Opel kadett city + B230Fk

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
patrikh
För mycket laddtryck
Inlägg: 323
Blev medlem: mån dec 05, 2005 5:29 pm
Ort: Stockholm

Re: Opel kadett city + B230Fk

Inlägg av patrikh »

Funderar på att flytta fördelaren till blocket för att få lite utrymme mot torped/värmepaket. (Har dubbelkollat med bilprovningen, ska vara ok för regbes)

Nu till frågan: visst borde man kunna ta vilken fördelare som helst egentligen? Huvudsaken är ju att rotor och lock överensstämmer med den cylinder som ska ha gnistan? Finns väl ett begränsat utbud av blockmonterad fördelare för lh2.4 (sen modell av 240?) därav undran.

Och om någon har en fördelare och mellanaxel med drivning liggandes så köper jag gärna :)
jonas landin
Forumsberoende
Inlägg: 2576
Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
Ort: Bollebygd

Re: Opel kadett city + B230Fk

Inlägg av jonas landin »

Ballt projekt!

LH 2.4 använder en tom stum fördelare, så det går bra att använda vilken som.
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
Användarvisningsbild
J.Eklund
För mycket laddtryck
Inlägg: 236
Blev medlem: tor feb 28, 2008 4:23 pm
Ort: Vimmerby

Re: Opel kadett city + B230Fk

Inlägg av J.Eklund »

Ang aggregataxel så finns nya här:
https://folkraceshop.se/aggregataxel

Men dom har visst ökat 150:- i pris sedan jag köpte.. :shock:
Jonas Eklund


"Happiness is a Hot VW"
_Hot VW's by Brorsson_

____ Du är saknad! ____
https://youtu.be/3WEh8zvbFcw

Tack till:
http://www.vimmerbybildemontering.se
patrikh
För mycket laddtryck
Inlägg: 323
Blev medlem: mån dec 05, 2005 5:29 pm
Ort: Stockholm

Re: Opel kadett city + B230Fk

Inlägg av patrikh »

Tack för svar!

Går inte i raketfart här, är hemma med en 1-åring om dagarna så pysslar i garaget nån kväll i veckan bara när det passar med resten av vardagen, man får försöka vara effektiv när man väl är där :)
Ikväll fick jag iallafall ur resten av elen, återstår att se sen när det ska ner i opeln om jag fått med allt ;)

Provade också elektrolysen med 240 framnaven, satte en lampa i serie på jorden för att få ner strömmen lite, men kanske blev för mycket för tyckte inte det hade hänt så myxket på 3h! Mer ström och mer tid nästa gång :hihi:

Även fått tag på en m90 låda, verkar finnas lite olika varianter (H1/H2/L1/L2) med lite olka utväxling. Försökte leta lite snabbt efter en märkning men fann inget vettigt, vart borde man kunna se en sådan märkning på lådan?

Såg också att det sitter 1041 axel med 3,73 utväxling på 945an, som jag förstått ska det innebära slungdiff.
Får duga tills vidare då en riktig diffbroms inte finns med i budgeten.
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1012
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Re: Opel kadett city + B230Fk

Inlägg av Cassius »

När jag körde elektrolysbad (med en sån där orange batteriladdare) och bakpulver om jag minns rätt... lät jag de köra på normalladdning i ca 9-10 timmar. Det hade lätt kunnat ligga i ett par timmar till!

Det tar tid med andra ord, men de blir bra :)
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
patrikh
För mycket laddtryck
Inlägg: 323
Blev medlem: mån dec 05, 2005 5:29 pm
Ort: Stockholm

Re: Opel kadett city + B230Fk

Inlägg av patrikh »

Nu har det hänt lite i garaget! Lite bilder den här gången så det inte blir så tråkigt :)

Motorn är i princip klar att lyftas ur, ser ju sådär härlig ut som en gammal motor kan göra :hihi:
Men lite avfettning och sprayburksrenovering så får det nog duga. Eventuell renovering av motorn får vänta, den funkar ju! Och 26000mil är ju precis inkört :wink:
Bild

Diffen åkte ur bakaxeln. Någon som har erfarenhet av att modifiera för att få den att låsa längre? Läst om att både svetsa fast vikten i infällt läge samt att ta isär den och kapa av vikten. Jag känner mig lockad till att bara tiga fast den mot huset med nån lämplig bit emellan, synpunkter?
Bild

Däremot såg den jag har sett på bild förut ut såhär, men funktionen är väl densamma?
Bild

Köpte även kopplingsgrejer av en kompis. Enkelmasse-svänghjul, sachs 712 tryckplatta, lamell och längre urtrampnigslager.
Bild


Avslutar med en bild på lite elektrolysbubblor, funkade fint en stund men sen gav biltemaladdaren upp :roll:
Körde med laddaren kopplad direkt på, kanske var dumt? Man kanske skulle haft ett batteri emellan som jag läst om? Särkingen var hel så nått inuti har väl sagt upp sig..
Bild
pickis
För mycket laddtryck
Inlägg: 151
Blev medlem: sön mar 15, 2015 5:45 pm
Ort: södre skåne duett. capri mk1. ferrari. hundkoja. HD. o 1 katt

Re: Opel kadett city + B230Fk

Inlägg av pickis »

hej
tänkte göra som dej med elhärvan men på en v40
har du klurad ut hur man gör med antispin, startspär o sånt det vill man ju ha bort
har du kollad så bilen starter när du har kapat bort allt onödigt
patrikh
För mycket laddtryck
Inlägg: 323
Blev medlem: mån dec 05, 2005 5:29 pm
Ort: Stockholm

Re: Opel kadett city + B230Fk

Inlägg av patrikh »

Hej!

