Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: lör okt 31, 2020 10:24 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 96 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 240 - B6304S3
InläggPostat: ons maj 01, 2019 2:01 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Inlägg: 1517
Ort: Vällingby
Är det RF i hållarna till filter/pump?
Aluminium trivs inte jättebra bra ihop med RF...
Kanske mellanlägg med gummi/cykelslang?

_________________
\\ fugazi \\ Magnus \\

Starion Turbo -83
Outlander -05
Lancer Kombi -96
GARAGET


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 240 - B6304S3
InläggPostat: ons maj 01, 2019 2:33 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons sep 24, 2014 2:42 pm
Inlägg: 142
Ort: Sundsvall
Yes, det är rf. Jag klädde insidan med gummiduk. Mest för att avlägsna vibrationer. På vilket sätt går inte materialen ihop? Galvaniska strömmar?

Mvh Nicke

_________________
Volvo 244 - B6304


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 240 - B6304S3
InläggPostat: ons maj 01, 2019 2:47 pm 
Offline
Steve, inte Stiiiv
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Inlägg: 5569
Ort: Lykksällä
Jag tror att du kommer att vilja göra om pumpfästet hur som helst sen :)

_________________
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 240 - B6304S3
InläggPostat: tor maj 02, 2019 10:45 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Inlägg: 1517
Ort: Vällingby
Japp!
Galvanism.

_________________
\\ fugazi \\ Magnus \\

Starion Turbo -83
Outlander -05
Lancer Kombi -96
GARAGET


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 240 - B6304S3
InläggPostat: tor maj 02, 2019 6:16 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Inlägg: 2539
Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Fina grenrör, och grenrörs delar !

Lite Eltejp runt pumpen tror jag räddar eventuell korrosion, dessutom brukar det inte bli så illa på sommarbilar.

Du skulle ju haft upp en hel 960 Multilink bakaxel :hey:

_________________
I framtiden kommer jag nog vara en bakåtsträvare.

635an... http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=20403


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 240 - B6304S3
InläggPostat: tor maj 02, 2019 8:57 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons sep 24, 2014 2:42 pm
Inlägg: 142
Ort: Sundsvall
Daniel-635 skrev:
Fina grenrör, och grenrörs delar !

Lite Eltejp runt pumpen tror jag räddar eventuell korrosion, dessutom brukar det inte bli så illa på sommarbilar.

Du skulle ju haft upp en hel 960 Multilink bakaxel :hey:



Tackar! Jag hade svårt att hitta en lämplig placering på pumpen tyckte jag, då jag ville ha den så nära tanken som möjligt och samtidigt undvika att bakaxeln skulle kunna ställa till det med slang/ledning. Jag får snida om det i framtiden nån gång kanske :)

Ang 960 multilink så gick jag i dom tankarna ett tag men jag gjorde lite grov mätning och det verkade som att det skulle kunna bli trångt. Jag hittade inte nått på nätet där någon genomfört det på en 240 så jag vågade inte chansa. Mest beror det väl på att jag lånar garageplats som upphör fram mot vintern, sen står jag utan. Så jag har en deadline tills dess. :mrgreen:

Slänger upp en till grenrörsbild på en kollektor jag gjorde för ett tag sedan. Det är sånt man kan ägna sig åt när det är lite lugnt på jobbet. Har försökt hittat långradieböjar 180° 42,4 x 2 men det verkar svårt. Iaf om man ska ha tag i dom till vettigt pris. Gjorde ett försök att bocka egna men det går inte med dom prylarna jag har, inte på 2mm gods iaf. Tydligen ska man ha en dragande maskin med fjäder som löper i rören.

Bild

Bild

_________________
Volvo 244 - B6304


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 240 - B6304S3
InläggPostat: lör okt 05, 2019 7:03 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons sep 24, 2014 2:42 pm
Inlägg: 142
Ort: Sundsvall
Gör en lite update.

Såg att alla mina tidigare bilder i tråden är borta, tack Tinypic...
Kör på forumbilder nu istället och hoppas att dom hänger med ett tag.

Har sett över elen lite lätt på bilen, batteriet fick sitta i skuffen, och kabelhärvan som kommer ut i motorutrymmet från tändning osv klipptes upp för att kontrolleras då det satt ett gäng strömtjuvar på vissa kablar. Även kablar som inte tillhör orginalhärvan kom ut lite här och var. Så dom rensade jag bort så gott jag kunde.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild


Ersatte slang från värmepaketet med vattenrör vid grenröret då jag vill slippa tänka på värmeutveckling från grenrör osv. Gjorde i samma veva en ny anslutning från toppen till kylaren då spjällhusen och fuelrail kom i vägen för den gamla. Fick S:a om det lite.

Bild

Bild

Bild


Sedan dammsög jag ur bilen och det var dags att stoppa i lite inredning. Ville mest se hur det ser ut. Får väl se hur många gånger man får riva ut allt igen :hihi:

Bild

Bild

Bild

Gjorde ren all plast med 5-56, funkade riktigt bra. Blev rent och glansigt.

Bild


Soppasystemet är nära på färdigdraget, Självklart skar den sista kopplingen som skulle monteras när jag höll på i garaget igår.
Annars så har mycket fallit på plats, har hållt på med vatten, bränsle och el de senaste veckorna.

