Tjäna! Statusuppdatering på kärran.
Har monterat in en ny framruta på vofflan, så nu har den glas på alla sidor vilket känns skönt
Den nya bromsservon som tog ca 4 månader att få hem sitter äntligen på plats, om den är stor nog för att kunna hjälpa till med vad som behövs återstår att se.
Bromsskivorna bak har fått ringar inpressade för att stämma överens med 940 backarna.
Beställde nya plåtfälgar som lämnades till Ajden för omsvetsning. Centrum flyttades 20mm in på framfälgarna och 20mm ut på bakfälgarna. Det har varit besvärligt med 940 axeln bak då den är så jäkla bred. Lyckades inte hitta några alu fälgar som passade så det fick motvilligt bli plåt istället då. Men det känns lite bättre nu när man börjat vänja sig vid dom. Dom ska lackas och nya däck ska på. Just nu har jag tagit däck från däckhögen bara för att kunna få ner bilen på backen och kunna flytta runt den lite. (Första gången på 5 år
)
Här är då nya servon, 7" dubbel membran, ruskigt liten och smidig. Får se om den gör jobbet som den ska, trattarna får iaf plats nu, annars får jag försöka lösa det senare.
Den nya rutan monterade vi själva, jag kontaktade diverse firmor och frågade om dom kunde komma ut och hjälpa mig på plats, men inga var intresserade av detta. Inte ens carglass som har sin verkstad vägg i vägg med mig. Förstår inte riktigt varför, men det slutade med att brorsan hjälpte mig och vi fick dit den själv.
Jag köpte glaset via Vp-autoparts, lika så med limmet. Och fick goda råd från en kille på ryds om hur man gör detta på bästa sätt. Så jag tänkte att jag delar med mig lite här om vad jag fick lära mig då det här var information som jag inte hittade på nätet efter mycket sökning.
Vissa nyare 240 modeller har rutan monterad med butyltape, och de äldre med lim om jag förstått det rätt. Självklart så går det att både limma eller tejpa rent logiskt då det är samma kaross och glas. Skillnaden är väl att man har olika täcklister runt kaross osv beroende på årsmodell. Min ruta är en klar variant, utan solskydd och utan den svarta "toningen" runt kanterna som är till för att dölja limmet. En ruta som ska limmas måste först ha primer runt kanterna, samma gäller på rutramen på karossen. Detta är för att limmet ska fästa riktigt. Enligt killarna på ryds, och volvo så kan rutorna lossna annars då limmet inte greppar i varken glaset eller lacken. Vilket verkar logiskt.
Jag köpte primern på volvo i efterhand då jag inte kände till det här när jag beställde rutan och limmet på nätet.
Primern kletades på efter kanterna på glaset och karossen, värt att tänka på är att försöka dra primern rakt och snyggt på glaset då detta sen kommer synas på utsidan rutan, den tjänar också syftet att dölja limmet så man slipper se en fet korv innanför glaset. Detta fattade jag efteråt
Limmet lägger man på glaset och inte på karossen för att undvika att få för långt mellan limmet, alltså kant till kant. Detta listade jag också ut efteråt att jag kletat ner rutramen med lim.
Pipen på tuben skärs som på bilden, för att få en limbädd som ser ut som en pyramid, delvis för att undvika spänningar och för att få en högre limbädd så att rutan får högre chans att täta.
Trasiga listclips byttes ut i samma veva.
Kan slänga upp en video också på första uppstarten. Dock utan lambdaplug eller lambdasond på plats, därav ljudnivån.
https://www.youtube.com/watch?v=mIaUP9X9GOg
Det blir till att beställa lite småprylar nu, typ multirem, behållare för koppling/bromsvätska, spacers, huvudbromscylinder, tuta, ratt osv.
Förhoppningsvis kan man provköra nån gång under hösten. Och eventuellt regga och besiktiga.
Over n out.