ABS osv är en separat enhet på dessa, antispinn är jag tveksam om det finns? Hhar inte heller någon startspärr! Är en -95a.
V40 är väl betydligt nyare och med mer sofistikerat styrsystem så jag vet inte hur pass enkelt det går att separera? Har inte provat att det funkar men tror inte det ska vara några bekymmer :)
pickis
För mycket laddtryck
Inlägg: 151
Blev medlem: sön mar 15, 2015 5:45 pm
Ort: södre skåne duett. capri mk1. ferrari. hundkoja. HD. o 1 katt

Re: Opel kadett city + B230Fk

Inlägg av pickis »

ok då har du det lättare för dej
jag är också tveksam till att det går på v40
nu har köpt mej ett megasquirt
men är i alla fall nyfiken på om det går :-)
tack för svar
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: Opel kadett city + B230Fk

Inlägg av David Herbertsson »

Kul att det går framåt :thumbright:
Ska bli intressant att följa bygget.

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
patrikh
För mycket laddtryck
Inlägg: 323
Blev medlem: mån dec 05, 2005 5:29 pm
Ort: Stockholm

Re: Opel kadett city + B230Fk

Inlägg av patrikh »

Tack för hejarop David!

Var till garaget en sväng igår, bland annat så fick jag ur motorn. Det som är kvar att plocka är pinjongen från bakaxeln, sen ska jag försöka bli av med volvon så fort som möjligt så opeln kan flytta in!
Bild

Biltemaladdaren klarade ju inte av elektrolys, så blev att ta till lite klassiska doningar 8)
Bild

Här är resultat efter några timmar, körde av det värsta med stålborste innan. Duger väl att skvätta lite färg på!
Bild

Har även plockat instrumenten, kommer minst använda hastighetsmätaren, så får vi se med dom andra, är ju lite ont om utrymme i opelns mätarhus :)
Bild

Och avslutar med en bild på axeln jag kommer köra med. Insåg precis att jag saknar bromssköldar och hela handbromsmekanismen, samt att det var ett tag sen jag höll på med 240 då jag bara hade beställt en handbromsvajer :hihi:
Nåväl det är som vanligt, blir alltid dyrare och krångligare än man tänkt sig :)

Får se hur jag gör sen om jag gör någon specialare eller bara köper en handbromsspak från en 240.

Bild
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: Opel kadett city + B230Fk

Inlägg av David Herbertsson »

Använd 240:ins handbromsspak, är ju lätt att fästa i bilen, bara 4 skruv och då lirar det ju med allt annat på bakaxeln.
Sånt pill drar gärna iväg i tid när man ska anpassa det från olika bilar.

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
patrikh
För mycket laddtryck
Inlägg: 323
Blev medlem: mån dec 05, 2005 5:29 pm
Ort: Stockholm

Re: Opel kadett city + B230Fk

Inlägg av patrikh »

Små framsteg!

Fick ur pinjong och lagerskålar ur bakaxeln, så nu har jag plockat allt jag behöver från 945an.

Bild

Fick även upp motorn i stativet, så nu kan den snyggas till och göras i ordning.
Vad tror ni bilprovningen säger om man glömt montera tillbaks egr-pisset?
Märkligt det där, min är en -95a som har det monterat, en polare har en -96a som inte har det?
Så frågan är ju om bilprovningen vet ifall det ska sitta där eller ej, men kanske dumt att chansa :roll:

Bild

Så det som står på tur är väl att bli av med Volvon och få in opeln, samt att jakten på alla smågrejer som behövs fortsätter. Kolla gärna in http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=33&t=96338ifall ni har något liggandes.
Senast redigerad av patrikh den sön jan 27, 2019 8:15 am, redigerad totalt 1 gånger.
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1012
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Re: Opel kadett city + B230Fk

Inlägg av Cassius »

Går de inte få ihop Opel mätaren med Volvo lådan då?

Opel vajern är fyrkantig i änden mot lådan, ingen aning om hur Volvon är. Opel lådorna sen har en del olika drev man kan sätta in i lådan som vajern sitter i (monteras utifrån, så super enkelt), borde väl va samma på volvon så man få ihop de typ rätt?
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
patrikh
För mycket laddtryck
Inlägg: 323
Blev medlem: mån dec 05, 2005 5:29 pm
Ort: Stockholm

Re: Opel kadett city + B230Fk

Inlägg av patrikh »

Jag kommer köra m90 låda, och hastighetsmätaren tar signal från diffen med en VR-givare på 940, är nog inte så krångligt att få till :) då vet jag ju att den visar rätt också!
Skriv svar