Bild

Bild


Nu blir det garagebyte nån gång inom de kommande två veckorna. Får se vad som händer efter det då.
Söker efter en Micra K10 bromsservo, är det någon som har en sån liggandes så kasta gärna in ett brev till mig :)

_________________
Volvo 244 - B6304


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 240 - B6304S3
InläggPostat: mån okt 21, 2019 8:05 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons sep 24, 2014 2:42 pm
Inlägg: 142
Ort: Sundsvall
Garageflytten har inte blivit av ännu. Fullt upp på attgöralistan med annat utöver bilprojektet. Får se om det tar fart efter kommande helg.
Vi har iaf packat in brorsans Impala i garaget, ser ut att kunna bli lite tight, men vi får samsas om utrymmet.
Bild


Snickrade till bromsoksaddaptrarna med vinkelharry och pelarborr då fräsjocke hade fullt upp på schemat.
Dom är monterade och det blev helt okey. Bara bak kvar då.



Bild

Bild

Bild



brände vidare på lite rördelar när det var lugnt på jobbet förra veckan. Inväntar en rostfri fläns sedan blir det till att göra klart resten så fort bilen står i det nya garaget.


Bild

Bild


Soppasystemet är nu färdigt iaf, tanken fick sig en skvätt färg så den ska upp bara, sen så.
Kommande att göra blir att få in rutor i bilen, måste köpa en ny fram och bakruta då de tidigare strök med i renoveringen.
Även en kardan/mellanaxel måste liras ihop, har ett gäng olika liggandes från 740/240 och nån bmw. Nånting borde det gå att få ihop.

Bild

Det kanske blir lite roligare uppdateringar framöver när det är dags att montera styrsystem, avgas och lite annat.

/Nicke

_________________
Volvo 244 - B6304


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 240 - B6304S3
InläggPostat: fre okt 25, 2019 5:00 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor feb 05, 2015 9:54 pm
Inlägg: 249
Va väl jävla fina bromsoksadaptrar om du kört dom med Harry o pelarborr


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 240 - B6304S3
InläggPostat: mån nov 04, 2019 10:16 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons sep 24, 2014 2:42 pm
Inlägg: 142
Ort: Sundsvall
Tackar Robin!

Idag flyttade jag och brorsan bilen till nya garaget, verktyg och det mesta annat som behövs i ett garage är på plats också nu. Känns väldigt skönt att ha det gjort.
Var iväg på skroten och hämtade en ny bakaxel till volvon också. Det blir en 740 axel, då 1031 från nyare 240 inte anses vara en ändring så måste den bytas ut.

Jag har en fundering ang vevhusventilation till bilen. Den måste ha sluten vevhusvent vid regbess tydligen. Hur löser man detta på ett smidigt sätt med separata spjäll? Någon som har en idé eller vet hur andra har gjort? Om jag förstått det rätt så måste vevhusventen anslutas före spjällen, har jag rätt då? Min första tanke var att koppla vevhusventen till vakumbryggan på spjällhusen. Men det går inte fick jag höra. Berätta gärna för mig. Jag är inte så duktig på sånt där.

Mvh Nicke

_________________
Volvo 244 - B6304


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 240 - B6304S3
InläggPostat: tis nov 05, 2019 6:16 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis jul 20, 2010 5:46 am
Inlägg: 267
Ort: Halmstad
Jag gjorde en luft burk med anslutning för vevhusventilation.
viewtopic.php?f=21&t=72080&start=135

_________________
// Micke Kristensson Halmstad
Byggtråd HeVo Mk1 3.0 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=72080


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 240 - B6304S3
InläggPostat: tis nov 05, 2019 12:13 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Inlägg: 1468
Ort: BjörnL Uddevalla
Om du har en utjämnings kammare som går mellan alla runners går det fint att ha den där, annars in innan luftfiltret. In i grenröret borde vara ok också innan katten

_________________
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 240 - B6304S3
InläggPostat: ons nov 06, 2019 9:01 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons sep 24, 2014 2:42 pm
Inlägg: 142
Ort: Sundsvall
Tack för tipsen. Vad tycker bilprovningen om en vevhusvent som ansluter in till grenrör då tro? Låter som en smidig lösning tycker jag. Måste spåna vidare på det.
Till helgen åker Svetsen med till garaget iaf, och det är dags att börja lira ihop ett nytt grenrör samt svetsa in nya fästen på bakaxeln. Återkommer med bilder om inget kommer i vägen.

/Nicke

_________________
Volvo 244 - B6304


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 240 - B6304S3
InläggPostat: ons nov 06, 2019 11:05 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Inlägg: 766
Ort: Ljusdal
Om du har katalysatorkrav på den(?) så är det nog inte till någon fördel att leda ut det i avgaset,
vanligt använt i t.ex. dragracing, åtminstone förr:
https://www.summitracing.com/parts/mil-85700?rrec=true
Undrar hur avgaserna luktar med det inkopplat?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 240 - B6304S3
InläggPostat: tor nov 07, 2019 7:36 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons sep 24, 2014 2:42 pm
Inlägg: 142
Ort: Sundsvall
Thunderbo1t skrev:
Om du har katalysatorkrav på den(?) så är det nog inte till någon fördel att leda ut det i avgaset,
vanligt använt i t.ex. dragracing, åtminstone förr:
https://www.summitracing.com/parts/mil-85700?rrec=true
Undrar hur avgaserna luktar med det inkopplat?



Stämmer, det har jag ju. Så det funkar väl inte heller nå vidare då kanske.

Men jag satt och grävde lite på nätet förut och såg något som kallas för PCV Ventil. Positive crankcase ventilation.
I min skalle borde man kunna sätta en sån ventil mellan oljefällan och vakuum railen efter spjällen? Då är det egentligen inget större ingrepp mer än att dra en slang från fällan med en ventil på.
Som jag har förstått det så stänger ventilen (inte helt men nästan) under vakuum, och öppnar när den tappar vakuum.

/Nicke

_________________
Volvo 244 - B6304


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 96 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Dysholm och 17 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010