten.
Nu när lack och motor och låda är på plats känns det äntligen som att man kommit någon vart i projektet. Har kommit fram till att det blir en annan bakaxel bak för att kunna göra en Sfro på bilen. Blev rekommenderad en 740 axel. Någon här som testat det tidigare och kan dela med sig av lite erfarenheter? Eller om det finns någon annan axel som är lämplig och lätt att få tag på?
Nästa prio blir soppaledningar och bromsledningar/bromsok på bilen. Nya pumpen anländer i veckan, så det blir till att börja dra ledningar snart. Kärran förbereds för E85. Har försökt hitta lite info om vilka ledningar som är okey med E85 men det verkar vara ett väldigt luddigt ämne. Har även läst i SFRO boken men inte hittat något som säger varken eller om koppar. Och läser man på nätet så råder det väldigt delade meningar om det... Tips?
Re: Volvo 240 - B6304S3
Postat: mån mar 04, 2019 9:29 am
av robinb3rgsten
Jäkla snyggt de kommer bli.
Funkar de inte med plastslang? Kommer inte på rätt namn nu men har kört med sån på min förra 240 som gick på e85
Re: Volvo 240 - B6304S3
Postat: ons mar 13, 2019 8:00 pm
av Nicke H
robinb3rgsten skrev:Jäkla snyggt de kommer bli.
Funkar de inte med plastslang? Kommer inte på rätt namn nu men har kört med sån på min förra 240 som gick på e85
Plastslang borde nog funka ypperligt, PTFE tänkte du kanske på?
Men det blev rostfria 10mm rör som jag beställde genom jobbet för en struntsumma. 12 meter borde räcka
Styrstång är på plats nu också, vart tvungen att göra en distans då orginalbiten som satt där med gummi var slut. Så jag gjorde en egen stum variant. Får se vad bilprovningen och övriga tycker om det. I mina ögon är det bra iaf. Men vad vet jag.
Sen så beställde jag en soppapump för ett bra tag sedan, planen var att få ner en intank pump i min orginaltank. Men efter lite funderingar och googling så var det inte lika lätt som jag trodde från början... Har insett att en in-line pump nog är enklast att montera och blir bäst för säkerhetens skull.
Så om någon är ute efter en intank pump så har ni en schysst DW 300 E85 pump här för bra pris. helt ny, bara öppnad, tillbehör medföljer. Alternativt byte mot en likvärdig in-line.
Har svetsat in nipplar i tanken för tur/retur
Så till helgen tänkte jag försöka dra lite rör fram till motorn. Jag tänkte köra med vvs prylar då jag har tillgång till sånt för lite bättre priser än An kopplingarna. Rostfria klämring är tanken att det ska bli.
Re: Volvo 240 - B6304S3
Postat: ons apr 03, 2019 11:22 pm
av Nicke H
Re: Volvo 240 - B6304S3
Postat: tor apr 04, 2019 6:27 am
av thomass
Det tar sig och fint blir det! Det där med grenrör verka du ju kunna
/Thomas Sörensen
Re: Volvo 240 - B6304S3
Postat: tor apr 04, 2019 9:13 pm
av robinb3rgsten
Japp de va de ja mena med plastslang. Blir ju bara bättre o bättre
Re: Volvo 240 - B6304S3
Postat: ons apr 10, 2019 10:31 pm
av dundersmurfen
Har haft koppar å alurör liggande i e85 bad i några år, inga problem. Biltemas bränsleslang också, den torkar inte när den ligger täckt av e85 iaf. Snygg bil!
Re: Volvo 240 - B6304S3
Postat: tis apr 23, 2019 11:32 am
av Jiimpan
Härligt projekt
Väntar med spänning på färdig produkt
Re: Volvo 240 - B6304S3
Postat: ons maj 01, 2019 1:12 pm
av Nicke H
Re: Volvo 240 - B6304S3
Postat: ons maj 01, 2019 1:14 pm
av Nicke H
dundersmurfen skrev:Har haft koppar å alurör liggande i e85 bad i några år, inga problem. Biltemas bränsleslang också, den torkar inte när den ligger täckt av e85 iaf. Snygg bil!
Okey, bra att det finns några som experimenterar lite
Det fick bli ptfe slang från tank fram till kopparrören, slangen är från Biltema. Så det känns ju skönt att höra